AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #61 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Husk at dyreparken har fått mye kritikk for at de har altfor lite aktiviteter for de større barna (8-12) i forhold til de små. Her har de alderstilpasset og markedsført skumle dager i lange tider. De aller fleste burde ha fått med seg om dette er for sine barn eller ikke, og hvor de alderstilpassede stedene er. Parken er åpen hver dag hele året så for de med de reddeste barna så kan man jo gå en annen uke. Barn er forskjellige så her er det foreldrene som har feilvurdert, eller ment at barna sine bør tåle å bli skremt. Anonymkode: ac0f0...6f0 Men mange var der på høstferie nå i uke 40, fra andre steder i landet. Og kan ikke dra dit når som helst. Anonymkode: 2f91d...b2a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #62 Skrevet 8. oktober 2021 Herregud da. Ikke ta med barna på skumle dager hvis de ikke tåler det. De løper ikke rundt i parken og skremmer folk. Du må fysisk få inn der de er og man blir advart hvis man har små barn. Dette valgte de selv Anonymkode: 5ed1a...478 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #63 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men mange var der på høstferie nå i uke 40, fra andre steder i landet. Og kan ikke dra dit når som helst. Anonymkode: 2f91d...b2a De kunne satt seg inn i opplegget og unngått de skumle områdene da. Eller ventet til juleferie, vinterferie, påskeferie, langhelg eller sommerferie. Anonymkode: ac0f0...6f0 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #64 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Eller absolutt alt annet under pandemien.... "det vrimlet av folk i butikken", "gata var full av folk". Anonymkode: 37171...c41 Ja, men det at de befant seg der selv var tydeligvis helt greit 😅 Anonymkode: 10827...aa8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #65 Skrevet 9. oktober 2021 4 hours ago, Gjenferdet said: Jeg hadde nok blitt vettskremt selv hvis jeg var barnet, så jeg forstår at noen barn har blitt livredde og fått sjokk. Jeg protesterer ikke på det, men jeg tror ikke at de blir traumatisert for livet hvis de har trygge og stødige voksne rundt seg som evner å trygge barnet og hjelpe det til å sette ord på følelsene. Redd, rystet og i sjokk - ja, men ikke skadet for livet hvis de ellers har en trygg og god oppvekst. Jeg skjønner hva du mener, men tror kanskje det avhenger både av at foreldrene ikke blir tatt på senga slik at de faktisk klarer å være trygge nok for barna i slike situasjoner samtidig som at det kan være viktig for barnet hvem som har bestemt hva de er modne nok til å tåle. Dette er litt flaut å innrømme, men jeg ble så vettskremt av en film jeg så da jeg var åtte år gammel at det hang i til godt oppi tenårene (filmen var Heksene, 1990-innspillingen regissert av Nicolas Roeg). Filmen hadde 10-årsgrense og ble vist på skolen til tredjeklassinger (8-9 år på den tiden). Og nettopp fordi det var i skolesammenheng hjalp det ikke at mamma og pappa var trøstende og hadde gode samtaler med meg etterpå, rett og slett fordi jeg hadde tvunget meg selv inn i en forestilling om at dette burde jeg tåle fordi andre barn som var like gamle tålte det. Dette kan være en vanskelig balansegang for mange barn. Barn modnes i vidt forskjellig tempo, og selv om jeg hadde jevnaldrende på den tiden som så langt skumlere filmer uten problem så klarte ikke jeg å akseptere at jeg var "mindre tøff" når læreren vår - en voksenperson jeg hadde tillit til - hadde bestemt at den filmen var passende for klassen, og at alle pent fikk sitte stille til filmen var ferdig. Dermed ble det i mitt hode til at det var meg det var noe feil med, og ikke filmen, så hele opplevelsen ble i tillegg skamfull, og jeg slet med å si fra senere hvis ting ble for skummelt. Og det er der traumet ligger, at jeg ikke hadde kontroll over hva jeg ble tatt med på, at jeg ikke kunne si fra uten å føle skam, og at det ikke var greit å slå av eller gå ut hvis det ble for mye. Jeg vil også påstå at det er himla mye lettere for foreldre å ta kontroll hvis barn blir skremt av en film enn hvis de blir skremt midt i en park hvor nærmeste utgang kanskje er forbi noe veldig skremmende, og dermed skjønner jeg de foreldrene som reagerer. Jeg mener at i alle slike situasjoner er det fornuftig å være forut, og sjekke med arrangør eksakt hva som skal skje så man kan vurdere om det passer for egne barn basert på modenhetsnivå fremfor numerisk alder, men det avhenger jo også av hvor mye info arrangør er villig til å gi, og her virker det som at de har satt en for lav aldersgrense med lite detaljert info for foreldre. I et Halloween-arrangement for 8-åringer forventer man kanskje mer gresskarlykter og Scooby Doo-aktige lakenspøkelser enn det som vises på bildene i artikkelen? Anonymkode: 0d643...b79
