Gå til innhold

Hvorfor er det fortsatt lov med oppdrettsanlegg?


catman

Anbefalte innlegg

Leste denne:

https://www.nrk.no/nordland/apner-for-ekstraordinaert-fiske-etter-romt-oppdrettslaks-pa-helgeland-1.15690561

...og det er helt fortvilende. Det er rømt 12 ganger (!) så mye fisk som vanligvis tas i alle elvene i Nordland på ett år. Fra ett anlegg!

Og slik ser fisken ut, de allerfleste er selvfølgelig skadet og pinet av lakselus:

1647472751_lakselusrmtlaksnordland.jpg.fc50a7e06aafb5176d26e57b50d2917a.jpg

Blir det en sjelden gang funnet gris, sau eller kyr som er såpass mishandlet og vanskjøttet, blir det - med rette! - ramaskrik, Brennpunkt-program og debatt om det.

Men fisken som lider, mat vi spiser full av medisiner, feil type fett og dyrelidelse som fører til hormoner og dritt vi ikke bør putte i oss, anlegg som produserer kloakk tilsvarende 30-40.000 mennesker i året uten noe form for rensning...meh, hvem bryr seg?

Jeg blir forbannet over likegyldigheten og tafattheten her. Vi ødelegger naturen rundt oss i en heidrundande fart, med det feitaste dollargliset. Vemmelig!

  • Liker 36
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det oppdrettet, eller er det lakselusa som er problemet som må løses her?

Gamle myter om medikamentbruk henger igjen ser jeg.

Angående avfallet, så er dette et lokalt problem som kan løses. Villfisken driter også i havet uten rensing vet du...

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uredd skrev (32 minutter siden):

Er det oppdrettet, eller er det lakselusa som er problemet som må løses her?

Gamle myter om medikamentbruk henger igjen ser jeg.

Angående avfallet, så er dette et lokalt problem som kan løses. Villfisken driter også i havet uten rensing vet du...

Oppdretterne har ikke klart å løse lakselusproblematikken på tre tiår. Mange forslag, mye dårlig praksis (hydrogenperoksud rett i fjorden! drepe alle skalldyr, inkl. reker! yay!), ingen resultat.

Stresset fisk produserer dårlig mat; med eller uten medikamenter. Dette er påvist flere ganger, både på fisk, gris og kylling.

Det "lokale" avfallsproblemet kan nok løses, men hvem gjør det? Under gamle anlegg er det 150m høye fjell med avfall som ingen fjerner. Flere fjorder har fått forbud mot oppdrett, slik som Osterfjorden og Sørfjorden, fordi disse haugene komposterer og tømmer fjordene for oksigen - og dermed dreper alt liv. Og klart villfisken driter den også, men, som sagt, når ett - 1! - anlegg inneholder 12 ganger så mye fiskemasse som alle nordnorske elver fiskes fra blir det en stor konsentrasjon. Det er som å si "hjorten driter også", og dermed tillate en grisebinge til å tømme seg i skogen også. Det ville aldri blitt tillatt av opplagte grunner.

Hver gang man angriper tematikken med logikk er det kun én konklusjon: Dagens oppdrett er ikke bærekraftig - ikke for fisken, ikke for folk, ikke for naturen.

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er enig, oppdrettsfisk er ikke bra, annet enn som eksport inntekter.

Det er uappetittlig. Det er miljøfiendtlig. Det er usunt.

Det fører kun økonomiske fordeler med seg. 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

catman skrev (På 15.10.2021 den 12.02):

Leste denne:

https://www.nrk.no/nordland/apner-for-ekstraordinaert-fiske-etter-romt-oppdrettslaks-pa-helgeland-1.15690561

...og det er helt fortvilende. Det er rømt 12 ganger (!) så mye fisk som vanligvis tas i alle elvene i Nordland på ett år. Fra ett anlegg!

Og slik ser fisken ut, de allerfleste er selvfølgelig skadet og pinet av lakselus:

1647472751_lakselusrmtlaksnordland.jpg.fc50a7e06aafb5176d26e57b50d2917a.jpg

Blir det en sjelden gang funnet gris, sau eller kyr som er såpass mishandlet og vanskjøttet, blir det - med rette! - ramaskrik, Brennpunkt-program og debatt om det.

Men fisken som lider, mat vi spiser full av medisiner, feil type fett og dyrelidelse som fører til hormoner og dritt vi ikke bør putte i oss, anlegg som produserer kloakk tilsvarende 30-40.000 mennesker i året uten noe form for rensning...meh, hvem bryr seg?

Jeg blir forbannet over likegyldigheten og tafattheten her. Vi ødelegger naturen rundt oss i en heidrundande fart, med det feitaste dollargliset. Vemmelig!

Fordi Norge er en litt småkorrupt stat hvor næring trumfer forskning, miljø og helse. Gang etter gang, gang etter gang ….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Følger opp med denne, mest for min egen del, for å ha denne informasjonen samlet et sted:

https://www.nrk.no/vestland/framleis-darlege-kar-for-villaksen-trass-arevis-med-tiltak_-_-blir-ikkje-betre-1.15740496

Sitat

 

Tidleg på 1980-talet kom meir enn éin million laks tilbake frå havet kvart år. Nå er dette talet halvert.

Det er spesielt tre ting som truar villaksen i Noreg: Lakselus, rømming frå oppdrettsanlegg og infeksjonar knytt til fiskeoppdrett.

 

"Spesielt tre ting"...oppdrett, oppdrett og oppdrett. Hm, lurer på hvordan vi lan redde villaksen? Kan ikke komme på noe. Å, se, oppdrettsnæringen støtter vårt parti igjen - så flott! 🤦🏻‍♂️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsanlegg bør legges på land. Her kan oppdretter selv stå for rengjøring instedenfor at han får gratis avfallshåndtering i havet. Det er en stor uting. Det er i tillegg ikke lov i nærheten av meg å fiske nærmere enn 150 meter fra oppdrettsanlegget, i visse fjorder gjør dette at hele fjorden er ulovlig å fiske i. Det blir så alt for dumt.

Sett det på land og la oppdretter stå for alt selv. Da får de heller ikke problemer med lakselus og rømning.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Jeg har fisket i nærheten av anlegg, selv om dette nå er over 10 år siden, og selvsagt står villfisken der og spiser av smulene. Mye fet sei. Se for deg noe slikt på land, at man bare skyter mat til kyrne i luften, og treffer både dem og villdyr. Alle står utrolig tett sammen i uendelige mengder med avføring. Aldri i livet hadde vi godtatt dette.

Fin kronikk i anledning rødlisting av villaksen:

https://www.nrk.no/ytring/artsutryddelse-pa-en-tallerken-1.15739902

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er, at i den artikkelen om laksehjerter som sprekker, kommer jo tydelig frem løsningen på begge problemer, både lakselus og andre helseproblemer hos laksen. Det står jo svart på hvitt flere ganger i artikkelen, at tallene er 4-5 ganger høyre i anleggene i Stavanger-området, enn i anleggene lengre nord. Det er altså for varmt for laksen der, laksen trives ikke. 

Hva stopper de å flytte anleggene? Bare penger sikkert. Hva stopper politikere å forby anleggene så langt sør? Det må være lobbyisme. 

Virker virkelig som det finnes en enkel løsning her. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dyrevernorganisasjonene? Noen tjener enorme summer på dette, og da er det umulig å stoppe galskapen.. Akkurat som vindindustri og det "grønne" skiftet...

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okey, når jeg tenkte med litt om, så skjønner jeg jo at det blir for bastant, for detaljstyring, å forby plassering av oppdrettsanlegg basert på geografi. Kan vi heller pålegge produsentene å oppgi, hvor fisken vi kjøper er produsert? Helst nøyaktig til anlegg. Teknologien for slikt finnes, men produsentene må jo motiveres for å investere i slikt. Her kan jo kanskje politikere komme på banen, med motivasjon i form av både pisk og gulrot. 

så  kan vi forbrukere, kjøpere, få liv til å velge fiskeprodusent fra posisjonen der vi er bedre informert. Hvor er anlegget? Hvordan er fiskehelse ved det anlegget? Hvor mange ganger måtte eiere av nevnte anlegget betale bot for rømming, i siste året? osv. 

jeg har faktisk troa på at folk bryr seg. Men det er vanskelig å stemme med lommeboka, uten tilstrekkelig informasjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del kommuner som etter hvert har fått sagt "nei" til nye anlegg via kommuneplanprosessen. Da kan gamle anlegg driftes inntil de er for gamle, fordi nye tiltak ikke vil bli lovlige. Det gjelder for eksempel rundt Osterøy, hvor oppdrettsnæringen har drept fjordene - det er ikke oksygen igjen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sitat

Villaksen er ikke mitt ansvar, sier fiskeriministeren.

... og lar seg ikke intervjue en gang. Jeg hadde store forhåpninger til å bli kvitt vår blåbrune, menneskeuvennlige regjering, men det hjalp visst ikke når Ap bekler denne posten med stadig nye lobbyister for oppdrett. Det er så få representanter som klarer å se hele bildet at det er helt hårreisende!

https://www.nrk.no/trondelag/seniorforsker-ved-nina_-torbjorn-forseth_-mener-fiskeriminister-bjornar-skjaeran-ma-redde-villaksen-1.15752297

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 3 måneder senere...

De får lov fordi noen få tjener enorme summer på det. Dermed kan de skaffe seg lobbyister og advokater som bestikker og presser politikere. Akkurat det samme som vindindustrien. Enorme naturødeleggelser..

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...