Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 14.56):

Ellers registrerer jeg at de fleste jeg kjenner som mener de må servere ungene sine ultraprosessert mat pga tidsklemma, ser ganske mye på TV etter barna har lagt seg. Denne tiden kunne de jo evt valgt å bruke for å preppe mat til meste dag. 

Anonymkode: e8188...a60

Ekspander  

Unnskyld meg men man er bra virkelighetsfjern om man anbefaler den LILLE egentiden man har som sliten småbarnsforelder (eller karrierekvinne/mann/hundeentusiast - hva man enn bruker tiden sin på ved siden av jobb 8-16) til å preppe mat?!? 🙈

Det siste jeg har lyst til når ungene har lagt seg kl 21 og jeg har en liten time for meg selv er å lage mat. 

Det er jo den type dømmende "tips" som gjør at budskapet drukner. Man kommer ikke opp med realistiske alternativer. 

Jeg er helt, helt enig i at mengden UP mat må reduseres (ikke elimineres). Men da må man ha beina på jorda i rådene man gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 14.44):

Bodd i Finnmark hele livet, og ingen med gode sosiale antenner legger frem argumenter slik hun gjør. 

Tenker på dunning kruger effekten når det gjelder hennes sikkerhet i at hennes valg er det eneste rette. 

Anonymkode: 9fff8...069

Ekspander  

Det er en stund siden jeg sluttet å følge henne, så husker ikke helt hvordan hun kommuniserer lenger. Tror ikke bare det er dialekten og måten å snakke på, tenkte kanskje det var en faktor. Beklager om jeg ikke fikk det skikkelig frem. 

jeg skrev DM til henne for et par år siden, fikk ikke så godt inntrykk av svaret hennes. Hun virket mest interessert i å bygge medlemsskapssiden sin og var ikke åpen for andre spørsmål/innspill. 

AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 15.00):

Altså, selvfølgelig spiser mange halvfabrikata pga at tidsklemma. Naivt å tro noe annet. Når man jobber 100 prosent, har tre barn og alle er sultne, da sier det seg selv at mange velger enkle løsninger. Helt annen situasjon for enslige med god tid. 

Maja har ikke et A4- liv og kan sikkert lulle rundt å lage mat fra bunn, men alle er ikke så privilegerte. 

De fleste prøver så godt de kan. 

Hun er jo supertabloid. Legger hele tiden ut poster med hvor ille alt er, barnehagen, butikker, for mye is, osv. 

Hun gir mer dårlig samvittighet enn å motivere trøtte foreldre tror jeg, spiller på deres dårlige samvittighet 

Anonymkode: 907b1...529

Ekspander  

Må hun ikke lage mye fra bunnen av uansett pga allergi på et av barna? Mener hun hadde en story om det, hvor krevende det var for dem som familie og aldri kunne ta snarveier pga allergien.

Anonymkode: 0b95f...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Albbas skrev (På 28.5.2023 den 15.04):

Unnskyld meg men man er bra virkelighetsfjern om man anbefaler den LILLE egentiden man har som sliten småbarnsforelder (eller karrierekvinne/mann/hundeentusiast - hva man enn bruker tiden sin på ved siden av jobb 8-16) til å preppe mat?!? 🙈

Det siste jeg har lyst til når ungene har lagt seg kl 21 og jeg har en liten time for meg selv er å lage mat. 

Det er jo den type dømmende "tips" som gjør at budskapet drukner. Man kommer ikke opp med realistiske alternativer. 

Jeg er helt, helt enig i at mengden UP mat må reduseres (ikke elimineres). Men da må man ha beina på jorda i rådene man gir. 

Ekspander  

Helt enig! Den timen trenger jeg til å slappe av eller trene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 15.03):

Jeg synes det er veldig motiverende 🤷🏼‍♀️

Ekspander  

Ok, tipper du kanskje er glad i å lage mat/ flink til å lage mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, selvfølgelig spiser mange halvfabrikata pga at tidsklemma. Naivt å tro noe annet. Når man jobber 100 prosent, har tre barn og alle er sultne, da sier det seg selv at mange velger enkle løsninger. Helt annen situasjon for enslige med god tid. 

Maja har ikke et A4- liv og kan sikkert lulle rundt å lage mat fra bunn, men alle er ikke så privilegerte. 

Hun er jo supertabloid. Legger hele tiden ut poster med hvor ille alt er, barnehagen, butikker, for mye is, osv. 

Hun gir mer dårlig samvittighet enn å motivere trøtte foreldre tror jeg, spiller på deres dårlige samvittighet 

Ekspander  

Helt enig. Tidsklemma er hovedgrunnen hjemme hos oss og det gjelder nok for mange andre også. Jeg følger endel slike matguruer på Insta, og felles for dem alle er at ingen av dem har vanlige jobber. Det blir selvsagt mye enklere å gjøre matlaging mer grundig og gjennomtenkt når man i så stor grad styrer sin egen arbeidshverdag akkurat som man selv vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Sandie skrev (På 28.5.2023 den 15.35):

Helt enig. Tidsklemma er hovedgrunnen hjemme hos oss og det gjelder nok for mange andre også. Jeg følger endel slike matguruer på Insta, og felles for dem alle er at ingen av dem har vanlige jobber. Det blir selvsagt mye enklere å gjøre matlaging mer grundig og gjennomtenkt når man i så stor grad styrer sin egen arbeidshverdag akkurat som man selv vil.

Ekspander  

Så sant! Samme med treningsinfluensere som kan trene midt på dagen i arbeidstiden. Mye verre for mødre i 9-4 jobber å komme seg ut på kvelden 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 14.56):

Hvorfor skulle hun komme med tips for løsninger for tidsklemma eller selge ferdigmat??? Hele budskapet er jo at man kan spise og lage ordentlig mat. Ikke tar det mye tid heller. 

Det er slett ikke «tidsklemma» som er hovedgrunnen til all den ultraprosesserte maten folk spiser, men den er laget for å få oss til å crave den, for å hindre at man blir mette, men at sulten overstyrer appetitten.

Ellers registrerer jeg at de fleste jeg kjenner som mener de må servere ungene sine ultraprosessert mat pga tidsklemma, ser ganske mye på TV etter barna har lagt seg. Denne tiden kunne de jo evt valgt å bruke for å preppe mat til meste dag. 

Matvareindustrien er en kynisk mafia. Hvis du så Kjerkol på Helsekost Furuseth ser man også at politikerene er i lomma på matvareindustrien - helseministeren i Norge ønsker ikke at folk skal spise sunnere, for det vil gå ut over fortjenesten til matvareindustrien. Det er helt absurd og ufattelig at en helseminister sier sånt rett ut, på TV!

Har du et eksempel på denne aggressive måten hun kommuniserer på? 

Jeg følger henne og synes hun fremstår veldig fornuftig. Har ikke sett noe aggressivitet, men leser heller ikke hvert eneste innlegg, kun de jeg får opp på news feeden min.

Ekspander  

Jeg er ikke uenig i det hun mener. Jeg kunne derfor ønske meg konkrete tips til hva jeg skal spise som også er enkelt i en travel hverdag. Ja den gule leverposteien inneholder tilsetningsstoffer, hvilken bør vi bruke? Jeg er ikke typen som lager den selv. 
Ellers har jeg ikke noen gode eksempler på den aggressive kommunikasjonen mye er lagt ut på story. Mye sånn « hvorfor stoler du ikke på meg? Tenk på før i tiden da det og det var lov. Ting tar tid før det forbys!! Dette stoffet er kreftfremkallende (ja, i store mengder? Kjøp medlemskap i barnematnyen og bli frelst!» 

Anonymkode: 5d386...4ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 14.32):

Hun tror hun vet best selv, antagelig. Unge mennesker ser gjerne verden mer svart/ hvitt enn eldre. Jeg personlig blir ikke beroliget når personer er så bombastiske og mener de har hele sannheten. Spesielt ikke innenfor ernæring der forskningen er så ny og usikker. 

De dyktigste menneskene jeg vet av er svært lite bombastiske. Det gjelder forskere, leger osv 

Ekspander  

Høhø. 

Anonymkode: c1d0c...e83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Men hvilken ultraprosessert mat er det som går fortere å lage, enn kokt potet, stekte fiskekaker og raspa eller kokt gulrot? Enn kylling stekt i ovn, kokt ris eller stekte potetbåter med paprika, agurk og salat til? Dampet torsk i 5 minutter, ovnsbakte poteter og grønnsaker i ovn? Ingen av disse tingene krever mye av en person, og kutter man opp salat på en mandag har man salat til resten av uken. Samme med rotgrønnsaker, kutt opp masse en dag, så er det gjort for resten av uka. Det tar 2 minutter å raspe noen gulrøtter. Potet og ris koker seg selv, alt i ovn steker seg selv og krever kun forberedningen før det går i ovn. 

Hvis dere oppriktig tror at ferdigmat ble laget for travle mødre på 60-tallet, så er det ikke rart dere oppfatter Ernæringsmamma som kvass. Produsenter er ikke opptatt av å hjelpe til å minske stress eller at dere får i dere sunn mat, de er ute etter penger, ene og alene. Naivt om dere tror annet. Jeg syntes også Ernæringsmamma var ekkel i starten, men jeg innså at det handlet om min egen dårlige samvittighet for å ikke ha lyst til å gjøre endringer og dermed ikke var mottakelig for fakta. Så fikk eldste cøliaki ved 2 år og vi innså hvor mye piss som er i erstatningsprodukter, og ferdigmat. Vi måtte sette oss inn i ernæring på et helt nytt vis for å sørge for god og sunn mat, som gir kroppen godt opptak av næringsstoffer. Å kutte ferdigprodukter var alfa omega. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit89

Syns de er flinke jeg. Blir bare mer og mer opplyst. Tror egentlig de som kjenner seg støtt, eller får dårlig samvittighet/opplever pekefinger blir forbanna på dem og må «degradere» deres kunnskap og intensjon. «De er superekstreme, kunnskapsløse og stjeler oppskrifter» 

enda de gang på gang sier de vil bare folk skal ta informerte valg. Istedenfor å pisse på de og tenke man må være 100% enig i alt så går det ant å berømme de for at de faktisk prøve å gjøre hverdagen LITT sunnere for våre barn. Jeg lager både mat fra bunnen og bruker en god del ferdigmat. Ikke gir JEG meg selv dårlig samvittighet for det heller…(for de som skjønte den). 

hilsen hu som bruker ferdig mangochutney i middagen

Endret av Berit89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 17.46):

Men hvilken ultraprosessert mat er det som går fortere å lage, enn kokt potet, stekte fiskekaker og raspa eller kokt gulrot? Enn kylling stekt i ovn, kokt ris eller stekte potetbåter med paprika, agurk og salat til? Dampet torsk i 5 minutter, ovnsbakte poteter og grønnsaker i ovn? Ingen av disse tingene krever mye av en person, og kutter man opp salat på en mandag har man salat til resten av uken. Samme med rotgrønnsaker, kutt opp masse en dag, så er det gjort for resten av uka. Det tar 2 minutter å raspe noen gulrøtter. Potet og ris koker seg selv, alt i ovn steker seg selv og krever kun forberedningen før det går i ovn. 

Hvis dere oppriktig tror at ferdigmat ble laget for travle mødre på 60-tallet, så er det ikke rart dere oppfatter Ernæringsmamma som kvass. Produsenter er ikke opptatt av å hjelpe til å minske stress eller at dere får i dere sunn mat, de er ute etter penger, ene og alene. Naivt om dere tror annet. Jeg syntes også Ernæringsmamma var ekkel i starten, men jeg innså at det handlet om min egen dårlige samvittighet for å ikke ha lyst til å gjøre endringer og dermed ikke var mottakelig for fakta. Så fikk eldste cøliaki ved 2 år og vi innså hvor mye piss som er i erstatningsprodukter, og ferdigmat. Vi måtte sette oss inn i ernæring på et helt nytt vis for å sørge for god og sunn mat, som gir kroppen godt opptak av næringsstoffer. Å kutte ferdigprodukter var alfa omega. 

Ekspander  

Potetbåter må skrelles, kokes, deles, krydres og puttes i ovn 30 min, kyllingen må også krydres, stekes i panna først og så i ovn, risen må kokes og følges med på. 
Grandis null forberedelse rett inn i ovn klar på 15 min mens du kan slappe av, hjelpe unger med div og lignende. 

Nå serverer ikke jeg grandis, eller mener at det skal vi servere barna våre, men det er mye enklere å lage. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 7.42):

Burde denne tråden flyttes til Rampelys, tro?

Anonymkode: cc67e...eca

Ekspander  

Eller koronavirus tross alt snakk om vaksine.

Anonymkode: bc81d...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Berit89 skrev (På 28.5.2023 den 17.51):

Syns de er flinke jeg. Blir bare mer og mer opplyst. Tror egentlig de som kjenner seg støtt, eller får dårlig samvittighet/opplever pekefinger blir forbanna på dem og må «degradere» deres kunnskap og intensjon. «De er superekstreme, kunnskapsløse og stjeler oppskrifter» beste må vell være kommentaren om at hun var aggressiv fordi hu var fra NN…

enda de gang på gang sier de vil bare folk skal ta informerte valg. Istedenfor å pisse på de og tenke man må være 100% enig i alt så går det ant å berømme de for at de faktisk prøve å gjøre hverdagen LITT sunnere for våre barn. Jeg lager både mat fra bunnen og bruker en god del ferdigmat. Ikke gir JEG meg selv dårlig samvittighet for det heller…(for de som skjønte den). 

hilsen hu som bruker ferdig mangochutney i middagen

Ekspander  

Oioi ferdig mangochutney da gitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 17.46):

Ekspander  

Går fortere å lage tomatsuppe på pose enn fra bunn, det samme gjelder frossenpizza. Kjøpte fiskekaker er vel regnet som prosessert siden man ikke har laget dem fra bunn, ikke spesielt sunt kanskje. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 17.51):

Potetbåter må skrelles, kokes, deles, krydres og puttes i ovn 30 min, kyllingen må også krydres, stekes i panna først og så i ovn, risen må kokes og følges med på. 
Grandis null forberedelse rett inn i ovn klar på 15 min mens du kan slappe av, hjelpe unger med div og lignende. 

Nå serverer ikke jeg grandis, eller mener at det skal vi servere barna våre, men det er mye enklere å lage. 

Ekspander  

Det tar 5 minutter å kutte potetbåter, de skal ikke skrelles. De skal kokes lett, det tar også 5 minutter. Å krydre og olje tar kanskje 2 minutter, og så steker de seg selv inni ovnen i 15-20 minutter - hvor du kan forberede resten. 

Kyllingfilet tar 30 minutter inni ovn, uten å forsterkes i panne. Vi gjør dette sikkert 8 ganger i mnd, fordi vi er lat og det lager seg selv. Vi skjærer litt i den og har kremost i mellom lagene, og den blir kjempemør og deilig. 

Risen må ikke følges med på, du må huske å skru ned temperaturen når dne har startet å koke, thats it. Du må følge mer med på en grandis, for å fortsette ditt eksempel, for at den ikke skal bli brent. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 17.57):

Går fortere å lage tomatsuppe på pose enn fra bunn, det samme gjelder frossenpizza. Kjøpte fiskekaker er vel regnet som prosessert siden man ikke har laget dem fra bunn, ikke spesielt sunt kanskje. 

Ekspander  

Og nettopp her kommer min usikkerhet inn. Kan jeg ikke spise fiskekaker eller burger? Jeg kommer ikke til å lage dem selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 17.57):

Ekspander  

Prosessert og ultraprosessert er to vidt forskjellige ting. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 18.03):

Og nettopp her kommer min usikkerhet inn. Kan jeg ikke spise fiskekaker eller burger? Jeg kommer ikke til å lage dem selv. 

Ekspander  

Du kan fint spise kjøpefiskekaker-og burger. Velg de med minst tilsetninger Ola Nordmann ikke ville hatt i kjøkkenskapet, og med mest mulig fisk, så er du good to go. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 18.03):

Det tar 5 minutter å kutte potetbåter, de skal ikke skrelles. De skal kokes lett, det tar også 5 minutter. Å krydre og olje tar kanskje 2 minutter, og så steker de seg selv inni ovnen i 15-20 minutter - hvor du kan forberede resten. 

Kyllingfilet tar 30 minutter inni ovn, uten å forsterkes i panne. Vi gjør dette sikkert 8 ganger i mnd, fordi vi er lat og det lager seg selv. Vi skjærer litt i den og har kremost i mellom lagene, og den blir kjempemør og deilig. 

Risen må ikke følges med på, du må huske å skru ned temperaturen når dne har startet å koke, thats it. Du må følge mer med på en grandis, for å fortsette ditt eksempel, for at den ikke skal bli brent. 

Ekspander  

Ris som ikke er boil in bag må følges litt med på. Uansett grandis blir enklere å lage. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...