Gå til innhold

Er det egentlig så mange biler man får mindre 600 000? Hvorfor sier folk at det er luksusbiler over den prisen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, mr. Pedant, det vet vi jo. Men det er knapt noen som kjøper fossilbiler lenger, og den som ikke får med seg hva diskusjonen de er i handler om, er vel neppe opptatt av alle nyansene heller. 😄

Anonymkode: cdbd2...9e4

Oi, så sur da for at noen rettet på feilen din 😂

Anonymkode: 8c28b...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Moms på biler over 600k, det tiltaket som diskuteres i denne tråden.

Anonymkode: cdbd2...9e4

Merk: det er moms på beløpet over 600 000. Dersom du kjøper elbil til 650 000, så skal du betale moms av 50 000, ikke av 650 000

Mange som misforstår dette

Anonymkode: c6c20...76b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miah skrev (På 20.10.2021 den 18.50):

Det er greit nok det, men for meg er det "luksus". Er vant med å kjøpe bruktbil til godt under den prisen. Edit: Og da er også bruktbilen i praksis ganske så ny!

Du stemmer kanskje rødt?

Anonymkode: 8cf68...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det betyr jo på ingen måte at dine og deres særbehov skal støttes av statskassa?

Det at biler over 600k anses som dyre betyr ikke at folk ikke skal kjøpe de. Bare kjøp i vei!

Har du så sære behov og så god råd, er det bare kjekt om du bidrar til fellesskapet via skatteseddelen. 

Anonymkode: cdbd2...9e4

nå diskuterte jeg ikke momsen eller pris, det kommer ikke tydelig fram i HI (Selv om jeg forstod at det var det som var tanken)

la kun fram at for vårt behov og ønsker i bil så må vi over den grensen,særlig hvis vi skal over til El bil.

vil ikke kalle det sære behov, men heller at det er det vi  må opp i for å få en familiebil og har høye krav til hva vi ønsker å ha i en bil. 

Anonymkode: 19f89...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Fordi 600000 er mye penger å bruke på noe som taper seg fort i verdi, som i tillegg må brukes en del penger på for å ta vare på å følge service osv. Det er jo litt luksus å kunne kjøpe seg ny bil generelt, er det ikke? Ikke bare å være i stand til å kunne kjøpe heller forsåvidt, men å ta seg råd til det/prioritere det fordi man ikke trenger å prioritere så hardt fordi man har nok penger til det man trenger og litt til.. Da har man vell penger så man klarer seg vil jeg tro, og det er jo litt luksus? 🤷

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det betyr jo på ingen måte at dine og deres særbehov skal støttes av statskassa?

Det at biler over 600k anses som dyre betyr ikke at folk ikke skal kjøpe de. Bare kjøp i vei!

Har du så sære behov og så god råd, er det bare kjekt om du bidrar til fellesskapet via skatteseddelen. 

Anonymkode: cdbd2...9e4

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nå diskuterte jeg ikke momsen eller pris, det kommer ikke tydelig fram i HI (Selv om jeg forstod at det var det som var tanken)

la kun fram at for vårt behov og ønsker i bil så må vi over den grensen,særlig hvis vi skal over til El bil.

vil ikke kalle det sære behov, men heller at det er det vi  må opp i for å få en familiebil og har høye krav til hva vi ønsker å ha i en bil. 

Anonymkode: 19f89...5e7

for å faktisk diskutere moms og statskassa så mener jeg at det bør være lik moms som bensin og dieselen, eller gradert moms på alle elbiler biler uten denne rare grensen over eller under 600.000.

når jeg skal ha noe betaler jeg gladelig det som trengs til statskassen. 

Anonymkode: 19f89...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal ha en elbil som fungerer som familiebil kommer man fort over 600 000.

Noen kjøper nok dyrere bil enn de ellers ville gjort fordi elbilfordelene går inn i regnestykket. Når de innfører moms sår de tvil om fordelene vil forlenges.

Denne momsen vil sikkert vippe noen over fra stor, dyr elbil til en stor og langt billigere hybridbil. Det gjør at det tar litt lenger tid å få uslippsfri bilpark.

Jeg skjønner i godt at det virker urettferdig at luksusbiler som store Teslaer slipper moms. Regjeringen prioriterer omfordeling foran miljøet i dette tilfellet. Greit nok, men de kan gjerne innrømme det.

Endret av Isambard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

vi får ikke den bilen vi har behov for med tanke på utstyr, størrelse, motor,4 hjulstrekk etc for mindre enn 600.000. 

hvis vi i tillegg ønsker en bra elbil som kan gå den rekkevidden og plassen vi behøver må vi garantert opp i over 600.000.

 

Anonymkode: 19f89...5e7

Men er det riktig at dere skal slippe å betale mva på den delen som overstiger 600 000 for soltak og GPS eller hva dere nå vil ha, mens jeg måtte betale 12 000 i mva for elsykkelen min (som har ført til at vi kjører mye mindre bil btw.)

Anonymkode: a39fa...8c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det riktig at dere skal slippe å betale mva på den delen som overstiger 600 000 for soltak og GPS eller hva dere nå vil ha, mens jeg måtte betale 12 000 i mva for elsykkelen min (som har ført til at vi kjører mye mindre bil btw.)

Anonymkode: a39fa...8c8

les innlegget mitt etterpå du ( betale lik moms som andre biler, evt gradert som vil si at de dyrere bilene kan betale mer moms).

og det er ikke snakk om moms for elsykler - det er ikke diskusjonen her. 

jeg er ikke uenig i moms - og betaler gjerne moms. mener bare det burde vært gjort på en annen måte for å unngå det @isambard skriver i sitt innlegg. 

Anonymkode: 19f89...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har en bil til over 600 000kr. Måtte opp i den prisen for å få det behovet vi hadde. Momsfritaket gjorde at vi fikk råd til det. Tok hele overskuddet vårt. Og det gjør vondt. Men wow for en bil! Nå trenger vi nesten ikke fly lenger. Fikk ikke kjørt 2000 km med leafen jeg hadde før. 

Anonymkode: b8352...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...