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #66 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er 30 år og hadde aldri i verden takla det der! Jeg ble med på å se «kule» filmer som The Ring og alle de der filmene, og jeg har traumer den dag i dag. Jeg våkner med hjertet i halsen om noen beveger seg inne på rommet jeg sover, nesten så jeg skriker. Har sovet med lyset på flere ganger enn jeg kan telle, i voksen alder. Jeg er livredd og totalt ødelagt av skumle filmer. Det der er ikke noe 8 års grense! Ikke for 12 åringer en gang! Den der dama der på bildet, som jeg raske skrollet forbi, hun hører hjemme i en voksen film 18 års aldersgrense! Det er faktisk å ta hele Halloween greiene for langt. Jeg liker generelt ikke denne dagen, men en ting er søte små kledd opp som hekser ol. Men ikke noe som det der! Det hører ikke hjemme noe sted blant folk! Anonymkode: 2493d...d9c Hvorfor ser du på skumle filmer når du ikke tåler det? Anonymkode: f369b...e1d 3
CorvusCorax Skrevet 9. oktober 2021 #67 Skrevet 9. oktober 2021 Er det de samme som lar barna få se "Squid Game"? 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #68 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg var heelt imot mødrene da jeg leste denne tråden. «Kult at dyreparken har sesong-events», «de har annonsert dette på forhånd så da har folk et valg om å gå eller ikke» «det var delt opp etter alder så man vet hvor man kan gå»… «karens som klager igjen».. så trykket jeg på artikkelen og så det første bilde.. å.. herregud, det fikk meg som er voksen til å skvette. Jeg hadde begynt å hylgråte hvis jeg var 8 og så det der i virkeligheten! Det hadde blitt brent bak øynene til lang ut i voksenlivet, hæ? Jeg trodde det skulle være litt, uhu type spøkelser, grønne/grå zombier med litt falskt blod, ikke grotesk nighmare fuel 😂. En i den parken der er kanskje litt FOR glad i Halloween. Det var litt drøyt for barn. Anonymkode: 5248a...dab 3
Troyamin Skrevet 9. oktober 2021 #69 Skrevet 9. oktober 2021 Gjenferdet skrev (9 timer siden): Nettopp. Hvis foreldrene er rolige og trygge voksne som snakker med barnet sitt om følelsene og frykten, så går det nok bra. Hvis foreldrene i tillegg viser en tutorial på YouTube om hvordan horror makeup lages, så blir det ingen traumer ut av dette. 2
MAGEROST Skrevet 9. oktober 2021 #70 Skrevet 9. oktober 2021 (endret) Det er ett område i parken og det heter "skumle dager, nå får disse nevrotiske foreldrene ta seg ett par valium så oppegående mennesker kan kose seg. Endret 9. oktober 2021 av MAGEROST 9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #71 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men så vidt jeg forstod så var det ikke i avgrenset område i Dyreparken? Anonymkode: 2f91d...b2a Fra artikkelen det ble lenket til: Sitat I et avgrenset område i parken har de laget et pop-up-park med skumle aktiviteter for små og store, med ulike nivåer av skummelhetsgrad. Anonymkode: 3dc2b...f71 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #72 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Går i dyreparken omtrent hver helg. Når jeg hørte at foreldre klagde over skumle inntrykk tenkte jeg at litt må vel barna tåle. Det var helt til jeg så det selv. Fikk hakeslepp. Altså utrolig kult for oss voksne, men ungene i barnehage alder ville fått mareritt i årevis. Det var nokså grotesk. Anonymkode: d961c...9dc Men hva har barnehagebarn med dette å gjøre hvis anbefalt aldersgrense var 8 år? Anonymkode: b6f53...72a 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #73 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ser du på skumle filmer når du ikke tåler det? Anonymkode: f369b...e1d Når vi var tenåringer var det «kult» å se filmer vi ikke var gamle nok til å se. Angrer så det holder nå i voksen alder. Men man gjør mye dumme ting for å være kul når man er yngre Anonymkode: 2493d...d9c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #74 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Går i dyreparken omtrent hver helg. Når jeg hørte at foreldre klagde over skumle inntrykk tenkte jeg at litt må vel barna tåle. Det var helt til jeg så det selv. Fikk hakeslepp. Altså utrolig kult for oss voksne, men ungene i barnehage alder ville fått mareritt i årevis. Det var nokså grotesk. Anonymkode: d961c...9dc Nå var jo det jo aldersanbefaling da 🙈 De små hadde bølla på kutoppen som sitt alternativ Anonymkode: 7b6e9...354 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #75 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skjønner hva du mener, men tror kanskje det avhenger både av at foreldrene ikke blir tatt på senga slik at de faktisk klarer å være trygge nok for barna i slike situasjoner samtidig som at det kan være viktig for barnet hvem som har bestemt hva de er modne nok til å tåle. Dette er litt flaut å innrømme, men jeg ble så vettskremt av en film jeg så da jeg var åtte år gammel at det hang i til godt oppi tenårene (filmen var Heksene, 1990-innspillingen regissert av Nicolas Roeg). Filmen hadde 10-årsgrense og ble vist på skolen til tredjeklassinger (8-9 år på den tiden). Og nettopp fordi det var i skolesammenheng hjalp det ikke at mamma og pappa var trøstende og hadde gode samtaler med meg etterpå, rett og slett fordi jeg hadde tvunget meg selv inn i en forestilling om at dette burde jeg tåle fordi andre barn som var like gamle tålte det. Dette kan være en vanskelig balansegang for mange barn. Barn modnes i vidt forskjellig tempo, og selv om jeg hadde jevnaldrende på den tiden som så langt skumlere filmer uten problem så klarte ikke jeg å akseptere at jeg var "mindre tøff" når læreren vår - en voksenperson jeg hadde tillit til - hadde bestemt at den filmen var passende for klassen, og at alle pent fikk sitte stille til filmen var ferdig. Dermed ble det i mitt hode til at det var meg det var noe feil med, og ikke filmen, så hele opplevelsen ble i tillegg skamfull, og jeg slet med å si fra senere hvis ting ble for skummelt. Og det er der traumet ligger, at jeg ikke hadde kontroll over hva jeg ble tatt med på, at jeg ikke kunne si fra uten å føle skam, og at det ikke var greit å slå av eller gå ut hvis det ble for mye. Jeg vil også påstå at det er himla mye lettere for foreldre å ta kontroll hvis barn blir skremt av en film enn hvis de blir skremt midt i en park hvor nærmeste utgang kanskje er forbi noe veldig skremmende, og dermed skjønner jeg de foreldrene som reagerer. Jeg mener at i alle slike situasjoner er det fornuftig å være forut, og sjekke med arrangør eksakt hva som skal skje så man kan vurdere om det passer for egne barn basert på modenhetsnivå fremfor numerisk alder, men det avhenger jo også av hvor mye info arrangør er villig til å gi, og her virker det som at de har satt en for lav aldersgrense med lite detaljert info for foreldre. I et Halloween-arrangement for 8-åringer forventer man kanskje mer gresskarlykter og Scooby Doo-aktige lakenspøkelser enn det som vises på bildene i artikkelen? Anonymkode: 0d643...b79 Foreldrene burde ikke blitt «tatt på senga». Dyreparkens nettside har både bilder og video av skumle dager, samt informasjon om aldersgrenser og skremmenivå på de forskjellige områdene. Denne «dama» det er bilde av i avisen er i området anbefalt for de over 12 år (for de over 8 år, skremmenivå 3). Dyreparken har gjort en god jobb med å informere, men det finnes jo fortsatt foreldre som ikke gidder å gjøre litt research. De som klager er også foreldre så her er det tydelig at «hvem» er mamma eller pappa så jeg forstår ikke helt sammenligningen din. Igjen, dyreparken har hatt all mulig info om dette ute i ukesvis. De kan ikke lastes for at foreldre drar med seg små og lettskremte barn inn i feil område. Ser også på Facebook at mange med småbarn som gikk den veien ble advart av de ansatte, men det er jo ikke så lett å få snakket med alle hvis det er mye folk. Anonymkode: ac0f0...6f0 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #76 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men så vidt jeg forstod så var det ikke i avgrenset område i Dyreparken? Anonymkode: 2f91d...b2a Jo det er det Anonymkode: f573f...bc4 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #77 Skrevet 9. oktober 2021 Det er i et avgrenset område , det står på nettsiden , det står anbefalt grense , ærlig talt ! Får være måte på til hysteri Anonymkode: f573f...bc4 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #78 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men mange var der på høstferie nå i uke 40, fra andre steder i landet. Og kan ikke dra dit når som helst. Anonymkode: 2f91d...b2a De kan likevel la være å gå inn i det området Anonymkode: f573f...bc4 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #79 Skrevet 9. oktober 2021 Her bør Dyreparken informere foreldre langt bedre. De figurene egner seg overhodet ikke for småbarn. De burde holdt seg til edderkopper, gresskar og hekser med sopelime og latt det være med det. Anonymkode: e2096...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #80 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her bør Dyreparken informere foreldre langt bedre. De figurene egner seg overhodet ikke for småbarn. De burde holdt seg til edderkopper, gresskar og hekser med sopelime og latt det være med det. Anonymkode: e2096...ba6 Bedre? Nei nå må du gi deg, foreldre må klare å lese altså Anonymkode: f573f...bc4 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå