Gå til innhold

Julegaver, bare mas

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ifjor kjørte vi én gave til hver av de  voksne. Altså, alle de voksne kjøpte inn én gave og fikk én gave hver. Istedet for at alle kjøpte til alle. Så er det bare små 3 barn i familien. Vi har ingen krav til pris, men søsteren min og jeg snakket om et prisnivå på 200-400 kr sånn ca. Og brukte gaver til barna er absolutt lov. I bursdagsgave til fetteren sin har barna mine pakket inn noen av duploklossene sine, og så har vi voksne overført et lite pengebeløp til aksjefond. 

Anonymkode: fa6a4...4cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser vel hvor skjevt det blir når du gir for 2000 til deres 4 barn, og får for 500 tilbake til ditt barn?

En julegave fra tante/onkel skal være en hyggelig oppmerksomhet. Ikke innhøsting av alt barn trenger. Foreldre får skaffe det barn trenger.

Selv om deres søsken gir til både dere voksne og barnet, så blir det likevel mindre i verdi.

Jeg hadde sagt fra at dere har så mange barn at vi fremover prioriterer julegave til ungene. Opp til konfirmasjonsalder og deretter slutt.

Dere bruker jo 2800 i julegave pr familie. Helt vanvittig. Gå ned til 2-300 pr barn så blir totalen 1200-1500. De bruker jo 1500 på deres familie.

Anonymkode: 43bfc...bd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 22.47):

Selvfølgelig får du ikke «drit du ikke trenger» når du faktisk dikterer hva folk skal kjøpe. Det høres jo helt meningsløst ut.

Anonymkode: 8a906...973

Dikterer? Er akkurat på samme viset som når et brudepar legger ut ønskeliste. Reagerer du på det og? Det er kun fordi alle skal få noe de trenger og ikke " drit og ræl" . For det er mye morsommere å få det innpakket enn å kjøpe selv. 

Anonymkode: 0e2e6...f0a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 22.46):

Hereegud, voksne folk med ønskeliste er så jævlig cringe. Spesielt når vedkommende fint har økonomi til å kjøpe det selv.

Så du mener det eneste som gjør jula til en fin kveld er gaver? Shit så grisk du er! 
Hva med å spise god mat med familien, gode samtaler, stemningen, lysene?

Anonymkode: 8a906...973

Skjerp deg. I noen familier er det helt vanlig med ønskelister. Foreldrene mine, og min søster ber om ønskeliste fra meg hvert år. Slik har det alltid vært. At man er glad i å få gaver betyr ikke at man ikke setter pris på de andre aspektene ved julen.

Anonymkode: e19af...79b

Skrevet

Vi er også i lik situasjon som dere. Vi har også spurt familien om at vi bare kan gi til barna (til de av søsknene våre som har barn). Den ene siden av familien sier at det er greit. Men den andre siden (min side) synes det er så koselig å gi og få gaver, at de voksne ønsker å fortsette å gi til hverandre i tillegg til barna.

Det blir mye vin under treet, det er i allefall gaver jeg selv setter stor pris på. De som ikke feirer i vår del av landet, kan selv hente gaven sin på polet, da slipper jeg å sende i posten. Det er gull verdt. Eller sjokolade, strikkesokker osv. Jeg er flink til å handle på salg (f.eks. black friday) når det nærmer seg jul.

Anonymkode: 20bff...136

Skrevet

Vi gir familiegaver til alle bortsett fra til egne barn og ektefelle.  En gave til maks 600 kr per husholdning, uansett antall voksne og barn.

En voksen, tre barn = familiegave til maks 600 kr
To voksne, ett barn = familiegave til maks 600 kr.
To voksne, fire barn = familiegave til maks 600 kr.

Hva de får kommer an på hva familien ønsker seg, men det kan være alt fra brettspill/puslespill til familien, tilskudd til opplevelser (gavekort til ønsket opplevelse), spiselige gaver, eller andre forbruksvarer.

Til familiemedlemmer som ikke har barn ligger prisen litt lavere en 600 kr, men de får også noe de ønsker seg.

Grunnen til at vi har valgt å gjøre det slik er at vi er en bitteliten kjernefamilie midt i blant mange storfamilier, noe som betyr at vi i en periode ga oppimot 30 gaver á 250 til stort og smått.  Det ble for dyrt, og vi halverte gavebudsjettet ved å gjøre det på denne måten, samtidig som mottakerne ble mer fornøyde med det de fikk også.  :)

Anonymkode: aed58...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...