Gå til innhold

Har din bufferkonto økt under pandemien ?

Anbefalte innlegg

Skybe

Under finanstalen  på stortinget den 12.10 hevdet finansminster J.T .Sanner at folk har lagd seg opp en stor pengebuffer under pendemien.  Meg bekjent var arbeidsledigen vert  rekord høy i hele  2020, og mange av de  oppsagde har måtte "tære" på reservene sine under hele pandemien.  Ja, mange har havnet i eit økonomisk uføre under, og  etter  pandemien, og nå har vi fått skyhøge strømpriser, bensinpriser i tillegg.  I Desember har Norges bank varslet ytterlige påslag i renteøkningen, og mange husholdninger er forlengst presset økonomisk grunnet høy gjeld.

Undres på om du er blandt dem som J.T.Sanner har på sin liste over priviligerte personer som har lagd dei opp ein stor buffer under pandemien. ?   Eller er det grunn til å tru at J.T.Sanner og Co er i uttakt med folket her. 

Endret av Skybe
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skybe skrev (Akkurat nå):

Under finanstalen  på stortinget den 12.10 hevdet finansminster T.Sander at folk har lagd seg opp en stor pengebuffer under pendemien.  Meg bekjent var arbeidsledigen rekord høy i 2020, og mange blei oppsagde, og mange har måtte "tære" på reservene sine under pandemien.  Ja, mange har havnet i eit økonomisk uføre etter pandemien, og nå har vi fått skyhøge strømpriser, bensinprisene skal stige ytterligere.  I Desember har Norges bank varslet ytterlige påslag i renteøkningen, og mange husholdninger er forlengst presset økonomisk grunnet høy gjeld.

Undres på om du er blandt dem som T.Sander har på sin liste over priviligerte personer som har lagd dei opp ein stor buffer under pandemien. ? 

Jeg er en av de priviligerte som ikke har tæret av buffer. Spart opp ca 50 000 kroner. Betalt ned litt gammel moro og begynt å spare i fond.

Anonymkode: c3e01...0f2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pås

Jeg har spart masse! Har sittet på hjemmekontor, så den vanlige små-shoppingen på vei fra jobb har utgått helt! I tillegg har det vært lite behov for fornying av garderobe, og lite/ingenting av selskapelighet!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg ble ikke permittert. Jobbet i barnehage. Sparte opp ca 50tusen. Dette er kun min inntekt. Vi er to voksne og to barn. Sluttet å shoppe. Handlet inn kun det nødvendige da vi la handling til en gang i uka. Og ikke dro vi på ferie. Leide en billig fin hytte på Sørlandet. Og hadde det toppers med familien. 

Anonymkode: f3100...ec4

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg var student, mistet sommerjobben min. Måtte leve av buffer+ låne av kjæresten min i sommer for å ha råd til mat og husleie. Så bufferen er det ikke noe igjen av. 

Småshopping, festligheter og nye klær er luksus jeg uansett ikke kunne ta meg råd til som student, så har ikke akkurat fått spart inn noe der heller. 

Anonymkode: 5663a...c34

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har vært i jobb hele pandemi-perioden og har nok spart kr. 3 - 400 000,- i form av nedbetaling lån og sparing.

Anonymkode: 35061...199

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

2 voksne og 3 barn på én inntekt hele pandemien, ikke lagt opp noen buffer nei, men takket være kontantstøtte, 0 ferieturer og minimalt med shopping gikk vi i det minste ikke i minus.

Anonymkode: 5a093...e97

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Økonomien min har vært helt uendret. Eneste forskjell er at jeg ikke dro på min årlige femdagers utenlandstur for å besøke familie, så sparte en tusenlapp eller to der. Det betydde også at jeg ikke kunne ta med meg billig kjøtt og ost hjem og har måttet kjøpe i Norge, så i det store og det hele har det gått opp i opp.

Anonymkode: 9ca5c...af1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ja, men så dro jeg til tannlegen.

Anonymkode: fd24f...caf

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ingenting å bruke penger på under pandemien, så har spart opp mot en halv million. I tillegg har aksjer gått til himmels, så ble en liten million der også.

Gleder meg til vi kan reise igjen!

Anonymkode: e69ec...c6e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er vel tre grupper her, som alltid: De som har fått det verre, de som har det relativt likt, og de som har fått det bedre.

Jeg har spart mye. Mindre kantinemat og småkjøp av kaffe, mindre mat ute, færre shoppingturer, ingen reising, få vennemiddager, mindre bilkjøring... 

Anonymkode: b29c2...d4f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Selv om sparekontoen renner over etter snart 2 år uten en anstendig ferie, så vil jeg ikke akkurat si at jeg har fått det bedre under pandemien 🤣

Anonymkode: e69ec...c6e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg sparte ca 250 000 i fjor. Bruttolønna mi var omtrent 330 000. Leide ut et rom i leiligheten min, det som betalte husutgifter. Sparte 60 000 på å ikke dra på drømmeferien jeg hadde håpet på lenge. Sparte kanskje 10-20 000 ved å ikke gå ut på restaurant og lignende. Resten ville jeg nok spart uansett.

Anonymkode: e7cc5...5a1

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg sparte ca 250 000 i fjor. Bruttolønna mi var omtrent 330 000. Leide ut et rom i leiligheten min, det som betalte husutgifter. Sparte 60 000 på å ikke dra på drømmeferien jeg hadde håpet på lenge. Sparte kanskje 10-20 000 ved å ikke gå ut på restaurant og lignende. Resten ville jeg nok spart uansett.

Jeg har derimot ikke økt bufferen noe særlig. Den gikk fra 30 000 til 50 000. Resten investerte jeg i fond og betalte litt ned på boliglånet med. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Tja.  Store kutt i utemat, drivstoff, feriereiser og unødvendig annet har gitt meg litt under 180 000.  Kjekt å ha.  😃

Anonymkode: fa918...d5e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi hadde en buffer på ca 250 000 før pandemien, og sparte ca 10 000 hver måned. Min mann ble permittert mars 2020 og er fremdeles ikke tilbake i full jobb. Fordi vi ikke har redusert livsstilen, så har vi brukt bufferkontoen til å leve av, så den er redusert til ca 100 000. 

vi har med andre ord ikke bare brukt 150 000 av vår bufferkonto, men vi har også tapt muligheten for å spare 10k hver måned i snart 20 mnd. Vi har tapt ekstreme store summer under coronaen.

Anonymkode: 9ba16...8ab

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Selv om mange har slitt, har jo de fleste vært i full jobb under hele pandemien. Det snakkes jo bare ikke like høyt om de, som alle de uheldige som har slitt.

Jeg har spart en del det siste halvannet året. Brukt minimalt med penger ute, spart mye i reiseutgifter pga hjemmekontor. Så har fått økt bufferen fra 100 000 til 200 000. 

Anonymkode: ff317...a97

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Den har ikke økt noe. Vi har hatt dårligere råd enn på lenge. Ikke kunnw vi reise til Sverige og handle heller. Så vi har fått alt til å gå vidt rundt 

Anonymkode: 51e12...69c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Absolutt ikke. Mer nettshopping (ingenting annet å finne på), dårligere inntekt.

Anonymkode: ab258...90f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ja, men inntekt har økt og. Så det har nok utgjort vesentlig. 

Anonymkode: 01ce5...e7c

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...