Blåttvann Skrevet 17. august 2023 #401 Del Skrevet 17. august 2023 OppNedPåAlt skrev (2 timer siden): Jeg har tatt en utdannelse og får betalt for å gjøre en jobb som innebærer å få betalt for min kunnskap. Betyr det at de som er i min bransje er naive som hører på meg? At jobben jeg gjør bør være pro bono for at jeg skal være troverdig? At INGEN som gjør godt for mennesket og menneskeheten bør få betalt for det? Logikken. Det er visst sånn at hvis du har kunnskap og deler din kunnskap på en måte som gjør at du tjener penger på det så er man ikke troverdig, når det kommer til ny informasjon innen kosthold hvertfall. Alle som deler ny kunnskap gjennom f.eks. bøker forventes visst å gjøre det gratis, men bare hvis man deler kunnskap som går imot kostholdsrådene, det er helt greit at Kaveh tjener penger på sin bok. Jeg tjener også penger på min kunnskap i min jobb, jeg hadde aldri jobbet gratis! Sånn er det vel for 99% av folk i jobb?? Vi kan stole på Kaveh fordi han ikke vil forandre på det vi gjør, men de som vil få oss til å tenke nytt kan vi ikke stole på. De stresser oss, de gir oss dårlig samvittighet, de er bare i veien. Problemet er at folkehelsa stadig blir dårligere pga livsstil og da spesielt kosthold. På tide med en ny kurs! Men det krever litt omstilling og innsats. Jeg synes ikke Kaveh argumenterer spesielt mye bedre enn sine motstandere, men fordi han sier det folk vil høre så er visst hans måte å argumentere på greit. Denne dårlige samvittigheten folk føler på kommer innenfra, antakelig fordi man vet at man ikke er så opptatt av kosthold og man vet at man gjør mye galt. Helt naturlige følelser, men så kan man som voksen bestemme seg for hvordan man håndterer disse følelsene. Å begynne i det små kan hjelpe mye. Og nå har bl.a. Marit Kolby og ernæringsmamma gjort informasjon lett tilgjengelig og det finnes ingen unnskyldninger lenger. Kanskje det også irriterer folk, man kan ikke lenger trekke på skuldrene og bortforklare dårlige valg med kunnskapsløshet. Det er ikke like lett å gjemme seg unna lenger, tar man ikke grep om kostholdet nå så vet folk rundt at det i større grad handler om valg. Å bli ansvarliggjort for dårlige valg kan være tøft og vanskelig. 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 17. august 2023 #402 Del Skrevet 17. august 2023 Just now, OppNedPåAlt said: Alle får betalt for jobben de gjør. Det samme gjør FHI og alle som jobber i staten, og i allefall de som selger ultraprossesert mat. Hvis man ikke klarer å "tenke selv" med hvordan man skal spise/lage råvarebasert så kan man kjøpe denne tjenesten med Barnematbyen. På samme måte som en PT kan fortelle og vise deg hvordan man trener. Ingen anklager SATS for å vifte med pekefingeren mot alle sofaslitere, og bare tenke på profit. Vi vet at SATS bare tenker profitt. Blir sentrene ulønnsomme legger de så klart ned. Når en PT anbefaler at du trenger tre PT timer i måneden så er det jammen ikke sikkert det er et godt råd. En PT vil alltid ha interesse av å holde på deg lengst mulig og gi deg råd som øker sannsynligheten for at du blir. Det betyr ikke at alt PT-en sier er tull, men at du må ha med deg en sunn skepsis. Har du ingen kontakt med andre kommersielle aktører gjennom jobben din? Har du ikke da alltid med deg en sunn skepsis om hva de prøver å selge inn? Det betyr ikke at du avskriver alt de sier, men FHI har helt klart lite å tjene på hva de råder om vs et selskap som selger sine tjenester. Det handler ikke om lønn men om hva salgsinntektene er knyttet til. Organisasjoner uten salgsinntekter vil som regel være mer troverdige, så lenge rådene tar utgangspunkt i forskning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pukka Skrevet 17. august 2023 #403 Del Skrevet 17. august 2023 Jeg har lært mye av disse ernæringsprofilene, uten å ha måttet betale en krone. De deler mye nyttig og god kunnskap gratis! Om man ønsker å lese bøkene deres uten å betale kan man låne på biblioteket. Om man ønsker eller trenger enda mer inngående kunnskap eller personlig hjelp, kan man velge å betale for medlemskap eller kurs. 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 30. august 2023 #404 Del Skrevet 30. august 2023 Stine er i media igjen. Nå sur for å ikke få ammet sønnen på to i Gardermoen, men barnehagen har tilbudt henne personalrommet. Har virkelig en 2-åring så stort behov for morsmelk at man må amme i garderoben: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5B4Jg1/reagerer-paa-ammeforbud-i-barnehage-det-er-helt-urimelig 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 30. august 2023 #405 Del Skrevet 30. august 2023 Stavangebrud2012 skrev (Akkurat nå): Stine er i media igjen. Nå sur for å ikke få ammet sønnen på to i Gardermoen, men barnehagen har tilbudt henne personalrommet. Har virkelig en 2-åring så stort behov for morsmelk at man må amme i garderoben: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5B4Jg1/reagerer-paa-ammeforbud-i-barnehage-det-er-helt-urimelig I garderoben😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 30. august 2023 #406 Del Skrevet 30. august 2023 OppNedPåAlt skrev (På 17.8.2023 den 6.32): Jeg har tatt en utdannelse og får betalt for å gjøre en jobb som innebærer å få betalt for min kunnskap. Betyr det at de som er i min bransje er naive som hører på meg? At jobben jeg gjør bør være pro bono for at jeg skal være troverdig? At INGEN som gjør godt for mennesket og menneskeheten bør få betalt for det? Logikken. Ikke bruk nestle barnegrøt, kjøp heller min barnegrøt! Og så syns jeg alt dette snakket om at folk ikke vil høre fordi de har dårlig samvittighet eller ikke vil endre seg blir mest provoserende. Når det er sagt syns jeg kommunikasjonen har endret seg til noe mer positivt i det siste 😊Det er en stund siden hun har lagt ut noe jeg virkelig reagerer på, selv om jeg irriterer meg litt over denne psykologigreia hun driver med. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 30. august 2023 #407 Del Skrevet 30. august 2023 Stavangebrud2012 skrev (1 time siden): Stine er i media igjen. Nå sur for å ikke få ammet sønnen på to i garderoben, men barnehagen har tilbudt henne personalrommet. Har virkelig en 2-åring så stort behov for morsmelk at man må amme i garderoben: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5B4Jg1/reagerer-paa-ammeforbud-i-barnehage-det-er-helt-urimelig Nå har ikke jeg personlig erfaring med amming enda, men er det virkelig så problematisk at de har egne rom til amming? Barnehagegarderober er da rimelig travle og ofte fulle av folk så ungen kan da umulig få ro der. Skjønner ikke hvorfor dette skal være førstesidestoff. Er det av prinsipp fordi de føler seg gjemt bort? Og hvorfor er det et prinsipp egentlig, er ikke ro og mat til barnet det viktigste? Barnehagen har ikke nektet de det. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ane91 Skrevet 30. august 2023 #408 Del Skrevet 30. august 2023 *blueberry* skrev (3 timer siden): Nå har ikke jeg personlig erfaring med amming enda, men er det virkelig så problematisk at de har egne rom til amming? Barnehagegarderober er da rimelig travle og ofte fulle av folk så ungen kan da umulig få ro der. Skjønner ikke hvorfor dette skal være førstesidestoff. Er det av prinsipp fordi de føler seg gjemt bort? Og hvorfor er det et prinsipp egentlig, er ikke ro og mat til barnet det viktigste? Barnehagen har ikke nektet de det. Jeg har erfaring med å amme til langt over ett år.. og jeg kan heller ikke forstå problemet her 🙃 klarer faktisk ikke forstå at dette er et problem for mødrene 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 30. august 2023 #409 Del Skrevet 30. august 2023 Ane91 skrev (1 minutt siden): Jeg har erfaring med å amme til langt over ett år.. og jeg kan heller ikke forstå problemet her 🙃 klarer faktisk ikke forstå at dette er et problem for mødrene Kan jo lure på om det de egentlig trenger er litt oppmerksomhet i media. Mitt inntrykk bare. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 30. august 2023 #410 Del Skrevet 30. august 2023 «Svarthe forteller at hun fant ut om problemstillingen i fjor, da sønnen på to år skulle starte i barnehagen.» Alt for å komme i media tydeligvis, siden hun har visst dette i ett år 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 30. august 2023 #411 Del Skrevet 30. august 2023 De er jo til og med tilbudt personalrommet. Hva er problemet? Og så velger hun i stedet og «stille seg opp» med sønnen utenfor for å virkelig se ut som de har blitt hivd på gata for å amme. Det er de så slettes ikke. Skjønner godt de ikke kan sitte på rekke og rad i garderoben å amme, når folk kommer for å levere/hente hvis det fort blir fullt. Nå mente vel hun det var god plass da, men likevel. Og kan ikke toåringen vente til de kommer hjem? 