Gå til innhold

Blir kvinner ofte undervurdert av menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, veldig. Men dog variert. Generelt eldre menn og verstingene er damer over 60 som undervurderer yngre kvinner. 

Har jobbet i typisk mannsdominert yrke.  Bla i fagbutikk. Det tok litt tid før kolleger og kunder godtok at jeg var den med mest kunnskap på faget. 

Var bla bestselger på 4 av de mest kjente merkene i landet. Og det blir du ikke med dårlig kunnskap. Noen kunder var for det meste skeptiske til mitt kjønn først, til de skjønte at jeg visste faget mitt godt. 

Privat så blir jeg fortsatt undervurdert. I samme faget. Og får ofte sjukt dumme forklaringer eller dumme spm. Som feks når du sier at noe er bøyd som de tror er rett. Også får du spm om du er sikker på at det er bøyd. Og kontrollsjekker målingene dine,  selv om jeg også tegner konstruksjoner fra bunnen, så må de sjekke målinger in real life. 

Feks et av fagområdene var ved ovner. Og når jeg korrigerer feil iht hvordan ting skal gjøres, fordi det de foreslår er rene brannfeller. Da må det ettergås med lupe til det ikke er noen form for tvil at jeg faktisk har rett. Selv om de vet at det er jobben min over flere år. 

Så ja man blir definitivt undervurdert iht kjønn. 

Anonymkode: 09467...cd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TheCatLady skrev (4 timer siden):

Ikke alltid, men noen ganger ja. Spesielt i mannsdominerte miljø så virker det som det er en greie, men noen kvinner kan også ha et utseende som gjør at de blir undervurdert. 

Tror kvinner blir vurdert annerledes som leder også i mange tilfeller. Kvinner får også oftere spørsmål om barna sine selv om det er irrelevant i den sammenhengen for eksempel. 

Vet ikke om det samme skjer med menn i kvinnedominerte miljø? Eller blir det bare sett på som at han kan det uansett? 

Hva slagt utseende gjør at en kvinne blir undervurdert?

Anonymkode: 2a31b...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva slagt utseende gjør at en kvinne blir undervurdert?

Anonymkode: 2a31b...7fb

Det jeg har lest er vel kvinner som har et litt sexy utseende kan bli undervurdert og sett på som dum på grunn av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (1 time siden):

Det jeg har lest er vel kvinner som har et litt sexy utseende kan bli undervurdert og sett på som dum på grunn av det. 

Ja men de har andre store fordeler. Så de kan egt bare gi faan i å klage. 

Anonymkode: cd989...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tull

Anonymkode: 45f24...126

Nei. Jeg konstaterte fakta. Beklager at det er en tung sannhet, men det fins nesten ikke kvinner med en IQ på over 130. På samme måte som at det nesten bare er menn under 85. Sånn er det bare. Å det betyr at de største oppdagelsene vil bli gjort av menn. Slik som historien viser. Alltid med noen unntak da selvfølgelig. All creds til Curie. 

Anonymkode: cd989...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men de har andre store fordeler. Så de kan egt bare gi faan i å klage. 

Anonymkode: cd989...042

Nei, egentlig ikke. De har like stort krav på å bli tatt seriøst i jobbsammenheng og andre steder som det andre har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (1 minutt siden):

Nei, egentlig ikke. De har like stort krav på å bli tatt seriøst i jobbsammenheng og andre steder som det andre har. 

Det er ingen rett å bli tatt seriøst. Det må man fortjene. Og når de har så store fordeler ellers. Så syns jeg ikke synd på at et pretty face with no brain ikke blir tatt seriøst. 

Anonymkode: cd989...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 17.30):

Jeg føler at det kan være slik i visse miljøer. 
Jeg er i musikkmiljøet og opplever for eksempel at om en mannlig trommis går opp på scenen for å spille med et band så er han bare en vanlig trommis og ingen tenker over det, men om det er en kvinne som går opp bak trommesettet så blir det lagt merke til og jeg opplever at mange tenker "Ojj! En kvinne som spiller trommer! Nå får vi se om hun kan da". Det er liksom som at man tar for gitt at en mannlig trommis er bra, men at en kvinne må først bevise at hun kan. 

Det samme kan jeg oppleve blant musikkprodusenter også. 
Har også en venninne som jobber som lydtekniker på live-spillinger og hun har opplevd "gubber" på scenen som virkelig tester henne "vet du hvilken kabel dette er da, vet du hvilken mikrofon jeg burde ha nå da". Noe de mest sannsynlig ikke hadde gjort hvis lydteknikeren var en mann.

Nå skal det sies at mange av de unge i musikkmiljøet begynner å bli veldig bevisst på dette da, så jeg føler det er på veg mot det bedre.

Anonymkode: b29cd...890

Hehe, ja. Og ting de ville latt enhver mannlig trommis slippe unna med blir plutselig et problem når det er en jente.

«Du er ikke like god som verdens beste mannlige trommis noensinne, ergo kan ikke kvinner lære seg noenting».

Anonymkode: b373c...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ingen rett å bli tatt seriøst. Det må man fortjene. Og når de har så store fordeler ellers. Så syns jeg ikke synd på at et pretty face with no brain ikke blir tatt seriøst. 

Anonymkode: cd989...042

Sukk, det er jo nettopp det at de blir bedømt på den måten du gjør som er problemet. Å automatisk gå utfra at utseendet sier noe om intelligensen deres er idiotisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja men de har andre store fordeler. Så de kan egt bare gi faan i å klage. 

Anonymkode: cd989...042

De store fordelene kan innimellom være et problem, som når de jogger nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (6 timer siden):

En artig undersøkelse for noen år siden viste at 90% av alle ungdommer trodde de var smartere enn gjennomsnittet, men at det var den 10% av ungdommen som IKKE trodde dette, som var klart smartest. 😄 

Det gir ikke mening. Ca. Halvparten vil jo være smartere enn gjennomsnittet. Så hvis 90% mente det, og de 10% som ikke mente det var det, så er det fortsatt 40% som fikk rett angående egen intelligens.

Anonymkode: b373c...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei. Jeg konstaterte fakta. Beklager at det er en tung sannhet, men det fins nesten ikke kvinner med en IQ på over 130. På samme måte som at det nesten bare er menn under 85. Sånn er det bare. Å det betyr at de største oppdagelsene vil bli gjort av menn. Slik som historien viser. Alltid med noen unntak da selvfølgelig. All creds til Curie. 

Anonymkode: cd989...042

Hvor er det du har det med at det nesten ikke finnes kvinner med IQ over 130?

Anonymkode: 2a31b...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor er det du har det med at det nesten ikke finnes kvinner med IQ over 130?

Anonymkode: 2a31b...7fb

Først og fremst så skrev jeg NESTEN. Om du skal sitere meg. Gjør det rett. 

Hvor jeg har det fra? Jordan Petersons bok, ssb eller alle andre plasser der det blir presentert forskjellen i kurven for IQ i menn og kvinner. 

Kvinner har brattere kurve. Så det er langt flere innenfor normalen. Så selv om snittet er det samme er det mye færre kvinner i det høyere siktet. Noe som også betyr at det da er langt flere dumme herrer. 

Anonymkode: cd989...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det gir ikke mening. Ca. Halvparten vil jo være smartere enn gjennomsnittet. Så hvis 90% mente det, og de 10% som ikke mente det var det, så er det fortsatt 40% som fikk rett angående egen intelligens.

Anonymkode: b373c...6fb

Nei du misforsto. Det var ikke bare 10% som var smartere enn snittet, men den smarteste 10%en i klassen var de som vurderte seg selv lavest. Så ja. 40% hadde rett. 

Anonymkode: cd989...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 19.29):

Som mangeårige leder og rekrutteringsansvarlig i et stort (privat) profesjonsfellesskap, må jeg innrømme at jeg mange ganger har overvurdert unge kvinners kvalifikasjoner. Dette har nok dels skjedd pga et velment ønske om å utjevne en skjev kjønnsfordeling, og dels fordi kvinner i påfallende stor grad viser seg å prestere dårligere enn eksamenskarakterene skulle tilsi. Mange av dem er flinke til å reprodusere pugget kunnskapsstoff i en eksamenssituasjon, men svakere på å anvende kunnskapen i «nye», real life situasjoner.

Anonymkode: 2cc56...ce2

Jeg er rekrutterer i oljebransjen og må si jeg har helt motsatt erfaring. Vi kjøper gjerne «unge stjerner» og da er det klassisk at menn overvurderer egen verdi og kvinner undervurderer dem. Har noen ganger lyst til å rope til dem, du kunne fått 5 ganger så mye! Kvinner vet ikke sin egen verdi. Så møter vi menn med en totalt oppblåst tanke om egen verdi. 

Anonymkode: bf6f2...176

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Først og fremst så skrev jeg NESTEN. Om du skal sitere meg. Gjør det rett. 

Hvor jeg har det fra? Jordan Petersons bok, ssb eller alle andre plasser der det blir presentert forskjellen i kurven for IQ i menn og kvinner. 

Kvinner har brattere kurve. Så det er langt flere innenfor normalen. Så selv om snittet er det samme er det mye færre kvinner i det høyere siktet. Noe som også betyr at det da er langt flere dumme herrer. 

Anonymkode: cd989...042

Jeg har også lest dette, men aldri på et sted hvor det faktiske studiet er referert til, slik at det derfor ikke har vært mulig å kunne ta stilling til hva som faktisk ligger i påstanden. Men det er åpenbart lettere å holde fast ved en påstand som har blitt populær hos enkelte, enn å vise til de faktiske studiene som kan underbygge denne påstanden.

Anonymkode: 2a31b...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir igrunn mening at menn representerer toppen og bunnen. Det betyr ikke at den vanlige mannen i gata er smartere en den vanlige kvinnen. Sannsynligvis er han dummere.

Anonymkode: b1244...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gir igrunn mening at menn representerer toppen og bunnen. Det betyr ikke at den vanlige mannen i gata er smartere en den vanlige kvinnen. Sannsynligvis er han dummere.

Anonymkode: b1244...d1a

Den vanlige mannen i gata har bittelitt høyere IQ enn den vanlige kvinnen i gata hvertfall. Men ja, menn er overrepresentert blant idioter og genier, noe som gir mening rent evolusjonært med tanke på at det er en fordel for kvinner å passe inn sosialt sett, noe som kan være vanskelig om man er ille smart.

Anonymkode: e9fc9...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Jeg konstaterte fakta. Beklager at det er en tung sannhet, men det fins nesten ikke kvinner med en IQ på over 130. På samme måte som at det nesten bare er menn under 85. Sånn er det bare. Å det betyr at de største oppdagelsene vil bli gjort av menn. Slik som historien viser. Alltid med noen unntak da selvfølgelig. All creds til Curie. 

Anonymkode: cd989...042

Selvfølgelig gjør det ikke det. De fleste menn har heller ikke en IQ på over 130.

Anonymkode: c2749...11e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...