Gå til innhold

Hva er det som gjør at du ser på deg selv som et offer til enhver tid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ganske enkelt spørsmål, hvorfor er damer så glad i å se på seg selv som offer i enhver gitt situasjon til enhver tid? Hva er det som gjør at du alltid er et offer til enhver situasjon, og hvis du skal ta deg tiden til å svare: er du i stand til å gi meg noe du som dame kan ta ansvar for uten at det involverer å skylde på et eller annet mannfolk? 

Anonymkode: 1f80d...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er dame, men er 'desverre' helt motsatt. Jeg nekter å kalle meg for offer. Lyver gjerne for meg selv og andre om så er. Ex en voldtekt jeg nektet å vedkjenne meg. At x var utro, fortalte jeg ingen. Syns sånne ting bare er flaut og nedverdigende at andre vet eller at noen skulle se på meg som et offer. 

Anonymkode: e3b6b...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er dame, men er 'desverre' helt motsatt. Jeg nekter å kalle meg for offer. Lyver gjerne for meg selv og andre om så er. Ex en voldtekt jeg nektet å vedkjenne meg. At x var utro, fortalte jeg ingen. Syns sånne ting bare er flaut og nedverdigende at andre vet eller at noen skulle se på meg som et offer. 

Anonymkode: e3b6b...d9c

du synes ikke det er ironisk at du ikke er noe offer men at du samtidig hevder å være offer for a, b og c?

Anonymkode: 1f80d...9b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg som et offer for din dårlig formulerte sistesetning, og det gir jeg deg skylden for.

Endret av Lava Anne
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (1 time siden):

Jeg føler meg som et offer for din dårlig formulerte sistesetning, og det gir jeg deg skylden for.

Det er ingen som vet hvilken setning det er du snakker om da det er flere setninger og avsnitt skrevet av undertegnede i denne tråden. Kanskje hvis du prøver den knappen som det står ''siter'' på så kan du få hjelp til å komme deg ut av den uheldige situasjonen du sitter i nå?

Anonymkode: 1f80d...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel. Hva er formålet med denne tråden da, ut over å dikte opp kvinnelige egenskaper på falske premisser? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ganske enkelt spørsmål, hvorfor er damer så glad i å se på seg selv som offer i enhver gitt situasjon til enhver tid? Hva er det som gjør at du alltid er et offer til enhver situasjon, og hvis du skal ta deg tiden til å svare: er du i stand til å gi meg noe du som dame kan ta ansvar for uten at det involverer å skylde på et eller annet mannfolk? 

Anonymkode: 1f80d...9b8

Det er gull verdt å være i offerrollen i dagens samfunn. Derfor er det mange kvinner som søker den, desverre.

Anonymkode: d016b...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh.. Vet det ekke det tråden handler om, men jeg trooor jeg veeet svaret. Hahah. 

Hvis man stadig setter seg selv i offerrollen, så tror jeg ikke man kan svare på spørsmålet ditt, for de færreste vil vel skjønne at det er nettopp det de gjør? 🙃

Men oppskrift på offerrolle er vel å tilskrive alle andre enn seg selv ansvar for negative "hendelser"? Samtidig unnskylder man egne feilsteg som resultat av ytre omstendigheter, eventuelt som adekvat reaksjon på andres feilsteg 🥴 Man rettferdiggjør egen tankegang og forstår-seg-på seg sjøl, fordi man ikke evner å ta andres perspektiv - kun sitt eget, og man "har da de beste intensjoner og vet at man selv bare vil godt her i verden" - altså må det som skjer galt være noen andres feil. Logisk, right? 

En pen tillleggsvri er å også tilskrive seg selv all ære når noe positivt skjer. Da er det ikke lenger ytre omstendigheter som teller! 😆 Da er det egen genialitet som har vært i spillet.. 

... Teit med kjønnsgeneraliseringer, men... 

Typisk mann: "Å nei! Jeg slo meg på tåa. HVEM satte det hinderet der?" OG "Dette kvartalet oppnådde avdelingen min fantastiske salgsresultater fordi de har meg som er en strålende genial representant!" 

