Gå til innhold

Andre som lyver om sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har kolleger som sluntrer unna hver eneste dag mens jeg jobber fullt når jeg er på jobb. Når arbeidsgiver ikke slår ned på slikt og heller ikke belønner oss som er punktlige, står på og gjør vårt beste, da orker ikke jeg å være så veldig lojal heller.

Det der er en skikkelig party killer. Skjønner ikke at arbeidsgivere ikke slår ned på det. De taper både penger og risikerer å måtte bruke enda mer på opplæring fordi folk ikke gidder å jobbe med latsekker.

Har selv en leder som bruker mye av dagen på nettet og messenger. Forbasket provoserende, men jeg slutter så fort jeg kan så da kan h*n sitte der med lederansvaret å chatte.

Anonymkode: d4cd5...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de som sikkert av mange blir _mistenkt_ for å ta denne typen sykedager uten å egentlig å være syk. Jeg er da borte i 2-3 dager av gangen, og er tilsynelatende frisk som en frisk når jeg er tilbake.

Jeg sliter imidlertid med migrene, som kommer litt i bølger/perioder, før jeg kan ha lage perioder som helt frisk. Leder og de nærmeste kollegene mine kjenner jo til dette. Men de fleste kollegene mine vet ikke om det så det er garantert noen som tenker at jeg tar en tredagers fordi jeg er lat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var full av arbeidsmoral da jeg var yngre, men etter å ha erfart hvor lite de fleste arbeidsgivere bryr seg gir jeg nå fullstendig faen.

Har tatt egenmeldinger og vært sykmeldt uten å egentlig være syk i nåværende jobb. Med god samvittighet.

Jeg har kolleger som sluntrer unna hver eneste dag mens jeg jobber fullt når jeg er på jobb. Når arbeidsgiver ikke slår ned på slikt og heller ikke belønner oss som er punktlige, står på og gjør vårt beste, da orker ikke jeg å være så veldig lojal heller.

Min arbeidsgiver tjener mange millioner. Jeg har ikke vondt i meg fordi jeg tar noen egenmeldinger uten  være syk.

Anonymkode: d6cf9...685

Det er ikke arbeidsgiver som betaler sykemeldinger når det går utover arbeidsgiverperioden.

Det er arbeidstakerne, altså skattebetalerne ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal MYE til for at jeg er hjemme fra jobb. De få gangene jeg faktisk er ordentlig syk, synes jeg det er helt forferdelig å ringe jobb. Mange på jobb er syke hele tiden da, ringer seg syk på morgenen fordi de ikke har sovet godt etc. Sykt. Jeg syns vi som faktisk nesten aldri tar en sykedag, og som stiller opp til alle døgnets tider med ekstravakt pga sykefravær burde få skryt og belønning. Men man får ingenting, knapt et takk, så nå gidder jeg ikke å jobbe flere ekstravakter når jeg ikke har lyst. 

Anonymkode: d8706...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei det har jeg faktisk aldri gjort. Bruker bare egenmelding når jeg faktisk er syk, noe som er sjelden. 
 

Men mistenker at et par av kollegaene mine på jobb gjør det. Noen bruker egenmeldinger hver/annenhver måned, noen dager her og der på det jevne. Tviler på at de er reelt syke så ofte. 

Anonymkode: 98c97...0ef

Det kan de faktisk være. Husk at svært mange er usynlig kronisk syke, og det kan godt være dine kollegaer. Husk at de ikke har noen plikt til å opplyse andre om egen helse :)

Selv har jeg aldri løyet om sykdom. Når jeg begynte å hangle og ble kronisk syk var det utrolig kjipt å bli syk og sykemeldt. Savner å delta i samfunnet.

Anonymkode: df247...9cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det kan de faktisk være. Husk at svært mange er usynlig kronisk syke, og det kan godt være dine kollegaer. Husk at de ikke har noen plikt til å opplyse andre om egen helse :)

Selv har jeg aldri løyet om sykdom. Når jeg begynte å hangle og ble kronisk syk var det utrolig kjipt å bli syk og sykemeldt. Savner å delta i samfunnet.

