Anciol Skrevet 2. oktober 2021 #41 Skrevet 2. oktober 2021 Bak stained glass cookies, eller hjemmelagede produkter som pesto etc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #42 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi laget en fb gruppe, la til alle som vi vanligvis gir til og skrev ; I år gir vi bare gaver til barna. Viksne folk kan kjøpe det de vil ha selv! Alle var egentlig enige. Anonymkode: 6d58e...6b9 Hva med de familier der alle er voksne? Stusslig! Anonymkode: 0e2e6...f0a 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #43 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med de familier der alle er voksne? Stusslig! Anonymkode: 0e2e6...f0a Hvorfor er det så stusselig? Jeg ville heller spart pengene jeg ellers ville brukt på andre og kjøpt noe JEG ønsker meg, til meg selv. Mye bedre en å få masse ræl som du aldri egentlig har ønsket deg. Anonymkode: facc0...d7c 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #44 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med de familier der alle er voksne? Stusslig! Anonymkode: 0e2e6...f0a Stusselig? I vår svigerfamilie setter vi så enormt stor pris på å bare være sammen, spise god mat. Har en pakkelek med terninger, alle har med noe for maks 100 kroner f.eks., som vi gjør etter at ungene har sovnet. Utrolig gøy og fint. Stusselig med voksne som sitter og fyller husene sine med drit de ikke har bruk for eller kan kjøpe selv. Anonymkode: 8a906...973 5
Sunnys Skrevet 2. oktober 2021 #45 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så er det på tide å tenke på julegaver igjen. Jeg har spurt så mange ganger om vi ikke bare kan kutte ut julegaver men ingen i familien tar hintet.. Min samboer og jeg har begge alminnelige jobber i det offentlige og vår samlede lønn er bare rett over det enkelte familiemedlemmer i det private tjener alene. Både min mann og jeg har familier med flere søsken og de har alle mange barn. Selv har vi valgt å få et barn, økonomi var det som gjorde at vi valgte å ikke få flere. Selv er jeg drittlei julegaver, både fordi jeg ikke er veldig flink til å finne på fine gaver som passer den enkelte og dermed bruker uhorvelig mye tid på det, men også fordi jeg strengt tatt ikke har råd. Mine to søsken gir feks gave for ca 500 til mitt barn og 800 på fellesgave til min mann og meg. De har selv fire barn hver. Min mann har tre søsken, alle har tre barn hver, de gir for en litt mindre sum til oss, men barnet mitt får gave for ca 500. Vi, dvs jeg, sparer hele året på egen gavekonto for å matche dette sånn noenlunde. Dvs at vi bruker flere tusen på disse ungene, tre av dem har begynt å bli voksne og har egne jobber. Så kommer foreldre i tillegg, pluss at mannens fettere og kusiner har en tradisjon med å gi hverandre gaver. Altså vi ender alltid opp med å gi de en liten ting og, en vinflaske eller noe. De samme familiemedlemmene inviterer alle fortsatt til bursdagsfeiring hver gang de fyller år, så kontoen minker jevnt gjennom året også. Min mann og jeg har for lengst kuttet ut gaver til hverandre både til bursdag og jul, vi har mer enn nok med å oppfylle alle andres ønsker og i tillegg kjøpe noe til eget barn. Egentlig skulle jeg gjerne kun mottat en eneste gave og det fra mann og barnet. Jeg har egentlig gitt opp å spørre om vi kan kutte ut gaver mellom voksne, det virker som om den eneste som ønsker det er meg. Spørsmålet er hvor langt jeg kan dra det ned nå uten å virke helt koko. Jeg stresser hvert år pga dette. Uansett om vi kun brukte 200 på den enkelte så må vi ut med flere tusen. Jeg orker ikke mer. Anonymkode: facc0...d7c Her synes jeg du fint ka si at dere kun kjøper til barna da det blir stor utlegg. det er ikke meningen at folk skal gå konkurs nærmest for kjøpegalskapen til jul. Vi kjøper kun til barna. Pluss besteforeldrene og hverandre- meg og mannen. Vi søsken er enig om at vi dropper hverandre. Vi kan heller kjøpe til hverandre når barna er over 18 og vi har sluttet med gave til de 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #46 Skrevet 2. oktober 2021 Du kan nok ikke få i pose og sekk, enten må du kjøpe de gavene eller så må du orke dårlig samvittighet. Jeg har kuttet over tid nå, og jeg har sagt tydelig ifra at gavene blir ikke slik de var tidligere, punktum. Gjorde det i fjor og det var tipp topp. Anonymkode: 2a451...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #47 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor er det så stusselig? Jeg ville heller spart pengene jeg ellers ville brukt på andre og kjøpt noe JEG ønsker meg, til meg selv. Mye bedre en å få masse ræl som du aldri egentlig har ønsket deg. Anonymkode: facc0...d7c Jeg får aldri ræl, jeg gir bort ønskeliste og har omtenksomme folk som gir meg gave. Og jula er spesiell, skal vi ødelegge det ved å la det være som en vanlig kveld? Anonymkode: 0e2e6...f0a 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #48 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Stusselig? I vår svigerfamilie setter vi så enormt stor pris på å bare være sammen, spise god mat. Har en pakkelek med terninger, alle har med noe for maks 100 kroner f.eks., som vi gjør etter at ungene har sovnet. Utrolig gøy og fint. Stusselig med voksne som sitter og fyller husene sine med drit de ikke har bruk for eller kan kjøpe selv. Anonymkode: 8a906...973 For min del så blir det ikke til at jeg kjøper noe til meg selv, det er mye hyggeligere å bruke det på gaver til andre. Og jeg får aldri " drit jeg ikke trenger" . Anonymkode: 0e2e6...f0a 1
Marissa Skrevet 2. oktober 2021 #49 Skrevet 2. oktober 2021 (endret) Gaver til barna frem til de er konfirmert, ingen gaver mellom voksne søsken/svigersøsken. Mine foreldre insisterer på gave til meg og mine søsken, og de får av meg, men ellers ikke til voksne. Jeg trenger ikke gaver på julaften egentlig, det er mat og selskap som er gøy syns jeg. Endret 2. oktober 2021 av Marissa utfyllende svar 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #50 Skrevet 2. oktober 2021 Gir til søsken som er enslige, foreldre, barn av søsken som ikke er konfirmert, egne barn og barnebarn. Anonymkode: 9057c...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #51 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg sendte melding til familien om at vi ikke gir gaver (verken bursdag eller julegave) til de voksne lenger, og vi gir for maks 300 kr til hvert av tantebarna. Ble nok endel sutring av det, men ikke mitt problem. De får sutre seg imellom. Uaktuelt å kjøpe gaver til tantebarn som har ALT for 500 kroner, og voksne med god økonomi for samme pris. Anonymkode: 8a906...973 I min manns familie fant de plutselig ut at det kun var barna som skulle få gave. Det var ørten barn. Problemet var bare at vi ikke hadde barn.. snakk om enveis kostnad Anonymkode: aeb8c...a67 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #52 Skrevet 2. oktober 2021 Synes det er en selvfølge at man bare gir til barna, men dersom det er voksne uten barn så får de også selvsagt gave. Anonymkode: a0509...00d 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #53 Skrevet 2. oktober 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: I min manns familie fant de plutselig ut at det kun var barna som skulle få gave. Det var ørten barn. Problemet var bare at vi ikke hadde barn.. snakk om enveis kostnad Anonymkode: aeb8c...a67 Er det så ikke bare å spille dum og spørre hvem som skal gi gave til barna, og hvem barna gir gave til retur!? Anonymkode: 8badb...d87 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #54 Skrevet 2. oktober 2021 Her er det mange som mener så mangt. Vi har alle ulike tradisjoner når det gjelder jul, og gaver. Noen kjøper til mange, andre til få. hva som er riktig for dere trenger ikke være riktig for ts. her må ts snakke med familien og bli enig i hva de skal gjøre. Anonymkode: b1ced...4b8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #55 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stusselig? I vår svigerfamilie setter vi så enormt stor pris på å bare være sammen, spise god mat. Har en pakkelek med terninger, alle har med noe for maks 100 kroner f.eks., som vi gjør etter at ungene har sovnet. Utrolig gøy og fint. Stusselig med voksne som sitter og fyller husene sine med drit de ikke har bruk for eller kan kjøpe selv. Anonymkode: 8a906...973 Er så glad vi unner hverandre gaver, bruker tid på å finne gaver så ci ikke fyller huset med dritt Anonymkode: 66833...5d5 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #56 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kjenner noen barnefamilier som har begynt med dette. Jeg som enslig får ikke gaver, men det forventes fortsatt gaver fra meg til barna deres. Anonymkode: 95745...e8f Ja, samme her... har ingen barn men det forventes at jeg bruker 500kr på hvert av mine søsken sine barn. 11 unger tilsammen. Anonymkode: 1f5e6...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #57 Skrevet 2. oktober 2021 Her er vi så få at vi gir gaver til alle selv hun over 18. Jeg har ikke lyst til at julaften skal bli en helt vanlig kveld. Anonymkode: afee1...29d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #58 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg får aldri ræl, jeg gir bort ønskeliste og har omtenksomme folk som gir meg gave. Og jula er spesiell, skal vi ødelegge det ved å la det være som en vanlig kveld? Anonymkode: 0e2e6...f0a Hereegud, voksne folk med ønskeliste er så jævlig cringe. Spesielt når vedkommende fint har økonomi til å kjøpe det selv. Så du mener det eneste som gjør jula til en fin kveld er gaver? Shit så grisk du er! Hva med å spise god mat med familien, gode samtaler, stemningen, lysene? Anonymkode: 8a906...973 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #59 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For min del så blir det ikke til at jeg kjøper noe til meg selv, det er mye hyggeligere å bruke det på gaver til andre. Og jeg får aldri " drit jeg ikke trenger" . Anonymkode: 0e2e6...f0a Selvfølgelig får du ikke «drit du ikke trenger» når du faktisk dikterer hva folk skal kjøpe. Det høres jo helt meningsløst ut. Anonymkode: 8a906...973 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #60 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg handlet ALLE julegavene bortsett fra én på fredag. Deilig! Og det var ikke no skit jeg handlet inn heller. Mange gode tilbud for tiden! Alle vet at julen kommer. Det er bare å få det gjort og avsegstyrt. Ikke dvel med julegavene i hele desember. Desember er for førjulskos og andre oppgaver. Så sug deg på tilbudene som kommer fra sommeren av. Jeg kjøpte inn lego og duplo til mine nieser og nevøer. På tilbud, selvsagt. Store legoby-pakker til en verdi av 499,- for 249,-. F.eks. Hadde jeg ventet til november/desember så ville den nok kostet 599,-, eventuelt vært utsolgt! Så ikke nøl folkens. Kast dere inn i det. Det må gjøres. Og det kan likegodt gjøres gjennom høsten på tilbud enn i siste liten. Klarer du å få alle julegavene ferdig før adventsstjerna blir tent i vinduet, så ser du også at det er ikke så mye pes heller. For pesen tar du deg av på høsten når det ellers ikke skjer noe som helst. Anonymkode: a2301...af7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå