Gå til innhold

legevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg er ikke enig, UVI er lørdag kan ikke vente til fastlegen åpner mandag. I verste fall kan det gå oppover må nyrene og utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, så UVI bør tas inn på LV.

Anonymkode: ff556...5dc

De fleste cystitter går over helt av seg selv. Gravide skal inn på legevakt, men andre sjal stort sett bruke fastlege. 

Anonymkode: 81848...3c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har erfart også her at legevakt er litt useriøse, tar deg ikke på alvor. Ved ett tilfelle hånlo en kvinnelig sykepleier. Barnet hadde fått vannkopper ev røde hunder, hadde feber og var dårlig. Jeg bare spurte om det kunne være farlig på ett vis. Jeg hørte gapskratting og personen la på røret. 

Ved et annet tilfelle, svært dårlig og med tungpust (har samtidig en fysisk alvorlig sykdom) 

Nei, ingen behov for sjekk. Greit nok at det ikke er dødsalvorlig, men en legevakt bør vel være til hjelp, lindring ev en sjekk likevel, når en er så dårlig? Det virker som legevakt kun er der for hjertepasienter og kun dødlige alvorlige tilfeller. Det mener jeg er feil.

Samme med fastlege, jeg var helt fortvilet og dårlig. Slet med en virus infeksjon og svær tungpust pluss en fysisk alvorlig sykdom. Bare ta kontakt igjen da du blir verre, og det var dette jeg fikk høre hver gang, slet slik og var helt fortvilet 🤬 Null hjelp å få. Inkompetente leger. 

Anonymkode: 4c074...dd0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg er ikke enig, UVI er lørdag kan ikke vente til fastlegen åpner mandag. I verste fall kan det gå oppover må nyrene og utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, så UVI bør tas inn på LV.

Anonymkode: ff556...5dc

En vanlig UVI trenger ikke øyeblikkelig legetilsyn - i de fleste tilfeller går den over av seg selv i løpet av en ukes tid (kilde: FHI). 

NOEN GANGER, derimot, kan infeksjonen spre seg til nyrene, og hvis man opplever symptomer som kvalme, oppkast, feber og smerter i siden - DA bør man oppsøke lege snarest. 

• Liker 4
Skrevet

Har hatt bronkitt et par ganger i mitt liv, og klart meg helt fint med fastlegen. Fikk diagnose og sykemld, og beskjed om å hvile.mye.Vondt trykk i brystet, men gikk helt fint med vanlig smertestillende. Kan på en måte forstå at enkelte får litt panikk, så de på legevakta bør jo kunne berolige pr tlf, og være hyggelige. Men bronkitt gir jo ikke akutt behov for lege. 

Anonymkode: cec73...38a

• Liker 3
Skrevet

Problemet med legevakter ses i denne tråden, hadde alle brukt legevakten til det den er tenkt til hadde det ikke vært noe problem. Men når folk har den mentaliteten at de krever å få legevisitt av ting som helt fint kan vente både 12 og 48 timer så blir systemet ødelagt. 

Anonymkode: d37d5...3a0

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Problemet med legevakter ses i denne tråden, hadde alle brukt legevakten til det den er tenkt til hadde det ikke vært noe problem. Men når folk har den mentaliteten at de krever å få legevisitt av ting som helt fint kan vente både 12 og 48 timer så blir systemet ødelagt. 

Anonymkode: d37d5...3a0

Da bør holdninger endres i legevaktsystemet endres. Når dette har blitt en rødtråd at du møter på feil person og blir avvist, så er det noe grunnleggende feil. 

Folk henvender seg til legevakt fordi dem opplever symptomer og som ikke er normalt. Vanlige mennesker er ikke leger, men har behov for lege som har kjennskap og kan berolige og evt. gi medisiner. 

Det som er kjekt er å vite at det er mange andre som også opplever det samme som jeg hadde erfart. Jeg ble sjokkert begge gangene. Og visste ikke at dette eksisterte engang på det nivået. Men for å oppmuntre mennesker og gjøre dem mer bevisst: Det kommer til å bli verre! 

Anonymkode: bf99d...4e8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

og du formidler her som ekspert? det er jo sånne holdninger som du uttrykker som mennesker reagerer på. De blir ikke hørt og blir avvist. Håper ikke du jobber i helsevesenet for der har du ikke noe å gjøre.

Dette er jobben min

• Liker 2
Skrevet
KristinF skrev (2 minutter siden):

Dette er jobben min

Åpenbart er du der kun for lønna. 

• Liker 1
Skrevet

Det trengs utbredt folkeopplysning og legevaktens mandat og funksjon. LV skal håndtere akutte ting som ikke kan vente. Når folk både ringer og møter opp med det helsepersonell betegner som småtterier er det ikke rart at det blir lang ventetid og frustrasjon. 

Når det er sagt, så har aldri UVI blitt avvist på legevakter jeg har jobbet. De blir ofte triagert som «grønne pasienter» med påfølgende lang ventetid, men ofte er smerten så intens at de blir prioritert høyere. 

Anonymkode: 6653a...437

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åpenbart er du der kun for lønna. 

Nei. 

Skrevet

*om 

Anonymkode: 6653a...437

Skrevet

Har aldri dratt på legevakt med UVI, bortsett fra den gangen jeg ble brått dårligere —> nyrebekkenbetennelse. 

Anonymkode: ec366...cbe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 10.33):

hva babler du om??? fikk akutt bronkitt på kvelden!! legekontoret åpnet ikke før dagen etter! bronkitt som går på helsa løs er akutt smarting!

Anonymkode: 1557b...03a

Nei, det er det ikke. Bronkitt er noe som fastlegen din skal ta seg av. Du hadde ikke fått hentet ut antibiotika før neste dag allikevel.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da bør holdninger endres i legevaktsystemet endres. Når dette har blitt en rødtråd at du møter på feil person og blir avvist, så er det noe grunnleggende feil. 

Folk henvender seg til legevakt fordi dem opplever symptomer og som ikke er normalt. Vanlige mennesker er ikke leger, men har behov for lege som har kjennskap og kan berolige og evt. gi medisiner. 

Det som er kjekt er å vite at det er mange andre som også opplever det samme som jeg hadde erfart. Jeg ble sjokkert begge gangene. Og visste ikke at dette eksisterte engang på det nivået. Men for å oppmuntre mennesker og gjøre dem mer bevisst: Det kommer til å bli verre! 

Da må hele systemet gjøres om. Systemet er dimensjonert (i teorien hvertfall, det stemmer jo overhodet ikke) for at legevakten skal håndtere behov for helsehjelp som ikke kan vente til neste dag. Hvis alle som ringer inn for slikt som kan vente skal få snakke med en lege som kan berolige der og da snakker du om en 24 timers "fastlegeordning". Dette er det ikke kapasitet til slik som det er idag, og da blir det et politisk spørsmål om de ønsker å sette inn ressurser til det.

Anonymkode: 2630e...e45

• Liker 3
Skrevet

Det har hendt jeg har vært på legevakt med bronkitt. Men jeg har astma også da. Og trenger noen ganger ekstra hjelp til å få puste ordentlig igjen npr jeg får bronkitt. 

Anonymkode: ec366...cbe

Skrevet

Har også hatt flere dårlige opplevelser med legevakten. En i familien kunne plutselig ikke gå en dag, hun var så dårlig at hun bare måtte ligge på gulvet. Kom inn på legevakten og ble sendt hjem med paracet.. Det viste seg at hun hadde hatt slag. Legevakten er det mest inkompetente vi har i det norske helsevesenet. 

Anonymkode: 79e96...2ac

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg har null tiltro til legevakten. Jeg har blitt avvist da jeg kom inn med angstanfall, hadde aldri hatt det før og trodde jeg skulle dø. Hun i luken spurte hva jeg trodde de kunne hjelpe meg med, og ba meg kontakte fastlegen. 

Jeg har kommet inn der to forskjellige ganger med utrolige smerter i magen, og ble sendt hjem begge gangene. Det viste seg at jeg var gravid utenfor livmoren og at det hadde sprukket. Dette skjedde med ca 6mnd mellomrom. 

Jeg har kommet inn med oppbluss i ulcerøs kolitt og blitt sendt hjem. Ble senere innlagt, og var så dårlig at maskinene på sykehuset ikke klarte å måle det de skulle. 

Etter fødsel kom jeg inn fordi jeg hadde høy feber og var helt utslått. Da hadde jeg vært innlagt en uke etter fødselen pga komplikasjoner. De sendte meg hjem. Barnefar ringte føden, og jeg ble lagt inn direkte.

Dette er de verste gangene. Jeg har sagt til mannen at jeg aldri mer skal dit, så jeg holder heller ut og venter til jeg får kontakt med fastlegen. Og jeg ringer direkte til gastro, selv om det ikke er "lov", man må ha en henvisning dit. Altså det må gå via legevakt eller fastlegen. 

Anonymkode: 7f410...187

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 20.17):

Jeg har også mange dårlige erfaringer med legevakten, og det provoserer meg noe voldsomt at jeg ikke blir tatt på alvor når jeg ringer ang meg eller noen i familien men om jeg ringer legevakten for en pasient når jeg er på jobb i hjemmesykepleien får vedkommende time på flekken. 

Anonymkode: fd80d...522

Jeg er også sykepleier og jobber i hsy, og når jeg ringer legevakten i jobbsammenheng er det null problem, da ber de alltid om at pasientene skal komme inn, eller de kan sende ambulanse om det er behov for det🤦‍♀️

• Liker 5
Skrevet

Jeg er litt dum, så jeg må spørre...

Mange sier at bronkitt ikke er akutt nok til legevakt, men hvis man har pustevansker er det vel lege (På legevakten) som må avgjøre om det er en lite akutt bronkitt,  astma, eller livstruende hjertesvikt (eller annet) som gir akkurat dette symptomet.

Og hvordan avklare om det er akutt og legevakten hvis man ikke får komme inn på legevakten? 

Selvdiagnostisering er vel ikke akkurat fornuftig med et slikt symptom.

Anonymkode: 79879...621

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså, jeg har null tiltro til legevakten. Jeg har blitt avvist da jeg kom inn med angstanfall, hadde aldri hatt det før og trodde jeg skulle dø. Hun i luken spurte hva jeg trodde de kunne hjelpe meg med, og ba meg kontakte fastlegen. 

Jeg har kommet inn der to forskjellige ganger med utrolige smerter i magen, og ble sendt hjem begge gangene. Det viste seg at jeg var gravid utenfor livmoren og at det hadde sprukket. Dette skjedde med ca 6mnd mellomrom. 

Jeg har kommet inn med oppbluss i ulcerøs kolitt og blitt sendt hjem. Ble senere innlagt, og var så dårlig at maskinene på sykehuset ikke klarte å måle det de skulle. 

Etter fødsel kom jeg inn fordi jeg hadde høy feber og var helt utslått. Da hadde jeg vært innlagt en uke etter fødselen pga komplikasjoner. De sendte meg hjem. Barnefar ringte føden, og jeg ble lagt inn direkte.

Dette er de verste gangene. Jeg har sagt til mannen at jeg aldri mer skal dit, så jeg holder heller ut og venter til jeg får kontakt med fastlegen. Og jeg ringer direkte til gastro, selv om det ikke er "lov", man må ha en henvisning dit. Altså det må gå via legevakt eller fastlegen. 

Hvilke maskiner greide ikke å måle mener du? 

Anonymkode: 81848...3c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...