Gå til innhold

legevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet

i kommunen jeg er bosatt nærmest gruer man seg for å ringe legevakt fordi det er både nedlatende ansatte som tar tlf og nekter legehjelp med mindre du ligger å er dødssyk. er man dødssyk så ringer en heller ambulanse.

hvilken rett gir dette en legevakt å ikke tilby en pasient hjelpen en trenger? alt skal være alvorlig akutt ifølge dem.

i mitt tilfelle fikk jeg akutt bronkitt en kveld, men ble avvist av legevakta som anbefalte at jeg heller drikker varm te og ligge med høyt hode og venter til jeg kan få bestille legetime hos fastlegen dagen etter. ingenting hjalp og jeg slet hele natta med tung pust.

et slikt legevaktkontor skulle ikke hatt rett til å drive legehjelp!

Anonymkode: 1557b...03a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send inn klage! Dette er helt absurd! Jeg skrev klage en gang og fikk medhold. 

Anonymkode: 5dcbf...1ae

• Liker 2
Skrevet

Er dette i Kvinnherad?

Anonymkode: 051bb...ae3

Skrevet

Hva skulle legevakten gjøre da? Bronkitt er vel naturlig å dra til fastlegen med.. iallfall om fastlegen var åpen dagen etter og du ringte på kvelden. Fastlegen skal ha akutt-timer. 

Anonymkode: 87cec...13f

• Liker 20
Skrevet

Har samme erfaring med legevakten der jeg bor. Helt håpløst å bli tatt alvorlig. Folk som skulle ønske de kunne dra hjem i stedet for å være på jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Legevakta prioriterte helt riktig. At du måtte vente 12-15 timer på fastlegen og ev. antibiotikakur er helt greit. Legevakten hadde ikke klart å hjelpe deg noe raskere og du hadde alikevel hatt problemer med søvn og pust. Hadde dette vært en fredagskveld så er det lenge å vente til mandag, men i en ukedag klarer man helt fint å vente et halvt døgn uten at verden går under. 

Anonymkode: fbd5e...2e6

• Liker 21
Skrevet

Hvis du sliter med pusten eller hjertet eller ekstreme smerter så er det helt idiotisk å ikke ta deg inn. De vet ikke metningen din engang. Hvis du sliter sånn med pusten at du faktisk ringer legevakt bør de se til deg. Så uansvarlig av de. 

Anonymkode: 55db5...3bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva skulle legevakten gjøre da? Bronkitt er vel naturlig å dra til fastlegen med.. iallfall om fastlegen var åpen dagen etter og du ringte på kvelden. Fastlegen skal ha akutt-timer. 

Anonymkode: 87cec...13f

hva babler du om??? fikk akutt bronkitt på kvelden!! legekontoret åpnet ikke før dagen etter! bronkitt som går på helsa løs er akutt smarting!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legevakta prioriterte helt riktig. At du måtte vente 12-15 timer på fastlegen og ev. antibiotikakur er helt greit. Legevakten hadde ikke klart å hjelpe deg noe raskere og du hadde alikevel hatt problemer med søvn og pust. Hadde dette vært en fredagskveld så er det lenge å vente til mandag, men i en ukedag klarer man helt fint å vente et halvt døgn uten at verden går under. 

nei det hadde jeg ikke hatt. de har nemlig pustemaskiner! er du ekspert på legemedisin?

Skrevet

Jeg lurer litt på hva som er greia med legevakter egentlig. Er de så overarbeidet at de er helt nedkjørt og ikke klarer å ta mange pasienter alvorlig?

Men selv når det var færre enn 5 andre pasienter og en drøss med helsearbeidere risikerer man å ikke bli tatt alvorlig. Har blitt sendt hjem med milde smertestillende fra legevakta og beskjed om å ta det med ro både da jeg hadde brukken fot og da jeg hadde brukkent ribbein.

Den ene gangen måtte jeg gå gjennom fastlegen og sykehuset neste dag og den andre gangen vente over helga før noen gadd å ta røntgen og fant ut av at jeg hadde beinbrudd. Krykkene var vel ikke et godt nok hint.

Har generelt stor tillit til helsetjenestene i Norge, men hvorfor er det sånn? Er jeg av feil oppfatning?

Anonymkode: 76dc4...b4e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer litt på hva som er greia med legevakter egentlig. Er de så overarbeidet at de er helt nedkjørt og ikke klarer å ta mange pasienter alvorlig?

Men selv når det var færre enn 5 andre pasienter og en drøss med helsearbeidere risikerer man å ikke bli tatt alvorlig. Har blitt sendt hjem med milde smertestillende fra legevakta og beskjed om å ta det med ro både da jeg hadde brukken fot og da jeg hadde brukkent ribbein.

Den ene gangen måtte jeg gå gjennom fastlegen og sykehuset neste dag og den andre gangen vente over helga før noen gadd å ta røntgen og fant ut av at jeg hadde beinbrudd. Krykkene var vel ikke et godt nok hint.

Har generelt stor tillit til helsetjenestene i Norge, men hvorfor er det sånn? Er jeg av feil oppfatning?

Krykkene skaffet jeg meg selv gjennom venner, forresten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

nei det hadde jeg ikke hatt. de har nemlig pustemaskiner! er du ekspert på legemedisin?

Pustemaskiner... du har en infeksjon som behandles med antibiotika hvis det er bakterielt eller støttebehandling hvis det er viralt. Du hadde ikke fått "pustemaskin" som du sier. 

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags hendelsesforløp presenterte du her? Fot og ribbein ligger jo ikke akkurat tett på hverandre. 

Anonymkode: fe099...484

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke legevakten som tar røntgen men sykehus eller spesialisthelsetjenesten. Et ukomplisert beinbrudd i foten et ikke akutt og kan vente et par dager. Som regel settes en gips på hvis det er stor mistanke om brudd. Mer akutte beinbrudd blir sendt til sykehuset direkte. De gjør ikke noe med ribbebeinsbrudd med mindre det er mistanke om punkterte lunger eller skade på indre organer/blødninger.

• Liker 12
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ekspert på legemedisin? Mener du lege

Anonymkode: 66aad...cea

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags hendelsesforløp presenterte du her? Fot og ribbein ligger jo ikke akkurat tett på hverandre. 

Anonymkode: fe099...484

Som jeg skrev et par ganger i innlegget du siterer, så er dette to forskjellige hendelser.

Ca. 3 år fra hverandre i tid, samme legevakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

hva babler du om??? fikk akutt bronkitt på kvelden!! legekontoret åpnet ikke før dagen etter! bronkitt som går på helsa løs er akutt smarting!

Akutt bronkitt kan fint vente til dagen etter. Ikke oppstår det i løpet av 5 min heller. 

Anonymkode: 81848...3c7

• Liker 16
Skrevet

Altså, bronkitt, akutt eller ikke, er i legevaktmat! Det kan man fin vente med til fastlegen er åpen. 

At man har tung pust ved dette, er ikke farlig (for de aller, aller fleste) selv om det føles slitsom. Bronkitt skyldes som regel virus, og det eneste man kan gjøre er å vente til det går over uansett...

Jeg forstår godt at legevakt må sile ut de alvorlige tilfellene, og når jeg ser på hva det er folk kontakter legevakten for så skjønner jeg hvorfor mange "føler seg avvist" når de ringer og ikke får komme inn.

• Liker 11
Skrevet

Er vel bare en lege som kan sette diagnose og behandling. Så at en pasient ringer inn og sier de Tror der er bronkitt men skriver mye med pusten, så vet de ingenting om det faktisk er bronkitt, om pasienten trenger oksygen osv. og fler brudd skal jo opereres innen 6 timer. Så forstår ikke hvorfor det ikke er akutt. Glad jeg bor i Oslo. Aldri blitt avvist 

Anonymkode: 55db5...3bc

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke slik det skal være selvfølgelig, og dette her er åpenbart grunnet lav bemanning. Da er det en striktere prioritering, men det vil ikke si at det er ok. Hvis man får pusteproblemer så skal man bli tatt imot av legevakt og bli vurdert av lege. Det er livsfarlig å gjøre noe annet. Ja, som regel går det bra, men hvis det ikke går bra, så skal man se at det fort kan avdekkes feil. Ja, for feil forekommer i helsevesenet dessverre. 

Jeg har heldigvis kun blitt møtt bra av legevakta i Trondheim. Ofte fått eget rom der jeg kan vente på legen hvis det er kapasitet og/eller jeg trenger det. 

Anonymkode: c0faa...a5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...