Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Husmuse skrev (3 minutter siden):

Det tar ikke lang tid å ta fiskefilet, kylling eller biffstykker i en forvarmet ovn sammen med grønnsaker (fryste) og koke poteter. Serveres med en klatt rømme. Så enkelt er en råvarebasert middag. 

Bak 2 brød på lørdag, stek på søndag. Frys det ene. Da har dere brød til hele uken. Velg speket pølse, svartpølse, spekeskinke, kolonihagens skinke, metervares leverpostei, snøfrisk, gulost, rørte bær(ta fryste bær i en bolle og ha på litt sukker, holder i noen dager-1 uke), kokt egg (tar 6 min), eggerøre (tar 5-10 minutter). Ha smør på brødskiven for fett. Server råe grønnsaker og frukt til. Dette er frokost og/eller lunsj for hele uken.

Kok havregryn med melk til frokost. Tar 5 min. Hiv oppi en kladd rørte bær, smør, kanel  epler, bær, banan, peanøttsmør, mandelsmør eller hva som helst annet. Perfekt frokost.

2 ss chiafrø i et glass med melk før du legger deg. Spis chiafrøpudding til frokost.

Råvare er seriøst så lite tidkrevende. Folk er late.

Kjøper du fryste bær fra frysedisken og lager syltetøy? Det var i så fall lurt om det går? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stavangebrud2012 skrev (36 minutter siden):

Du e flink! Men alle er vi ulike, og for mange tar det for lang tid å lage alt fra bunnen av i en travel hverdag. Men de fleste av oss prøver. Ikke alle liker å lage mat heller😅 

Nei, og veldig få av oss elsker å rense sluket, pusse tenner, måke snø, tørke støv etc, men det må jo gjøres, og å sørge for adekvat ernæring, gode matvaner og fremtidig fravær av livstilssykdommer til barna er også noe som må gjøres og ikke noe man enten har som hobby og ellers bare dropper. 
 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (29 minutter siden):

Kjøper du fryste bær fra frysedisken og lager syltetøy? Det var i så fall lurt om det går? 

Vi plukket en del i høst og har blåbært og bringebær i fryseren, men kjøper og bær i frysedisken. Rørte tyttebær holder lenge ettersom det har et stoff i seg som gjør at holdbærheten er god, men hvis du vil at bringebær skal holde seg lenge anbefaler jeg å koke syltetøy. Det tar ikke så lang tid det heller. Bare husk å koke syltetøyglasset og snu glasset på hodet etter du har fylt det for å skape vakum. Syltetøypulver selges på butikken. Du trenger lite sukker. 

Hvis du skal lage rørte bær av bær fra butikken pass på at de er norske. Hvis ikke bør de kokes i 1 min. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (10 timer siden):

Nei, og veldig få av oss elsker å rense sluket, pusse tenner, måke snø, tørke støv etc, men det må jo gjøres, og å sørge for adekvat ernæring, gode matvaner og fremtidig fravær av livstilssykdommer til barna er også noe som må gjøres og ikke noe man enten har som hobby og ellers bare dropper. 
 

 

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Dette er kanskje noe av det beste jeg har lest i mitt liv!! 😍😍😍

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (11 timer siden):

Du e flink! Men alle er vi ulike, og for mange tar det for lang tid å lage alt fra bunnen av i en travel hverdag. Men de fleste av oss prøver. Ikke alle liker å lage mat heller😅 

Hverdagen er ikke mer travel enn du gjør den til selv. Fjern tv´n hjemme, plutselig har du mange timer ledig hver kveld til andre ting :) Middagen kan preppes klar kvelden før. Gjør alt på kvelder i ukedagene, så kan du ha lørdag og søndag helt fri til alt annet. Rengjør også på ukedagene.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man seriøst ikke har tid til å lage råvarebasert mat de fleste dager må man gjøre noe med livet. 

Vi har mange barn som alle har aktiviteter som vi i tillegg er ledere/trenere for, men vi gjør jo ikke det hele døgnet liksom. Da tilpasser vi middag etter når vi faktisk er hjemme. De dagene det er alt for travelt spiser vi heller hjemmelaget brød (som vi alltid har i fryseren) med egg og kalde grønnsaker til. Evt lager vi klart noe dagen før som kan stå på lav varme i ovnen mens vi er ute og farter.

Vi lager forresten alt syltetøy selv, tar risikoen med frosne bær. Hakker de bare opp i blenderen den dagen vi skal spise, holder seg fint til det er spist opp.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solsolsol skrev (1 time siden):

Jeg tenker at om man seriøst ikke har tid til å lage råvarebasert mat de fleste dager må man gjøre noe med livet. 

Vi har mange barn som alle har aktiviteter som vi i tillegg er ledere/trenere for, men vi gjør jo ikke det hele døgnet liksom. Da tilpasser vi middag etter når vi faktisk er hjemme. De dagene det er alt for travelt spiser vi heller hjemmelaget brød (som vi alltid har i fryseren) med egg og kalde grønnsaker til. Evt lager vi klart noe dagen før som kan stå på lav varme i ovnen mens vi er ute og farter.

