Gå til innhold

Blir kvinner ofte undervurdert av menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig gjør det ikke det. De fleste menn har heller ikke en IQ på over 130.

Anonymkode: c2749...11e

Nei, men det er langt flere. 

Anonymkode: cd989...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men det er langt flere. 

Anonymkode: cd989...042

Det er umulig å vite. 

Anonymkode: c2749...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir vi. For å nevne noe:

Hvis en mann skal leie ut et hus blir det så og si alltid til en annen mann selv om kvinnene som melder sin interesse  har bedre økonomi, strålende referanser og er handy. Han tror altså ikke at de er i stand til å ivareta huset på en god nok måte.

Bilmekanikere henvender seg alltid til mannen hvis et par kommer inn på verkstedet. Kvinnen kan være den av dem som har best peiling, men hun blir oversett.

Mannlige kunstnere(alle kunstformer) får lettere anseelse. Selv de som er middelmådige får lett galleriplass. De ytrer seg i rosende ordelag om andre mannlige kunstnere. Sjelden om kvinnelige, selv de som er mye bedre enn dem selv. Spør 100 menn hvem som er den beste forfatteren, maleren, tegneren, poeten eller artisten i landet. 100 vil svare en mann i alle kategorier. Menn har bestemt seg for at det bare er menn som har nok ånd og dybde til å skape god kunst.

Menn leter ofte etter andre forklaringer enn intelligens, målrettethet og faglig dyktighet når kvinner gjør suksess. Det er som de ikke vil tro at kvinner kan ha slike egenskaper.

 

 

Anonymkode: 84097...8e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er umulig å vite. 

Anonymkode: c2749...11e

Umulig å vite? Hva pokker? Det fins utallige studier på dette. Det er så godt som en fasit. Hvordan kan du påstå at det er umulig å vite? Det er det samme som å si at det er umulig å si hvilket kjønn som er mest aggressiv. Det er menn btw. 60%-40%

Anonymkode: cd989...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det blir vi. For å nevne noe:

Hvis en mann skal leie ut et hus blir det så og si alltid til en annen mann selv om kvinnene som melder sin interesse  har bedre økonomi, strålende referanser og er handy. Han tror altså ikke at de er i stand til å ivareta huset på en god nok måte.

Bilmekanikere henvender seg alltid til mannen hvis et par kommer inn på verkstedet. Kvinnen kan være den av dem som har best peiling, men hun blir oversett.

Mannlige kunstnere(alle kunstformer) får lettere anseelse. Selv de som er middelmådige får lett galleriplass. De ytrer seg i rosende ordelag om andre mannlige kunstnere. Sjelden om kvinnelige, selv de som er mye bedre enn dem selv. Spør 100 menn hvem som er den beste forfatteren, maleren, tegneren, poeten eller artisten i landet. 100 vil svare en mann i alle kategorier. Menn har bestemt seg for at det bare er menn som har nok ånd og dybde til å skape god kunst.

Menn leter ofte etter andre forklaringer enn intelligens, målrettethet og faglig dyktighet når kvinner gjør suksess. Det er som de ikke vil tro at kvinner kan ha slike egenskaper.

 

 

Anonymkode: 84097...8e5

Har opplevd det lettere for kvinner å få leid hus.

Oftere er det menn som har størst interesse i ting og tang. Den mekanikeren gjorde det rett. Han vil treffe på de aller fleste gangene. Det har ikke noe med å undervurdere noen å gjøre. Det er statistikk. 

Nå kan ikke jeg kunst å bryr meg heller ikke, men det kan jo være en mulighet for at de mennene er mest kjent av flere grunner. Det trenger ikke å være en konspirasjon eller noe mannen bevist velger å tro. 

Du må også huske å skrive "noen få menn leter etter....." 

Det du skriver mangler både dekning og troverdighet. Det er tydelig at du bruker antagelser og egne personlige erfaringer som en fasit eller en standard. Samtidig er du blind for de gangene du har blitt overvurdert. 

 

Anonymkode: cd989...042

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Umulig å vite? Hva pokker? Det fins utallige studier på dette. Det er så godt som en fasit. Hvordan kan du påstå at det er umulig å vite? Det er det samme som å si at det er umulig å si hvilket kjønn som er mest aggressiv. Det er menn btw. 60%-40%

Anonymkode: cd989...042

Kan ikke dere linke til noen av disse utallige studiene på dette da? Eller kan det være at de ikke finnes...

Anonymkode: 2a31b...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan ikke dere linke til noen av disse utallige studiene på dette da? Eller kan det være at de ikke finnes...

Anonymkode: 2a31b...7fb

Det er linket til i andre tråder og kan googles på scholar. Det er utallige av disse trådene som ender opp i det samme og hvor det linkes. Så kommer en lignende tråd igjen og til slutt gidder man ikke. Ville du bedt meg linke til forskning som tilsier at lærere gir bedre karakter til kvinner pga. trynefaktor, noe som faktisk skjer her og der, eller vil du bare ha linker når det er noe du er uenig i?

