Gå til innhold

Trenger råd til hvilken utdanning som gir fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan jo ta en helserelatert utdanning nordpå. Feks sykepleier eller vernepleie. Er ikke fullt så populært å gå på skole nordpå, så snittet er noe lavere enn sørpå. Hadde 3-4 i snitt og tok vernepleie i nord. Fikk fast jobb rett etterpå og tjener ca 530k med alt tilegg og overtid. Startlønn er ca 420k 100% (uten tilegg). Jobber selv som nattevakt (83%) men jobber en del mer. Det er stor mangel på arbeidere i helsevesenet og det blir bare værre. Så jobbtilbud vil det være flust av viss du går den veien.

Anonymkode: 12116...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for supert og utfyllende svar. Slike som dere aner ikke hvor mye til hjelp dere er. Kjenner et lite gnist av håp når jeg får slike svar. De som sitter bak skranken/tar blodprøver høres svært interessant ut for min del. Kanskje er det noen som vet spesifikt hva yrket heter? og hva jeg må gjøre for å få autorisasjon? 

Anonymkode: 4eaf7...62b

Lurer på om det er helsesekretær? Mener jeg har svart deg om utdanningsløpet tidligere, men spør igjen hvis du ikke husker ☀️ Det er samme gangen som å bli apotektekniker, bare at du velger Helsesekretær i stedet for Apotekteknikk på Vg3. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (4 minutter siden):

Lurer på om det er helsesekretær? Mener jeg har svart deg om utdanningsløpet tidligere, men spør igjen hvis du ikke husker ☀️ Det er samme gangen som å bli apotektekniker, bare at du velger Helsesekretær i stedet for Apotekteknikk på Vg3. 😄

Ja, er meg du svarte ❤️ Jeg fant ut at apotektekniker er bare bortkastet tid å satse på. 
Om jeg velger helsesekretær, er jobbmulighetene mine høyere?

Er skikkelig fortvilet om dagene, eneste jeg tenker på er hvordan jeg skal få meg fast jobb i fremtiden, hva jeg må studere etc. 

Anonymkode: 4eaf7...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan jo ta en helserelatert utdanning nordpå. Feks sykepleier eller vernepleie. Er ikke fullt så populært å gå på skole nordpå, så snittet er noe lavere enn sørpå. Hadde 3-4 i snitt og tok vernepleie i nord. Fikk fast jobb rett etterpå og tjener ca 530k med alt tilegg og overtid. Startlønn er ca 420k 100% (uten tilegg). Jobber selv som nattevakt (83%) men jobber en del mer. Det er stor mangel på arbeidere i helsevesenet og det blir bare værre. Så jobbtilbud vil det være flust av viss du går den veien.

Anonymkode: 12116...eaa

Desverre har jeg ikke bestått matte 2PY, og syns det er skikkelig pyton å måtte ta opp dette, fordi jeg har prøvd mange ganger. Vil gå yrkesskole eller hva det heter? typ at man kan ta det gjennom videregående osv

Anonymkode: 4eaf7...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vansklig å få jobb som helsesekretær også, og lønna et vel på nivå som apotektekniker.

 

men finnes fagskoleutdanning for folk med genstud du kan se på?

Anonymkode: 6d484...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 25 år gammel jente, og har ikke høyere utdanning enn vgs. Jeg kommer ikke til å klare universitet, for da må jeg bruke minst 3 år på å ta opp fag (har rundt 3 i snitt). 
 

Jeg ønsker ikke å være arbeidsløs, eller måtte bli avhengig av andre eller nav i fremtiden fordi jeg ikke får meg jobb (er sykemeldt nå,aap neste). 
 

jeg har undersøkt litt rundt apotektekniker, men fant ut at det gir rundt 300k i lønn, og at det er svært vanskelig å få seg fast jobb. Jeg trenger råd. Jeg er helt lost. Er det noe andre yrkesfag jeg kan ta for å sikre meg fast jobb i fremtiden? 

Ønsker ikke jobb som elektriker, tømrer, sånn typisk «manne» jobb, men ting innenfor helse osv passer meg.

Ønsker kun seriøse svar

Anonymkode: 4eaf7...62b

De fleste utdannelser innen helse/omsorg vil gi svært gode muligheter til jobb. Alt fra fagutdannelse og opp. Helsefag, ambulanse/paramedic, sykepleier, vernepleier, barnevernsped, sosionom, lege osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, er meg du svarte ❤️ Jeg fant ut at apotektekniker er bare bortkastet tid å satse på. 
Om jeg velger helsesekretær, er jobbmulighetene mine høyere?

Er skikkelig fortvilet om dagene, eneste jeg tenker på er hvordan jeg skal få meg fast jobb i fremtiden, hva jeg må studere etc. 

Anonymkode: 4eaf7...62b

Det skjønner jeg ♥️ Jeg fikk ikke 100% fast som apotektekniker 😕

Jeg selv studerer jo for å bli sosionom nå (går sisteåret). Men hvor i landet bor du? Mulig jeg vet om noen jobber hvis du bor i Oslo-området eller i nærheten? ☺️ Jeg hjelper deg gjerne, i hvert fall! ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, er meg du svarte ❤️ Jeg fant ut at apotektekniker er bare bortkastet tid å satse på. 
Om jeg velger helsesekretær, er jobbmulighetene mine høyere?

Er skikkelig fortvilet om dagene, eneste jeg tenker på er hvordan jeg skal få meg fast jobb i fremtiden, hva jeg må studere etc. 

Anonymkode: 4eaf7...62b

Eventuelt hvis du bor i Østfold-området også, mtp. jobber ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, er meg du svarte ❤️ Jeg fant ut at apotektekniker er bare bortkastet tid å satse på. 
Om jeg velger helsesekretær, er jobbmulighetene mine høyere?

Er skikkelig fortvilet om dagene, eneste jeg tenker på er hvordan jeg skal få meg fast jobb i fremtiden, hva jeg må studere etc. 

Anonymkode: 4eaf7...62b

Det var helsesekretær det het ja! Sto helt stille hos meg 😂 det kan du ta både gjennom vanlig vgs og fagskole som voksen, kommer litt ann på hvor du bor og rettigheter hva som lønner seg. Men mener alle fylker/kommuner skal ha et karrieresenter eller lignende gratis tilbud, der kan de hjelpe deg med å finne ut hva som er av tilbud i din kommune. 

Jobbmulighetene for helsesekretær kommer også litt ann på hvor du bor. Men alle sykehus/legekontor trenger helsesekretær, dette er ofte dagtids jobber, grei lønn opp mot utdanning og jeg innbiller meg de har det noe fysisk lettere en andre helsepersonell. 

Annet tips- følg med på finn.no/nav.no! Les alle annonser du synes høres interessant ut, kanskje dukker drømmeyrke opp og tenner et lys. Pluss at du vil få grei oversikt over hva som går igjen av jobber i ditt område altså yrker det vil være lett å få jobb i. 

Bonus tips- hvis du allerede er innenfor nav eller i dialog der så kan også de hjelpe deg, muligens at man kan mota div stønader under utdanning (usikker). 

Sist men ikke minst, utdanning er verdt det. Møkk når det står på men i det store bilde er det kun en liten brøkdel av livet du bruker på det. Du skal jobbe og stå på i mange mange år, livet er i realiteten ganske langt. De 2-5årene  du bruker på å bygge en stabil fremtid de er det verdt. 

Anonymkode: 5dd2a...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forøvrig, hvis tungt fysisk arbeid var lite ønsket ville jeg kanskje ikke satsa på helse i det hele å store når jeg tenker meg om. Jeg gikk helsefagarbeider på vgs, og er hun som skrev lengre opp her som jobbet i butikk. Butikk var nok fysisk tyngst men bare på grunn av at man ikke hadde mulighet til å jobbe ergonomisk. Helsefagarbeider, sykepleier er også fysiske yrker, det løftes og du går mye dåg noe mere fokus på at man skal gjøre ting " lettest for kroppen". 

De jeg kommer på som kanskje har det "lettest",kommer ikke på hva yrke heter i farta... de som sitter i skranken/tar blodprøver o.l. også vgs/fagskole nivå. 

Helsefaglig er kanskje der det er lettest og få jobb, men man skal også tenke på hvordan det er der man bor ifh til heltidsstillinger og slikt. 

Det er vell også relativt lett og få seg en ekstra jobb som ufaglært på sykehjem/hjemmetjenesten, med mindre du har erfaringer fra helse ville jeg vel kanskje startet der da, bare for å sjekke om det er rett for deg. 

Hvis du har nok erfaring til å ta fagbrev innen salg/service kan du jo jobbe med mye annet enn butikk, hotell/reiseliv, salgs roller i forskjellige næringer - bilselger, event/konserthus selger, grossist selger osv, interiør butikker, kjøkken selger, baderoms selger. 

Sjekk fagskoler

Om du tenkte universitet ikke var noe pga karakterer fra vgs, alltids mulig og komme inn en eller annen plass, du vil også få ektra poeng for alder o.l. mange linjer hvor de slipper inn alle som søker 

Ville kjent litt på hva du faktisk er motivert til, og hva du drømmer om hvis du er helt ærlig. Les deg opp på forskjellige yrker og se om du finner noe som trigger deg. :)

Anonymkode: 5dd2a...4d8

Feil. Vi løfter ikke i helsevesenet. Vi forflytter ved bruk av hjelpemidler. 

Anonymkode: 83b8d...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambulansefagarbeider er kanskje noe for deg? 
Eller så gjør helsesekretærer på sykehus mye forskjellig, de tar blant annet blodprøver og EKG. Mye pasientkontakt uten at det er fysisk tungt. 

Anonymkode: af407...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke akkurat lett å få jobb som helsesekretær, slik jeg har forstått det? Hvorfor oppfordre TS til en utdanning hvor hun potensielt kan måtte streve med å få jobb? Hun spør jo om det stikk motsatte.

Anonymkode: 971e3...9f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er ikke akkurat lett å få jobb som helsesekretær, slik jeg har forstått det? Hvorfor oppfordre TS til en utdanning hvor hun potensielt kan måtte streve med å få jobb? Hun spør jo om det stikk motsatte.

Anonymkode: 971e3...9f6

I min kommune ligger det ute 11 utlysninger på dette atm, kun flere sykepleier utlysninger 🤷‍♀️😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Feil. Vi løfter ikke i helsevesenet. Vi forflytter ved bruk av hjelpemidler. 

Anonymkode: 83b8d...530

Beklager for feil ordlegging, men vil tro poenget mitt fortsatt står seg:)

Noe som kan være verdt å ta med seg TS, helse er en sektor med enormt mye HR problematikk. Ofte problemer med arbeidsmiljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagbrev i kontor og administrasjon? Fagbrev som Maler? Ville ikke kimset av «manneutd.». Mye bedre betalt. 
 

Husk at utdanning ikke er alt, for å bli ansatt så er det mange andre kvaliteter en må ha. Dvs. selv om en velger noe sikkert - som eks. helsefagarbeider - så er det ikke sikkert en får jobb om en ikke har de rette kvalitetene. Søk hjelp hos karriereveileder er mitt råd til deg. 

Anonymkode: a090b...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekket ut 23/5 regelen? 

hvis du får jobb i barnehage kan du etter 5år gå opp til fagprøve (praksiskandidat). de har også utdanning som arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (tror det er det den heter) hvor man tar utdanningen mens man jobber. selvfølgelig uten erfaring er nok det enkleste å søke seg inn på bachelor. 

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2021/index.html

her kan du finne hva snittet på ulike studier var i år. det er nok studier du også kommer inn på. du får også alderspoeng hvert år. 

Anonymkode: a09eb...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

siden du er under 30 så kan du kontakte nav - oppfølgingsenheten og be om veiledning. de kan hjelpe med å komme ut i yrke/jobb og hvilken utdanning du bør ta. 

det kan også være lurt å melde seg til vikarbyråer og bemanningsbyråer. i fleste yrker innen helse får du ikke fast jobb uten å ha noe erfaring. 

sjekk ut praksiskandidat. hvis nav kan hjelpe deg å få jobb i en bedrift kan du etter 5år gå opp til fagprøve. 

Anonymkode: a09eb...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 13.43):

Var i nogenlunde samme situasjon selv. Tok yrkesfag på vgs + siste år studiespess. Endte opp med butikk jobb i mange mange år etterpå... hadde elendige karakter fra vgs og ingen ambisjon om universitetet da. 

Det jeg gjorde var at når jeg merket at jeg begynte å få nok av butikk så begynte jeg også å ta opp 4 fag ved siden av jobb for og høyne snittet, startet så på en Bachelor som 27 åring. Da hadde jeg både kompetanse til å søke med realfag og yrkesvei inn på universitetet. Første året på Bachelor fikk jeg relevant jobb ifh til hva jeg studerte ( ville nok ikke fått denne om jeg ikke var voksen og med lang yrkeserfaring). Det var noen travle år der med fulle dager, men absolutt verdt det.

Ser du muligens ønsker deg til yrkesfag og spesielt helse, nå er jo den brutale virkeligheten at yrkesfag og spesielt helse er dårlig lønna og med dårlig lønnsutvikling du vil ligge på det samme kanskje til og med mindre enn fulltid butikk( salg service fagbrev kan det være noe?). Men om det er i det faget hjerte ditt ligger ville jeg virkelig vurdert noe på høyere nivå, typ sykepleier( 500.000++).

Om andre yrkesfaglige retninger er aktuelt vil jeg absolutt anbefale noe innen IT. Her kan du komme langt på yrkesfaglig nivå!

Lykke til!

Anonymkode: 5dd2a...4d8

Hva studerte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplekake1 skrev (På 22.10.2021 den 12.35):

Hva studerte du?

Ikke noe som jeg tenker er relevant for TS 🤪 først øk/ledelse videre som sivøk+ MBA i strategi og ledelse.

Endret av Lilliii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne

Er selv 25 med kun vgs utdanning, så du er ikke alene.

Jobber som assisten på sykehjem. Har tidligere jobbet i butikk og omsorgsbolig med krevende bruker. Har ikke likt noen av jobbene😅 Stresser fælt med hvilken utdanning jeg ser for meg å kunne trives med, og føler tida går👀

 

 

 

Anonymkode: a6b57...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...