Versus kvinne: 

"Å nei. Jeg var klosset og snublet over den skoen. Så pinlig." OG "De gode resultatene må skyldes været, kollegaen, stjerneformasjon,... [alt annet enn personen selv]. 

 

For å gi deg et svar du forstår: Slutt å være en forbannet pikk, så er de fleste kvinner litt mer medgjørlige 👍👌😉

Anonymkode: 98c4d...9cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er gull verdt å være i offerrollen i dagens samfunn. Derfor er det mange kvinner som søker den, desverre.

Anonymkode: d016b...3d4

Ja, for det er jo ingen menn som inntar offerrollen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannor skrev (Akkurat nå):

Ja, for det er jo ingen menn som inntar offerrollen?

Nei, i hvert fall ikke incels.....

Anonymkode: 65a10...dab

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''er du i stand til å gi meg noe du som dame kan ta ansvar for uten at det involverer å skylde på et eller annet mannfolk?''

mannor skrev (2 minutter siden):

Ja, for det er jo ingen menn som inntar offerrollen?

Anonymkode: 1f80d...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel, vel.. poenget mitt blir jo bevist her og det hadde jeg faktisk ikke trodd.

Anonymkode: 1f80d...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

''er du i stand til å gi meg noe du som dame kan ta ansvar for uten at det involverer å skylde på et eller annet mannfolk?''

Anonymkode: 1f80d...9b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er dame, men er 'desverre' helt motsatt. Jeg nekter å kalle meg for offer. Lyver gjerne for meg selv og andre om så er. Ex en voldtekt jeg nektet å vedkjenne meg. At x var utro, fortalte jeg ingen. Syns sånne ting bare er flaut og nedverdigende at andre vet eller at noen skulle se på meg som et offer. 

Anonymkode: e3b6b...d9c

Samme her, de verste tingene som har skjedd meg snakker jeg ikke om.

Anonymkode: a5789...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her, de verste tingene som har skjedd meg snakker jeg ikke om.

Anonymkode: a5789...0e5

Ikke jeg heller, men det er ikke fordi jeg er kvinne.

Anonymkode: 1f80d...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som dame tar ansvar for at jeg ikke har satt klare nok grenser i dårlige forhold, og at jeg burde gått tidligere/innsett at det ikke fungerte.

Anonymkode: 96c72...243

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå ikke de fleste kvinner er i offerrollen. Jeg lurer litt på hva du mener med offerrollen og hva du legger i det?

Mange tror at offerrollen kun handler om at en synes synd på seg selv, og derfor vil ikke alle som er i offerrollen innse at de er det. Det handler også om å leve i fortiden å se på seg selv slik man var når man faktisk var et offer. Som ved f.eks voldtekt, vold ect. Man kommer seg ikke ut av denne rollen og mister litt evne til å forstå at man er sjef i sitt eget liv og skaper det livet man selv ønsker utfra de forutsetningene man har, selv om man ikke oppfatter at man synes synd på seg selv. Ofte legger man skylden på andre eller hendelser for at man ikke har det bra og blir en passiv deltager i sitt eget liv. 

Har jeg f.eks mistet et ben kan jeg hele tiden påminnet meg selv om hva jeg har mistet eller hva jeg har lært og har mulighet til. 

Jeg er vel på god vei ut av offerrollen, noe henger litt igjen. Jeg forstår nå hva slags makt jeg har over meg selv og hvor lite makt andre har over meg. Jeg har alltid hvilt på traumene og latt det være en identitet i hodet mitt og levd etter det samtidig har jeg benektet at jeg har vært syk. 

Nå anerkjenner jeg mine begrensninger samtidig som jeg tar tak i livet og gjør det beste ut av det. Jeg er ikke sykdommene mine, jeg er ikke den jenta som ble utsatt for traumer. Jeg er en voksen kvinne med all makt over mine egne valg og handlinger. Jeg blir ikke utsatt for disse tingene mer og er ikke et offer lengre. 

Men jeg vil presisere at de fleste jeg møter på i dag er sterke kvinner som ikke er i nærheten av en offerrolle. Før tiltrakk jeg meg nok mer slike kvinner, men de er nå ute av livet mitt. Jeg har også møtt på flere menn som er i offerrollen. 

 

Anonymkode: 77d1f...9bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...