Anonymkode: 279ad...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er linket til i andre tråder og kan googles på scholar. Det er utallige av disse trådene som ender opp i det samme og hvor det linkes. Så kommer en lignende tråd igjen og til slutt gidder man ikke. Ville du bedt meg linke til forskning som tilsier at lærere gir bedre karakter til kvinner pga. trynefaktor, noe som faktisk skjer her og der, eller vil du bare ha linker når det er noe du er uenig i?

Anonymkode: 279ad...f32

Hvis noe skal diskures, så blir det en bedre diskusjon om en faktisk vet hva som diskuteres og uten linker til de faktiske studiene som diskuterer, så blir diskusjonen med mindre substans.

Jeg kan ikke finne disse studiene, og så lenge ingen andre kan det heller, så blir det jo bare rene påstander dere kommer med angående dette.

Anonymkode: 2a31b...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 17.08):

Hva syns dere?

Blir kvinner ofte undervurdert av menn og må bevise mer enn menn for å oppnå det samme

Anonymkode: 2a31b...7fb

Jeg synes kvinner er mye bedre enn meg. Er derfor jeg er jomfru. 
 

Er mulig gutta som får pult ser ned på kvinner. Men det er jo fordi de har sjans på dem. 

Anonymkode: a3064...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det de mannlige naboene som skal stå og se på når jeg fikser bilen… 🙄

 

I min yrkeskarriere har jeg også måtte overprestere før jeg ble godtatt, mens mine mannlige kollegaer umiddelbart fikk tillit til at de var faglige god nok for plassene. 
 

I byggbutikkene i byen her, får jeg ikke hjelp uoppfordret. Blir helt oversett. Mange har også ment at bilen ikke har hatt plass til dørene osv som jeg skulle hatt med meg selv om jeg har sagt at det går helt fint. Jeg kjenner da bilens begrensinger 🙄

Anonymkode: 98bdf...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner og menn blir nok undervurdert på enkelte arenaer. I en del tilfeller er det ikke spesielt rart eller slemt. Et banalt eksempel er hvordan en gjerne antar at en mann har lite kunnskap om strikking og en kvinne om våpen. Stort sett stemmer vurderingen, men så finnes det en mengde avvik. Om en dermed må prestere mer og ‘bevise’ mer vet jeg ikke. Jeg opplever kanskje heller at en fort blir vurdert som overraskende sterk om en bryter med forventningene. ‘Strikkemannen’ og ‘våpendamen’ får etter min erfaring mer ‘cred’ enn om de var av annet kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er rekrutterer i oljebransjen og må si jeg har helt motsatt erfaring. Vi kjøper gjerne «unge stjerner» og da er det klassisk at menn overvurderer egen verdi og kvinner undervurderer dem. Har noen ganger lyst til å rope til dem, du kunne fått 5 ganger så mye! Kvinner vet ikke sin egen verdi. Så møter vi menn med en totalt oppblåst tanke om egen verdi. 

Anonymkode: bf6f2...176

Javel, dette er nok avhengig av fag og type arbeid. Innenfor mitt område, er det nok en alminnelig erfaring at unge kvinner er overvurdert - mest fordi de ofte er fllinkere til å reprodusere kunnskap (skoleflinke) enn til til anvende den i situasjoner de ikke allerede er fortrolig med. Det er synd at det er slik, men på universiteter og høyskoler gir tradisjonell pugg og ren reprodusjon av kunnskap fortsatt bedre uttelling på karakterene enn forståelse og evne til selvstendig tenkning. At menn ofte er mer selvhevdende og kompetitive er jeg enig i, men det er intellektuelle/faglige ferdigheter jeg snakker om her.

Anonymkode: 2cc56...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis noe skal diskures, så blir det en bedre diskusjon om en faktisk vet hva som diskuteres og uten linker til de faktiske studiene som diskuterer, så blir diskusjonen med mindre substans.

Jeg kan ikke finne disse studiene, og så lenge ingen andre kan det heller, så blir det jo bare rene påstander dere kommer med angående dette.

Anonymkode: 2a31b...7fb

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1745-6924.2008.00096.x

 

https://www.google.com/amp/s/www.latimes.com/archives/la-xpm-1995-07-07-mn-21052-story.html%3f_amp=true

 

Ikke noe rart du hadde vanskeligheter med å finne fram til studier da dette ikke akkurat er politisk korrekt forskning. Presidenten i Harvard Larry Summers nls. mistet sin stilling da han kommenterte dette. 

 

Menn dominerer så å si all intellektuell, ikke fysisk konkurranse som poker, sjakk, e-sport, matematikk, bilsport, skyting, nobelpris vinnere osv. Selv når man korrigerer for for at det er en større andel menn som driver med disse tingene er det en ekstrem overrepresentasjon av menn på toppen. Resultat av et patrialsk samfunn sier du kanskje? Vel da er det rart at i de objektive konkurransene er dominansen større enn i de subjektive.

 

Det er vel heller ingen nyhet at det er flest menn som er på bunn av samfunnet når man ser på andel narkomane, hjemløse, drop outs fra skolen osv.

Anonymkode: b5180...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og igjen bare for å understreke det. Menn er ikke generelt smartere eller har større ferdigheter enn kvinner. Det er bare mye større variasjon hos menn.

Anonymkode: b5180...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg undervurderer kvinnelige meglere. Føler bare at menn er mer pågående og derfor «flinkere» til den jobben. Skal jeg selge leiligheten vil jeg ha en mannlig megler.

Anonymkode: fc60e...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og igjen bare for å understreke det. Menn er ikke generelt smartere eller har større ferdigheter enn kvinner. Det er bare mye større variasjon hos menn.

Anonymkode: b5180...356

Akkurat. I følge linken din:

» Though present at the high end of the distribution, sex differences in variability did not appear to account for sex differences in high-level achievement.

Anonymkode: 8fd0d...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1745-6924.2008.00096.x

 

https://www.google.com/amp/s/www.latimes.com/archives/la-xpm-1995-07-07-mn-21052-story.html%3f_amp=true

 

Ikke noe rart du hadde vanskeligheter med å finne fram til studier da dette ikke akkurat er politisk korrekt forskning. Presidenten i Harvard Larry Summers nls. mistet sin stilling da han kommenterte dette. 

 

Menn dominerer så å si all intellektuell, ikke fysisk konkurranse som poker, sjakk, e-sport, matematikk, bilsport, skyting, nobelpris vinnere osv. Selv når man korrigerer for for at det er en større andel menn som driver med disse tingene er det en ekstrem overrepresentasjon av menn på toppen. Resultat av et patrialsk samfunn sier du kanskje? Vel da er det rart at i de objektive konkurransene er dominansen større enn i de subjektive.

 

Det er vel heller ingen nyhet at det er flest menn som er på bunn av samfunnet når man ser på andel narkomane, hjemløse, drop outs fra skolen osv.

Anonymkode: b5180...356

Skjønner hvorfor dere ikke vil vise frem linker... det ene av disse studiene dokumenterer større forekomst av menn i topp 10% i type matematikk, vitenskap etc. Den er imidlertid et metastudie med datamateriell fra 1960 - tallet i USA. Skolesystemet var veldig annerledes for kvinner og menn på den tiden og resultatene kan være helt annerledes i dag.

Anonymkode: 2a31b...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/17/2021 at 3:04 PM, AnonymBruker said:

Skjønner hvorfor dere ikke vil vise frem linker... det ene av disse studiene dokumenterer større forekomst av menn i topp 10% i type matematikk, vitenskap etc. Den er imidlertid et metastudie med datamateriell fra 1960 - tallet i USA. Skolesystemet var veldig annerledes for kvinner og menn på den tiden og resultatene kan være helt annerledes i dag.

Anonymkode: 2a31b...7fb

Kan? Er det noe som tilsier at de er det?

Matematikk korrelerer veldig sterkt med IQ, og vi har hatt IQ tester i over 100 år og resultatet er alltid det samme, nemmelig at menn og kvinner har omtrendt det samme snittet (menn er litt sterkere matematisk, kvinner litt sterkere verbalt), men at menn har høyere standardavvik enn kvinner så vi er mye mer representert ute i ekstremene og jo lenger ut du kommer jo større er kjønnsforskjellen. Ved en IQ på 100 er det ganske nære 50/50, på 120ish er det 2 menn for hver kvinne og på 180 er det noe sånt som 20 menn per kvinne.  Det er derfor det er 95% menn i fengsler og i styrerom verden over. 

Og så er det alle de andre tingene utover IQ, som for eksempel aggresivitet, risikotaging, ambisjonsnivå, psykisk tøffhet, arbeidsvilje, villighet til å ta konfrontasjoner etc etc etc. Og generelt sett på alle disse tingene scorer menn høyere enn kvinner (nesten som om menn er utviklet for å vinne i tøff konkurranse mens kvinner er utviklet for å føde og ta vare på barn)

Ideen om at kvinner alltid blir utkonkurrert av menn på alle områder, i alle land og i alle tidligere perioder, ikke fordi de er mindre dyktige men fordi menn konspirerer om å undertrykke dem er den mest skrullete konspirasjonsteorien som finnes. Ser man på ett samfunn over en tidsperiode i isolasjon så kan man godt argumentere at det samfunnet hindrer kvinner i å komme til etc etc etc. Men når man ser på hele verdenshistorien og ikke kan finne et eneste eksempel av en gullalder av kvinnelige bidrag til vitenskap etc noe som helst sted i værden i noen periode, da er det overveldende sannsynlig at kvinner rett og slett ikke har interessen/evnene til å produsere på samme måte som menn. 

Når det gjelder sitatene fra studiene skrevet av forskere... dersom de kan gi larry summers sparken for å oppsumere noe politisk ukorrekt så kan du være sikker på at alle på lavere nivå også kan sparkes. Ideen om den undertrykte kvinnen som egentlig er like talentfull er vår tids religion, så du kan være sikker på at forskere gjør alt de kan for å unngå å sette ord på resultatene i den retning at det strider mot likestillingsidealet. Men uansett hva forskerne skriver rundt det så er tallene det de er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...