AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #61 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg handlet ALLE julegavene bortsett fra én på fredag. Deilig! Og det var ikke no skit jeg handlet inn heller. Mange gode tilbud for tiden! Alle vet at julen kommer. Det er bare å få det gjort og avsegstyrt. Ikke dvel med julegavene i hele desember. Desember er for førjulskos og andre oppgaver. Så sug deg på tilbudene som kommer fra sommeren av. Jeg kjøpte inn lego og duplo til mine nieser og nevøer. På tilbud, selvsagt. Store legoby-pakker til en verdi av 499,- for 249,-. F.eks. Hadde jeg ventet til november/desember så ville den nok kostet 599,-, eventuelt vært utsolgt! Så ikke nøl folkens. Kast dere inn i det. Det må gjøres. Og det kan likegodt gjøres gjennom høsten på tilbud enn i siste liten. Klarer du å få alle julegavene ferdig før adventsstjerna blir tent i vinduet, så ser du også at det er ikke så mye pes heller. For pesen tar du deg av på høsten når det ellers ikke skjer noe som helst. Anonymkode: a2301...af7 Det handler om mindre ting enn pes. Bare det at man skal kjøpe på tilbud så det skal SE dyrere ut enn det er...?? Overforbruk og materialisme alt sammen. Anonymkode: 8a906...973 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #62 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det handler om mindre ting enn pes. Bare det at man skal kjøpe på tilbud så det skal SE dyrere ut enn det er...?? Overforbruk og materialisme alt sammen. Anonymkode: 8a906...973 Vel, man gir jo en langt høyere verdi enn man betaler, og da ser det jo bra ut. Mye bedre å kjøpe ting de har lyst på på tilbud enn noe ræl bare for å gi. Det går an å planlegge litt. Anonymkode: a2301...af7 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #63 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vel, man gir jo en langt høyere verdi enn man betaler, og da ser det jo bra ut. Mye bedre å kjøpe ting de har lyst på på tilbud enn noe ræl bare for å gi. Det går an å planlegge litt. Anonymkode: a2301...af7 Utrolig trist tankegang. Anonymkode: 8a906...973
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #64 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Utrolig trist tankegang. Anonymkode: 8a906...973 Hvordan er det en trist tankegang?? Det du skriver er jo VM i trist tankegang i forhold... Gud bedres. Anonymkode: a2301...af7 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #65 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I min manns familie fant de plutselig ut at det kun var barna som skulle få gave. Det var ørten barn. Problemet var bare at vi ikke hadde barn.. snakk om enveis kostnad Anonymkode: aeb8c...a67 I sånner tilfeller syns jeg det er ganske åpenlyst at man gir gave til det barnløse paret. Hvis ikke hadde jeg droppet å gi gaver til barna. Hilsen ikke barnløs men ikke fullstendig i troen om at verden handler om mine barn, og kun de. Anonymkode: 0c87d...c09 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #66 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Utrolig trist tankegang. Anonymkode: 8a906...973 Ja du har en trist tankegang! Anonymkode: 66833...5d5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #67 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja du har en trist tankegang! Anonymkode: 66833...5d5 Klart man handler på tilbud når en har mange en skal kjøpe til. En får ikke en fantastisk gave for 200 liksom. Finner du noe kjempefint på 50% så får jo mottakeren en bedre gave. jeg liker å gi gaver folk blir glad for. Liker ikke gi ræl til folk når jeg får flotte gaver tilbake Anonymkode: b1ced...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #68 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg føler med deg,ts. Jeg hater å bruke tid på julegaver og tråle gjennom overfylte butikker, så jeg sluttet å kjøpe gave for flere år siden. De får en fin 3-retters hos meg og det skaper gode minner. Barna får penger som jeg setter inn i fond. Det holder. Penger som kommer godt med når de flytter hjemmefra, eller ta lappen osv… Anonymkode: 908b5...a33
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #69 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så er det på tide å tenke på julegaver igjen. Jeg har spurt så mange ganger om vi ikke bare kan kutte ut julegaver men ingen i familien tar hintet.. Min samboer og jeg har begge alminnelige jobber i det offentlige og vår samlede lønn er bare rett over det enkelte familiemedlemmer i det private tjener alene. Både min mann og jeg har familier med flere søsken og de har alle mange barn. Selv har vi valgt å få et barn, økonomi var det som gjorde at vi valgte å ikke få flere. Selv er jeg drittlei julegaver, både fordi jeg ikke er veldig flink til å finne på fine gaver som passer den enkelte og dermed bruker uhorvelig mye tid på det, men også fordi jeg strengt tatt ikke har råd. Mine to søsken gir feks gave for ca 500 til mitt barn og 800 på fellesgave til min mann og meg. De har selv fire barn hver. Min mann har tre søsken, alle har tre barn hver, de gir for en litt mindre sum til oss, men barnet mitt får gave for ca 500. Vi, dvs jeg, sparer hele året på egen gavekonto for å matche dette sånn noenlunde. Dvs at vi bruker flere tusen på disse ungene, tre av dem har begynt å bli voksne og har egne jobber. Så kommer foreldre i tillegg, pluss at mannens fettere og kusiner har en tradisjon med å gi hverandre gaver. Altså vi ender alltid opp med å gi de en liten ting og, en vinflaske eller noe. De samme familiemedlemmene inviterer alle fortsatt til bursdagsfeiring hver gang de fyller år, så kontoen minker jevnt gjennom året også. Min mann og jeg har for lengst kuttet ut gaver til hverandre både til bursdag og jul, vi har mer enn nok med å oppfylle alle andres ønsker og i tillegg kjøpe noe til eget barn. Egentlig skulle jeg gjerne kun mottat en eneste gave og det fra mann og barnet. Jeg har egentlig gitt opp å spørre om vi kan kutte ut gaver mellom voksne, det virker som om den eneste som ønsker det er meg. Spørsmålet er hvor langt jeg kan dra det ned nå uten å virke helt koko. Jeg stresser hvert år pga dette. Uansett om vi kun brukte 200 på den enkelte så må vi ut med flere tusen. Jeg orker ikke mer. Anonymkode: facc0...d7c Rett og slett .. bare kjøp til barn .. de som har flyttet ut og jobber selv hadde bare gitt en vinflaske evt… Anonymkode: 8c674...3c1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #70 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er så glad vi unner hverandre gaver, bruker tid på å finne gaver så ci ikke fyller huset med dritt Anonymkode: 66833...5d5 Når det blir et stort innhugg i noens økonomi, i den grad at man blir bekymret for å ha råd .. unner du de å oppleve det ? Anonymkode: 8c674...3c1 1
Hmmmmmm Skrevet 3. oktober 2021 #71 Skrevet 3. oktober 2021 Jula er faktisk trivelig, så fort jeg ble kvitt gavepresset. Endelig kan jeg glede meg over jula, pynte og bake til jul gir meg en fin julefølelse. Penger spart også. Gir til min datter da. Dyrt nok det🤭
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #72 Skrevet 3. oktober 2021 Dere må bare snakke med deres egne søsken, en og en. Og gjør det nå. Alle involverte her har minst fem nevøer og nieser, dere har 17. En liten presang til alle barn under x år. Nedskalere hos dere voksne også. Snakk penger, slik det er i dag koster dette dere 12500,-. Ikke bland inn svigerinner og svogere, ikke bli enige om felles regler. Bare gi beskjed: fra i år har Tore og jeg bestemt at vi gjør det slik, pga..12500,- er for mye. Anonymkode: 9f71e...c83 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #73 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart man handler på tilbud når en har mange en skal kjøpe til. En får ikke en fantastisk gave for 200 liksom. Finner du noe kjempefint på 50% så får jo mottakeren en bedre gave. jeg liker å gi gaver folk blir glad for. Liker ikke gi ræl til folk når jeg får flotte gaver tilbake Anonymkode: b1ced...4b8 Hæ?? Anonymkode: 66833...5d5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #74 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Når det blir et stort innhugg i noens økonomi, i den grad at man blir bekymret for å ha råd .. unner du de å oppleve det ? Anonymkode: 8c674...3c1 Var ikke det jeg svarte på Anonymkode: 66833...5d5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #75 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere må bare snakke med deres egne søsken, en og en. Og gjør det nå. Alle involverte her har minst fem nevøer og nieser, dere har 17. En liten presang til alle barn under x år. Nedskalere hos dere voksne også. Snakk penger, slik det er i dag koster dette dere 12500,-. Ikke bland inn svigerinner og svogere, ikke bli enige om felles regler. Bare gi beskjed: fra i år har Tore og jeg bestemt at vi gjør det slik, pga..12500,- er for mye. Anonymkode: 9f71e...c83 Dette. Jeg gjorde dette for 7-8 år siden. Tok en prat med brødrene mine og forklarte at jeg kun kom til å kjøpe til nieser og nevøer, ikke oss søsken i mellom (mine brødre pleide å kjøpe ræl til meg uansett). Hva de gjør mellom seg spiller ingen rolle for meg. Så tok jeg praten med mine foreldre. Ble enige om at vi voksne heller kan gi noe symbolsk oss i mellom, da egentlig ingen av oss ønsker oss ting til jul. Alle kjøper det de trenger i løpet av året. Så fikk jeg mannen til å ta samme prat med sine søsken og foreldre. Samtaler hver for seg, ikke i plenum. Søsknene hans virket i grunnen lettet over å slippe å styre med gaver oss voksne i mellom. Svigermor var i begynnelsen litt snurt over at det ikke lenger skulle ligge grandiose gaver under treet, men i ettertid har hun satt pris på det. Mindre fokus på det materielle. Nå var det kanskje "lettere" for min mann og meg å få bort kjøpefokuset, da vi faktisk er de mest pengesterke av alle søsknene våre. Alle vet at vi ikke gjør dette for å spare penger, men for å få julen til å handle om noe annet enn materialistiske ting. Og før noen her inne kaller oss gniene: vi arrangerer nydelige juleselskap for begge familiene hver jul. Jeg legger heller ned tid og penger i god mat, vin, vakre blomster og pen dekorasjon. Er ei julejente til beinet, så elsker å skape god julestemning i hjemmet ❤🎄❄ Tim syvende og sist handler vel julen om å være sammen med dem man er glad i❤ Anonymkode: 81d0c...b99 3
Sola de Skrevet 3. oktober 2021 #76 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 11.50): Så er det på tide å tenke på julegaver igjen. Jeg har spurt så mange ganger om vi ikke bare kan kutte ut julegaver men ingen i familien tar hintet.. Min samboer og jeg har begge alminnelige jobber i det offentlige og vår samlede lønn er bare rett over det enkelte familiemedlemmer i det private tjener alene. Både min mann og jeg har familier med flere søsken og de har alle mange barn. Selv har vi valgt å få et barn, økonomi var det som gjorde at vi valgte å ikke få flere. Selv er jeg drittlei julegaver, både fordi jeg ikke er veldig flink til å finne på fine gaver som passer den enkelte og dermed bruker uhorvelig mye tid på det, men også fordi jeg strengt tatt ikke har råd. Mine to søsken gir feks gave for ca 500 til mitt barn og 800 på fellesgave til min mann og meg. De har selv fire barn hver. Min mann har tre søsken, alle har tre barn hver, de gir for en litt mindre sum til oss, men barnet mitt får gave for ca 500. Vi, dvs jeg, sparer hele året på egen gavekonto for å matche dette sånn noenlunde. Dvs at vi bruker flere tusen på disse ungene, tre av dem har begynt å bli voksne og har egne jobber. Så kommer foreldre i tillegg, pluss at mannens fettere og kusiner har en tradisjon med å gi hverandre gaver. Altså vi ender alltid opp med å gi de en liten ting og, en vinflaske eller noe. De samme familiemedlemmene inviterer alle fortsatt til bursdagsfeiring hver gang de fyller år, så kontoen minker jevnt gjennom året også. Min mann og jeg har for lengst kuttet ut gaver til hverandre både til bursdag og jul, vi har mer enn nok med å oppfylle alle andres ønsker og i tillegg kjøpe noe til eget barn. Egentlig skulle jeg gjerne kun mottat en eneste gave og det fra mann og barnet. Jeg har egentlig gitt opp å spørre om vi kan kutte ut gaver mellom voksne, det virker som om den eneste som ønsker det er meg. Spørsmålet er hvor langt jeg kan dra det ned nå uten å virke helt koko. Jeg stresser hvert år pga dette. Uansett om vi kun brukte 200 på den enkelte så må vi ut med flere tusen. Jeg orker ikke mer. Anonymkode: facc0...d7c Jeg pleier å kjøpe gaver i gjennom hele året. Er alltid mange gode tilbud. Kommer vesentlig billigere i fra det slik, enn å vente til høsten når alt blir satt opp i pris. Alle får noe de ønsker seg, noe de trenger, og noe som vil passe fint til dem Om de ikke vil slutte å gi gaver dere i mellom, så kan kanskje det være et rimeligere alternativ for dere? 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #77 Skrevet 3. oktober 2021 22 hours ago, AnonymBruker said: Utrolig trist tankegang. Anonymkode: 8a906...973 Tipper at du egentlig hater jul og har ikke mange som feirer sammen med deg - så du må tråkke ned på andre som feirer annerledes. Her kjøper vi og får gaver og vi elsker det. Deal with it. Anonymkode: 377ff...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #78 Skrevet 3. oktober 2021 jeg har mange tantebarn, og de 2 siste åra, har jeg gitt en stor melkesjokolade til dem i julegave. og gjett, det er den beste gaven de får, de blir såå glad 🥰 Voksne trenger faktisk ikke gave. Vi gjorde det sånn i familien at når man fikk barn, så ga man kun gave til barna og ikke oss voksne:) Det er barna det er størst glede for, og man må absolutt ikke bruke flere tusen på gaver:) Syntes det er ufint når man er utakknemlig uansett hva man får. Jeg kan skjønne at barn kan bli litt såra og skuffa, det er jo ikke unormalt, men om foreldre blir det på barnas vegne, det er ikke greit. Si det som det er, at det blir ingen store gaver. Største gaven i jula er å være samla med familien. Anonymkode: b943a...284
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #79 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg er selv veldig stor tilhenger av å ikke gi over evne og synes hele gavehysteriet er så fjasete. Jeg gir ikke veldig mye i gave til hvert tantebarn fordi det er så mange av dem og derfor må summen begrenses til ca 200 kr. Jeg bruker ikke mange tusenlappene i julegaver, og er glad for det. Ofte pleier jeg å strikke noe også, så selv om det tar tid blir det som regel ikke enorme utgifter til garn. Til min kjære gir jeg for sånn 500 kr. Hadde jeg hatt dårligere råd, hadde jeg nok avtalt med de andre voksne at jeg bare gir gave til barna slik at det ikke forventes at de voksne får. Anonymkode: df7c5...2be
tøva Skrevet 3. oktober 2021 #80 Skrevet 3. oktober 2021 Gjør det enkelt for dere selv, til første desember ordner du en Flax kalenderender til de ulike familiene skriver en hyggelig kort og gir beskjed om at julegaver utgår ,og til jul lager du en enkel godtepose til ungene om dere skal feire jul sammen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå