Gå til innhold

legevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet
Teatrica skrev (18 minutter siden):

Altså, bronkitt, akutt eller ikke, er i legevaktmat! Det kan man fin vente med til fastlegen er åpen. 

At man har tung pust ved dette, er ikke farlig (for de aller, aller fleste) selv om det føles slitsom. Bronkitt skyldes som regel virus, og det eneste man kan gjøre er å vente til det går over uansett...

Jeg forstår godt at legevakt må sile ut de alvorlige tilfellene, og når jeg ser på hva det er folk kontakter legevakten for så skjønner jeg hvorfor mange "føler seg avvist" når de ringer og ikke får komme inn.

Det her helt situasjonsbetinget. Veldig farlige råd du gir. Jeg ville ikke ha ventet lenge med et småbarn med akutt bronkitt, pjusk og tungpust for å si det mildt. 

Uansett er angst noe som gjerne forverrer allerede følelsen av tungpustet, og det å bli møtt imøtekommende av legevakt der man også understreker at man må ta kontakt ved forverring, er viktig og forhindrer slike opplevelser som dette her. 

Anonymkode: c0faa...a5b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det her helt situasjonsbetinget. Veldig farlige råd du gir. Jeg ville ikke ha ventet lenge med et småbarn med akutt bronkitt, pjusk og tungpust for å si det mildt. 

Uansett er angst noe som gjerne forverrer allerede følelsen av tungpustet, og det å bli møtt imøtekommende av legevakt der man også understreker at man må ta kontakt ved forverring, er viktig og forhindrer slike opplevelser som dette her. 

nettopp!

jeg hadde pusteproblemer og hostet i ett mens jeg satt i TLF med den sløve resepsjonisten i legevakta! 

ts.

Anonymkode: 1557b...03a

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Snakker vi om et småbarn her? Nei, vi gjør ikke det, vet du!

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skulle legevakten gjøre da? Bronkitt er vel naturlig å dra til fastlegen med.. iallfall om fastlegen var åpen dagen etter og du ringte på kvelden. Fastlegen skal ha akutt-timer. 

Anonymkode: 87cec...13f

Vil bare informere om at mange fastleger ikke har mulighet til å ta folk inn på dagen. Mange ganger må man vente dager og uker før man får time til det man sliter med. 
Jeg ringte legevakt ang en migrene som ikke ga seg etter en spinalpunksjon, dette skjedde fredag kveld og migrenen hadde toppet seg. Fikk beskjed om å ringe fastlegen på mandag, ikke noe legevakt kunne hjelpe med. Ringte fastlegen på mandagen og fikk time 3 uker etterpå, selv om jeg sa at jeg ikke fungerte i det daglige. 

Så nei, det er ikke alltid fastlegen kan ta inn på akutt timer..

• Liker 1
Skrevet
Tuppeluri skrev (4 timer siden):

Vil bare informere om at mange fastleger ikke har mulighet til å ta folk inn på dagen. Mange ganger må man vente dager og uker før man får time til det man sliter med. 
Jeg ringte legevakt ang en migrene som ikke ga seg etter en spinalpunksjon, dette skjedde fredag kveld og migrenen hadde toppet seg. Fikk beskjed om å ringe fastlegen på mandag, ikke noe legevakt kunne hjelpe med. Ringte fastlegen på mandagen og fikk time 3 uker etterpå, selv om jeg sa at jeg ikke fungerte i det daglige. 

Det har de faktisk plikt til. Så her er det du som ikke greier å være tydelig nok. Du kunne jo gått og kjøpt tabletter med koffein i. Det er det som brukes mot spinalhodepine. Bloodpatch unngås helst. 

Anonymkode: 81848...3c7

• Liker 11
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

hva babler du om??? fikk akutt bronkitt på kvelden!! legekontoret åpnet ikke før dagen etter! bronkitt som går på helsa løs er akutt smarting!

Hva mener du bronkitt som går på helsa løs? Bronkitt er vel en bakterie- eller virusinfeksjon som går over av seg selv etterhvert men det er lite de kan gjøre. De kan gi sånn astma-aktig medisin vet jeg (inhalator) + antibiotika hvis de tror det er bakterielt. 

