Gå til innhold

Andre som lyver om sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter langt inne, men innrømmer at jeg har gjort det et par ganger pre-pandemi. Jobber i en bedrift med åpent kontorlandskap med mye støy hele tiden. Mye folk som henger foran pulten for å mase. Stadige forventninger om kaffeprat, kakepauser, lunsjpauser i en støyete kantine...Jeg er en person som virkelig trenger arbeidsro, og et par ganger ble jeg så sliten og utmattet at jeg måtte ta en egenmeldingsdag. Er nesten aldri syk på ordentlig, så følte ikke så veldig mye dårlig samvittighet for å bruke 2 dager i året på å komme meg psykisk.

Når det er sagt så har jeg blomstret i hjemmekontorperioden. Hadde faktisk en skade som gjorde meg immobil i vinter, men jeg jobbet gjennom hele perioden siden jeg ikke trengte å bevege meg på hjemmekontor. Dersom jeg måtte stille på kontoret, så hadde jeg måttet sykemelde meg pga funksjonsbegrensning. 

Nå er alle tilbake på kontoret, og enn så lenge går det greit, men savner arbeidsro. 

Anonymkode: f248e...387

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du får jo ikke sykemelding om du ikke er syk. 🙄

Anonymkode: 03da5...f86

Er da null problem å få sykemelding om mam ønsker det.

Anonymkode: d6cf9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (29 minutter siden):

Jeg antok ikke at du ikke visste det, jeg presiserte forskjellen :) 

Nei, du skrev et latterlig dumt svar.

Anonymkode: d6cf9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det andre enn meg som lyver til jobben for å få seg en dag fri?

Jeg er ikke stolt av det, men jeg har gjort dette et par ganger. 

Men så kjører arbeidsgiver råvdrift på ansatte, og arbeidsgiverne er mangemillionærer på vår bekostning. Elendig personalpolitikk. 

Så jeg vet jeg har tatt ut 2 dager for å pusse opp et soverom hjemme. Og en gang fordi jeg hadde overnattingsbesøk av en fin frue. Og et par ganger fordi jeg rett og slett var drittlei og hadde et behov for avstand fra jobb (jeg så på det som skadebegrensning for å ikke ende på sykemelding). 

Jeg er ikke stolt av det. Men vi snakker om kanskje 10 dager på 8 år eller noe slikt. 

Sorry not sorry. 

Anonymkode: a87b2...c68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det innimellom når jeg har kjent at nå trenger jeg et par meg-dager i fred og er litt lei. Kontorjobb og selvstendige arbeidsoppgaver. Går ikke utover noen andre når jeg ikke er der en dag eller to. Er så og si aldri syk så er ikke mye borte. 

Anonymkode: 07bfd...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har kreft men har ikke sagt de til noen ennå. 

Anonymkode: f982c...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg lyver om sykdom, og barnets sykdom, for å få bli hjemme. Jeg er fullt klar over at det viser elendig arbeidsmoral, selv om ingen kan gjennomskue meg uten videre, men jeg er drit lei av jobb generelt. Har ADHD og finner ikke jobb jeg klarer å være i uten å få helt spya og blir deprimert og et surt, fælt menneske av å slite meg ut ved å dra på jobb. Sinnamamma og what not. 

Når jeg først er på jobb er jeg effektiv og ser arbeidet og gjør det som skal, er punktlig og jobber overtid for å gjøre ferdig oppgaver fremfor å dra på slaget. 

Anonymkode: 7d32c...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre faktisk syk ca like ofte som ts, så kan ikke i tillegg jukse meg til sykedager. 

Anonymkode: b7e07...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men er ofte syk pga kronisk sykdom og har barn som er mye syke. Det ender opp med en del dager.

Anonymkode: c0956...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør ikke det.

Jeg er lærer, og har dårlig nok samvittighet for å være borte fra jobb når jeg er syk (eller barna mine er det), fordi jeg vet hva det fører til for kollegaene mine.
Det er nemlig ikke slik at skolen har vikarer å ta av, det er de jeg jobber på team/årstrinn med, som må ta timene mine den dagen…på samme måte som at jeg må stille opp og ta timer for dem når de er borte. 

Jeg vet så alt for godt hvordan det er å komme på jobb, og tenke at man har én undervisningsfri time den dagen, der man har tenkt å rekke over noen viktige (telefon)samtaler med feks PPT, BUP eller miljøterapeut, og så må man i stedet, på ti minutts varsel, inn i en ukjent klasse, og undervise i et fag man ikke har forberedt seg på. Neste dag er det kanskje to timer man må ta for noen annen, som er hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: 68263...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En ting du skal vite, det legges merke til. Mønsteret er loggført, og det er enkelt å finne ut av hvilke arbeidstakere som er «syk». 

Når det er sagt, så har jeg aldri vært hjemme uten grunn. Egenmeldingsdager er ikke noe man har «rett» på å bruke opp, de skal kun bruker når man trenger det.

Anonymkode: 04dd3...cc1

Det spiller ingen rolle hva slags "mønster" du eller andre mener å ha avdekka, dere vet ikke nødvendigvis hva slags informasjon som ligger i et slik "mønster" og dere risikerer å anklage folk som er syke for å være "syke". Mennesker er ikke matematikk - de er ekte, levende mennesker av kjøtt og blod og må både tolkes med det i mente og behandles sånn.

Jeg har aldri skulka unna så mye som fem minutter av noen jobb noensinne uten å være skikkelig, skikkelig syk. Det samme gjelder gjennom 18 år med skolegang. Likevel har jeg vært på møter hvor jeg er blitt anklaget for skulk både på ungdomsskole, på videregående, på høyskole, på helgejobben under studiene, på en sommerjobb og i min siste heltidsjobb (alle gangene var det snakk om ulike sykdommer). Dette til tross for legeerklæringer eller sykmeldinger som forklarer fraværet samtlige ganger.

Jeg beklager så mye at mine sykdommer dannet et så mistenkelig "mønster", men det betyr ikke at de ikke var ekte. To av de var til og med innmeldte yrkesskader. 

Så du burde være jævlig forsiktig med å snakke om "mønster". 

Anonymkode: 11b57...104

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (13 timer siden):

Jeg er en av de som sikkert av mange blir _mistenkt_ for å ta denne typen sykedager uten å egentlig å være syk. Jeg er da borte i 2-3 dager av gangen, og er tilsynelatende frisk som en frisk når jeg er tilbake.

Jeg sliter imidlertid med migrene, som kommer litt i bølger/perioder, før jeg kan ha lage perioder som helt frisk. Leder og de nærmeste kollegene mine kjenner jo til dette. Men de fleste kollegene mine vet ikke om det så det er garantert noen som tenker at jeg tar en tredagers fordi jeg er lat.

Samme her, ble også syk for noen år tilbake og har aldri klart å sparke det helt av meg siden. Så er ofte småsyk jobber som oftest uansett,ikke smittsomt, hjemmekontor, men noen ganger blir jeg så sliten og slapp i kroppen av det så da går det ikke og har mange legetimer i løpet av året. Jeg er alltid redd folk tror jeg bare er lat, men pleide å være den som jobbet masse overtid i årevis før dette og nå gjør jeg så godt jeg kan. Kjipt at andre bidrar til at flere har grunn til å mistenke oss som faktisk trenger disse sykedagene osv. men men

Anonymkode: 97618...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og så?

Anonymkode: d6cf9...685

Du blir jo ikke akkurat sett på som en som får utvidet ansvar med slike holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ønsker om både høyere stilling, og gode referanser når jeg slutter, så jeg er ikke hjemme med mindre jeg er syk. 

Men hadde jeg dassa rundt uten ambisjoner her i livet, så hadde jeg kanskje lurt systemet litt..

Anonymkode: 8ff33...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...