Gå til innhold

Samboer er nærmeste sjef på jobb - nå er jeg sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble sykemeldt for en uke pga rygg/nakke/skuldersmerter, og det merkes på hele han at det "ikke er greit" for han som sjef.... Og det er ganske frustrerende! 

Det kommer småkommentarer som -Du blir vel ikke stresset av å være på jobb -Du kommer til å kjede deg hjemme -Du med din grunndiagnose (reumatisk) blir nok ikke bedre av å være sykemeldt osv... 

Jeg får jo dårlig samvittighet! Det er jo legen min som mente at jeg trenger det... 

Anonymkode: f4ccd...2dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde svart at jeg er ikke hjemme for å ha det gøy, men fordi det trengs og legen har sagt det. Viktig å ta vare på helsa og kroppen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner at jeg er ganske skuffet over han som sjef (og delvis kjæreste) nå. Burde sikkert ta det opp med han om han ikke snur... 

TS

Anonymkode: f4ccd...2dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du samboer med sjefen din? Høres rart ut at din nærmeste leder som har personalansvar for deg også er samboeren din. Hva syns bedriften om dette?

Det er jo akkurat i slike tilfeller som dette det er helt håpløst å skulle involvere seg med kollegaer, og hvertfall sjefen sin.

Anonymkode: e752d...910

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det hende at han er redd for at sjefene over han tror han er for snill med deg siden du er samboeren hans?

Er han snill med deg ellers?

Anonymkode: dc658...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor er du samboer med sjefen din? Høres rart ut at din nærmeste leder som har personalansvar for deg også er samboeren din. Hva syns bedriften om dette?

Det er jo akkurat i slike tilfeller som dette det er helt håpløst å skulle involvere seg med kollegaer, og hvertfall sjefen sin.

Anonymkode: e752d...910

Kan være en familiebedrift? Mange som jobber tett med sine nærmeste i små bedrifter rundt omkring. 

Anonymkode: 49bce...396

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan anbefale sykemelding, men det er du som sykemelder deg.

Så klart er det frustrerende for ledelsen, og en grunn til at man helst ikke skal være samboer med lederen sin 😆 Men han burde være profesjonell nok til å holde kjeft 

Anonymkode: 9287e...198

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legen kan anbefale sykemelding, men det er du som sykemelder deg.

Så klart er det frustrerende for ledelsen, og en grunn til at man helst ikke skal være samboer med lederen sin 😆 Men han burde være profesjonell nok til å holde kjeft 

Anonymkode: 9287e...198

Nei, det er legen som sykemelder. Jeg kan ikke gå inn å kreve sykemelding, det får man kun dersom legen anser det som nødvendig. 

Jeg hadde sagt det til samboeren min ts, om jeg var deg. At enten får han lære seg å skille rollene (hjemme er han kjæreste), ellers kommer ikke forholdet til å fungere. Legen har sykemeldt deg fordi du trenger ro, og mas fra han gjør kun situasjonen verre. 

Anonymkode: 46885...d3f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble sykemeldt for en uke pga rygg/nakke/skuldersmerter, og det merkes på hele han at det "ikke er greit" for han som sjef.... Og det er ganske frustrerende! 

Det kommer småkommentarer som -Du blir vel ikke stresset av å være på jobb -Du kommer til å kjede deg hjemme -Du med din grunndiagnose (reumatisk) blir nok ikke bedre av å være sykemeldt osv... 

Jeg får jo dårlig samvittighet! Det er jo legen min som mente at jeg trenger det... 

Anonymkode: f4ccd...2dd

Å bo med leder eller nær kollega er av så mange grunner ingen god ide. For det første skjønner jeg ikke at dere ikke blir skikkelig lei hverandre. Det er heller ingen mulighet til å koble av fra jobbkonflikter og starte på ny frisk neste dag når du praktisk sett bor med folk fra jobben. Og så er det jo sånn holdning blant folk at om man står opp, kler seg og leser en bok eller går en tur, DA kunne man gjort alt annet også. Det syntes ikke, og man er jo ikke febril eller ligger i fosterstilling. For min del så er beskjeden å gå turer på mykt underlag det som må til for å bli bedre. Å ligge gjør det ikke bedre, selv om man av og til ikke har noe valg. Mannen ble sur fordi jeg gikk tur og ikke gjorde nyttige ting isteden, men ble mer stille etter jeg ble akuttinnlagt. Nå, en tid etterpå, så syntes det ikke. Da tenker han at alt er mulig og i orden. Det vil jo være rart å snakke om en plage hele tiden, men for han så virker det som at det man ikke ser og sier finnes ikke. " kom å bær denne 150 kg saken sammen med meg"..    er typiske spørsmål, og overraskelse om jeg sier nei..  

Anonymkode: a835f...669

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som kjæresten din er vant med å bølle deg og vet hvor det stikker. Det er sånn han har kontroll i diskusjoner og livet for øvrig. 

Anonymkode: ca3df...22e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble sykemeldt for en uke pga rygg/nakke/skuldersmerter, og det merkes på hele han at det "ikke er greit" for han som sjef.... Og det er ganske frustrerende! 

Det kommer småkommentarer som -Du blir vel ikke stresset av å være på jobb -Du kommer til å kjede deg hjemme -Du med din grunndiagnose (reumatisk) blir nok ikke bedre av å være sykemeldt osv... 

Jeg får jo dårlig samvittighet! Det er jo legen min som mente at jeg trenger det... 

Anonymkode: f4ccd...2dd

Da hadde jeg byttet jobb. Det funker tydeligvis ikke å ha ham som leder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min føreste reaksjon er jo at samboeren til TS ikke helt har skjønt hvor stort ansvar han har som leder i å ikke blande kortene, det er ikke greit - brorparten av ansvaret her ligger ene og alene hos han for å støtte TS bøde som samboer og som sjef og på ulike arenaer. Han syns sikkert det er vanskelig men hey - det får han faktisk bare ta.

Deretter TS om du har overskudd til å ta en prat si fra uten for mye følelser at i rollens om sjef trår han inn på privatlivets arena og det er ikke greit og at i rollen som samboer og støttespiller gjør han en dårlig jobb slik du ser det, spør han hva han tenker om budskapet du her formidlet og hvordan han foreslår at dere blir bedre på dette fremover.

Som en annen skrev, det å leve med smerter enten i en periode eller kronisk når smerten ikke er synlig i form at noe fysisk er utfordrende. Jeg har selv opplevd dette, der mennesker kan si "men jeg så deg med barnebarna og du virket i storform" uten å tenke over at jeg kanskje brukte all energi og overskudd på akkurat det øyeblikket og "straffes" for det i dagevis etterpå men at det er et valg jeg tar fordi jeg syns det å ha et forhold til dem er viktig - selv min mann har tidvis ytret at han finner det problematisk at jeg bruker alt på dem og ikke noe på "oss" som han sier, og det ser jeg på en måte men på en annen, han er her 24/7 mens de er her en gang i blandt. Det må være lov som smertepasient på hjemmebasis å velge hvordan man vil posjonere ut sin energi uten at de nærmeste skal mene noe om dette tenker jeg. Og i det ligger rollen som samboeren til TS bommer på - han bør vise seg støttende, ikke som en TS føler er en form for bølle hun må forsvare seg overfor.. Det er ikke greit, og som sjef har han faktisk ikke krav på å vite hvorfor TS er sykemeldt heller, det bør han gjøre vel i å legge seg på minnet tenker jeg. Hans ansvar for å skille sine to roller er større enn TS sitt ansvar i denne saken. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, og blir litt lettet da det ser ut som at de fleste mener jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet! 

Jeg har absolutt tenkt på å bytte jobb, men har fine arbeidstider og det er fleksibelt ved behov. Pluss at når det blir ugreit av at jeg er sykemeldt en uke, tør jeg nesten ikke tenke på hvordan det vil bli om jeg sier opp 😳

TS

 

Anonymkode: f4ccd...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et likeverdig forhold kan ikke den ene være sjef, uten at det blir trøbbel. 

Hvis han blander inn sykemelding i deres private forhold = feil

Hvis han hadde behandlet deg annerledes (bedre) enn andre arbeidstakere = feil

Bytt jobb, ellers så blir det brudd 

Anonymkode: 8ba91...8dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde blitt sinnsykt irritert.

Ta et møte med ham i jobbtid, og be om at jobbanliggender ikke blir diskutert i privattid. 

Og at inntil du finner ny jobb så vil du ha en annen som personalansvarlig siden dette åpenbart er veldig uheldig? 

Anonymkode: a9359...942

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Takker for alle svar, og blir litt lettet da det ser ut som at de fleste mener jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet! 

Jeg har absolutt tenkt på å bytte jobb, men har fine arbeidstider og det er fleksibelt ved behov. Pluss at når det blir ugreit av at jeg er sykemeldt en uke, tør jeg nesten ikke tenke på hvordan det vil bli om jeg sier opp 😳

TS

 

Anonymkode: f4ccd...2dd

Bare dette er røde flagg. I alle dager, han må da klare å skille mellom å være en sjef og samboer. 

Anonymkode: a5316...e2e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vitner om at han er en dårlig sjef og kjæreste. Han behandler deg sånn når du er syk, tenk hvordan han er med de andre han er leder for! Grøss. 

Anonymkode: 77d7a...6db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke så hyggelig her hjemme nå da han er hjemme fra jobb hvertfall... Et lite utbrudd da han kom hjem for et par timer siden, og etter det mer eller mindre silent treatment. 😳 

Anonymkode: f4ccd...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...