Sliter man med tung pust som er så ille at det oppleves farlig så er det jo det man må si til legevakten, at man ikke får puste. Du kan ikke vite at du har bronkitt så det er jo dumt å si det til dem. 

Jeg har selv sittet timesvis og ventet hos legevakt pga kraftig lungebetennelse i en ferie når fastlegen var stengt en hel uke, resepsjonen da også mente det sikkert ikke var noe men jeg ventet nå på min tur og fikk medisin av legen. Men hadde fastlegen min vært åpen 1-2 dager etter hadde jeg dratt hjem igjen og ventet på det heller enn å sitte der i timesvis. 

4 hours ago, Tuppeluri said:

Ok men det har de plikt til om det faktisk er akutt, om man feks må ha sykemelding eller medisin på dagen. Har de ikke kapasitet skal de henvise videre til feks legevakt og da må legevakt ta imot da siden da har du jo vært i kontakt med fastlegen. Har selv alltid fått akutt-time hos min fastlege, selv når jeg selv tenkte det ikke var så akutt men de ville ha meg inn den dagen pga symptomene jeg beskrev. Men man må ringe når de åpner da. Nå vet jeg ikke hva de gjør med det tilfellet du beskriver da, om det finnes medisin mot det eller undersøkelser som bør tas,  men om du var jo jobb burde de jo tatt deg inn så du kunne få sykemelding. 

Anonymkode: 87cec...13f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Nappetass1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

nei det hadde jeg ikke hatt. de har nemlig pustemaskiner! er du ekspert på legemedisin?

Bronkitt trenger du ikke gå til lege med i det hele tatt, i alle fall ikke før etter et par dager. Du kan kjøpe smertestillende, slimløsende og hostesaft reseptfritt på apoteket. Insisterer du på legetime etter første host kan du vente til fastlegen åpner. Og pustemaskin? Altså hvor blåst er du? Legevakten besitter ikke noe i nærheten av "pustemasin", de har O2 og inhalasjonsmedisiner, men det er ikke en pustemaskin. Her prioriterte legevakten helt rett, hysteriske kvinnfolk som deg er grunn til lang ventetid. 

Tuppeluri skrev (7 timer siden):

Her har faktisk legevakten rett, de kan selvfølgelig skrive ut smertestillende, men det eneste som hjelper mot kraftig spinalhodepine er blood cloth, og det må gjøres på sykehuset. Hvorfor tok du ikke kontakt med sykehuset som utførte spinalpunksjon? Og jo, fastlegene er forpliktet til å ha akuttimer. 

Anonymkode: ff556...5dc

• Liker 2
Skrevet

“Ekspert på legemedisin” 🤣🤣🤣🤣

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bronkitt trenger du ikke gå til lege med i det hele tatt, i alle fall ikke før etter et par dager. Du kan kjøpe smertestillende, slimløsende og hostesaft reseptfritt på apoteket. Insisterer du på legetime etter første host kan du vente til fastlegen åpner. Og pustemaskin? Altså hvor blåst er du? Legevakten besitter ikke noe i nærheten av "pustemasin", de har O2 og inhalasjonsmedisiner, men det er ikke en pustemaskin. Her prioriterte legevakten helt rett, hysteriske kvinnfolk som deg er grunn til lang ventetid. 

Her har faktisk legevakten rett, de kan selvfølgelig skrive ut smertestillende, men det eneste som hjelper mot kraftig spinalhodepine er blood cloth, og det må gjøres på sykehuset. Hvorfor tok du ikke kontakt med sykehuset som utførte spinalpunksjon? Og jo, fastlegene er forpliktet til å ha akuttimer. 

Jeg er enig med deg, bare lurer på hvor du får kjøpt slimløsende reseptfritt? For det har keg aldri funnet på apoteket i Norge. Alltid måttet ha resept for slimløsende, så hvis du vet om noe - og hva det heter - så tas det imot med takk 😅

Anonymkode: 5c030...a76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med deg, bare lurer på hvor du får kjøpt slimløsende reseptfritt? For det har keg aldri funnet på apoteket i Norge. Alltid måttet ha resept for slimløsende, så hvis du vet om noe - og hva det heter - så tas det imot med takk 😅

Anonymkode: 5c030...a76

Bronkyl brusetablett selges reseptfritt i små pakninger

• Liker 6
Skrevet

Hører vi til samme legevakt? Jeg ringte en lørdagsmorgen pga urinveisinfeksjon, fikk beskjed om å kontakte fastlegen mandag. Virket som om de mente at jeg hadde fått uvi med vilje bare for å plage dem. 

En annen gang ringte jeg på vegne av mannen, som nesten hadde saget av en finger. Fikk beskjed om å ha is på og kontakte fastlegen neste dag?!? Fikk mast meg til å komme inn, og fikk da høre at jeg virket så rolig da jeg ringte at de ikke trodde det var så alvorlig. Mannen var likblek og blodet rant.

Anonymkode: 1b6fd...381

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

nei det hadde jeg ikke hatt. de har nemlig pustemaskiner! er du ekspert på legemedisin?

Tror du at du hadde fått «pustemaskin» på legevakta? Nei, er enig med anonym. De prioriterte riktig. Det er vel mange som ringer legevakta med ting som fint kan vente til dagen etter. Mye tull, rett og slett. For ikke å snakke om hvor mye tulletelefoner 113- sentralen får.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har også mange dårlige erfaringer med legevakten, og det provoserer meg noe voldsomt at jeg ikke blir tatt på alvor når jeg ringer ang meg eller noen i familien men om jeg ringer legevakten for en pasient når jeg er på jobb i hjemmesykepleien får vedkommende time på flekken. 

Anonymkode: fd80d...522

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

i kommunen jeg er bosatt nærmest gruer man seg for å ringe legevakt fordi det er både nedlatende ansatte som tar tlf og nekter legehjelp med mindre du ligger å er dødssyk. er man dødssyk så ringer en heller ambulanse.

hvilken rett gir dette en legevakt å ikke tilby en pasient hjelpen en trenger? alt skal være alvorlig akutt ifølge dem.

i mitt tilfelle fikk jeg akutt bronkitt en kveld, men ble avvist av legevakta som anbefalte at jeg heller drikker varm te og ligge med høyt hode og venter til jeg kan få bestille legetime hos fastlegen dagen etter. ingenting hjalp og jeg slet hele natta med tung pust.

et slikt legevaktkontor skulle ikke hatt rett til å drive legehjelp!

Akkurat det samme jeg erfarte. Jeg har bestemt aldri å ringe legevakt. Jeg erfarte dette med to forskjellige kommuner. Det er særdeles beklagelig den type holdninger har inntruffet i legevakt systemet. Jeg bannet veldig etter at jeg ikke husket første opplevelsen. Heldigvis forstod legekontoret der jeg har fastlege meg som er 100 mil unna. De ringte meg på morgenen. Det gjorde godt. 

Anonymkode: bf99d...4e8

Skrevet

Jeg har alltid blitt behandlet godt på legevakten, men har aldri vært på småbylegevakter, bare i Bergen og i Drammen. Ofte må man vente en stund, og det er lett å glemme at det også er ambulanseinngang på baksiden, så man vet ikke hvor mange som er foran i køen heller. Og når man tror man kanskje kan være neste, så kommer det inn et febervarmt lite barn med stresset forelder inn døren. Skjønner ikke at de som driver med triage orker/greier det, jeg hadde syntes det var megavanskelig å kontinuerlig prioritere og så omprioritere igjen.

Har forøvrig også vært på legevakten med bronkitt tidligere, men da var jeg på reise og hadde ikke tilgang til fastlegen. Det var vinter og vanskelig å få igjen pusten etter å ha hostet med iskald luft. Fikk Cosylan for å greie å sove. Ble tatt på alvor og fikk hjelp. Dette var heldigvis før korona, nå ville jeg aldri orket tanken på å sitte på venterom med så sterk hoste at man må holde fast ribbena for hvert host.

Når jeg tenker meg om har jeg aldri ringt legevakten på forhånd, jeg har alltid bare møtt opp og aldri blitt avvist i luken. Forrige gang forsøkte de å sende meg til en mindre bydelslegevakt fordi jeg ville blitt sittende å vente så lenge på hovedlegevakten pga prioriteringene, men da jeg gjentok at jeg var der pga jeg var nervøs for den akutte tilstanden nå når jeg var gravid, så slapp jeg inn kun 20 min senere. Sykepleieren hadde ikke hørt den delen om at jeg var gravid første gangen (var tidlig, jeg var ikke vant til å annonsere det), men det var hun som kalte meg frem til luken igjen for å finne den bedre løsningen for meg, som da altså først var å sende meg videre for at jeg skulle slippe å vente.

Anonymkode: 29778...6e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 20.06):

Hører vi til samme legevakt? Jeg ringte en lørdagsmorgen pga urinveisinfeksjon, fikk beskjed om å kontakte fastlegen mandag. Virket som om de mente at jeg hadde fått uvi med vilje bare for å plage dem. 

En annen gang ringte jeg på vegne av mannen, som nesten hadde saget av en finger. Fikk beskjed om å ha is på og kontakte fastlegen neste dag?!? Fikk mast meg til å komme inn, og fikk da høre at jeg virket så rolig da jeg ringte at de ikke trodde det var så alvorlig. Mannen var likblek og blodet rant.

Anonymkode: 1b6fd...381

UVI er ikke legevakt-sak - det kan du vente til fastlegen er på plass igjen med. Riktig prioritert av legevakten. 

Det med mannen din derimot er ikke riktig...

• Liker 5
Skrevet

Legevakt her også er ikke alltid bra. 

Da minste på 2.5 var født, født prematur uke 31, fikk vi litt info når det gjaldt Rs-virus, og hva man kunne se etter selv. Vi kom hjem fra intensiven etter 5 uker. 

Broren hans ble forkjøla, og jeg følte raskt det samme ville skje med minste. 

Minste ble smitta, rett før han ble 2 måneder. Det starta med litt hosting, før han ble veldig kjapt helt tett. Var veldig nervøs, så jeg sendte pappaen til legevakta med han. De konkluderte med at han var frisk. 

Morgen etter ble det enda forverring, og utover dagen. Han hadde ingen stemme igjen, jeg så at han slet med pusten, ved at huden ble trekt under ribben. Igjen konkluderte legevakt med at han var frisk og sendte de hjem. 

Morgen etter hadde vi heldigvis kontrolltilme på intensiven, der så de kjapt at han slet, han ble lagt inn 9 dager med C-pap. 

Heldigvis kom vi tidlig sånn at han kunne få hjelp ganske fort. Men det hender spedbarn dør av RS-virus :(

Også for noen år siden, på samme legevakt, dro eksmannen og mammaen hennes på legevakt, fordi hun hadde kasta opp svart. Men sidrn hun ikke kasta opp der og da, antok han at det hadde gått over, hun ble sendt hjem med paracet. 

Ble hastekjørt på sykehus timer etter, og etter noen uker viste det seg at hun hadde tarmkreft.

Er desverre mange som gjør feilvurderinger på legevakt 😬

Anonymkode: 38173...472

• Liker 3
Skrevet
Teatrica skrev (10 timer siden):

UVI er ikke legevakt-sak - det kan du vente til fastlegen er på plass igjen med. Riktig prioritert av legevakten. 

Det med mannen din derimot er ikke riktig...

jeg er ikke enig, UVI er lørdag kan ikke vente til fastlegen åpner mandag. I verste fall kan det gå oppover må nyrene og utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, så UVI bør tas inn på LV.

• Liker 6
Skrevet
KristinF skrev (På 4.10.2021 den 20.10):

Tror du at du hadde fått «pustemaskin» på legevakta? Nei, er enig med anonym. De prioriterte riktig. Det er vel mange som ringer legevakta med ting som fint kan vente til dagen etter. Mye tull, rett og slett. For ikke å snakke om hvor mye tulletelefoner 113- sentralen får.

og du formidler her som ekspert? det er jo sånne holdninger som du uttrykker som mennesker reagerer på. De blir ikke hørt og blir avvist. Håper ikke du jobber i helsevesenet for der har du ikke noe å gjøre.

Anonymkode: bf99d...4e8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...