Gå til innhold

Hvorfor er det fortsatt lov med oppdrettsanlegg?


catman

Anbefalte innlegg

catman skrev (35 minutter siden):

Slik så en butikkjøpt røykelaks ut:

tUo2YBkq4QDxJTrsrrESdgeDkQiw5eUvp_186KSc

https://www.nrk.no/dokumentar/kjopte-laks-med-store-sarskader-hos-rema-1000-1.16469564

Javel. Syk og svært skadet fisk kan altså selges helt greit, så lenge forbrukeren ikke får se skadene. Kanskje dét blir omsider en vekker - når forbrukeren blir konfrontert med jævelskapen og røsket litt ut av komfortsonen i hjemmet sitt?

Det er helt hinsides.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas

Anbefaler denne artikkelen 

https://www.aftenposteninnsikt.no/klimamilj/dyrevelferdens-glemte-kapittel

Quote

 Kun i sjøfasen døde 56,7 millioner laks, opp 2,7 millioner fra året før. Gjennomsnittlig dødelighet for laks i sjøfasen lå i 2022 på 16,1 prosent, en økning fra årene før.

Kom ikke her og si at vi aksepterer en dødelighet på 16 prosent i storfeproduksjon!? 

Quote

– I et økonomisk og bærekraftsmessig perspektiv er tap av nesten 60 millioner laks et enormt matsvinn, og samtidig sløsing med fôr, strøm og andre innsats-faktorer. I tillegg kommer det dyreetiske og moralske aspektet. Dødelighet er en indikator på at driften gjør fisken syk, og at dyrevelferden er for dårlig i havbruk. Dette står i sterk kontrast til dyrehelse og -velferd i landbruket, som vi med rette er generelt stolte av. 

Det er en skandale. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra artikkel, @Albbas! Særlig måten dyrevelferdsloven diskuteres er forbilledlig. Bl.a. når det gjelder rensefisken, der 60% dør og de fleste spiser fôr istdf. lus, kommer følgende sitat frem:

Sitat

- Det er vanskeligere å argumentere for at bruk av rensefisk er lovlig, enn at det er ulovlig, gitt at flesteparten av rensefisken dør i merdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Isambard skrev (På 8.6.2023 den 22.25):

Diskusjonen er helt meningsløs uten å sammenligne med landbruk. Noe må vi spise og mesteparten er ikke strengt nødvendig for å overleve.

Det virker som om du vurderer oppdrett ut i fra de verste eksemplene du finner, mens landbruk vurderes ut ifra en ideell verden. Ikke hvordan det faktisk foregår.

 

Husk at noen få selskaper driver all oppdretten mens det er langt flere som driver med landbruk. Jeg er sikker på at det hadde blitt store diskusjoner om det bare var fire store selskaper som drev med jordbruk, og ett av de fikk forelegg av mattilsynet grunnet dyrevelferd. 

Oppdrettsselskapene får stadig mer inntekt så da er det naturlig at beskatningen øker- sånn er det for vanlige folk. 

Tenk at Mowi nå skal gå rettens vei. Jeg skulle likt å se en vanlig lønnsmottaker gå til retten mot staten fordi han mener han betaler for mye skatt. Det viser og at de har råd til å betale mer skatt. 

Næringen har frynsegoder andre bedrifter ikke har.

Høyre sier heller ikke at de skal fjerne skatten. De er redde for å miste pengene og sier de heller skal gjennomgå den. 

Men det som provoserer meg mest er at hver gang oppdrettsselskapene lokker mediene til å skrive artikler er det ikke måte på hvor mye mowi og de andre bryr seg om lokalbefolkningen og driver med oppdrett for å gi de arbeidsplasser osvosv. De kan i det minste være ærlige og si de gjør det for pengene. Selv jeg som blir stemplet som sosialist her inne hadde aldri startet en bedrift om hovedmålet ikke var å tjene penger. De fremstår som useriøse når de "lyver" på den måten de gjør. Hadde hovedformålet vært arbeidsplasser hadde de startet flere steder hvor det ikke var like lønnsomt og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (6 timer siden):

Husk at noen få selskaper driver all oppdretten mens det er langt flere som driver med landbruk. Jeg er sikker på at det hadde blitt store diskusjoner om det bare var fire store selskaper som drev med jordbruk, og ett av de fikk forelegg av mattilsynet grunnet dyrevelferd. 

Oppdrettsselskapene får stadig mer inntekt så da er det naturlig at beskatningen øker- sånn er det for vanlige folk. 

Tenk at Mowi nå skal gå rettens vei. Jeg skulle likt å se en vanlig lønnsmottaker gå til retten mot staten fordi han mener han betaler for mye skatt. Det viser og at de har råd til å betale mer skatt. 

Næringen har frynsegoder andre bedrifter ikke har.

Høyre sier heller ikke at de skal fjerne skatten. De er redde for å miste pengene og sier de heller skal gjennomgå den. 

Men det som provoserer meg mest er at hver gang oppdrettsselskapene lokker mediene til å skrive artikler er det ikke måte på hvor mye mowi og de andre bryr seg om lokalbefolkningen og driver med oppdrett for å gi de arbeidsplasser osvosv. De kan i det minste være ærlige og si de gjør det for pengene. Selv jeg som blir stemplet som sosialist her inne hadde aldri startet en bedrift om hovedmålet ikke var å tjene penger. De fremstår som useriøse når de "lyver" på den måten de gjør. Hadde hovedformålet vært arbeidsplasser hadde de startet flere steder hvor det ikke var like lønnsomt og.

Det er vel egentlig ikke så veldig mange flere selskaper som driver med landbruk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Frisk Frosk skrev (På 16.9.2023 den 23.26):

Ja, det erer ein enorm overgjødsling av Hardangerfjorden og heilt hindsides all fatteevne at ein vil auka produksjonen: 

image.png.951b996f5e792d0b44310ea5f236251a.png

(Saksa frå saka du lenka til)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (18 minutter siden):

Ja, det erer ein enorm overgjødsling av Hardangerfjorden og heilt hindsides all fatteevne at ein vil auka produksjonen: 

image.png.951b996f5e792d0b44310ea5f236251a.png

(Saksa frå saka du lenka til)

Enig!

I tillegg har det vært sagt at myndighetene ønsker å femdoble oppdrettsnæringen innen 2050.

I dag slipper næringen ut like mye 'kloakk' rett ut i fjordene som 20 millioner innbyggere ville gjort. En femdobling ville gjort at forurensning tilsvarende 100 millioner innbyggere i landet ble sluppet ut i fjordene våre.

Fiskeriminster Sandberg, FRP, i 2016: https://www.nord24.no/sandberg-norsk-oppdrett-kan-femdobles/s/5-32-55012

Fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen, Høyre, 2021: https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/86bPnE/fiskeriministeren-vil-femdoble-lakseproduksjonen-innen-2050

I et intverju i 2022 stod fremdeles da tidligere fiskeriminister Ingebrigtsen, Høyre, på samme tallene og bekreftet å ha uttalt at en femdobling innen 2050 var målet. Dagens regjering tilbakeviser at det er et slikt mål, men bekrefter at det skal legges til rette for en økning. https://www.kyst.no/gs-odin-gath-mtb/fem-millioner-tonn-innen-2050-vekstmalet-som-ikke-finnes/1413849

Man kan jo håpe at situasjonen i Hardangerfjorden nå, hvor dagens produksjon er i ferd med å ta livet av liv i fjorden, vil snu myndighetene... hvor realistisk det er, det er en annen sak.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Å, herreminhatt, som denne industrien klarer å toppe seg selv bestandig: En av Lerøy sine underleverandører sugde opp "selvdød", syk fisk til matproduksjon og ble tatt på fersken av Mattilsynet:

https://www.nrk.no/norge/mattilsynet-mener-syk-og-selvdod-laks-skulle-selges-som-fersk-matfisk-1.16588744

Sitat

Livløs og selvdød fisk skulle bli bearbeidet og selges som om det var fersk fisk til forbrukere. Planen var at denne fisken skulle havne på middagstallerkener, mener Mattilsynet.

NccX-yJZMlvKHD_XkEuw0QDKErh113J49ZKTz2Mv

Nam, nam, Lerøy.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører forbi et oppdrettsannlegg noen ganger i uka, og det ødelegger dagen min helt. Det er aldri en tid på døgnet fiskene ikke vaker og plasker for å komme seg unna. Ser ut som det koker. Gjør vondt i sjela. Cash is king dessverre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe fisk av kvalitet og med god dyrevelferd i Oslo? Kjenner jeg har mistet tilliten helt som forbruker😔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
catman skrev (10 timer siden):

Å, herreminhatt, som denne industrien klarer å toppe seg selv bestandig: En av Lerøy sine underleverandører sugde opp "selvdød", syk fisk til matproduksjon og ble tatt på fersken av Mattilsynet:

https://www.nrk.no/norge/mattilsynet-mener-syk-og-selvdod-laks-skulle-selges-som-fersk-matfisk-1.16588744

NccX-yJZMlvKHD_XkEuw0QDKErh113J49ZKTz2Mv

Nam, nam, Lerøy.

Det var ekkelt å lese. Jeg spiser lite laks, men nå mistet jeg appetitten helt. Det er virkelig ille.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (2 timer siden):

Det var ekkelt å lese. Jeg spiser lite laks, men nå mistet jeg appetitten helt. Det er virkelig ille.  

Enig, vi har ikke kjøpt oppdrettslaks på mange år - bortsett fra noen få unntak. Men kanskje det er en slik nyhet som røsker folk våken. Dyrevelferd, økologi og våre fjorders overlevelse er ikke så gode argument som at folk får servert daufisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

m89_jente skrev (13 timer siden):

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe fisk av kvalitet og med god dyrevelferd i Oslo? Kjenner jeg har mistet tilliten helt som forbruker😔

Jeg bor i Trondheim og kjøper villaks av en lokal fiskehandel. Helt sikkert å få tak i i Oslo også, men du må nok gå til spesialbutikk. Villaksen er helt annerledes i kjøttet, mindre fett og smalere form. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles korrupsjon. Noen få store pengesterke firmaer får drive på og forurense fjordene våres og tjene seg søkkrike på å utnytte alt som går å utnytte. Dysser ned alle negative saker, har korrupte lokal og kommunepolitikere i lomma for å komme unna.

Endret av ufiltrert
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

m89_jente skrev (23 timer siden):

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe fisk av kvalitet og med god dyrevelferd i Oslo? Kjenner jeg har mistet tilliten helt som forbruker😔

Godt spørsmål! 
Det er vel slutt på at fiskebåtar sel nyfanga fisk på kaien ved Rådhuset no? Tatt i betraktning av den skitne og døyande Oslo-fjorden, meiner eg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...