Gå til innhold

Andre som lyver om sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, jeg skjems, så kjører anonym her nå. 

Er det andre enn meg som lyver til jobben for å få seg en dag fri? Jeg gjør det ca annenhver måned, hvor jeg er hjemme med «sykdom». Tar normalt 2-3 dager hjemme. Av og til later jeg også som jeg har legetime eller lignende, og går hjem noen timer før jeg egentlig skal.

Ja, dårlig arbeidsmoral. Er bare drittlei jobben mange ganger. Det går ikke ut over kollegaene mine, så det er sagt. Ingen gjør «min jobb» når jeg ikke er der. Så går ikke ut over noen personlig. Da hadde jeg nok hatt dårlig samvittighet.

Er det andre enn meg som kan fortelle sine erfaringer? Det er ikke helt unormalt eller?? (Ser det bare på jobb, der er det ofte noen som er hjemme ganske ofte med sykedag.. ingen som tør å innrømme at de lyver om det selvfølgelig, heller ikke jeg.)

Anonymkode: 2fefd...101

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har personlig aldri gjort det. Men kan skjønne hvorfor du gjør det og er sikkert flere med deg.

Anonymkode: 4040e...c6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er ofte og mye. Det blir jo 12-18 arbeidsdager i året, altså opptil 3,5 uke gratis fri i året! 

Når det er sagt, har jeg også tatt en sykedag som har vært "litt på kanten",  feks da barna var små og jeg "aldri" fikk sove. Men da snakker vi én dag et par ganger årlig for å hente meg litt inn.

Anonymkode: 91034...367

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg ofte på vgs. Vi hadde heldigvis ikke fraværsgrense, og jeg er sikker på at jeg presterte mye bedre når jeg innimellom fikk litt fri fra opplegget på skolen og heller kunne jobbe i fred og på min egen måte hjemme. 

Jeg har aldri gjort det i de jobbene jeg har hatt (bare ferievikariat), men da kunne jeg heller ikke gjort det uten at det gikk ut over andre. Jeg aner ikke om jeg hadde gjort/kommer til å gjøre det i en annen type jobb. Jeg tviler egentlig da jeg føler meg veldig forpliktet overfor arbeidsgiver. På vgs er man jo bare ansvarlig for seg selv, sitt læringsutbytte og sin egen fremtid. 

Anonymkode: 431e0...437

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Jeg har aldri gjort det, men tror det er vanlig for en del. Ser jo her på kg, folk får kjipe vakter og folk hyler « ring og si du er syk». Hørte også mye før « jeg har en 3 dagers igjen, tror jeg tar den til uka « . Det virker som om mange blander krav på sykedager og krav på fri. Det er nok ikke uvanlig og være drittlei jobben innimellom, men fraværet ditt er jo veldig høyt da. 

et interessant spørsmål er også , hva er syk? Eks over med « litt på kanten « , ringer seg inn syk når en ikke har sovet. Er det da bedre og sove ut og komme tilbake opplagt, enn og stille i dårlig form og gjøre jobben halvveis 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var full av arbeidsmoral da jeg var yngre, men etter å ha erfart hvor lite de fleste arbeidsgivere bryr seg gir jeg nå fullstendig faen.

Har tatt egenmeldinger og vært sykmeldt uten å egentlig være syk i nåværende jobb. Med god samvittighet.

Jeg har kolleger som sluntrer unna hver eneste dag mens jeg jobber fullt når jeg er på jobb. Når arbeidsgiver ikke slår ned på slikt og heller ikke belønner oss som er punktlige, står på og gjør vårt beste, da orker ikke jeg å være så veldig lojal heller.

Min arbeidsgiver tjener mange millioner. Jeg har ikke vondt i meg fordi jeg tar noen egenmeldinger uten  være syk.

Anonymkode: d6cf9...685

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting du skal vite, det legges merke til. Mønsteret er loggført, og det er enkelt å finne ut av hvilke arbeidstakere som er «syk». 

Når det er sagt, så har jeg aldri vært hjemme uten grunn. Egenmeldingsdager er ikke noe man har «rett» på å bruke opp, de skal kun bruker når man trenger det.

Anonymkode: 04dd3...cc1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En ting du skal vite, det legges merke til. Mønsteret er loggført, og det er enkelt å finne ut av hvilke arbeidstakere som er «syk». 

Og så?

Anonymkode: d6cf9...685

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så?

Anonymkode: d6cf9...685

Du kan bli fratatt retten til å bruke egenmeldingsdager. Arbeidsgiver har faktisk rett til det, om de avdekker at noen misbruker egenmeldingsdager.

Anonymkode: 04dd3...cc1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan bli fratatt retten til å bruke egenmeldingsdager. Arbeidsgiver har faktisk rett til det, om de avdekker at noen misbruker egenmeldingsdager.

Anonymkode: 04dd3...cc1

Ja, men det skjer selvsagt ikke :)

Noen er oftere syke enn andre, mens andre kommer på jobb og smitter alle andre.

Er jo bare å gå til legen om det skulle skje, men skjer ikke med meg i min jobb nå. Så jeg kommer til å fortsette å ta egenmeldinger når jeg trenger litt fri.

Anonymkode: d6cf9...685

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det motsatt. Jeg hoster og harker på jobb og folk lurer på om jeg ikke burde gå hjem. Det sitter langt inne å ta egenmelding.

Anonymkode: 7f0c3...ba6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nei, ikke etter at jeg ble voksen og mamma. Arbeidsmoral er arvelig, barna ser, hører og skjønner og vil at mine barn skal bli ansvarsfulle voksne som jobber hardt og ikke legger seg ned bare fordi de er litt slitne.

Anonymkode: e4655...264

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har det motsatt. Jeg hoster og harker på jobb og folk lurer på om jeg ikke burde gå hjem. Det sitter langt inne å ta egenmelding.

Anonymkode: 7f0c3...ba6

Flott at du smitter alle andre. Supert!

I stedet for at din arbeidsgiver slipper unna med din egenmelding får vedkommende nå mange flere syke og enda flere utgifter.

Kjempebra

Anonymkode: d6cf9...685

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri vært borte fra jobb uten en reell sykdom. Det koster skjorta å finansiere sykedager, og det er en gode vi ikke kan ta for gitt og et hån mot de som faktisk er syke. 

Jeg regner med du søker nye jobber når du mistrives så stort. Alle jobber er tidvis både tunge og kjedelige, sånn er det bare. 

Anonymkode: ea7b9...a6a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri vært borte fra jobb uten en reell sykdom. Det koster skjorta å finansiere sykedager, og det er en gode vi ikke kan ta for gitt og et hån mot de som faktisk er syke. 

Jeg regner med du søker nye jobber når du mistrives så stort. Alle jobber er tidvis både tunge og kjedelige, sånn er det bare. 

Anonymkode: ea7b9...a6a

Ingen vits i å søke en annen jobb som er like kjedelig og slitsom.

Anonymkode: d6cf9...685

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flott at du smitter alle andre. Supert!

I stedet for at din arbeidsgiver slipper unna med din egenmelding får vedkommende nå mange flere syke og enda flere utgifter.

Kjempebra

Anonymkode: d6cf9...685

Flott at du også skjønte hvorfor personen hostet og harket.

Anonymkode: 3c1b9...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flott at du også skjønte hvorfor personen hostet og harket.

Anonymkode: 3c1b9...e2e

Tviler på at vedkommende har KOLS ut ifra innlegget.

Anonymkode: d6cf9...685

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan bli fratatt retten til å bruke egenmeldingsdager. Arbeidsgiver har faktisk rett til det, om de avdekker at noen misbruker egenmeldingsdager.

Anonymkode: 04dd3...cc1

Altså. Nei. Ingen kan bevise at jeg faktisk er syk eller ikke. Eventuelt «psyk». Hadde arbeidsgiver stilt spørsmål ved det, eller vist mistillit til meg, da hadde jeg gått til legen og fått sykemelding. 

Enig i det som en over her skrev, at jeg tar meg fri uten å få dårlig samvittighet fordi jeg gjør en enorm innsats når jeg faktisk er der, mens andre sitter bare og snakker feks og gjør mindre enn meg, selv om de er der hver dag. Dette får ikke konsekvenser hos oss heller. Sjefen tjener også millioner her, mens vi ansatte har drittlønn. I tillegg blir det ikke satt pris på når jeg gjør det bra. Så at jeg blir hjemme noen dager her og der - det tåler både jobben og jeg.

Anonymkode: 2fefd...101

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tviler på at vedkommende har KOLS ut ifra innlegget.

Anonymkode: d6cf9...685

Herregud.

Anonymkode: 3c1b9...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud.

Anonymkode: 3c1b9...e2e

Hva?

Vedkommende skryter av å gå på jobb og smitte alle andre.

Ikke noe å være stolt av. 

Anonymkode: d6cf9...685

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...