Gå til innhold

Greit å skremme barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi bor i Kristiansand og er ofte i Dyreparken, men min åtteåring skal få slippe dette. 

Anonymkode: 313eb...d87

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at dyreparken har fått mye kritikk for at de har altfor lite aktiviteter for de større barna (8-12) i forhold til de små. Her har de alderstilpasset og markedsført skumle dager i lange tider. De aller fleste burde ha fått med seg om dette er for sine barn eller ikke, og hvor de alderstilpassede stedene er. Parken er åpen hver dag hele året så for de med de reddeste barna så kan man jo gå en annen uke. Barn er forskjellige så her er det foreldrene som har feilvurdert, eller ment at barna sine bør tåle å bli skremt. 

Anonymkode: ac0f0...6f0

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette minner meg litt om da Jurassic Park gikk på kino. Mødre dro på kino med barn sånn fire-fem år under aldersgrensen, og så skrev de sinte leserinnlegg dagen etter om hvor skummel filmen var.

Anonymkode: 3e0df...7fd

Litt som de folka som absolutt skulle reise med fly under pandemien, og så klagde de til avisene over at det også var andre mennesker der 🙄

Anonymkode: 10827...aa8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det står at dyr også ble redde.

Anonymkode: 2f91d...b2a

Mtp hvor langt unna fjellreven man er på det nærmeste så er det kun spekulasjon fra en hysterisk mor. Dyreparken sier de har forberedt dyrene på dette så det har de nok kontroll på. 

• Liker 7
Skrevet

Idiotiske foreldre, herlighet. Flaut!

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Litt som de folka som absolutt skulle reise med fly under pandemien, og så klagde de til avisene over at det også var andre mennesker der 🙄

Anonymkode: 10827...aa8

Eller absolutt alt annet under pandemien.... "det vrimlet av folk i butikken", "gata var full av folk".

Anonymkode: 37171...c41

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Går i dyreparken omtrent hver helg. Når jeg hørte at foreldre klagde over skumle inntrykk tenkte jeg at litt må vel barna tåle. Det var helt til jeg så det selv. Fikk hakeslepp. Altså utrolig kult for oss voksne, men ungene i barnehage alder ville fått mareritt i årevis. Det var nokså grotesk. 

Anonymkode: d961c...9dc

Det er vel derfor aldersgrensen er satt til høyere enn "passende for alle" 🤷‍♀️

• Liker 4
Skrevet

Altså, når Dyreparken har markedsført dette over lengre tid, så tenker jeg at det bør gå an å gjøre en liten vurdering av hvorvidt egne barn tåler dette. Det finnes jo 45+ andre uker i året hvor dette ikke er en greie. 

Har en niese på 8-9 år. Hun hadde digget dette, men barn er jo forskjellig i denne alderen. Det kan ikke akkurat Dyreparken hensynta for enhver pris hele tiden. Her må foreldrene planlegge bedre. 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men så vidt jeg forstod så var det ikke i avgrenset område i Dyreparken?

Anonymkode: 2f91d...b2a

Joda. Dette fra 8 år og oppover (skremmeskala 1-3 spesifisert hvor) var rundt nordisk villmark og områdene rundt. Det er et sted du ikke forviller deg inn i ved et uhell. Denne moren som klaget tok med seg sin 6åring og 8åring på slutten av dagen når de var alene inne i området anbefalt 8-12 år. Kanskje hun skulle gjort litt mer research 🙄

• Liker 16
Skrevet

Jeg er 30 år og hadde aldri i verden takla det der!

Jeg ble med på å se «kule» filmer som The Ring og alle de der filmene, og jeg har traumer den dag i dag. Jeg våkner med hjertet i halsen om noen beveger seg inne på rommet jeg sover, nesten så jeg skriker. Har sovet med lyset på flere ganger enn jeg kan telle, i voksen alder.

Jeg er livredd og totalt ødelagt av skumle filmer. Det der er ikke noe 8 års grense! Ikke for 12 åringer en gang!

Den der dama der på bildet, som jeg raske skrollet forbi, hun hører hjemme i en voksen film 18 års aldersgrense!

Det er faktisk å ta hele Halloween greiene for langt. Jeg liker generelt ikke denne dagen, men en ting er søte små kledd opp som hekser ol. Men ikke noe som det der! Det hører ikke hjemme noe sted blant folk!

Anonymkode: 2493d...d9c

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner at foreldre (og barn) synes det er lite kult å møte de figurene utenfor områdene de skal være i, men synes det er teit å klage dersom de selv har gått inn i de områdene. Som det står i artikkelen: foreldre har selv mulighet til å sjekke det ut før de eventuelt tar med barn inn. 

