AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #61 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er litt dum, så jeg må spørre... Mange sier at bronkitt ikke er akutt nok til legevakt, men hvis man har pustevansker er det vel lege (På legevakten) som må avgjøre om det er en lite akutt bronkitt, astma, eller livstruende hjertesvikt (eller annet) som gir akkurat dette symptomet. Og hvordan avklare om det er akutt og legevakten hvis man ikke får komme inn på legevakten? Selvdiagnostisering er vel ikke akkurat fornuftig med et slikt symptom. Anonymkode: 79879...621 Noe oppfatter man fort over telefonen, de som ringer inn og sier de er tunge i pusten eller ikke får puste, men samtidig prater på inn og utpust uten problemer hører man at ikke er i akuttfare, men det skal sies at vi har lav terskel for å ta inn folk. Tipper 1/10 av det som er på legevakten på en kveld er relevant mtp å ikke kunne vente til dagen etter. Anonymkode: e66ea...17c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #62 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke maskiner greide ikke å måle mener du? Anonymkode: 81848...3c7 Jeg mener ikke, jeg fikk beskjed. De måler bla kalprotektin fra avføring/tarm, og der går maskinen som måler dette til 6000, så alt de kunne si var at jeg hadde verdier over det. Crp ble målt til over 400, apparatet gikk ikke høyere. Anonymkode: 7f410...187
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #63 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noe oppfatter man fort over telefonen, de som ringer inn og sier de er tunge i pusten eller ikke får puste, men samtidig prater på inn og utpust uten problemer hører man at ikke er i akuttfare, men det skal sies at vi har lav terskel for å ta inn folk. Tipper 1/10 av det som er på legevakten på en kveld er relevant mtp å ikke kunne vente til dagen etter. Anonymkode: e66ea...17c Det er ikke alltid lett for vanlig dødelig å vurdere selv om noe kan vente eller ikke. Er jeg i tvil, så ringer jeg og spør dem. Som regel sier de at jeg kan komme en tur. Opplever likevel at det strengt tatt ikke var nødvendig å komme, men det kunne ikke jeg vite. Anonymkode: ec366...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #64 Skrevet 6. oktober 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er også sykepleier og jobber i hsy, og når jeg ringer legevakten i jobbsammenheng er det null problem, da ber de alltid om at pasientene skal komme inn, eller de kan sende ambulanse om det er behov for det🤦♀️ Anonymkode: 7f410...187 Det er vel bare bra og ikke så rart? 1. Den som ringer er helsepersonell, så de antar vel at personen selv har gjort en vurdering allerede og ikke ville ringt for "filleting". Rart om dere som helsepersonell ringer legevakt pga pasienten og så blir overrasket over at de faktisk vil undersøke pasienten? 2. De som har hjemmesykepleie er vel gjerne gamle og/eller syke allerede så terskelen bør være lavere for å ta dem inn. Anonymkode: 87cec...13f 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #65 Skrevet 6. oktober 2021 On 10/4/2021 at 8:06 PM, AnonymBruker said: Hører vi til samme legevakt? Jeg ringte en lørdagsmorgen pga urinveisinfeksjon, fikk beskjed om å kontakte fastlegen mandag. Virket som om de mente at jeg hadde fått uvi med vilje bare for å plage dem. En annen gang ringte jeg på vegne av mannen, som nesten hadde saget av en finger. Fikk beskjed om å ha is på og kontakte fastlegen neste dag?!? Fikk mast meg til å komme inn, og fikk da høre at jeg virket så rolig da jeg ringte at de ikke trodde det var så alvorlig. Mannen var likblek og blodet rant. Anonymkode: 1b6fd...381 UVI er vel ikke nødvendigvis akutt, alle ganger jeg har hatt UVI har det gått over av seg selv iløpet av 1-2 dager. Trodde man bare skulle til legen med UVI om den var ekstra kraftig, ikke ga seg etter 1-2 dager eller man var gravid. Ang. det andre så ville jeg bare kjørt dit direkte, det er jo en klar legevaktsak ikke noe tvil tenker jeg. Du hadde jo vurdert at han trengte legetilsyn så hvorfor ringe dem? Er det sånn i andre kommuner at man alltid må ringe? Når jeg har blitt skadet eller vært veldig syk og fastlege var stengt og det ikke kunne vente 1+ dager så har jeg bare møtt opp på legevakten, har aldri ringt dem.. Generelt tenker jeg om man ringer og vil ha en vurdering så kan man ikke bli sur om de vurderer nei. Vurderer man selv at man må ha legetilsyn akutt så drar man vel bare dit? Tenker utenom corona da. Sorry om jeg bare er helt dum pga det er annerledes her i byen. Anonymkode: 87cec...13f 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #66 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Generelt tenker jeg om man ringer og vil ha en vurdering så kan man ikke bli sur om de vurderer nei. Vurderer man selv at man må ha legetilsyn akutt så drar man vel bare dit? Tenker utenom corona da. Sorry om jeg bare er helt dum pga det er annerledes her i byen. Det kak være annerledes på bygda hvor det er langt til legevakt. Ikke bare å stikke innom da. Dessuten finnes det legevakter som sier du SKAL ringe først. Venninna mi måtte gå ut av legevakten, så stå utenfor å ringe og stille samme spørsmål for at hun skulle få svar. Det er noen år siden, så mulig de har sluttet med den praksisen. Anonymkode: ec366...cbe
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #67 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er vel bare bra og ikke så rart? 1. Den som ringer er helsepersonell, så de antar vel at personen selv har gjort en vurdering allerede og ikke ville ringt for "filleting". Rart om dere som helsepersonell ringer legevakt pga pasienten og så blir overrasket over at de faktisk vil undersøke pasienten? 2. De som har hjemmesykepleie er vel gjerne gamle og/eller syke allerede så terskelen bør være lavere for å ta dem inn. Anonymkode: 87cec...13f Selvsagt er det bra. Jeg skrev en post over om mine egne erfaringer med legevakt og hvor lite alvorlig jeg ble tatt der, og som alle endte med innleggelse og noen operasjoner. Når min mann har ringt for meg og de er uvillig til å høre, så hender det at han sier at jeg er sykepleier, men det hjelper ikke. Skal sies at enkelte av historiene over skjedde før jeg var sykepleier. Anonymkode: 7f410...187
Honey Dew Skrevet 6. oktober 2021 #68 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Altså, jeg har null tiltro til legevakten. Jeg har blitt avvist da jeg kom inn med angstanfall, hadde aldri hatt det før og trodde jeg skulle dø. Hun i luken spurte hva jeg trodde de kunne hjelpe meg med, og ba meg kontakte fastlegen. Jeg har kommet inn der to forskjellige ganger med utrolige smerter i magen, og ble sendt hjem begge gangene. Det viste seg at jeg var gravid utenfor livmoren og at det hadde sprukket. Dette skjedde med ca 6mnd mellomrom. Jeg har kommet inn med oppbluss i ulcerøs kolitt og blitt sendt hjem. Ble senere innlagt, og var så dårlig at maskinene på sykehuset ikke klarte å måle det de skulle. Etter fødsel kom jeg inn fordi jeg hadde høy feber og var helt utslått. Da hadde jeg vært innlagt en uke etter fødselen pga komplikasjoner. De sendte meg hjem. Barnefar ringte føden, og jeg ble lagt inn direkte. Dette er de verste gangene. Jeg har sagt til mannen at jeg aldri mer skal dit, så jeg holder heller ut og venter til jeg får kontakt med fastlegen. Og jeg ringer direkte til gastro, selv om det ikke er "lov", man må ha en henvisning dit. Altså det må gå via legevakt eller fastlegen. Anonymkode: 7f410...187 Og jeg har full tiltro til legevakten. Har alltid blitt tatt godt i mot og fått behandling for det jeg har trengt behandling for. Ene gangen var det pga uvi, men det var fordi legekontoret var stengt i julehelgen. Jeg måtte vente noen timer, men tok det med godt humør.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #69 Skrevet 6. oktober 2021 Legevakt blir litt som NAV føler jeg. Ikke rart de er underbemannet når det er så mange som trenger de hele tiden. Også mange som overhodet ikke har noe der å gjøre. Så må de ta den kjipe jobben om å informere om at nei, dette er ikke for deg og så blir de møtt med rasende folk. Bøyer meg i støvet for de som orker å jobbe der. Anonymkode: 1e667...70f 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #70 Skrevet 6. oktober 2021 Honey Dew skrev (17 minutter siden): Og jeg har full tiltro til legevakten. Har alltid blitt tatt godt i mot og fått behandling for det jeg har trengt behandling for. Ene gangen var det pga uvi, men det var fordi legekontoret var stengt i julehelgen. Jeg måtte vente noen timer, men tok det med godt humør. Det er jo bra. Men hvorfor vil du fortelle det til meg? Var ikke mine grunner gode nok til å kontakte legevakten, eller? Enkelte av episodene kunne endt fatalt. Men det er fint at du har en annen opplevelse. Anonymkode: 7f410...187 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #71 Skrevet 6. oktober 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Det kak være annerledes på bygda hvor det er langt til legevakt. Ikke bare å stikke innom da. Dessuten finnes det legevakter som sier du SKAL ringe først. Venninna mi måtte gå ut av legevakten, så stå utenfor å ringe og stille samme spørsmål for at hun skulle få svar. Det er noen år siden, så mulig de har sluttet med den praksisen. Anonymkode: ec366...cbe Ah ok skjønner Jeg har kun bodd i by så tenkte ikke over reisevei osv. Anonymkode: 87cec...13f 1
Honey Dew Skrevet 6. oktober 2021 #72 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo bra. Men hvorfor vil du fortelle det til meg? Var ikke mine grunner gode nok til å kontakte legevakten, eller? Enkelte av episodene kunne endt fatalt. Men det er fint at du har en annen opplevelse. Anonymkode: 7f410...187 Det var bare en motvekt til alt det fæle du opplevde på din legevakt. Jeg har vært mye syk og holdt på å dødd et par ganger, men har alltid fått hjelp.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #73 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg har både gode og dårlige erfaringer med legevakten. Da jeg hadde blindtarmbetennelse sendte de meg hjem 2 ganger med beskjed om å ringe fastlegen som var på ferie (de hadde fått beskjed om at han var på ferie). Det endte med at blindtarmen min sprakk og jeg tilbragte 13 dager på sykehus. Da jeg noen år senere kom på legevakta med over 40 i feber, stiv nakke og dårlig form så var de veldig på, jeg kom raskt inn og ble innlagt med mistanke om hjernehinnebetennelse. Det var ikke det, men de gjorde akkurat som de skal. Dette var bare to hendelser, jeg hsr fler, men opplever stort sett qt de på legevakten gjør så godt de kan og jeg har jo sett når jeg har vært der at noen bruker legevakta som fastlegekontor og kommer for den minste ting som fint kan vente til dagen etter. Det er også forskjell på å komme fredag kveld for uvi, da er det lenge å vente til mandag, og å ringe tirsdag kveld - da kan det fint vente til onsdag... Tror det kommer veldig an på når du kommer, hva slags allmenntilstand man har, og ikke minst hvem du møter 😅 Anonymkode: 5c030...a76 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #74 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kak være annerledes på bygda hvor det er langt til legevakt. Ikke bare å stikke innom da. Dessuten finnes det legevakter som sier du SKAL ringe først. Venninna mi måtte gå ut av legevakten, så stå utenfor å ringe og stille samme spørsmål for at hun skulle få svar. Det er noen år siden, så mulig de har sluttet med den praksisen. Anonymkode: ec366...cbe AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ah ok skjønner Jeg har kun bodd i by så tenkte ikke over reisevei osv. Anonymkode: 87cec...13f Bor «på bøgda» med en legevakt som kun er åpen om du har avtale, så her MÅ du ringe først. Mamma, som er beinskjør og går på blodfortynnende ramlet en ettermiddag og slo seg stygt. Legevakt kontaktes, men be ber oss om å gi mamma et par Paracet eller tilsvarende og ringe fastlege dagen etter. Noe spm vi gjør. Hun kan da få time om 9 dager «for en sjekk-da legevakt har vært i kontakt med henne og det derfor ikke ansees som akutt». Jeg fikk kranglet henne inn nesten 48 timer etter hun fallt. Det som ble utslagsgivende var at jeg krevde at de journalførte at de nektet å undersøke en eldre pasient med mistanke om fallskader. Når hun endelig fikk komme inn var hun der i ca 3 minutt før hun ble sendt med ambulanse til sykehus- med omfattende bruddskader i bla rygg, bekken og arm, og blødninger i bløtvev... Så nei- jeg er ikke spesielt fornøyd med legevakt her i distriktet.... Anonymkode: ef307...6e2 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #75 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Noe oppfatter man fort over telefonen, de som ringer inn og sier de er tunge i pusten eller ikke får puste, men samtidig prater på inn og utpust uten problemer hører man at ikke er i akuttfare, men det skal sies at vi har lav terskel for å ta inn folk. Tipper 1/10 av det som er på legevakten på en kveld er relevant mtp å ikke kunne vente til dagen etter. Anonymkode: e66ea...17c Jeg ser den, men jeg er ikke helt overbevist om at alt alvorlig kan fanges opp av telefonen. Dere ser ikke hudfarge, allmenntilstand, hører ikke hoste eller lett knatring/surkling i brystet osv over telefonen. Symptomer kan også utvikle seg raskt, og selv om en person kan snakke godt akkurat der og da, kan de 10 minutter senere ikke være i stand til å ringe legevakt på egen hånd. Mitt eksempel angår ikke legevakten, men en annen institusjon der sykepleiere og helsefagarbeidere så personen døgnet rundt. Personen sa til meg at han følte seg tungpustet. Jeg oppfattet også at han var tyngre i pusten enn vanlig, og i tillegg var ekstremt slapp/svak. Jeg ringte på pleier som fortalte meg at det hadde personen sagt hele dagen, men at de ikke oppfattet tungpusten som noe alvorlig. Jeg insisterte på at de skulle sjekke for sikkerhets skyld fordi jeg var bekymret, og det gikk de med på for å roe meg. De tok blodtrykk, O2-opptak, og lyttet, fremdeles overbevist om at personen overdrev tungpusten - og plutselig ble lege tilkalt, det ble tatt ekg, ambulanse ble tilkalt med "kode rød", jeg ble forhørt om personen ønsket gjenoppliving hvis det skulle bli et tema osv. Alt dette skjedde i løpet av to minutter, bokstavelig talt. Det var først da noen som kjente personen godt uttrykte bekymring at det ble undersøkt. Det som skjedde på denne institusjonen kunne godt skjedd under telefonsamtale med legevakten. Når sykepleier som var tilstede ikke oppdaget alvorlighetsgraden før noen som kjente personen godt gjorde det, hvordan kunne da du over telefonen gjort det? Jeg holder fast ved at det er ikke en selvsatt diagnose ("jeg tror det kan være...") som avgjør behovet for legevakt, men symptomene. Anonymkode: 79879...621 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #76 Skrevet 7. oktober 2021 legevakt er en skam. Velg privat. Anonymkode: bf99d...4e8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #77 Skrevet 7. oktober 2021 Nå har vi noen ganger dessverre ankommet legevakten i ambulanse. Da vet jeg ikke hvor mange eventuelt som ventet på venterommet. Her ringer jeg alltid før vi drar inn og vi får en time. Så dere som klager over lang ventetid, tenk over at det kan komme inn pasienter til legevakten i ambulanse som du ikke ser. Her har vi ventet lengst på akutten etter røntgen på sykehuset. Anonymkode: ab756...6bb
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #78 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bor «på bøgda» med en legevakt som kun er åpen om du har avtale, så her MÅ du ringe først. Mamma, som er beinskjør og går på blodfortynnende ramlet en ettermiddag og slo seg stygt. Legevakt kontaktes, men be ber oss om å gi mamma et par Paracet eller tilsvarende og ringe fastlege dagen etter. Noe spm vi gjør. Hun kan da få time om 9 dager «for en sjekk-da legevakt har vært i kontakt med henne og det derfor ikke ansees som akutt». Jeg fikk kranglet henne inn nesten 48 timer etter hun fallt. Det som ble utslagsgivende var at jeg krevde at de journalførte at de nektet å undersøke en eldre pasient med mistanke om fallskader. Når hun endelig fikk komme inn var hun der i ca 3 minutt før hun ble sendt med ambulanse til sykehus- med omfattende bruddskader i bla rygg, bekken og arm, og blødninger i bløtvev... Så nei- jeg er ikke spesielt fornøyd med legevakt her i distriktet.... Anonymkode: ef307...6e2 Et tips hvis du ikke allerede gjør det, bruk diagnosen beinskjørhet aktivt når du er i kontakt med legevakt/lege for din mor. Slik skal hun ikke behandles når hun går på blodfortynnende medisin. Anonymkode: ab756...6bb
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #79 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Et tips hvis du ikke allerede gjør det, bruk diagnosen beinskjørhet aktivt når du er i kontakt med legevakt/lege for din mor. Slik skal hun ikke behandles når hun går på blodfortynnende medisin. Anonymkode: ab756...6bb Vi har lært det «The hard way», etter at det holdt på å gå skikkelig ille en gang... denne historien er bare en av mange vi har hatt de siste få årene.. Anonymkode: ef307...6e2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #80 Skrevet 16. oktober 2021 Det er synd mange ikke tar på alvor det ts sier. Anonymkode: bf99d...4e8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå