Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Stavangebrud2012 skrev (24 minutter siden):

Å lage all mat fra bunnen og unngå alt ultraprosessert mat. De legger seg på en linje som nærmest er umulig å klare, og retorikken er så svart/hvitt. 

De gir mødre dårlig samvittighet 

I tillegg forstår jeg ikke all kritikk mot at barnehager serverer så mye usunt. De fleste barnehager er vel sukkerfrie i dag? 

Mine barn fikk sjelden is barnehagen, og på skolen får man ikke noe søtt ved bursdag. 

Jeg har aldri sett at de har skrevet at man skal unngå all ultraprosessert mat. Det jeg derimot har sett, er at de ivrer for at folk skal spise mindre av det.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ihvertfall glad for at jeg fulgte disse to på insta. Har lært utrolig mye! Her har vi gjort mange gode grep. Men samtidig enig med Kaveh. For der ER ikke kjekt å gå med dårlig samvittighet, noe som ikke er til å unngå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunaen skrev (7 minutter siden):

Er ihvertfall glad for at jeg fulgte disse to på insta. Har lært utrolig mye! Her har vi gjort mange gode grep. Men samtidig enig med Kaveh. For der ER ikke kjekt å gå med dårlig samvittighet, noe som ikke er til å unngå..

Nei og da har du bomma, hvis mottaker av budskapet føler seg overveldet og får dårlig samvittighet, om du ønsker å påvirke til en positiv endring. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på at hun/de ønsker å få fram budskapet om at barnehager og butikker ol kan begrenser utdeling at sukker osv. Jeg heier på å få tips og råd til å tenke nytt rundt hverdags måltidene.

Det som burde forbedres er formidlingen av budskapet. Dette er et tema som skaper mye følelser hos foreldre, deriblant skam og fortvilelse. Da kan den "brutal" sannhet virke overveldende og avskrekkende, for man sitter med så mye skam og andre vanskelige følelser fra før av. Og, dette kan vise seg igjennom sekundære følger, som kan for de føles som motarbeidelse av deres budskap.

Så må man ikke glemme økonomien oppi dette. Nei, sunn mat trenger ikke å koste all verden, men det koster mer enn noen kan betale. Man må lett ut med 250 kr for å dekke frukt og grønt behovet for en familie pr dag. Noen kan sitte med 100 kr for å mette sin familie på en uke. Da er valget kneip, syltetøy i bøtte og nudler. Det siste disse menneskene trenger å få er en "brutal" sannhet fra folk som er bedre stilt, og kjenne på ennå mer skam og fortvilelse.

Nesten alle vil jo sine barn best, men det er så mange faktorer som spiller inn. Og, det er her formidlingsevnen må på plass, for å få fram budskapet på en måte som treffer, uten å øke de negative følelsene og tankene man allerede har om seg selv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Stavangebrud2012 said:

Det er et stort gap mellom det de formidler og forutsetningene de fleste småbarnsforeldrene har for å klare det. 

Men realiteten er jo at UP-mat i de mengdene folk flest spiser fører til dårlig helse på sikt. Skal man virkelig la være å informere om fakta, sånn at småbarnsmødre som meg og deg skal slippe å føle oss dårlig? Hva veier tyngst her? Maja Skogstad har dessuten presisert gjentatte ganger (for oss som følger med) at det trenger ikke være komplisert, at det kan handle om små endringer som er gjennomførbare for hver familie. Hun legger "skylden" på matvareindustrien, og ikke småbarnsforeldre.

Må være inderlig frustrerende at populister som Kaveh sparker inn åpne dører med banale selvfølgeligheter og baserer innlegget på meninger verken hun eller andre seriøse aktører har. (Som at det handler om perfeksjon). Reagerer sterkt på arrogansen i å oppfordre til å "avfølge alle såkalte eksperter". Ironisk nok har Maja Skogstad og Marit Kolby med flere vesentlig bedre faglige forutsetninger enn han for å uttale seg. 

Endret av Chestnut
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chestnut skrev (3 minutter siden):

Men realiteten er jo at UP-mat i de mengdene folk flest spiser fører til dårlig helse på sikt. Skal man virkelig la være å informere om fakta, sånn at småbarnsmødre som meg og deg skal slippe å føle oss dårlig? Hva veier tyngst her? Maja Skogstad har dessuten presisert gjentatte ganger (for oss som følger med) at det trenger ikke være komplisert, at det kan handle om små endringer som er gjennomførbare for hver familie. Hun legger "skylden" på matvareindustrien, og ikke småbarnsforeldre.