Anonymkode: df247...9cf

De jeg tenker på er ikke kronisk syke, kjenner dem godt. Under korona hadde de symptomer annenhver uke omtrent og måtte holde seg hjemme. Man blir da ikke forkjølet flere ganger i måneden året rundt. 
Men du har selvsagt rett, ingen vet alt om hva andre eventuelt sliter med. 
Samtidig, ut fra denne tråden så ser man jo at dette med misbruk av egenmelding er svært reelt… 

Anonymkode: 98c97...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg gjør det. Er så og si aldri syk men sliter psykisk til tider pga jobben og mye ansvar. Har derfor tatt noen dager i året maks til å bare hente meg inn. Det skal sies at det skjer sjeldent. Bytter som oftest vakter i stedet så jeg jobbe rlitt mer en uke og mindre en Anne for å hente meg inn. 

Anonymkode: e1499...5ed

Det vil jeg mener er innafor, psykisk sykdom er også sykdom. Jeg har brukt egenmelding før pga både angst og depresjon, da jeg ikke kom meg på jobb. 

 

Jeg har ikke samvittighet til å misbruke egenmelding slik TS beskriver nei. Skal sies at jeg et par ganger når jeg har vært utslitt og overlesset med arbeid har tatt egenmeldingsdag for å ta igjen jobb i ro og fred uten mas fra prosjektledere og kunder og sånn... men det er kanskje 1 gang i året da. Og da har jeg jo jobbet bare litt roligere dag. 

For noen år siden slet jeg med migrene og da var jeg en sånn som tok 1 dag, kanskje 2, her og der og var like frisk etterpå som sikkert andre kunne mistenkt jukset (men egentlig lå jeg hjemme og fungerte overhode ikke, måtte bare ligge i sengen med ispose på hodet og lyset av). Men jeg forklarte sjefen min hva som var greia da for var redd for å bli mistrodd.

Anonymkode: 24aef...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (2 timer siden):

Det er ikke arbeidsgiver som betaler sykemeldinger når det går utover arbeidsgiverperioden.

Det er arbeidstakerne, altså skattebetalerne ;) 

Åja, sier du det? 

(Tenk å anta at noen er såpss dumme når man svarer dem. Utrolig.)

Mitt fravær er sjelden mer enn 16 dager, så det går på arbeidsgiver.

Anonymkode: d6cf9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo det er absolutt noe og skryte av. Samme gjør jeg og jeg er skikkelig stolt over min gode arbeidsmoral. Jeg får skryt både av sjef og kolleger. 

Anonymkode: da84a...cdd

Ja, men likefullt smitter du mange når du går syk på jobb. Ingenting å være stolt av og har hatt mange kolleger som deg, som tvinger seg på jobb når de er syke. Det er ikke hyggelig gjort mot andre kolleger å gå rundt og smitte dem.

Anonymkode: d6cf9...685

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke hva slags ordning du har for egenmelding, men jeg har følsomme luftveier som gjør at jeg generelt stort sett er mer eller mindre forkjølt minst 5-6 mnd i året og en så gavmild egenmeldingsordning har i hvert fall ikke min arbeidsgiver. Når jeg har så lange sykdomsperioder ser jeg heller absolutt ingen hensikt med å ta ut egenmelding i det hele tatt.

Anonymkode: 7f0c3...ba6

Takk for opplysningen.

Anonymkode: d6cf9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri gjort og har vel faktisk bare brukt egenmelding én gang over 5 år. Synes det er virkelig ille og vitner om svært dårlig arbeidsmoral. 

Anonymkode: 00bd2...3b2

Folk styrer ikke sykdom.

Anonymkode: d6cf9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri gjort. Det er ikke noe jeg mistenkt mine kolleger for å gjøre heller. 

