Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre hvorfor dere bruker noe som helst slikt i syltetøy? Jeg bare koker bær og fryser det ned, så tar jeg opp litt etter litt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blåttvann skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor dere bruker noe som helst slikt i syltetøy? Jeg bare koker bær og fryser det ned, så tar jeg opp litt etter litt.

Kan kun snakke for meg. Jeg lager mest rørte bær, men jeg syns mye smak forsvinner hvis man koker først for så å fryse det. Poenget med syltingen er at man konserverer maten så det holder lengre, så på en måte er det like så greit å bare lage syltetøy når man først koker det?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmuse skrev (2 timer siden):

Kan kun snakke for meg. Jeg lager mest rørte bær, men jeg syns mye smak forsvinner hvis man koker først for så å fryse det. Poenget med syltingen er at man konserverer maten så det holder lengre, så på en måte er det like så greit å bare lage syltetøy når man først koker det?

Aha, jeg koker det for å redusere det -for å få mer smak. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å høre på disse, de er bare ut til å tjene penger på frykten. Jeg kommer ikke til å slutte med ultraprosessert mat før vitenskapskomiteen for mat og miljø kommer ut med en risikovurdering om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirenena skrev (1 minutt siden):

Orker ikke å høre på disse, de er bare ut til å tjene penger på frykten. Jeg kommer ikke til å slutte med ultraprosessert mat før vitenskapskomiteen for mat og miljø kommer ut med en risikovurdering om det. 

Det gir mening. La oss få forskning på at det er et poeng å unngå å kose ville løver, sove mer enn to timer i døgnet og ikke spise brennende kull i samme slengen, jeg vil helst slippe å tenke logisk selv. 🙏

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så rart med at myndighetene ikke vil gå ut med offisielle råd er jo at det er så logisk. Og ikke vanskelig eller dyrt eller noe. Hva skulle grunnen være for å anbefale up-mat? Annet enn at noen tjener penger på det. 

Akvarium85 skrev (9 timer siden):

Det gir mening. La oss få forskning på at det er et poeng å unngå å kose ville løver, sove mer enn to timer i døgnet og ikke spise brennende kull i samme slengen, jeg vil helst slippe å tenke logisk selv. 🙏

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akvarium85 skrev (13 timer siden):

solsolsol skrev (3 timer siden):

Det som er så rart med at myndighetene ikke vil gå ut med offisielle råd er jo at det er så logisk. Og ikke vanskelig eller dyrt eller noe. Hva skulle grunnen være for å anbefale up-mat? Annet enn at noen tjener penger på det. 

Hva er logisk med å ikke spise grovbrød, yoghurt eller svineknoke fordi der er "ultraprosessert"? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirenena skrev (21 minutter siden):

Hva er logisk med å ikke spise grovbrød, yoghurt eller svineknoke fordi der er "ultraprosessert"? 

Vanskelig å diskutere med stråmenn. 

Ingen har sagt at man ikke skal spise grovbrød (bakt av mel, vann, salt og evt frø), yogurt (laget av melk og yogurtkultur) eller svineknoke (laget av... svinekjøtt) 

Er det logisk for deg at maten blir sunn og bra for deg når de tilsetter masse ting du ikke aner hva er? Det er i alle fall ikke sånn jeg lager brød eller blåbæryogurt. 

vann, HVETEMEL, fullformalt HVETE (18,6%),sammalt RUG (12,4%), solsikkekjerner,HVETEGLUTEN, BYGGMALTEKSTRAKT, gjær,salt, vegetabilsk olje (raps), tørket surdeig avHVETE, melbehandlingsmiddel (E 300),emulgator (E 471, E 472e), enzym (amylase,hemicellulase), fullherdet vegetabilsk fett (raps),starterkultur

skummet 
melk, 10 % blåbær fra bær og puré*,skummetmelkpulver, polydekstrose (fiber),gelatin, aroma, søtstoff (acesulfam K, sukralose),yoghurtkultur * fra konsentrat

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (3 minutter siden):

Vanskelig å diskutere med stråmenn. 

Ingen har sagt at man ikke skal spise grovbrød (bakt av mel, vann, salt og evt frø), yogurt (laget av melk og yogurtkultur) eller svineknoke (laget av... svinekjøtt) 

Er det logisk for deg at maten blir sunn og bra for deg når de tilsetter masse ting du ikke aner hva er? Det er i alle fall ikke sånn jeg lager brød eller blåbæryogurt. 

vann, HVETEMEL, fullformalt HVETE (18,6%),sammalt RUG (12,4%), solsikkekjerner,HVETEGLUTEN, BYGGMALTEKSTRAKT, gjær,salt, vegetabilsk olje (raps), tørket surdeig avHVETE, melbehandlingsmiddel (E 300),emulgator (E 471, E 472e), enzym (amylase,hemicellulase), fullherdet vegetabilsk fett (raps),starterkultur

skummet 
melk, 10 % blåbær fra bær og puré*,skummetmelkpulver, polydekstrose (fiber),gelatin, aroma, søtstoff (acesulfam K, sukralose),yoghurtkultur * fra konsentrat

Det er ikke logisk at bare fordi du ikke vet hva en ting er at det er automatisk usunt. Tilsetningstoffer er jo godkjent for bruk i mat, så jeg ser ikke problemet med å spise grovbrød og yoghurt med ingrediensliste du nevner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirenena skrev (52 minutter siden):

Det er ikke logisk at bare fordi du ikke vet hva en ting er at det er automatisk usunt. Tilsetningstoffer er jo godkjent for bruk i mat, så jeg ser ikke problemet med å spise grovbrød og yoghurt med ingrediensliste du nevner. 

Da anbefaler jeg deg å lese denne boka, så ser du kanskje problemet. 

https://www.dagbladet.no/bok/livsfarlig-god-mat/80713739?fbclid=IwAR0tuPAfJ5zBNZZksWZyQsvtRjlEPKLoxG9NC-5V2LAuuqWcaZGNy4O_Lsg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium85 skrev (2 minutter siden):

Men du sa at det er bare å tenke logisk? Nå må jeg lese boken av en random fyr? Jeg tror jeg fortsetter å forholde meg til risikovurderinger fra vkm jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirenena skrev (2 minutter siden):

Men du sa at det er bare å tenke logisk? Nå må jeg lese boken av en random fyr? Jeg tror jeg fortsetter å forholde meg til risikovurderinger fra vkm jeg. 

You do you. 🤷🏼‍♀️ Lykke til med det. Jeg holder meg til å spise mat istedet for ukjente, matliknende substanser, og så kan vi ta en ny vurdering om 20 år. 🤡

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirenena skrev (15 timer siden):

Det er også morsomt at du reagerer på at aktørene som er omtalt i denne tråden "bare er ute etter å tjene penger", når de eneste som tjener mer enn Matbransjen på at vi er bevisstløse rundt den ultraprosseserte maten, er legemiddelbransjen. 🤡

Endret av Akvarium85
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akvarium85 skrev (1 minutt siden):

You do you. 🤷🏼‍♀️ Lykke til med det. Jeg holder meg til å spise mat istedet for ukjente, matliknende substanser, og så kan vi ta en ny vurdering om 20 år. 🤡

Jeg spiser bare mat jeg også. Skjønner ikke hva er problemet med tilsetningsstoffer som er testet og godkjent for bruk i mat. E300 fra brødet du skrev finns jo også i frukt og grønt, hva er problemet?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium85 skrev (1 minutt siden):

Det er også morsomt at du reagerer på at aktørene som er omtalt i denne tråden bare er ute etter å tjene penger, når de eneste som tjener mer enn Matbransjen på at vi er bevisstløse rundt den ultraprosseserte maten, er legemiddelbransjen. 🤡

Okay, så nå snakker vi om konspirasjonsteorier? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirenena skrev (19 minutter siden):

Jeg spiser bare mat jeg også. Skjønner ikke hva er problemet med tilsetningsstoffer som er testet og godkjent for bruk i mat. E300 fra brødet du skrev finns jo også i frukt og grønt, hva er problemet?

Kort sagt at når man spiser mye ultraprosessert mat blir ikke kroppen like mett som av annen mat tilsvarende i kalorier og næringsstoffer. Det er i følge van Tulleken en stor bidragsyter til fedmeepidemien vi ser rundt om i verden. Videre postulerer han at det også bidrar til å forårsake demens, og en rekke andre sykdommer. Maten, som ikke er mat, men matlignende kjemisk fremstilte stoffer, gjør oss syk.

Dette skjer på så lang sikt, slik at man enda ikke har så mange studier som viser konkret at det er maten som gjør det. Dette fører til at myndighetene ikke tar advarsel på disse stoffene. Det ville være vanskelig å gjennomføre longitudinelle studier som viser at det er den ultraprosesserte maten som fører til IBS, kreft, osv. siden det er vanskelig å redegjøre for alt hva man spiser over så lang tid. Men det er noen studier på det. Van Tulleken viser til en del av disse. 

En stor del av problemet slik jeg ser det er også den sosiale ulikheten i matvaner, og hvordan fattige og de lavt på den sosioøkonomiske skalaen, har mindre sjanse til å gjøre gode matvalg og få innsikt i slik forsking. Derfor er det et problem at de offentlige myndighetene ikke ser nærmere på dette, og fjerner nøkkelhullmerket på en lang rekke produkter. Fordi jeg er helt enig med deg i at det er logisk å følge norske helsemyndigheters råd, og å velge det som har fått et godkjentstempel frå helsemyndighetene. Det er det som gjør det hele så korrupt og kynisk synes jeg. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rainstorm2.0 skrev (7 minutter siden):

Kort sagt at når man spiser mye ultraprosessert mat blir ikke kroppen like mett som av annen mat tilsvarende i kalorier og næringsstoffer. Det er i følge van Tulleken en stor bidragsyter til fedmeepidemien vi ser rundt om i verden. Videre postulerer han at det også bidrar til å forårsake demens, og en rekke andre sykdommer. Maten, som ikke er mat, men matlignende kjemisk fremstilte stoffer, gjør oss syk.

Dette skjer på så lang sikt, slik at man enda ikke har så mange studier som viser konkret at det er maten som gjør det. Dette fører til at myndighetene ikke tar advarsel på disse stoffene. Det ville være vanskelig å gjennomføre longitudinelle studier som viser at det er den ultraprosesserte maten som fører til IBS, kreft, osv. siden det er vanskelig å redegjøre for alt hva man spiser over så lang tid. Men det er noen studier på det. Van Tulleken viser til en del av disse. 

En stor del av problemet slik jeg ser det er også den sosiale ulikheten i matvaner, og hvordan fattige og de lavt på den sosioøkonomiske skalaen, har mindre sjanse til å gjøre gode matvalg og få innsikt i slik forsking. Derfor er det et problem at de offentlige myndighetene ikke ser nærmere på dette, og fjerner nøkkelhullmerket på en lang rekke produkter. Fordi jeg er helt enig med deg i at det er logisk å følge norske helsemyndigheters råd, og å velge det som har fått et godkjentstempel frå helsemyndighetene. Det er det som gjør det hele så korrupt og kynisk synes jeg. 

Men hvorfor skal jeg høre på akkurat han eller ernæringsmamma? Vkm gir meg hele rapporter og grundig begrunnelse på hvorfor noe er trygt eller ikke, jeg stoler mer på det enn en instagramreel eller en bok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirenena skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skal jeg høre på akkurat han eller ernæringsmamma? Vkm gir meg hele rapporter og grundig begrunnelse på hvorfor noe er trygt eller ikke, jeg stoler mer på det enn en instagramreel eller en bok. 

Det har jeg ingen formening om. Du velger naturligvis helt selv hvem du vil høre på. :) 

Slik jeg ser det er dette nettopp en del av problemet, selvsagt lytter du til myndighetene, og H.dir, og vkm. Det er det mest logiske og beste valget for brorparten av "mannen i gata", for det finnes uendelig med forståsegpåere når det gjelder kosthold og alle påstår å ha oppfunnet kruttet på nytt. Det er også dumt og bortkastet energi at privatpersoner selv skal lære seg så mye om ernæring at de motstrider H.dir. sine råd. 

For meg handler det verken om å lytte til van Tulleken, ernæringsmamma eller andre. Jeg tester det ut på meg selv, og lytter til meg selv, en "vitenskap" det moderne mennesket glemte for lenge siden. ;) Basert på opplevelser i min egen kropp er jeg tilbøyelig til å tro på det van Tulleken presenterer som sant. Han presenterer også informasjonen godt, og selv satt jeg med en sånn "vi er blitt lurt". Er man allerede kritisk til kapitalismen som system passer denne informasjonen godt inn, så jeg var ikke akkurat tung å be, antikapitalist som jeg er (og dette gjelder jo ikke så mange). Boken hans er for øvrig mer en kritikk av matindustrien mer enn individers matvalg.

Jeg er også bevisst på at veldig mange andre med andre meninger fremstiller saken sin godt, og troverdig. Til syvende og sist, ta det valget du og kroppen din har det vel med! Jeg innså at det ikke var magre meieriprodukt og nøkkelhullmerket for meg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo spørre seg, hvorfor får man tak i svineknoke tilsatt noe som helst? Eller brød med rare ting? Hvorfor skulle det vært bra for oss? 

Ekspertene trodde heller ikke sigaretter var helseskadelig i begynnelsen 🤷‍♀️

Men man velger selvfølgelig helt selv. Noen synes det er helt topp å aldri røre på seg også, og å spraye ned hus og hage med giftige stoffer 🙃

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...