Må være inderlig frustrerende at populister som Kaveh sparker inn åpne dører med banale selvfølgeligheter og baserer innlegget på meninger verken hun eller andre seriøse aktører har. (Som at det handler om perfeksjon). Reagerer sterkt på arrogansen i å oppfordre til å "avfølge alle såkalte eksperter". Ironisk nok har Maja Skogstad og Marit Kolby med flere vesentlig bedre faglige forutsetninger enn han for å uttale seg. 

Hvilken utdannelse har hun? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chestnut skrev (5 minutter siden):

Jeg synes bare det har blitt totalt oppheng i ultraprosesserte matvarer. Man kan jo knapt spise noe lenger uten å gå i den fella. Ikke alle har råd eller tid til å lage alt fra bunnen. 

Og den pekefinger- pedagogikken synes jeg heller ikke noe om. Ingen blir motivert til en livsstilsendring på den måten. Tabloid fremstilling. Kaster andre under bussen for å få frem sitt budskap. Sist nå var det Berit Nordstrand

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stavangebrud2012 said:

Jeg synes bare det har blitt totalt oppheng i ultraprosesserte matvarer. Man kan jo knapt spise noe lenger uten å gå i den fella. Ikke alle har råd eller tid til å lage alt fra bunnen. 

Og den pekefinger- pedagogikken synes jeg heller ikke noe om. Ingen blir motivert til en livsstilsendring på den måten. Tabloid fremstilling. Kaster andre under bussen for å få frem sitt budskap. Sist nå var det Berit Nordstrand

Jeg opplever overhodet ikke ernæringsmamma slik du beskriver.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chestnut skrev (16 minutter siden):

Nei. Vi tolker henne nok forskjellig da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chestnut skrev (På 15.8.2023 den 21.17):

.

Endret av Diosa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (20 timer siden):

Ikke meg du siterer , men jeg er ikke enig i at det serveres for mye søtt i barnehagen fordi barnehagen har brunost eller prim som alternativ til pålegg eller serverer is to ganger i året. 
Jeg er ikke enig i at barnehagen skal ha forbud mot tubeost og leverpostei fordi det er ultraprosessert. 

Hadde det nå bare vært brunost, prim og 2 is som bidro til sukker i barnehagen.

Det er nok store forskjeller fra barnehage til barnehage, men mine barn får iallefall mye mer enn det. Det blir gjerne is flere ganger om sommeren, kun fordi det er varmt. Is eller kake om en ansatt eller et barn slutter i barnehagen. Baking flere ganger i advent, samt gjerne til påske, fastelavn, samenes nasjonaldag, 16. mai, sommerfest, turdager, halloween, og sikkert flere andre anledninger jeg ikke kommer på. Og alt de får servert i alle anledninger utenfor barnehagen kommer utenom.

Er sjeleglad for at de iallefall ikke serverer søtt til alle bursdager i tillegg, men det er det nok dessverre fremdeles mange andre barnehager som gjør.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (21 timer siden):

Hva er det du mener småbarnsforeldre flest ikke har forutsetninger for å klare? Jeg lurer oppriktig, altså.

Er det å si seg enig i at det serveres for mye søtt i barnehagen? Hvorfor er det i så fall vanskelig?

Eller er det å sette grenser for familie og andre i omgivelsene i de tilfellene det er nødvendig?

Eller å la være å kjøpe dårlige produkter som klemmeposer, baby"snacks" (!), "mellombarer", osv?

Når det gjelder det siste, så er det noe som har kommet de senere årene, som et kynisk trekk fra matindustrien for å spille enda mer på småbarnforeldrenes usikkerhet. Samtlige foreldre før dette kom for få år siden, har klart seg uten. Hvorfor skulle dagens foreldre ikke også klare å holde seg unna, når foreldre for 10+ år siden klarte det helt fint?

For meg ser det ut til at matvareindustrien har fått et skremmende godt grep om befolkningen.

Det er akkurat dette argumenter jeg ikke kjøper, at matvareindustrien har et grep om befolkningen. 

Hvorfor tror du halvfabrikata kom på 70-tallet. Jo, fordi kvinner skulle ut i jobb. Da hadde de ikke lenger tid til å lage all mat fra bunnen. 

Mødre i dag skal meste alt, være sporty, pen, ha en karriere, gjerne jobbe overtid, følge opp barn på aktiviteter, lage mat fra bunnen.. osv. 

Er det rart stadig flere blir utbrente? 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bttb skrev (På 15.8.2023 den 13.32):

Målet hennes er å gi konkret - tydelig info. At du (og andre) er for slitne til å forholde deg til det, ja da får du finne noen andre å følge? Alle kan ikke tilpasse informasjonen de legger ut til alle mulige målgrupper - og at det finnes noen som ønsker å gi konkret, tydelig  (dvs ikke kommersiell/politisk/klima) informasjon om hvilket kosthold man bør følge om man ønsker en frisk kropp - det setter jeg veldig pris på!! 

Ernæringsmamma er ikke ikke-kommersiell, hun har sin egen bedrift og pusher den for alt det er verdt. Så dette er jo bare naivt. 

• Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (5 timer siden):

Det er akkurat dette argumenter jeg ikke kjøper, at matvareindustrien har et grep om befolkningen. 

Hvorfor tror du halvfabrikata kom på 70-tallet. Jo, fordi kvinner skulle ut i jobb. Da hadde de ikke lenger tid til å lage all mat fra bunnen. 

Mødre i dag skal meste alt, være sporty, pen, ha en karriere, gjerne jobbe overtid, følge opp barn på aktiviteter, lage mat fra bunnen.. osv. 

Er det rart stadig flere blir utbrente? 

Matvareindustrien har nettopp et grep om befolkningen. Da kvinner gikk ut i arbeidslivet, grep de muligheten til å øke profitten med begge hender og framstilte det som at de hadde løsningen. Og det virket, dessverre. På bekostning av den generelle folkehelsen.

Jeg er enig med deg i at nå er forholdene enda verre, spesielt med framveksten av sosiale media.

Men det er to ting jeg vil trekke fram her:

1) Det er ikke mødre/kvinner som har ansvaret for at familiens kosthold er bra. Det ligger på begge voksne i familien.

2) Når folk føler at de har altfor mange krav hengende over seg, er kosthold og matglede blant det som bør prioriteres aller høyest. Drit heller i noe av det andre.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Chestnut skrev (På 15.8.2023 den 21.04):

Enig!

Helt utrolig at folk føler seg truffet av informasjon. 

Jeg tenker bare at det er på tide at noen sier ifra, den massive motstanden bunner gjerne ut i at folk får dårlig samvittighet og det er fordi de vet at kostholdet til barnet sitt er dårlig. Og fordi det er dårlig så trengs det informasjon, mange vet ikke hva ultraprosessert betyr engang og tror på reklamer. Så jo mer motstand og dårlig samvittighet som skapes jo viktigere virker jo budskapet å være. ;) Det er på høy tid at folket får nyttig info, vår egen stat kan vi ikke stole på så...

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (15 timer siden):

Ernæringsmamma er ikke ikke-kommersiell, hun har sin egen bedrift og pusher den for alt det er verdt. Så dette er jo bare naivt. 

Jeg har tatt en utdannelse og får betalt for å gjøre en jobb som innebærer å få betalt for min kunnskap. Betyr det at de som er i min bransje er naive som hører på meg? At jobben jeg gjør bør være pro bono for at jeg skal være troverdig? At INGEN som gjør godt for mennesket og menneskeheten bør få betalt for det? Logikken. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, OppNedPåAlt said:

Jeg har tatt en utdannelse og får betalt for å gjøre en jobb som innebærer å få betalt for min kunnskap. Betyr det at de som er i min bransje er naive som hører på meg? At jobben jeg gjør bør være pro bono for at jeg skal være troverdig? At INGEN som gjør godt for mennesket og menneskeheten bør få betalt for det? Logikken. 

Hvis du selger medlemskap og produkter for å få mer informasjon bør vi hvertfall være obs på at du er en kommersiell aktør. 

Akkurat som at du skal ta bankens råd med en klype salt. Det betyr ikke at alt du som bankansatt sier er tull, men at vi som forbrukere må være obs på at ditt mål først og fremst er bankens inntjening, ikke kundens. Derfor selger du som bank ofte investeringsprodukter jeg egentlig kan finne bedre og billigere andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (13 minutter siden):

Hvis du selger medlemskap og produkter for å få mer informasjon bør vi hvertfall være obs på at du er en kommersiell aktør. 

Akkurat som at du skal ta bankens råd med en klype salt. Det betyr ikke at alt du som bankansatt sier er tull, men at vi som forbrukere må være obs på at ditt mål først og fremst er bankens inntjening, ikke kundens. Derfor selger du som bank ofte investeringsprodukter jeg egentlig kan finne bedre og billigere andre steder. 

Alle får betalt for jobben de gjør. Det samme gjør FHI og alle som jobber i staten, og i allefall de som selger ultraprossesert mat. Hvis man ikke klarer å "tenke selv" med hvordan man skal spise/lage råvarebasert så kan man kjøpe denne tjenesten med Barnematbyen. På samme måte som en PT kan fortelle og vise deg hvordan man trener. Ingen anklager SATS for å vifte med pekefingeren mot alle sofaslitere, og bare tenke på profit. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...