Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nettopp mye hjemmelaget pålegg som jeg ikke  har tilgang på. 

Potetbåtene blir aldri ferdige i stekeovn om man ikke koker potetene litt først? 

Kyllingfilet steker jeg gjerne i panne først for å få fin stekeskorpe og god smak  med litt smør og olje. Før den hives i ovnen. 

Sjekket en del typer kokt skinke og fiskekaker og alt hadde noe greier i seg som gjør det up.

Jeg må følge med på risen og røre litt i den så den ikke blir tørrkokt. Og skylle risen i 15 min og deretter koke i 8 min Vipps så har du ferdig en Grandiosa på samme tid. Så jo det er mye enklere å steke en grandis. 

Anonymkode: 5d386...4ae

Potetbåter blir ferdige rett i ovnen om du har oven på 225 C varmluft og steker de i 20-25 minutter. 

Vi har krevende jobber begge to, men klarer å  unngå mye ultraprossesert. Vi sparer mye tid på planlegging og ukeshandling. Tok litt tid å finne ut hvilke produkter som er ultraprossesert, men når en først har gjort det og lagt om vanene tar det ikke lengre tid. Bake brød har vi funnet en måte som passer i en travel hverdag. Bruker eltefri brød oppskrift med en teskje gjær, så tar det 5 minutter å røre sammen, hever i mellom 12-24 timer ettersom det passer også steker vi på kvelden når vi har tid. 

Erneringsmamma legger jo også ut hva en bør spise og ikke bare hva en ikke bør spise. Hun har byttelister som gir tips til hva som er prossesert og lite prossesert. 

For oss var største jobben å finne ut hva som er ultraprossesert og hvordan finne gode erstatninger, når det er gjort bruker vi ikke så mye ekstra tid i hverdagen. Et tips er å sjekke lokale småskala produsenter, de bruker ofte mindre tilsetningsstoffer.

Anonymkode: 2e0d1...f6a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Potetbåtene blir aldri ferdige i stekeovn om man ikke koker potetene litt først? 

Kyllingfilet steker jeg gjerne i panne først for å få fin stekeskorpe og god smak  med litt smør og olje. Før den hives i ovnen. 

Sjekket en del typer kokt skinke og fiskekaker og alt hadde noe greier i seg som gjør det up.

Jeg må følge med på risen og røre litt i den så den ikke blir tørrkokt. Og skylle risen i 15 min og deretter koke i 8 min Vipps så har du ferdig en Grandiosa på samme tid. Så jo det er mye enklere å steke en grandis. 

Det er jo tull, klart de blir ferdige, tar max 30-40 minutter avhengig av hvor mye varme du bruker. Og det er med risen skjønte jeg ikke. Bruker du 15 min på å skylle den før koking?  Jeg bare skyller til vannet er klart, har risen i en kjele og vann som dekker risen opp til første ledd på pekefingeren min. Varme på og skrur ned temå når det koker. Enkelt og trenger ikke følge mye med heller. 

Har heller aldri giddet å steke kylling i ovenen, bruner et par minutter på hver side i panna, og lar de kose seg på lav temperatur 5-7 minutter. Blir saftige og fine. Det er uendelig mye raskt og enkelt man kan lage så lenge man har et minimum av basisvarer og ferskvarer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (23 minutter siden):

Det er jo tull, klart de blir ferdige, tar max 30-40 minutter avhengig av hvor mye varme du bruker. Og det er med risen skjønte jeg ikke. Bruker du 15 min på å skylle den før koking?  Jeg bare skyller til vannet er klart, har risen i en kjele og vann som dekker risen opp til første ledd på pekefingeren min. Varme på og skrur ned temå når det koker. Enkelt og trenger ikke følge mye med heller. 

Har heller aldri giddet å steke kylling i ovenen, bruner et par minutter på hver side i panna, og lar de kose seg på lav temperatur 5-7 minutter. Blir saftige og fine. Det er uendelig mye raskt og enkelt man kan lage så lenge man har et minimum av basisvarer og ferskvarer. 

Jeg har aldri skylt risen, men en annen bruker gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har jo tilgang på det hvis du lager det.

Jo, klart potetbåtene blir ferdige.

kyllingen steker seg ferdig i stekepanna, hvorfor i all verden må du sette den i ovnen i tillegg?

Røre i risen underveis? Du må skru ned tempen i stedet for…

Å steke noen egg tar korte tid enn å steke en grandiosa, og er mye sunnere. Sånn hvis ordentlig mat er helt utelukket.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men noen ganger orker man ikke. Jobb, hente barnehage, hente på skolen, hjem. Jeg lager litt av hvert og mener ikke at Grandiosa er et godt valg, det jeg mener er at det tar kortere tid og man kan gjøre andre ting mens den står i ovnen. Noen påsto at det tok like lang tid å lage hjemmelaget som up mat. Tomatsuppe fra Toro tar kortere tid og er mindre styrete enn hjemmelaget tomatsuppe og så videre. 

Hjemmelaget tomatsuppe tar faktisk ikke lenger tid enn toro, smaker tusen ganger bedre og er hundre ganger sunnere. 

Det finnes masse one-pot-retter der man bare hiver alt oppi en gryte og setter i ovnen. Tar fort tre timer, men de tre timene kan du gjøre andre ting, og så får du sunn mat.

Anonymkode: e8188...a60

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden beviser hvorfor vi trenger påvirkere som jobber for forbrukerne, mot staten og produsentene som håver inn penger på å fortelle deg at du har for dårlig tid til å lage mat. Det er ikke noe du har innsett selv, det er produsenten som forteller deg det. Med sprudlende og fargerike reklamer, som forskning bekrefter påvirker hvordan hjernen tar til seg informasjon. Du blir regelrett lurt, og så leser du det på Instagram og blir fornærmet - fordi du egentlig vet at det er sannhet i det, men du har blitt fortalt gjennom livet at du ikke har tid til å ta deg for deg. 

Det er sårt og det er hardt, men det er realiteten. 

Anonymkode: c1d0c...e83

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har jo tilgang på det hvis du lager det.

Jo, klart potetbåtene blir ferdige.

kyllingen steker seg ferdig i stekepanna, hvorfor i all verden må du sette den i ovnen i tillegg?

Røre i risen underveis? Du må skru ned tempen i stedet for…

Å steke noen egg tar korte tid enn å steke en grandiosa, og er mye sunnere. Sånn hvis ordentlig mat er helt utelukket.

Hjemmelaget tomatsuppe tar faktisk ikke lenger tid enn toro, smaker tusen ganger bedre og er hundre ganger sunnere. 

Det finnes masse one-pot-retter der man bare hiver alt oppi en gryte og setter i ovnen. Tar fort tre timer, men de tre timene kan du gjøre andre ting, og så får du sunn mat.

Det var snakk om tidsbruk og hva som er minst energikrevende. 

Jeg klarer fint å lage ordentlig mat jeg bare mener at mye up mat ofte tar kortere tid og krever mindre enn annen mat. 

I stekepanna blir det fort tørt, blir saftigere i ovn.
Hvordan i alle dager har du tid til å la ting koke i 3 timer når du kommer hjem kl 16-16:30 har en 2 åring som er sutrete og en 4 åring som finner på alt mulig. Da er ofte potetbåter i ovn 40 minutter for lenge hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne tråden beviser hvorfor vi trenger påvirkere som jobber for forbrukerne, mot staten og produsentene som håver inn penger på å fortelle deg at du har for dårlig tid til å lage mat. Det er ikke noe du har innsett selv, det er produsenten som forteller deg det. Med sprudlende og fargerike reklamer, som forskning bekrefter påvirker hvordan hjernen tar til seg informasjon. Du blir regelrett lurt, og så leser du det på Instagram og blir fornærmet - fordi du egentlig vet at det er sannhet i det, men du har blitt fortalt gjennom livet at du ikke har tid til å ta deg for deg. 

Jeg tror på det som blir sagt, jeg stusser over måten det blir kommunisert på. Du tar også en sånn «tone» som gjør at jeg blir litt stressa. Hvis en vil nå fram bør en kommunisere det ut på en annerledes måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men har du tenkt på at disse damene også har en agenda. De skal tjene penger de også, på å gi mødre dårlig samvittighet, og hevde at produsenter er ute etter kun pengene våre. Selvsagt har de sunnere alternativ enn ultraprosessert ferdigmat, men å tro at de ikke også har en misjon, er naivt. Maja og Stine driver selv en bedrift. Se bare Stine som plutselig ytret at det ikke holder å bløte melet for å få ut jern, rett før hun introduserer sitt eget mel. Litt for tilfeldig? 

Anonymkode: 907b1...529

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men har du tenkt på at disse damene også har en agenda. De skal tjene penger de også, på å gi mødre dårlig samvittighet, og hevde at produsenter er ute etter kun pengene våre. Selvsagt har de sunnere alternativ enn ultraprosessert ferdigmat, men å tro at de ikke også har en misjon, er naivt. Maja og Stine driver selv en bedrift. Se bare Stine som plutselig ytret at det ikke holder å bløte melet for å få ut jern, rett før hun introduserer sitt eget mel. Litt for tilfeldig? 

Så klart ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Her må jeg si meg uenig, en god tomatsuppe tar lengre tid enn toro. Jeg er enig i at det smaker tusen ganger bedre, men en toro er jo ferdig før du har hakket ferdig løken. En god tomatsuppe må koke litt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (13 minutter siden):

Her må jeg si meg uenig, en god tomatsuppe tar lengre tid enn toro. Jeg er enig i at det smaker tusen ganger bedre, men en toro er jo ferdig før du har hakket ferdig løken. En god tomatsuppe må koke litt også. 

Nettopp! Tomat bør koke en stund for å få god rund smak 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri skylt risen, men en annen bruker gjorde det. 

Du burde skylle den. Du får vekk stivelsen, og skyller vekk støv og grums. Risen er ikke ren i det hele tatt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 13.36):

Jeg følger ernæringsmamma på Instagram håpet å få noen tips. Istedet får jeg dårlig samvittighet  og føler meg dårlig. Hun har da en litt aggressiv måte å kommunisere budskapet sitt på? Eller er det bare meg? Kom over ved en tilfeldighet så aner ikke hvem dama er? 

Jeg synes også hun kommuniserer på en veldig nedlatende måte. Den eneste grunnen til å ikke like henne (i følge henne) er om man ikke har akseptert eller skjønt sannheten enda 🙄

Som om alle kostholdseksperter og all forskning på kosthold sier det samme.

Jeg er strengt tatt enig i det meste hun sier, men har henne langt opp i halsen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøper forøvrig aldri ultraprosessert mat utenom en og annen chipspose til helg, så for min del handler det ingenting om dårlig samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvor mye tror du det er å tjene på å si Spis hel mat uten tilsetningsstoffer vs Matindustrien som gjennom reklame, produktplassering, lobbyvirksomhet vil  påvirke hva vi skal spise? Om det bar pengene som drev de finnes det mange mye mer effektive måter å tjene det på 🤷‍♀️

(Følger forresten ikke Barebrabarnemat etter det kom frem hun stjal merkevaren fra ei annen)

Anonymkode: 2e0d1...f6a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker bedre kontoer der det er mest oppskrifter og tips. Ikke så mye rare meninger og dømming av andre.

Anonymkode: df79a...a5e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Liker bedre kontoer der det er mest oppskrifter og tips. Ikke så mye rare meninger og dømming av andre.

Anonymkode: df79a...a5e

Enig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt har jeg tenkt på det. Og jeg har tenkt at det er litt kynisk måte de driver medlemsportalene sine, og jeg fant ikke portalen jeg prøvde (Ernæringsmamma) verdt pengene og jeg syns det var rotete og stressende å finne frem på siden. Men jeg tror ikke at Ernæringsmammas (følger ikke Bare Bra Barnemat, og hun er absolutt mer kommersielt fokusert enn EM) sin største og fremste motivasjon er å tjene penger, langt i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange rare svar i denne tråden.

Ernæringsmamma har mastergrad i samfunnsernæring, og for henne er den innsikten hun har fått gjennom denne fagbakgrunnen, noe hun synes er viktig å dele. Og så kan man selvfølgelig være uenig i det hun hevder, for eksempel i at det er viktig å spise mest mulig råvarer, eller i at unger får seg altfor mye sukker. Det går det helt fint å argumentere mot.

Innvendingene i denne tråden går imidlertid på helt andre ting. For eksempel på at folk får dårlig samvittighet. Eller at det er nesten umulig å lage mat fra bunnen når man befinner seg i tidsklemma, og at posesupper og lignende faktisk ble laget for å avhjelpe travle familier, og så videre, og at dette betyr at det hun sier er ugyldig.

Dette er merkelige reaksjoner. For det at det er mer lettvint å lage tomatsuppe fra Toro enn å lage den fra bunnen, kan jo umulig være et argument for at hjemmelaget er sunnere. 

Det er faktisk heller ikke hennes oppgave å vise folk hvordan man kan få til et mer råvarebasert kosthold (selv om hun faktisk gjør dette også). Men hun, og mange med henne (de blir dessuten stadig flere) mener at dette er såpass viktig at dette er noe som bør ha høy prioritering når man skal disponere den lille tiden man har. Mye kan dessuten gjøres gjennom planlegging, hvor man for eksempel bruker litt av søndagen til å lage opp flere måltider som man kan fryse, eller at man lager dobbel porsjon sånn at man har til to middager, eller for eksempel planlegge middagen for flere dager fremover, sånn at man slipper å stå i butikken etter jobb med grinete unger og måtte bestemme hva man skal ha til middag den dagen. For akkurat det er et mareritt, og dessuten nærmest selve oppskriften på å ta dårlige valg.

Om man prioriterer å spise mest mulig råvarebasert, og henger seg litt mindre opp i hvilke produkter som er ultraprosesserte, blir det dessuten litt enklere. Og for å få til råvarebaserte middager, er det ikke verre enn å se litt på Trines Matblogg, Jamie Olivers nettsted, og andre nettsider som har mange enkle oppskrifter. 

Her er forresten Jamie Olivers enkle og kjappe oppskrifter: https://www.jamieoliver.com/recipes/category/course/quick-fixes/

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (4 minutter siden):

Veldig mange rare svar i denne tråden.

Ernæringsmamma har mastergrad i samfunnsernæring, og for henne er den innsikten hun har fått gjennom denne fagbakgrunnen, noe hun synes er viktig å dele. Og så kan man selvfølgelig være uenig i det hun hevder, for eksempel i at det er viktig å spise mest mulig råvarer, eller i at unger får seg altfor mye sukker. Det går det helt fint å argumentere mot.

Innvendingene i denne tråden går imidlertid på helt andre ting. For eksempel på at folk får dårlig samvittighet. Eller at det er nesten umulig å lage mat fra bunnen når man befinner seg i tidsklemma, og at posesupper og lignende faktisk ble laget for å avhjelpe travle familier, og så videre, og at dette betyr at det hun sier er ugyldig.

Dette er merkelige reaksjoner. For det at det er mer lettvint å lage tomatsuppe fra Toro enn å lage den fra bunnen, kan jo umulig være et argument for at hjemmelaget er sunnere. 

Det er faktisk heller ikke hennes oppgave å vise folk hvordan man kan få til et mer råvarebasert kosthold (selv om hun faktisk gjør dette også). Men hun, og mange med henne (de blir dessuten stadig flere) mener at dette er såpass viktig at dette er noe som bør ha høy prioritering når man skal disponere den lille tiden man har. Mye kan dessuten gjøres gjennom planlegging, hvor man for eksempel bruker litt av søndagen til å lage opp flere måltider som man kan fryse, eller at man lager dobbel porsjon sånn at man har til to middager, eller for eksempel planlegge middagen for flere dager fremover, sånn at man slipper å stå i butikken etter jobb med grinete unger og måtte bestemme hva man skal ha til middag den dagen. For akkurat det er et mareritt, og dessuten nærmest selve oppskriften på å ta dårlige valg.

Om man prioriterer å spise mest mulig råvarebasert, og henger seg litt mindre opp i hvilke produkter som er ultraprosesserte, blir det dessuten litt enklere. Og for å få til råvarebaserte middager, er det ikke verre enn å se litt på Trines Matblogg, Jamie Olivers nettsted, og andre nettsider som har mange enkle oppskrifter. 

Her er forresten Jamie Olivers enkle og kjappe oppskrifter: https://www.jamieoliver.com/recipes/category/course/quick-fixes/

Kritikken handler hovedsakelig om retorikk. Hun fremstår ofte som overbærende og kritisk. En metode som ofte har motsatt effekt når en driver opplysning og ønsker å tilegne andre lærdom. Faktisk viser forskning at slik retorikk kan ha omvendt effekt og de som følger da vil ta motsatt valg. 

Rart ja, men slik er altså mennesket skrudd sammen. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...