Anonymkode: 83f92...030

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 30 år og hadde aldri i verden takla det der!

Jeg ble med på å se «kule» filmer som The Ring og alle de der filmene, og jeg har traumer den dag i dag. Jeg våkner med hjertet i halsen om noen beveger seg inne på rommet jeg sover, nesten så jeg skriker. Har sovet med lyset på flere ganger enn jeg kan telle, i voksen alder.

Jeg er livredd og totalt ødelagt av skumle filmer. Det der er ikke noe 8 års grense! Ikke for 12 åringer en gang!

Den der dama der på bildet, som jeg raske skrollet forbi, hun hører hjemme i en voksen film 18 års aldersgrense!

Det er faktisk å ta hele Halloween greiene for langt. Jeg liker generelt ikke denne dagen, men en ting er søte små kledd opp som hekser ol. Men ikke noe som det der! Det hører ikke hjemme noe sted blant folk!

Anonymkode: 2493d...d9c

Alle er jo ikke som deg, derfor må de sette en grense, men foreldre må vurdere sine barn selv. Dette har vært markedsført med bilder og video lenge. Jeg hadde fint tålt dette i 5-års alder, men alle er jo ikke meg heller (ja, har vært der og sett). 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg tenker også at foreldre har litt ansvar i denne situasjonen. Dyreparken har informert om aldersgrenser og hvorfor, og da må foreldre selv vurdere hvorvidt deres barn vil tåle det eller ikke.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
Skrevet

Alt for mange Karens som ikke kjenner egne barn.

Anonymkode: 72ea3...10a

• Liker 14
Skrevet
Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker også at foreldre har litt ansvar i denne situasjonen. Dyreparken har informert om aldersgrenser og hvorfor, og da må foreldre selv vurdere hvorvidt deres barn vil tåle dette eller ikke. 

Et noe lignende eksempel fra eget liv. Vi var i utlandet. Jeg var ikke fylt 13 år enda og vi var i en park hvor de hadde et horrorhouse. Vi satt oss inn i en heis som kjørte oss rundt i et mørkt rom, mens det var skygger av spøkelser der. Så tok heisen oss sikkert hundre meter opp og slapp oss rett ned igjen. Opp og ned, opp og ned, i fritt fall. Det var dårlig sikret og vi satt der vettskremt.

Men, det gikk jo over!! Vi var flere som ble rimelig skrekkslagne og trodde at vi nærmest skulle forgå inni der, men vi klarte oss jo! Det gikk jo bra. Vi ble ikke skadet. Vi fikk oss bare en støkk.

Jeg ser for meg at det er litt sånn med dette opplegget i dyreparken også. Man blir vettskremt der og da, men så går det over. Skrekken sitter ikke i for alltid, så lenge man har støttende voksne rundt seg.

Jeg er helt enig med deg. Det går nok over for de barna som ble skremt så lenge foreldrene ikke blåser det opp enda mer. Foreldre må kjenne barna sine såpass når de er akkurat på eller under aldersgrensen at de holder seg unna om barna er lett redde. Alle vet at barn er så forskjellige at ingen aldersgrense blir riktig for alle. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Det går nok over for de barna som ble skremt så lenge foreldrene ikke blåser det opp enda mer. Foreldre må kjenne barna sine såpass når de er akkurat på eller under aldersgrensen at de holder seg unna om barna er lett redde. Alle vet at barn er så forskjellige at ingen aldersgrense blir riktig for alle. 

Nettopp. Hvis foreldrene er rolige og trygge voksne som snakker med barnet sitt om følelsene og frykten, så går det nok bra.

• Liker 4
Skrevet

Grusomme Gabriel kan gå å legge seg..😂

• Liker 6
Skrevet

Man må jo bruke hodet litt. Det står på Dyreparkens side at de har 2 arrangementer, et for de under 8 og ett for de over. Og det gjelder ikke hele parken. 

• Liker 1
Skrevet

Det stpr klart og tydelig på Dyreparkens nettside at de har 2 arrangementer, ett for de under 8 og ett for dem over 8. Av bildene er det lett å se hvilke som virker skumelt. Greier man ikke ta til seg såpass med info så et det ikke andres feil.

• Liker 15
Skrevet
Tanuki skrev (3 minutter siden):

Man må jo bruke hodet litt. Det står på Dyreparkens side at de har 2 arrangementer, et for de under 8 og ett for de over. Og det gjelder ikke hele parken. 

Og på de over 8 har de 3 nivåer (anbefalt 8-12 år). Hvis barnet da blir redd på nivå 1 går man ikke til neste nivå. Villmarksskogen og lavvoen var nivå 3 og anbefalt 12 år og er det de fleste med barn 8 år og under klager på. 

Anonymkode: c3138...122

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...