Gå til innhold

Trenger råd til hvilken utdanning som gir fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år gammel jente, og har ikke høyere utdanning enn vgs. Jeg kommer ikke til å klare universitet, for da må jeg bruke minst 3 år på å ta opp fag (har rundt 3 i snitt). 
 

Jeg ønsker ikke å være arbeidsløs, eller måtte bli avhengig av andre eller nav i fremtiden fordi jeg ikke får meg jobb (er sykemeldt nå,aap neste). 
 

jeg har undersøkt litt rundt apotektekniker, men fant ut at det gir rundt 300k i lønn, og at det er svært vanskelig å få seg fast jobb. Jeg trenger råd. Jeg er helt lost. Er det noe andre yrkesfag jeg kan ta for å sikre meg fast jobb i fremtiden? 

Ønsker ikke jobb som elektriker, tømrer, sånn typisk «manne» jobb, men ting innenfor helse osv passer meg.

Ønsker kun seriøse svar

Anonymkode: 4eaf7...62b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

robot91 skrev (3 minutter siden):

Du har laget tråder om dette tidligere! 

Ja, jeg fikk lite svar. Jeg prøver igjen.

 

om du ikke syns det er gøy å lese det samme, scroll videre☺️

Anonymkode: 4eaf7...62b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg fikk lite svar. Jeg prøver igjen.

 

om du ikke syns det er gøy å lese det samme, scroll videre☺️

Anonymkode: 4eaf7...62b

Men hva KAN du gjøre? Blir butikkjobb for fysisk for deg? Hva med kontorjobb? Du kan kanskje gå i lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

robot91 skrev (3 minutter siden):

Men hva KAN du gjøre? Blir butikkjobb for fysisk for deg? Hva med kontorjobb? Du kan kanskje gå i lære?

Jeg ønsker ikke butikkjobb, da jeg har jobbet i butikk i flere år og syns det blir for ensidig, kjedelig og meget stressfult i forhold hva det gir meg. 
 

Jeg kan gjøre hva som helst. Ønsker bare tips til hvilken utdanning, yrkesfag jeg kan ta som gir OK lønn og fast jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke butikkjobb, da jeg har jobbet i butikk i flere år og syns det blir for ensidig, kjedelig og meget stressfult i forhold hva det gir meg. 
 

Jeg kan gjøre hva som helst. Ønsker bare tips til hvilken utdanning, yrkesfag jeg kan ta som gir OK lønn og fast jobb

Anonymkode: 4eaf7...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker du er en ok lønn for deg? Har du vurdert helsefagarbeider? 

Anonymkode: a6ff8...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva tenker du er en ok lønn for deg? Har du vurdert helsefagarbeider? 

Anonymkode: a6ff8...2d3

Rundt 400k er ok lønn for meg. Hvilken jobb spesifikt kan man få?

Anonymkode: 4eaf7...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er 25 år gammel jente, og har ikke høyere utdanning enn vgs. Jeg kommer ikke til å klare universitet, for da må jeg bruke minst 3 år på å ta opp fag (har rundt 3 i snitt). 
 

Jeg ønsker ikke å være arbeidsløs, eller måtte bli avhengig av andre eller nav i fremtiden fordi jeg ikke får meg jobb (er sykemeldt nå,aap neste). 
 

jeg har undersøkt litt rundt apotektekniker, men fant ut at det gir rundt 300k i lønn, og at det er svært vanskelig å få seg fast jobb. Jeg trenger råd. Jeg er helt lost. Er det noe andre yrkesfag jeg kan ta for å sikre meg fast jobb i fremtiden? 

Ønsker ikke jobb som elektriker, tømrer, sånn typisk «manne» jobb, men ting innenfor helse osv passer meg.

Ønsker kun seriøse svar

Anonymkode: 

Var i nogenlunde samme situasjon selv. Tok yrkesfag på vgs + siste år studiespess. Endte opp med butikk jobb i mange mange år etterpå... hadde elendige karakter fra vgs og ingen ambisjon om universitetet da. 

Det jeg gjorde var at når jeg merket at jeg begynte å få nok av butikk så begynte jeg også å ta opp 4 fag ved siden av jobb for og høyne snittet, startet så på en Bachelor som 27 åring. Da hadde jeg både kompetanse til å søke med realfag og yrkesvei inn på universitetet. Første året på Bachelor fikk jeg relevant jobb ifh til hva jeg studerte ( ville nok ikke fått denne om jeg ikke var voksen og med lang yrkeserfaring). Det var noen travle år der med fulle dager, men absolutt verdt det.

Ser du muligens ønsker deg til yrkesfag og spesielt helse, nå er jo den brutale virkeligheten at yrkesfag og spesielt helse er dårlig lønna og med dårlig lønnsutvikling du vil ligge på det samme kanskje til og med mindre enn fulltid butikk( salg service fagbrev kan det være noe?). Men om det er i det faget hjerte ditt ligger ville jeg virkelig vurdert noe på høyere nivå, typ sykepleier( 500.000++).

Om andre yrkesfaglige retninger er aktuelt vil jeg absolutt anbefale noe innen IT. Her kan du komme langt på yrkesfaglig nivå!

Lykke til!

Anonymkode: 5dd2a...4d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har "riktige" fag fra videregående kan du søke lokførerskolen. Lønn fra 800.000 og opp mot 1.5 mill. i året.

https://jernbanemagasinet.no/artikler/ jeg-har-funnet-drommeyrket/

https://jernbanemagasinet.no/artikler/norges-yngste-lokforer-kandidat-hvordan-har-jeg-havnet-her-jeg-sitter-faktisk-og-kjorer-tog/

Anonymkode: 91a35...61e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med et karrieresenter som er i nærheten av deg. De kan hjelpe deg med dette. Det er gratis og de er skikkelig proffe.

Anonymkode: 2752f...700

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke du ønsker å jobbe i butikk, er ikke apotektekniker noe for deg. Snakker av erfaring.

Anonymkode: d213b...98b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, hvis tungt fysisk arbeid var lite ønsket ville jeg kanskje ikke satsa på helse i det hele å store når jeg tenker meg om. Jeg gikk helsefagarbeider på vgs, og er hun som skrev lengre opp her som jobbet i butikk. Butikk var nok fysisk tyngst men bare på grunn av at man ikke hadde mulighet til å jobbe ergonomisk. Helsefagarbeider, sykepleier er også fysiske yrker, det løftes og du går mye dåg noe mere fokus på at man skal gjøre ting " lettest for kroppen". 

De jeg kommer på som kanskje har det "lettest",kommer ikke på hva yrke heter i farta... de som sitter i skranken/tar blodprøver o.l. også vgs/fagskole nivå. 

Helsefaglig er kanskje der det er lettest og få jobb, men man skal også tenke på hvordan det er der man bor ifh til heltidsstillinger og slikt. 

Det er vell også relativt lett og få seg en ekstra jobb som ufaglært på sykehjem/hjemmetjenesten, med mindre du har erfaringer fra helse ville jeg vel kanskje startet der da, bare for å sjekke om det er rett for deg. 

Hvis du har nok erfaring til å ta fagbrev innen salg/service kan du jo jobbe med mye annet enn butikk, hotell/reiseliv, salgs roller i forskjellige næringer - bilselger, event/konserthus selger, grossist selger osv, interiør butikker, kjøkken selger, baderoms selger. 

Sjekk fagskoler

Om du tenkte universitet ikke var noe pga karakterer fra vgs, alltids mulig og komme inn en eller annen plass, du vil også få ektra poeng for alder o.l. mange linjer hvor de slipper inn alle som søker 

Ville kjent litt på hva du faktisk er motivert til, og hva du drømmer om hvis du er helt ærlig. Les deg opp på forskjellige yrker og se om du finner noe som trigger deg. :)

Anonymkode: 5dd2a...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forøvrig, hvis tungt fysisk arbeid var lite ønsket ville jeg kanskje ikke satsa på helse i det hele å store når jeg tenker meg om. Jeg gikk helsefagarbeider på vgs, og er hun som skrev lengre opp her som jobbet i butikk. Butikk var nok fysisk tyngst men bare på grunn av at man ikke hadde mulighet til å jobbe ergonomisk. Helsefagarbeider, sykepleier er også fysiske yrker, det løftes og du går mye dåg noe mere fokus på at man skal gjøre ting " lettest for kroppen". 

De jeg kommer på som kanskje har det "lettest",kommer ikke på hva yrke heter i farta... de som sitter i skranken/tar blodprøver o.l. også vgs/fagskole nivå. 

Helsefaglig er kanskje der det er lettest og få jobb, men man skal også tenke på hvordan det er der man bor ifh til heltidsstillinger og slikt. 

Det er vell også relativt lett og få seg en ekstra jobb som ufaglært på sykehjem/hjemmetjenesten, med mindre du har erfaringer fra helse ville jeg vel kanskje startet der da, bare for å sjekke om det er rett for deg. 

Hvis du har nok erfaring til å ta fagbrev innen salg/service kan du jo jobbe med mye annet enn butikk, hotell/reiseliv, salgs roller i forskjellige næringer - bilselger, event/konserthus selger, grossist selger osv, interiør butikker, kjøkken selger, baderoms selger. 

Sjekk fagskoler

Om du tenkte universitet ikke var noe pga karakterer fra vgs, alltids mulig og komme inn en eller annen plass, du vil også få ektra poeng for alder o.l. mange linjer hvor de slipper inn alle som søker 

Ville kjent litt på hva du faktisk er motivert til, og hva du drømmer om hvis du er helt ærlig. Les deg opp på forskjellige yrker og se om du finner noe som trigger deg. :)

Anonymkode: 5dd2a...4d8

Tusen takk for supert og utfyllende svar. Slike som dere aner ikke hvor mye til hjelp dere er. Kjenner et lite gnist av håp når jeg får slike svar. De som sitter bak skranken/tar blodprøver høres svært interessant ut for min del. Kanskje er det noen som vet spesifikt hva yrket heter? og hva jeg må gjøre for å få autorisasjon? 

Anonymkode: 4eaf7...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...