Gå til innhold

Finnes det et uttrykk som beskriver denne situasjonen? Gaslighting?


undrende_spørsmål

Anbefalte innlegg

Scenario:
Du er på jobb, og ila arbeidsdagen gjør du en feil. Sjefen tar kontakt med deg neste dag via messenger der dere har kontakt utenfor arbeidstid, der han påpeker denne feilen. I tillegg påpeker sjefen at du ikke har fullført en ny prosedyre som du ikke har blitt opplyst om. 
Du informerer om at du nå vet at du skal foreta prosedyren, og beklager samtidig for feilen som har oppstått, men forsøker også å forklare hvorfor feilen skjedde (for å kunne analysere, ikke for å bortforklare).

Sjefen svarer så tilbake "det var ikke din feil noe av det tydeligvis" 
 

Dette er en kjent taktikk sjefen bruker under konfrontasjon, selv om du innrømmer feilen. Om det skjer face to face blir du deretter møtt med ryggen til sjefen, og han anser situasjonen som "ferdig" samtidig som han sier "greit, mens du blir stående igjen som et spørsmålstegn når du tross alt eide opp til at du gjorde en feil. 

Jeg har søkt opp gaslighting og lurer på om det er dette det går under?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke gaslighting. Det hadde vært gaslighting om sjefen hadde påstått at "jo, du har blitt opplyst om prosedyren". 

Høres mer ut som sarkasme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja det er nok ikke helt riktig ord nei. Han her er bare dårlig til å kommuniser og som så mange andre: mangler lederkunnskaper

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dårlig kommunikasjonsmåte fra en sjef, men det er ikke gaslighting.

En del folk oppfatter forklaring og analyse som bortforklaring, jeg foreslår å heller ta det muntlig da blir det ikke misforståelser. Svar på alle henvendelser utenom arbeidstid med en høflig "Takk for beskjed, vi kan ta en prat om dette i starten av neste vakt, setter du av litt tid til det?" eller noe liknende.

Det siste avsnittet ditt forsto jeg ikke helt.

Anonymkode: 74c12...670

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er en dårlig kommunikasjonsmåte fra en sjef, men det er ikke gaslighting.

En del folk oppfatter forklaring og analyse som bortforklaring, jeg foreslår å heller ta det muntlig da blir det ikke misforståelser. Svar på alle henvendelser utenom arbeidstid med en høflig "Takk for beskjed, vi kan ta en prat om dette i starten av neste vakt, setter du av litt tid til det?" eller noe liknende.

Det siste avsnittet ditt forsto jeg ikke helt.

Anonymkode: 74c12...670

Sorry, mente da blir det ikke like lett misforståelser som når man skriver korte meldinger, det kan såklart bli misforståelser muntlig også.

Du bør også kanskje gi opp å snakke om hvorfor ting skjedde hver gang du får en instruks/tilbakemelding.. eventuelt kan du si når det føles nødvendig å prate mer om noe sånt: "jeg forstår at det var feil, kan vi prate om hvorfor det hendte så vi ser lettere hvordan det kan unngås i fremtiden?" så gjør du det ennå mer klart at du ikke vil snakke om det for å unnskylde deg selv. 

Anonymkode: 74c12...670

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke gaslighting. Det hadde vært gaslighting om sjefen hadde påstått at "jo, du har blitt opplyst om prosedyren". 

Høres mer ut som sarkasme.

Glemte å nevne at han mener han har fortalt meg om det. Det har også skjedd tidligere at han har påstått nettopp dette, når kollegaen på siden av meg svarer "nei, det sa du til meg". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du refs for å ikke ha fulgt en prosedyre du VET du ikke har blitt opplyst om ville jeg svart det da, at det er du ikke blitt lært opp i så det er fint om det kan bli gjort. Bare vær veldig tydlig og konkret iallfall når det er en sånn vanskelig person du har med å gjøre :)

Anonymkode: 74c12...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

undrende_spørsmål skrev (1 minutt siden):

Glemte å nevne at han mener han har fortalt meg om det. Det har også skjedd tidligere at han har påstått nettopp dette, når kollegaen på siden av meg svarer "nei, det sa du til meg". 

 

Han blander nok dere to... :vetikke: Høres ikke ut som gaslighting men heller dårlig kommunikasjon, som noen andre her nevner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, undrende_spørsmål said:

Glemte å nevne at han mener han har fortalt meg om det. Det har også skjedd tidligere at han har påstått nettopp dette, når kollegaen på siden av meg svarer "nei, det sa du til meg". 

 

Med gaslighting skal det jo også være en intensjon der om å forlede tenker jeg, og med en underliggende dårlig hensikt om å få den andre til å føle seg dum / ikke i kontroll osv. Så selv om akkurat det å si til deg at "jo det sa jeg" når man ikke sa det i seg selv kan være eksempel på gaslighting så vet jeg ikke om hele situasjonen er det sånn jeg oppfatter det. Sannsynligvis sier sjefen dette enten fordi hen har glemt det, eller fordi hen er flau/ikke vil ta ansvar for at feilen lå hos hen...ikke for å være slem mot deg direkte. 

Anonymkode: 74c12...670

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en dårlig kommunikasjonsmåte fra en sjef, men det er ikke gaslighting.

En del folk oppfatter forklaring og analyse som bortforklaring, jeg foreslår å heller ta det muntlig da blir det ikke misforståelser. Svar på alle henvendelser utenom arbeidstid med en høflig "Takk for beskjed, vi kan ta en prat om dette i starten av neste vakt, setter du av litt tid til det?" eller noe liknende.

Det siste avsnittet ditt forsto jeg ikke helt.

Anonymkode: 74c12...670

For å utdype det siste avsnittet:
Vi kan snakke om noe med en vennlig tone på jobb, når noe kommer opp. For eksempel:
Han: "Har du husket å scanne de varene?"
Meg: "Nei, det var jeg ikke klar over at jeg skulle gjøre, men jeg kan ta det nå"
Han: "Det sa jeg til deg når du kom på jobb, men jeg tar helt sikkert feil/du har helt sikkert rett. Det er greit"

Han sier det på en slik måte at det er 100% sikkert at han ikke mener det/er sarkastisk. Når han sier "det er greit", så er det helt tydelig ikke greit, om du skjønner? Deretter snur han ryggen til og går vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Gaslighting» er en systematisk psykisk mishandling for å bryte ned partnerens tro på sin egen hukommelse, virkelighetsoppfatning og dømmekraft.

 

altså , dem får deg til å tvile på din egen realitet. 
 

ett godt eksempel..:

Du kommer inn på soverommet og ser sengen er redd opp. Du vet at du ikke har gjort dette og spør partneren din,» hvorfor har du redd opp sengen?» så gaslighter han ved å få deg til å Teo du er gal; «hva er det du pratet om?! Nei nå surrer du fælt!! Jeg har ikke redd opp sengen.» 

Man føler seg overbevist og begynner å lure på seg selv… «eller var det meg…?!» 

Anonymkode: a283b...1dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med gaslighting skal det jo også være en intensjon der om å forlede tenker jeg, og med en underliggende dårlig hensikt om å få den andre til å føle seg dum / ikke i kontroll osv. Så selv om akkurat det å si til deg at "jo det sa jeg" når man ikke sa det i seg selv kan være eksempel på gaslighting så vet jeg ikke om hele situasjonen er det sånn jeg oppfatter det. Sannsynligvis sier sjefen dette enten fordi hen har glemt det, eller fordi hen er flau/ikke vil ta ansvar for at feilen lå hos hen...ikke for å være slem mot deg direkte. 

Anonymkode: 74c12...670

Det var slik jeg også forstod det, men det skal sies at han får meg til å føle meg utrolig dum. Jeg jobber i en jernvarebutikk og vi har rundt 3000 produkter på lager. Jeg har aldri vært noe særlig flink med slikt, så det er en del ting det har tatt tid å forstå. Dersom jeg aldri har hørt om delen før mener sjefen at "det burde jeg jo kunne". Jeg begynte å jobbe der for ett år siden, og jobber annenhver helg. Hver uke er det nye tilbud og varer som skifter plass, så for meg er det alltid noe nytt å sette seg inn i når jeg kommer på jobb. Sjefen var vekke to uker i sommer og sa selv det var rart å komme tilbake og en del ting som plutselig måtte "læres inn", og slik er det jo for meg hver gang jeg kommer på jobb. 

I går solgte jeg en vare under pris. Varen er for stor til å slå inn i kassen og må slåes inn manuelt. Det er en sesongvare, og ikke noe det er stor etterspørsel over, så jeg hadde heller ikke solgt en slik før. Jeg søkte opp produktet i kassen og stusset litt når den lå på 400 kroner under pris, men tenkte at sjefen nok har kjørt en kampanje jeg ikke hadde fått med meg, slik han ofte gjør (han kjører rundt 2 lokale kampanjer i uka". Jeg slo den uansett inn og det var denne det ble kommentert på i dag. Da skrev han: 
"Vi har solgt dette i tre år og den har aldri vært oppført i kassasystemet, det burde du vite". 
At jeg ikke har jobbet der i 3 år, aldri har solgt en før, og slo inn den som kom opp i kassen falt helt for døve ører. Jeg beklaget selvsagt situasjonen, men fikk da til svar at "det var ikke din feil noe av det tydeligvis". 

Han roser heller aldri, og det føles som han går og leter etter feil. Så jeg syntes ikke det er så kjekt å komme på jobb. Føler meg ofte dum, og at han forsøker å drite meg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lese meg opp litt mer om sjefer og gaslighting. Jeg tror nok dere har rett, at det ikke er gaslighting, men ubehagelig er det absolutt. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ordet du leter etter er rasshøl. Først tenkte jeg at han går i offerrolle. Men han høres bare kronisk spydig og ufyselig ut.

Liten, ufyselig mann som tråkker ned dere for å føle seg stor selv. Ikke skriv med han på messenger. Hold avstand og ta kun nødvendig kommunikasjon.

Anonymkode: d3996...047

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør han, om tidspunkt, «når ga du denne beskjeden, (og hvordan)» for å unngå «misforståelser»

 

Anonymkode: a283b...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

undrende_spørsmål skrev (6 timer siden):

Jeg skal lese meg opp litt mer om sjefer og gaslighting. Jeg tror nok dere har rett, at det ikke er gaslighting, men ubehagelig er det absolutt. Tusen takk for svar.

Det skjønner jeg meget godt, vis dette er typisk oppførsel fra sjefen har du to valg, la kritikken fra sjefen foregå på utsiden av deg selv og ikke ta det personlig, eller så er det lov å begynne å se seg om etter en ny jobb vis en ikke trives.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at han blir irritert fordi han oppfatter at du ikke erkjenner at du gjør feil. 

Det faktum at du spør her om han er en «manipulator» og også er skråsikker på at det er sjefen som er en dust tyder på at du i liten grad ser på deg selv som problemet. Hadde jeg vært din sjef og stadig opplevd slike situasjoner hadde jeg blitt irritert: du legger jo skylden på ham igjen og igjen. 

Mitt råd: Finn en annen jobb, sjefen kommer ikke til å bli borte. 

Anonymkode: 5108b...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på å være en sjef, og en leder. Sjefer er meg meg meg, leder er vi.

Anonymkode: a283b...1dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

undrende_spørsmål skrev (6 timer siden):

Det var slik jeg også forstod det, men det skal sies at han får meg til å føle meg utrolig dum. Jeg jobber i en jernvarebutikk og vi har rundt 3000 produkter på lager. Jeg har aldri vært noe særlig flink med slikt, så det er en del ting det har tatt tid å forstå. Dersom jeg aldri har hørt om delen før mener sjefen at "det burde jeg jo kunne". Jeg begynte å jobbe der for ett år siden, og jobber annenhver helg. Hver uke er det nye tilbud og varer som skifter plass, så for meg er det alltid noe nytt å sette seg inn i når jeg kommer på jobb. Sjefen var vekke to uker i sommer og sa selv det var rart å komme tilbake og en del ting som plutselig måtte "læres inn", og slik er det jo for meg hver gang jeg kommer på jobb. 

I går solgte jeg en vare under pris. Varen er for stor til å slå inn i kassen og må slåes inn manuelt. Det er en sesongvare, og ikke noe det er stor etterspørsel over, så jeg hadde heller ikke solgt en slik før. Jeg søkte opp produktet i kassen og stusset litt når den lå på 400 kroner under pris, men tenkte at sjefen nok har kjørt en kampanje jeg ikke hadde fått med meg, slik han ofte gjør (han kjører rundt 2 lokale kampanjer i uka". Jeg slo den uansett inn og det var denne det ble kommentert på i dag. Da skrev han: 
"Vi har solgt dette i tre år og den har aldri vært oppført i kassasystemet, det burde du vite". 
At jeg ikke har jobbet der i 3 år, aldri har solgt en før, og slo inn den som kom opp i kassen falt helt for døve ører. Jeg beklaget selvsagt situasjonen, men fikk da til svar at "det var ikke din feil noe av det tydeligvis". 

Han roser heller aldri, og det føles som han går og leter etter feil. Så jeg syntes ikke det er så kjekt å komme på jobb. Føler meg ofte dum, og at han forsøker å drite meg ut. 

Han bør jo selvfølgelig ikke oppføre seg sånn. Men høres jo ut som han er litt irritert på deg. Og mulig syntes du kommer med masse unnskyldninger. Iht endel du skriver her er jo også på en måte indirekte klaging på sjefen din om at han ikke gjør jobben sin. Årsak er aldri at du har misforstått eller glemt noe. 

Feks situasjonen der sjefen lurer på om du har slått inn de varene. Kunne du feks svare, nei desverre, har ikke gått med meg at jeg skulle det. Han jeg ga beskjed i dag tidlig. Å ja nei, det husker jeg ikke. Tar det med en gang jeg. 

Du åpner iallfall ikke opp for at du er endel av problemet. Og da får heller ikke sjefen din løst noen problemer. Jeg har jobbet i byggevare og hatt med noen nye som ikke evnet å ta til seg beskjeder, ei heller lære. De ble ikke der så lenge. Spør heller hvis du syntes noe ikke stemmer. Hvis du reagerer på en pris på 400kr må være feil, da slår du den ikke inn, da spør du før du gjør en feil. Om du har slått inn riktig vare. Sånt kan skje, men da gir du beskjed så fort du finner ut av det. Så beklager, jeg syntes både du og sjefen har dårlig kommunikasjon. Der du later til å ikke gi seg på at du uansett har rett, selv om du har tatt feil. Hvis, det stadig er ting du glemmer, så kan du feks be sjefen om å sende mail på dagens oppgaver, eller at du har en notatblokk i lomma og du skriver ned det sjefen sier der. Har selv gjort begge deler, da det av og til kan være sjukt masse å huske på i byggevare butikk. Men da må jo også du gutse litt på å finne løsninger på det som ikke fungerer. Og din nr 1 nå, hvordan kommunisere med sjefen 

Anonymkode: e73e5...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...