Gå til innhold

Hvorfor er det fortsatt lov med oppdrettsanlegg?

catman

Anbefalte innlegg

catman skrev (På 21.2.2024 den 19.28):

Enda en gang er villfisken truet av sykdom og infeksjoner med klar opprinnelse i oppdrettsnæringen:

https://www.nrk.no/ostfold/fryktar-spreiing-av-laksesjukdommen-red-skin-disease-1.16757648

Denne sykdommen vet man ikke hvor stammer fra, og den eksisterer ikke i oppdrettsnæringen enn så lenge. Jeg er utdannet fiskehelsebiolog, nå arbeider jeg ikke praktiserende lenger, men jeg tar av og til på meg gratis helsetilsyn for en lokal lakseelv og har sett noen tilfeller av denne sykdommen: den er virkelig stygg. 

Denne sykdommen meldte seg omtrent samtidig som pukkellaksen begynte å dukke opp i lakseelvene våre. Pukkellaksen sprer seg raskt rundt om i Europa, og er en fremmedart her. Pukkellaksen har blitt satt ut i innsjøer og vassdrag i Russland, og videre spredt seg. Dette er ansett som miljøkriminalitet i Norge. 

Jeg tipper at pukkellaksen er bærer av patogenet som medfører denne sykdommen. Men det finnes så vidt meg bekjent ingen forskning på dette. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Den årlige fiskehelserapporten legges frem nå, her ved NRK:

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-laksen-dor-av-infeksjoner-og-skader-1.16799951

Sitat

– Dødeligheten har en stigende trend, vi er på feil kurs. Dette må det gjøres noe med, sier direktør Edgar Brun i Veterinærinstituttet.

Sitat

Hver sjette fisk i norske oppdrettsanlegg dør av sykdom. I fjor døde 62,8 millioner laks og 2,5 millioner regnbueørret med store lidelser.

Fiskeriministeren kommenterer med meningsfulle ord, men om vi klarer å bryte nepotismens stramme bånd og endelig får gjort noe med en 50 år gammel, skamfull næring...? Jeg holder ikke pusten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg fatter ikke at folk fortsatt spiser den uetiske motbydelige oppdrettsfisken 💔

Og enda mindre fatter jeg at nordmenn fortsetter å stemme frem politikere som beskytter kapitalistene for enhver pris, sånn at de får fortsette å mishandle fisken og ødelegge naturen for å berike seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (7 timer siden):

Jeg fatter ikke at folk fortsatt spiser den uetiske motbydelige oppdrettsfisken 💔

Og enda mindre fatter jeg at nordmenn fortsetter å stemme frem politikere som beskytter kapitalistene for enhver pris, sånn at de får fortsette å mishandle fisken og ødelegge naturen for å berike seg selv.

Helt enig, jeg er veldig glad i sushi/sashimi, men jeg spiser nesten aldri laks lenger. Fått avsmak pga skandalene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, svarte satan, skulle gjerne latt være å komme med flere oppdateringer her...men se på dette:

https://www.nrk.no/dokumentar/store-problem-med-sar-og-skader-hos-mowi-1.16865734

75% av fisken måtte "nedgraderes". 

Sitat

Årsaka blir oppgitt til å vere «sår og skade».

I måned etter måned gjorde ikke Mowi tiltak som hadde effekt. Fortsatt:

Sitat

Nesten kvar åttande fisk var altså så skadd at han ikkje kunne seljast.

Igjen...se for deg samme tall fog kyr og sau.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor inntekt for Norge, hvis man kutter ut olje og laks, hva skal vi leve av? Er imot oppdrettet altså …

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

💰💰💰💰💰💰💰

(er svaret på spørsmålet i overskriften)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt lov fordi penger styrer verden og kommer foran absolutt alt annet. Spesielt hos svikerne på toppen av pyramiden som tar beslutningene i dagens samfunn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Dette må stoppes øyeblikkelig!!

Men er dessverre en stor eksportvare ut av Norge..."Norsk Laks"...et skittent produkt som ikke er menneskemat i mine øyne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/27/2021 at 8:50 AM, Madame Butterfly said:

Det fører kun økonomiske fordeler med seg. 

For noen få. Ikke for omgivelsene. Faktisk er grådigheten i bransjen så stor at markedet begynner å reagere: skadet fisk solgt i Frankrike i fjor ble returnert. Heia den gjengen.

Spørsmålet i tråden er høyst betimelig. Svaret er nok først og fremst at de som tjener (mye) på oppdrett har klart å kjøpe seg nok "forskning" på at det ikke er fullt så ille som det høres ut og at det (helt sikkert) snart kan bli litt bedre.

Sirkuset med grunnrente på oppdrett er en bisarr farse sammenlignet med hjemfallsrettene tidlig på 1900-tallet og utbyttet av oljen 60 år senere. Hvor mye er en (død) fjord verdt?

Endret av carlberner1
La til setning.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

• 4 uker senere...

https://www.nrk.no/dokumentar/meiner-leroy-sette-profitt-framfor-dyrevelferd-1.16990960

Sitat

Som følge av behandlingane døydde minst 23.620 fisk. Totalt blei 405.655 laks behandla i januar og april.

Vi snakker om over treogsjuetusen individer. Det er helt sprøtt. Økonomisk gevinst > dyrevelferd. Vi vet det. Ingenting overraskende med det. En liten artikkel på NRK.

Vi må faen meg slutte å kjøpe oppdrettslaks alle sammen. I denne familien her stoppet vi med det rundt 2010. Vi savner laksen, men dette er ikke til å godta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (4 timer siden):

Vi må faen meg slutte å kjøpe oppdrettslaks alle sammen. I denne familien her stoppet vi med det rundt 2010. Vi savner laksen, men dette er ikke til å godta.

Sluttet for flere år siden, og jeg prøver å få andre i omgangskretsen til å bli klar over hva de faktisk spiser, grovt mishandlet fisk som såvidt kan gå for menneskemat, knapt det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har vi boikottet oppdretsfisk i mange år. Torturmat spiser vi ikke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...