Gå til innhold

Blir kvinner ofte undervurdert av menn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva syns dere?

Blir kvinner ofte undervurdert av menn og må bevise mer enn menn for å oppnå det samme

Anonymkode: 2a31b...7fb

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kvinner blir sett realistisk på.

Det er jo det svake kjønn.

Anonymkode: 51b36...4ac

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Isambard

Det kan skje i noen sammenhenger, men det går begge veier.

Folk gir bedre karakterer til en besvarelse med jentenavn enn en identisk besvarelse med guttenavn. I noen sammenhenger blir gutter undervurdert pga sitt kjønn.

Jeg leste også at unge kvinner vurderer en kvinnelig jobbsøknad som sterkere enn en identisk mannlig jobbsøknad. Mulig de overkompenserer for diskriminering (Har ingen link for hånden)

Når det er sagt: Jeg har også møtt holdninger som at kvinner aldri kan bli gode ingeniører etc. Så ja: Kvinner kan bli undervurdert av menn også.

Endret av Isambard
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg føler at det kan være slik i visse miljøer. 
Jeg er i musikkmiljøet og opplever for eksempel at om en mannlig trommis går opp på scenen for å spille med et band så er han bare en vanlig trommis og ingen tenker over det, men om det er en kvinne som går opp bak trommesettet så blir det lagt merke til og jeg opplever at mange tenker "Ojj! En kvinne som spiller trommer! Nå får vi se om hun kan da". Det er liksom som at man tar for gitt at en mannlig trommis er bra, men at en kvinne må først bevise at hun kan. 

Det samme kan jeg oppleve blant musikkprodusenter også. 
Har også en venninne som jobber som lydtekniker på live-spillinger og hun har opplevd "gubber" på scenen som virkelig tester henne "vet du hvilken kabel dette er da, vet du hvilken mikrofon jeg burde ha nå da". Noe de mest sannsynlig ikke hadde gjort hvis lydteknikeren var en mann.

Nå skal det sies at mange av de unge i musikkmiljøet begynner å bli veldig bevisst på dette da, så jeg føler det er på veg mot det bedre.

Anonymkode: b29cd...890

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ja. Og noen ganger overvurdert.

Anonymkode: 0abb7...d7a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes vakre kvinner er overvurderte. Stygge kvinner er undervurderte. 

Anonymkode: 918ce...024

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinner blir sett realistisk på.

Det er jo det svake kjønn.

Anonymkode: 51b36...4ac

Det er en myte funnet på av menn at kvinner er det svake kjønn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Som mangeårige leder og rekrutteringsansvarlig i et stort (privat) profesjonsfellesskap, må jeg innrømme at jeg mange ganger har overvurdert unge kvinners kvalifikasjoner. Dette har nok dels skjedd pga et velment ønske om å utjevne en skjev kjønnsfordeling, og dels fordi kvinner i påfallende stor grad viser seg å prestere dårligere enn eksamenskarakterene skulle tilsi. Mange av dem er flinke til å reprodusere pugget kunnskapsstoff i en eksamenssituasjon, men svakere på å anvende kunnskapen i «nye», real life situasjoner.

Anonymkode: 2cc56...ce2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helene

Må si ja til spørsmålet. Kvinner blir undervurdert. Men det har blitt bedre. 

Bare et lite eksempel. Jeg er medeier i et større familiefirma. Jeg er ufør. Jobbet med regnskap før jeg ble ufør. I dag, jeg kan lese regnskap og forstå det. Sitter i styret. Vi damer blir undervurdert. 

Må også si at jeg synes mange damer undervurderer seg selv. Dere har kunnskap. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

JA!

Anonymkode: 45f24...126

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ja. Det er ikke så sjeldent heller. Undervurdert som logiske og fornuftige, undervurdert som genier og talentfulle, undervurdert som kunstnere. Til og med i humor noen ganger.

Anonymkode: 279ad...f32

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helene

Må innrømme, jeg har trukket meg ut av styret. Jeg eier fortsatt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helene

Men dere damer, stå på. Ta din plass. Jeg velger å trekke meg tilbake. Det handler om helse. Men ta din plass. Ikke undervurder deg selv. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Helene skrev (22 minutter siden):

Men dere damer, stå på. Ta din plass. Jeg velger å trekke meg tilbake. Det handler om helse. Men ta din plass. Ikke undervurder deg selv. 

Tro meg - meg kommer folk til å få høre om.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor kommer folk til å høre om deg?

Anonymkode: 2a31b...7fb

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (På 12.10.2021 den 18.34):

Det er en myte funnet på av menn at kvinner er det svake kjønn.

Myte å myte da...

Assa vi har ulike egenskaper. Sånn er det. Vi er annerledes. Så i noen tilfeller er dette sant og i andre ikke, men om vi ikke tenker i overført betydning er snittet av menn mye sterkere enn kvinner, men dette var du vell veldig klar over fra før av. 

Anonymkode: cd989...042

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De som går rundt å sier det, blir det sjelden noe av. 

Anonymkode: cd989...042

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ja, veldig ofte. Menn blir også overvurdert , både av kvinner og andre menn. Mange udugelige menn der ute.

Anonymkode: ca3f0...297

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ja, jobber mannsdominert. Mennen overvurderte sin innsats og så blir de overaske når kvinner står mer på blir rykt opp før dem. 

Anonymkode: 53758...d0d

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...