I hvilke bransjer og aldersgruppe finnes denne ukulturen? Hva med kjønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg er kun hjemme ved reell sykdom. Tenk hvis du melder deg syk den ene uka, uten å faktisk være syk, også blir du faktisk syk påfølgende uke. Da kan du ikke benytte egenmelding, og må få sykemelding av lege i stedet. Om legen din ikke vil sykmelde deg, så står du der da, og må ta ubetalte fridager. I tillegg til at du må forklare at du er blitt syk igjen omtrent før du er frisk igjen fra forrige gang. Artig, vettu.

En lege som ikke sykmelder deg når du er syk?

Utenkelig scenario.

Anonymkode: d6cf9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver er misbruk av egenmeldingsdager. At folk holder på sånn, er grunnen til at velferdsordningene i Norge på sikt kommer til å strammes kraftig inn.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (Akkurat nå):

Det du beskriver er misbruk av egenmeldingsdager. At folk holder på sånn, er grunnen til at velferdsordningene i Norge på sikt kommer til å strammes kraftig inn.

 

Tror nok det er andre ting som ryker først, men inntil videre er det slik ordningen er. 

Fint at dere trøster dere med at lavtlønte skal straffes med karensdager.

Anonymkode: d6cf9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke folk som holder på slik, det har jeg aldri gjort. Tror arbeidsmoral er arvelig slik noen andre her i tråden skriver. Jeg er ikke hjemme fra jobb med mindre jeg er sengeliggende eller har oppkast/diaré. På min jobb går det ut over andre hvis jeg er borte men jeg har hatt samme tankegangen og arbeidsmoralen uansett.

Jobber i en ia-bedrift, så vi har mange egenmeldingsdager og jeg har aldri vært i nærheten av å bruke opp halvparten av de.

Anonymkode: 030b9...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså. Nei. Ingen kan bevise at jeg faktisk er syk eller ikke. Eventuelt «psyk». Hadde arbeidsgiver stilt spørsmål ved det, eller vist mistillit til meg, da hadde jeg gått til legen og fått sykemelding. 

Enig i det som en over her skrev, at jeg tar meg fri uten å få dårlig samvittighet fordi jeg gjør en enorm innsats når jeg faktisk er der, mens andre sitter bare og snakker feks og gjør mindre enn meg, selv om de er der hver dag. Dette får ikke konsekvenser hos oss heller. Sjefen tjener også millioner her, mens vi ansatte har drittlønn. I tillegg blir det ikke satt pris på når jeg gjør det bra. Så at jeg blir hjemme noen dager her og der - det tåler både jobben og jeg.

Anonymkode: 2fefd...101

Du får jo ikke sykemelding om du ikke er syk. 🙄

Anonymkode: 03da5...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ikke jeg gjort. Jeg tror jeg lider av alt for høy arbeidsmoral som i noen tilfeller ikke er bra. 

Men jeg har vært sykemeldt, vet blant annet at ene sykemeldingen kom for at jeg hadde presset meg for lenge over lang tid å jobbet mye ekstra og dobbelt. En morgen våknet jeg å kjente at jeg klarer ikke jobb eller livet. Ringte gråtende til legen og fikk meg en sykemelding på 4 uker. Etter den episoden tar jeg sjeldent på meg ekstra-vakter utenom turnus.

 

Anonymkode: b14d7...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Åja, sier du det? 

(Tenk å anta at noen er såpss dumme når man svarer dem. Utrolig.)

Mitt fravær er sjelden mer enn 16 dager, så det går på arbeidsgiver.

Anonymkode: d6cf9...685

Jeg antok ikke at du ikke visste det, jeg presiserte forskjellen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme fra jobb en dag, for mange år siden, bare fordi jeg var trett og sliten. Jeg hadde svart samvittighet etterpå😆 Aldri gjort det flere ganger. 
Jeg fikk derimot kjeft en gang for at jeg kom på jobb med forkjølelse. Skikkelig kjeft. Dette var mange år før korona. Nå tar jeg egenmelding eller sykemelding når jeg er forkjøla. Føles helt feil, men jeg gidder ikke kjeft flere gang. Det føles litt som skulk...

Anonymkode: 23264...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...