Vi lager forresten alt syltetøy selv, tar risikoen med frosne bær. Hakker de bare opp i blenderen den dagen vi skal spise, holder seg fint til det er spist opp.

Mange har mye mer tid enn de aner, men bruker den feil. DET som er problemet :) 

Syltetøy bør alltid kokes opp...bruker 120g sukker pr kg bær. 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (48 minutter siden):

Mange har mye mer tid enn de aner, men bruker den feil. DET som er problemet :) 

Syltetøy bør alltid kokes opp...bruker 120g sukker pr kg bær. 🤗

Vi bruker ikke sukker og synes det smaker mye bedre (og er sunnere) når det ikke er kokt (men vi lagrer jo ikke da, spiser som regel opp på en dag eller to). Anbefalingen om koking handler om mistanke om dårlige hygieniske forhold under plukkingen, og det gjelder strengt tatt ferske kjøpebær også. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmuse skrev (15 timer siden):

Vi plukket en del i høst og har blåbært og bringebær i fryseren, men kjøper og bær i frysedisken. Rørte tyttebær holder lenge ettersom det har et stoff i seg som gjør at holdbærheten er god, men hvis du vil at bringebær skal holde seg lenge anbefaler jeg å koke syltetøy. Det tar ikke så lang tid det heller. Bare husk å koke syltetøyglasset og snu glasset på hodet etter du har fylt det for å skape vakum. Syltetøypulver selges på butikken. Du trenger lite sukker. 

Hvis du skal lage rørte bær av bær fra butikken pass på at de er norske. Hvis ikke bør de kokes i 1 min. 

Er ikke hjemmelaget syltetøy også ultraprosessert når man bruker syltepulver, da det er karragenan i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (10 minutter siden):

Er ikke hjemmelaget syltetøy også ultraprosessert når man bruker syltepulver, da det er karragenan i? 

Syltetøypulver er ikke ultraprosessert. Det er ikke karragenan i syltetøypulver, i hvert fall ikke de jeg har kjøpt. Syltetøy du tenker på? Varer med e200 og e300 er ikke ultraprosessert, men prosessert. Det er en misforståelse at konserveringsmidler gjør varer ultraprosesserte. Det er fortykningsmidler, aromaer, matsminke osv som gjør mat ultraprosessert.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmuse skrev (5 minutter siden):

Syltetøypulver er ikke ultraprosessert. Det er ikke karragenan i syltetøypulver, i hvert fall ikke de jeg har kjøpt. Syltetøy du tenker på? Varer med e200 og e300 er ikke ultraprosessert, men prosessert. Det er en misforståelse at konserveringsmidler gjør varer ultraprosesserte. Det er fortykningsmidler, aromaer, matsminke osv som gjør mat ultraprosessert.

Karragenan er et fortykningsmiddel. Brukes i flere syltepulver. 

Hvilket syltepulver bruker du som ikke har noe fortykningsmiddel? 

Lurt å være obs på hvilket syltepulver man velger i så fall. Jeg sluttet med det da jeg oppdaget at mitt hadde karragenan i seg. Falt meg ikke inn at noen kunne være uten fortykningspulver eller geleringsmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (14 minutter siden):

Karragenan er et fortykningsmiddel. Brukes i flere syltepulver. 

Hvilket syltepulver bruker du som ikke har noe fortykningsmiddel? 

Lurt å være obs på hvilket syltepulver man velger i så fall. Jeg sluttet med det da jeg oppdaget at mitt hadde karragenan i seg. Falt meg ikke inn at noen kunne være uten fortykningspulver eller geleringsmiddel.

Ja, kjenner til stoffet men visste ikke at de har begynt å putte det i syltetøypulver og. Kun sett det i ferdige syltetøy. Googlet nå og ser de har det i flere av de. Så utrolig kynisk av produsentene når det er et så problematisk stoff. 

Ble litt uklar når jeg skriver fortykningsmiddel, men mener karragenan, xanatangummi, johannesbrødkjernemel osv. 

Slik jeg har forstått det er ikke pektin ultraprosessert, selv om det i teorien kan kategoriseres ultraprosessert. Pektin har vært brukt lenge og er svært godt utprøvd og har en naturlig forekomst og bruk, på en annen måte en som karragenan (som og er naturlig på et vis, men ikke sammenlignbart med pektin). Pektin har vel blitt brukt i 100 år nå?

Jeg prøvde å søke litt nå, men fant ikke hvor jeg har lest det her og nå. Ganske sikker på det er Marit Kolby, enten i bok eller instagram, som har sagt at fruktpektin er uproblematisk.

Jeg bruker Jam fruktpektin, men som oftest lager jeg rørte bær siden jeg er lat😅

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rainstorm2.0 skrev (40 minutter siden):

Karragenan er et fortykningsmiddel. Brukes i flere syltepulver. 

Hvilket syltepulver bruker du som ikke har noe fortykningsmiddel? 

Lurt å være obs på hvilket syltepulver man velger i så fall. Jeg sluttet med det da jeg oppdaget at mitt hadde karragenan i seg. Falt meg ikke inn at noen kunne være uten fortykningspulver eller geleringsmiddel.

Tror jeg fant svaret nå. Skal prøve å formulere det på en måte som gir mening, for jeg er ikke ernæringsutdannet. Jeg er kun en matinteressert mor. 

Mat som er ultraprosessert er mat matindustrien profiterer på. Feks ved å ta vekk råvarer for å bytte det ut med vann, fortykningsmiddel (de jeg nevnte i et tidligere innlegg) og annen matsminke og aromaer.

Pektin er et stoff som har blitt brukt til å lage syltetøy i over 100 år. Faktisk nesten 200 år. Og egentlig lengre, men da som naturlig del av frukt og bær. Pektin som stoff har ikke som formål å profitere matindustrien, men kun for å lage syltetøy. Det kan sammenlignes med at man bruker potetmel for å gjøre sauser tykkere hjemme. Potetmel gjør ikke maten ultraprosessert og heller ikke pektin.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pektin og karragenan er ikke det samme. 

Og selv om maten ikke blir ultraprosessert vil man vel ikke ha karragenan (som man antar er veldig problematisk) i hjemmelaget syltetøy.

 

(Fra melk.no)

Karragenan (E407) polysakkarider utvunnet fra rødalger som blant annet brukes i iskaffe for at den skal tåle varmebehandlingen. Karragenan hjelper også til med å holde kakaoen jevnt fordelt i sjokolademelk. Ellers bidrar karragenan til økt piskeevne for UHT-behandlet fløte, til konsistensen i kremost og til jevn blanding av frukt- og bær/saft i yoghurt og kvarg.

Pektin (E440) er polysakkarider som finnes naturlig i blant annet rips og fremstilles fra skallet til sitrusfrukter og epler. Pektin brukes særlig i frukt- og bærsyltetøy som tilsettes yoghurt og andre meierivarer

Endret av solsolsol
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (13 minutter siden):

 

Pektin og karragenan er ikke det samme. 

Og selv om maten ikke blir ultraprosessert vil man vel ikke ha karragenan (som man antar er veldig problematisk) i hjemmelaget syltetøy.

Karragenan (E407) polysakkarider utvunnet fra rødalger som blant annet brukes i iskaffe for at den skal tåle varmebehandlingen. Karragenan hjelper også til med å holde kakaoen jevnt fordelt i sjokolademelk. Ellers bidrar karragenan til økt piskeevne for UHT-behandlet fløte, til konsistensen i kremost og til jevn blanding av frukt- og bær/saft i yoghurt og kvarg.

Pektin (E440) er polysakkarider som finnes naturlig i blant annet rips og fremstilles fra skallet til sitrusfrukter og epler. Pektin brukes særlig i frukt- og bærsyltetøy som tilsettes yoghurt og andre meierivarer

Enig her. Men for å pirke på den 2. setningen så er det pektin som ikke er ultraprosessert som vi snakket om. Karragenan vil alltid gjøre produktene ultraprosessert siden de brukes til matsminke og for å bytte ut råvare med vann. Kosistensen hadde ikke trengt karragenan hvis ikke råvaren eller innhold i råvaren ble byttet ut.

Endret av Husmuse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mente, om man vil kalle maten UP eller ikke. Mange skriver at du ikke klarer å lage UP-mat hjemme, fordi blant annet fortjeneste som mål skal være et kriterium. Men det spiller jo egentlig ingen rolle. Lett å lage syltetøy uten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I frysepulver (?) Er vel poenget at man vil ha mer råvare og mindre sukker? Aner egentlig ikke, har aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (11 minutter siden):

I frysepulver (?) Er vel poenget at man vil ha mer råvare og mindre sukker? Aner egentlig ikke, har aldri prøvd.

Jeg ser at i Jam sitt frysepulver har de byttet ut pektin med karragenan (e407) og 2 andre fortykningsmidler. Så det er nok for bytte ut pektin som er dyrere å fremstille (hvis jeg skal tippe/spekulere)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmuse skrev (1 time siden):

Tror jeg fant svaret nå. Skal prøve å formulere det på en måte som gir mening, for jeg er ikke ernæringsutdannet. Jeg er kun en matinteressert mor. 

Mat som er ultraprosessert er mat matindustrien profiterer på. Feks ved å ta vekk råvarer for å bytte det ut med vann, fortykningsmiddel (de jeg nevnte i et tidligere innlegg) og annen matsminke og aromaer.

Pektin er et stoff som har blitt brukt til å lage syltetøy i over 100 år. Faktisk nesten 200 år. Og egentlig lengre, men da som naturlig del av frukt og bær. Pektin som stoff har ikke som formål å profitere matindustrien, men kun for å lage syltetøy. Det kan sammenlignes med at man bruker potetmel for å gjøre sauser tykkere hjemme. Potetmel gjør ikke maten ultraprosessert og heller ikke pektin.

 

Får si OBSOBS til de som sylter selv da, med å velge de som bruker pektin heller enn karragenan. Og å huske å sjekke pakken siden produsenten kan ha endret innholdslista! 

Glad jeg kan bruke JAM da neste gang, i stedet for å stå over og heller fryse bærene slik jeg gjorde i år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...