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pamelia Skrevet 31. august 2023 #412 Del Skrevet 31. august 2023 Stavangebrud2012 skrev (På 30.8.2023 den 17.30): Stine er i media igjen. Nå sur for å ikke få ammet sønnen på to i Gardermoen, men barnehagen har tilbudt henne personalrommet. Har virkelig en 2-åring så stort behov for morsmelk at man må amme i garderoben: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5B4Jg1/reagerer-paa-ammeforbud-i-barnehage-det-er-helt-urimelig Barnet blir 3 år til helgen. Det er altså snakk om en 3-åring som går på storbarnsavdeling... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 31. august 2023 #413 Del Skrevet 31. august 2023 Pamelia skrev (4 timer siden): Barnet blir 3 år til helgen. Det er altså snakk om en 3-åring som går på storbarnsavdeling... Såpass! Da trenger hun i hvert fall ikke å amme offentlig. Ikke rart folk syntes det var ubehagelig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satellites Skrevet 31. august 2023 #414 Del Skrevet 31. august 2023 Herregud, det er da ikke opptil deg eller meg hvor (eller hvor lenge!) noen skal amme. Amming burde være ok uansett hvor og når. Synes du ikke det så får du forlate rommet selv. 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 31. august 2023 #415 Del Skrevet 31. august 2023 Stavangebrud2012 skrev (28 minutter siden): Såpass! Da trenger hun i hvert fall ikke å amme offentlig. Ikke rart folk syntes det var ubehagelig. Det er da ingen som har ment det var ubehagelig? Og hvis det er den underliggende årsaken så er jeg helt enig med henne. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 31. august 2023 #416 Del Skrevet 31. august 2023 Satellites skrev (48 minutter siden): Herregud, det er da ikke opptil deg eller meg hvor (eller hvor lenge!) noen skal amme. Amming burde være ok uansett hvor og når. Synes du ikke det så får du forlate rommet selv. Men er det ikke litt upraktisk i en trang barnehagegarderobe når de har andre rom tilgjengelig? Det er jo et sted med mye trafikk og to personer tar opp mye plass om de skal sitte i veien når folk skal levere/ hente. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 1. september 2023 #417 Del Skrevet 1. september 2023 *blueberry* skrev (7 timer siden): Men er det ikke litt upraktisk i en trang barnehagegarderobe når de har andre rom tilgjengelig? Det er jo et sted med mye trafikk og to personer tar opp mye plass om de skal sitte i veien når folk skal levere/ hente. Ja, hvis DET er årsaken. Hvis årsaken er at det er ubehagelig for andre å se på så er jeg enig med hun i artikkelen. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basil Skrevet 1. september 2023 #418 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg har opplevd dette fra barnehagens side, vi hadde ei mor som ammet barnet sitt på rundt samme alder. Helt greit, problemet oppsto jo da barnet ble så distrahert av alle som gikk inn og ut og rundt at hen slapp puppen hele tiden. Så istedet for å ha en rolig ammestund med barnet sitt (må det være hvor som helst) hang puppen til mor ute mer enn ungen var på den, slik at de fleste som kom inn døra fikk se pupp i fri luft enn amming. Det var flere fedre (og mødre) vi så som ikke visste hvor de skulle feste blikket når de kom inn, og skyndtet seg veldig i hentesituasjonen. Ingen kom med klage, men vi så jo at dette ikke var helt heldig overfor de andre barna som skulle bli hentet og få informasjon om dagen. opptil flere av mødrene ammet barna sine, men 95 % av dem greide å vente til de kom hjem. Kan ikke fatte at dette skal være en problemstilling engang når hun har fått tilbud om eget stillerom. Det MÅ jo være bedre enn i ett rom full i folk som går inn og ut 🤷🏻♀️ 14 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mperle Skrevet 1. september 2023 #419 Del Skrevet 1. september 2023 Veronikakbaarud på instastory nå om bbb, får så vondt av henne… 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 1. september 2023 #420 Del Skrevet 1. september 2023 Mperle skrev (4 timer siden): Veronikakbaarud på instastory nå om bbb, får så vondt av henne… Hun har mange gode poenger ang denne saken også. Jeg tror Stine er mer opptatt av seg selv enn de «sakene» hun fronter. Fikk med meg historien til VB sist og det er rystende greier. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå