Gå til innhold

Hva hadde dere gjort om mannen anskaffet seg valp mot dere vilje?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det finnes vel en annen løsning enn å bare gi bort hunden bak mannens rygg, tror du ikke?

Anonymkode: e3f7e...b63

Tror du ts får tillatelse fra mannen? Mannen valgte hunden fremfor ts, så han gir den ikke fra seg frivillig. 

Anonymkode: 8752e...4e2

• Liker 3
Skrevet

Vel jeg ville ikke gitt mannen noe valg siden han tydeligvis ikke klarer se andre sider enn sin her ville jeg nok gitt en tidsfrist og klar beskjed, enten tar han ansvar for hunden på en skikkelig måte og viser det innen tre dager eller så tar du kontakt med oppdretter og ber om å få returnere hunden. Du har om du vil det eller ikke et ansvar overfor hunden siden den bor hjemme hos deg. Om mannen ikke er enig får han gi hunden det den trenger - velger han ta med hunden å flytte ville jeg meldt fra til mattilsynet om situasjonen du vet hunden lever under. Det er like ille å vite at et dyr vanskjøttes som det er å ikke si fra om noen behandler mennesker dårlig. Personlig ville jeg også hatt problemer med å dele hverdagen med et menneske som så tydelig viser en manglende respekt for de andre i familien.

• Liker 8
Skrevet

Satt hunden på omplassering. Den skal jo ikke stå så lenge alene ute i hundegård som liten. Det blir omsorgssvikt fra dere begge to. Så med mindre du tar det ansvaret han ikke tar, må hunden ut. Evnt ta kontakt med oppdretter. Og hør om de kan ta den tilbake 

Anonymkode: 3663c...72a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror du ts får tillatelse fra mannen? Mannen valgte hunden fremfor ts, så han gir den ikke fra seg frivillig. 

Anonymkode: 8752e...4e2

Nå vet vi ikke hvordan forholdet mellom ts og mannen er, men personlig tenker jeg det er bedre å si fra at hun vil ta kontakt med oppdretter (om hun vet hvem det er - og det er en seriøs en) eller mattilsynet. Gir hun valpen bort så har også hun et ansvar for at den kommer til et godt hjem. 

Er mannen ubalansert så vil han trolig reagere enda sterkere på at hunden er borte en dag han kommer hjem enn på at hun sier fra på forhånd. Om det er tilfelle så bør hun søke hjelp for seg og barna også.

Anonymkode: b6629...8f7

• Liker 6
Skrevet

TS, om dette er reelt, så må du forstå og ta innover deg at situasjonen er alvorlig. Hvor lenge har dette pågått? 

Dette er pågående dyremishandling, som skjer i ditt hjem. Den valpen er på god vei til å bli helt ødelagt. Du kan ikke toe dine hender og ikke gjøre noe, fordi mannen står som eier av valpen.

Du har et selvstendig ansvar for å både melde fra og forsøke å få slutt på mishandlingen. Både etisk, men ikke minst etter loven. Du kan i ytterste konsekvens selv straffes, om du lar en valp stå halve døgnet ute i din egen hage ute hverken sosialisering eller tilsyn.

Fokuset ditt her bør overhodet ikke være mannens eventuelle reaksjoner. 

Og dessuten - om mannen vanligvis kommer hjem tidligst klokken ni på kvelden, hvor mye familieliv har dere egentlig…? Det er nok galt med denne mannens reaksjoner og prioriteringer, til at dette nok mest er bare siste dråpen?

Jeg ville tatt ungene og flyttet ut. Om så inn på krisesenter først, om det ikke finnes andre som kan ta imot dere raskt.

Så ville jeg ringt både politi og Mattilsynet og angående hunden. Ville nok også forsøkt å ha klar navn på noen som kan overta hunden raskt, oppdretter eller andre.

Anonymkode: c104f...d75

• Liker 5
Skrevet

Det her er så tillitsbrudd som det går an å bli... en valp er et like stort ansvar som om dere skulle fått en ny baby i hus. Den trenger kos, stell, mat og vann, turer og sosialisering. Om den fra dag en blir satt i bakgården alene uten noe tilsyn så vil denne valpen bli ødelagt og skeptisk til andre mennesker.

Hvorfor valgte han å ta inn en valp? Har han gitt noe grunn til det? Er det fordi alle andre på jobben har en, så må han også ha? Han kan ikke ha tenkt på valpens beste i hvertfall, for akkurat nå så lider valpen pga han.

Hadde valgt å kontaktet de som solgte han valpen og sagt saken som den er, og bedt de ta den tilbake. Å mannen din skal selvfølgelig ikke få pengene igjen, det hadde vært urimelig. 

Også hadde jeg ringt familievernkontoret og krevd at gubben er med på det. Om han ikke er det, så hadde jeg forlatt han.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Valpen får mat og vann flere ganger om dagen. Jeg drar hjemfra før 8 og er ikke hjemme før rundt 17. Da skal jeg lage middag og legge barn. Jeg har null tid til en valp. Jeg gav mannen beskjed i dag morges om at han bør begynne å se seg om etter ett annet sted På vei til jobb leverte jeg valpen hos min svigermor. Jeg involverer vanligvis aldri henne i konflikter men jeg sa kort at valpen ikke kan være hjemme alene slik lenger og hun var helt enig med meg å sa hun skal snakke med mannen min. Han må enten skifte/slutte jobb eller levere valpen tilbake.  Jeg nekter å la valpen ha det slik og lar meg heller ikke overkjøre denne gangen. Langt fra første gang han oppfører seg slik. Han vil så mye men til syvende og sist er det alltid jeg som ender opp med ansvaret. 

Anonymkode: d3af6...048

Bra!!

Godt jobba, det var en klok løsning. Håper det ordner seg for dere, men det viktigste var å få bedre forhold for valpen - og det har du fiksa, flott :)

Beklager den litt strenge tonen i innlegget rett over ditt, vi skrev nok samtidig. Satt med inntrykket at du ikke helt hadde innsett hvor alvorlig det er å overlate en valp hovedsaklig til seg selv hele dagen. 

Anonymkode: c104f...d75

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Valpen får mat og vann flere ganger om dagen. Jeg drar hjemfra før 8 og er ikke hjemme før rundt 17. Da skal jeg lage middag og legge barn. Jeg har null tid til en valp. Jeg gav mannen beskjed i dag morges om at han bør begynne å se seg om etter ett annet sted På vei til jobb leverte jeg valpen hos min svigermor. Jeg involverer vanligvis aldri henne i konflikter men jeg sa kort at valpen ikke kan være hjemme alene slik lenger og hun var helt enig med meg å sa hun skal snakke med mannen min. Han må enten skifte/slutte jobb eller levere valpen tilbake.  Jeg nekter å la valpen ha det slik og lar meg heller ikke overkjøre denne gangen. Langt fra første gang han oppfører seg slik. Han vil så mye men til syvende og sist er det alltid jeg som ender opp med ansvaret. 

Flott. Og den valpen skal ikke komme tilbake. Enten blir den hos svigermor, om hun vil ha den, eller så blir den levert tilbake til oppdretter. Dere har ikke tid til valp. 

Stakkars valp. Mangel på sosialisering kan enkelt ødelegge en valp.

Anonymkode: ad5b2...f37

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her er det akkurat det mannen har gjort. Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke vil ha hund i hus og at han ikke har tid til det med sine arbeidstider. Allikevel tok han, bak min rygg, å anskaffe seg en valp. Før han drar på jobb tar han valpen ut og setter ut vann og mat til den og drar på jobb og kommer tilbake 10-12 timer senere. Aldri tidligere enn kl 21. Vi har barn og jeg jobber og har hverken tid eller interesse til en valp eller hund generelt. Vondt av valpen får jeg jo men er samtidig rasende på mannen og vurderer om jeg rett og slett skal gå fra han. Jeg syntes han er så innmari egoistisk som skaffer seg en valp som han overhodet ikke har tid til og som ser sine egne behov langt før valpen sine. I tillegg er jeg rasende fordi han tror dette er en type beslutning han kan ta over hodet på meg. Splitter man familien pga dette? Jeg er i villrede men føler dette er langt fra akseptabelt på så mange måter.

du ber han levere hunden tilbake. En slik avgjørelse påvirker hele familien. Dette blir som om du bak hans rygg hadde fått injisert sæd fra en sæddonor bak hans rygg eller adoptert et barn bak hans rygg

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da blir han rasende på meg.

ja da får du bli rasende tilbake

• Liker 3
Skrevet

Altså om hunden var ute 10-12 timer om dagen, kunne du jo ha gitt den bort til noen andre dag 1 og sagt at noen må ha tatt den da. Skjønner ikke at du kan være så ond mot en liten jobb. Jada vi alle må jobbe, men det er en liten uskyldig valp - når mannen din var såpass idiot burde du ha gjort noe med en gang.

Anonymkode: 79201...e76

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså om hunden var ute 10-12 timer om dagen, kunne du jo ha gitt den bort til noen andre dag 1 og sagt at noen må ha tatt den da. Skjønner ikke at du kan være så ond mot en liten jobb. Jada vi alle må jobbe, men det er en liten uskyldig valp - når mannen din var såpass idiot burde du ha gjort noe med en gang.

les hele trådrn før du svarer

• Liker 5
Skrevet
Just now, Maleficenta said:

les hele trådrn før du svarer

Har lest den, hun kunne ha gitt den bort på dag 1, ikke ventet.

• Liker 3
Skrevet

Dette har skjedd før skriver du. Og han pleier å drite i deg og overkjøre deg.

Og nå er hunden hos hans mor. Så praktisk for han å slippe så enkelt unna.

• Liker 6
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har lest den, hun kunne ha gitt den bort på dag 1, ikke ventet.

hun håpet vel litt at han skulle ta til vettet selv

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, Valar Morghulis said:

Jeg kjenner jeg blir så sint på deg TS at jeg er kvalm!

Ett lite liv står ute alene, vanskøttet og mishandlet I DITT HJEM og du må spørre hva du skal gjøre og bryr deg om hva eier-mishandleren av hunden "føler"?
Si meg, trenger du denne tråden også?

Ut av voldelig forhold etc

Den er ikke lang og du bryter den som om du var en sosiopat, ta deg tid til å lese den, 

Lov om dyrevelferd

§3 og din blanke ignorering av valpen får meg til å kalle deg en sosiopat, for det er utenfor min fatteevne at noen kan gå forbi ett barn av ett dyr, som for ikke lenge siden hadde det trygt og godt med søsken og mor, og bli irritert på EGNE vegne på vei forbi. 🤮

Det du skal gjøre er å ta ansvar! Du har hjelpe og varslingsplikt!
Det er hundrevis av mennesker her som ønsker seg en hund OG kommer til å ta vare på den.
Du ringer oppdretter, du ringer Mattilsynet, du ringer FOD, du GJØR NOE!

Skriverier på KG om hvordan deres forkvaklede forhold skal "overleve denne kneika" er det mest sjuke sjuke sjuke!!

Et hjelpesløst dyr lider i timer og timer og timer, dens liv er ett uutholdelig mareritt, rett foran øya på deg, og du er det feigeste lille kryp som ikke vil at mishandleren skal bli "rasende" på deg. Du er motbydelig!

🤮

Yes! Akkurat dette! TS, du er faktisk medansvarlig når du bare lukker øynene for den stakkars valpen og lar det skje! Gjør noe I DAG!! 

Anonymkode: 1a386...e34

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare lurer på, er det slik jevnt over i ekteskapet deres? Han oppfører seg jo som et trassig barn i verste tradsalderen. Han er en voksen mann som ikke klarer å ta seg av valpen, men forteller kona si at valpen blir når hun sier "meg eller bikkja". Vil bare si at jeg føler med deg, tror det er på tide å la ham gå og bli voksen. En ting er å skaffe valp uten at begge er enig, folk kan gjør dumme ting, men måten han takler dette på, hiver valpen overlatt til seg selv UTE hele dagen og er frekk mot deg, ikke akkurat en prins dette her! 

Anonymkode: 994b9...ff5

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Yes! Akkurat dette! TS, du er faktisk medansvarlig når du bare lukker øynene for den stakkars valpen og lar det skje! Gjør noe I DAG!! 

Anonymkode: 1a386...e34

idiot, les tråden. 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Maleficenta said:

hun håpet vel litt at han skulle ta til vettet selv

Ja det funker fint om noen ikke rydder opp rot eller tar oppvasken. Nå er det et lite liv som har lidd fordi hun skulle se an om han skjerpa seg. Ikke greit. Synes det er rart så få reagerer på dette :(

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...