Gå til innhold

Når noen spleiser og må dekke inn kostnader for andre. Hva er riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Daria skrev (6 minutter siden):

Det offentlige er lagt opp sånn på en del områder. Det er svært sjelden at man betaler etter evne og økonomi ellers - månedskortet, teaterbillettene, medlemsavgiftene, avisabonnementene, husleien og det meste annet jeg betaler mer eller mindre av eget ønske koster det samme helt uavhengig av både min og egen økonomi. Aftenposten bestemmer ikke at jeg skal betale mer for abonnementet mitt enn naboen, fordi han har dårligere råd enn meg.

Det er jo nettopp det flertallet av tingene du nevner ikke gjør. 

Anonymkode: 317a4...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så når jeg og mine venninner møtes må alle 6 presentere lønnen sin, så regner vi ut en brøk, og betaler etter det? Slik som det er med skatt? 

Ja. Det er rart. 

Anonymkode: 6e90f...9e0

Jeg spurte om du syntes det var rart i andre situasjoner. Ikke i den som ble skissert av Ts.

I samboer/ekteskaps-relasjoner synes veldig mange det er helt naturlig å bidra erter evne. Hvorfor ikke også i nære sosiale relasjoner. Jeg kunne helt fint ga spandert på en venn dersom han ikke hadde hatt råd til å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (59 minutter siden):

Det virker som om de fleste i denne tråden ikke er det. 

Med det mener jeg at jeg selvsagt ikke ber folk spleise når jeg inviterer dem på middag selv de kanskje ikke ber på middag like ofte.

Anonymkode: 04869...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig! Og ydmykende for de det gjelder tenker jeg. Jeg hadde blitt flau om jeg hadde fått vite at alle andre hadde betalt for middag utenom mannen og meg. Hadde jeg skulle drikke andres alkohol hele helgen så hadde jeg heller drukket vann.

Jeg kan gjerne spandere litt ekstra innimellom om jeg vet noen har dårlig råd, men da tar jeg både valget og regningen selv. Jeg omfordeler da ikke mitt ønske om å spandere på flere.

Mao, jeg synes de som hadde middagen da skulle ha delt summen på 10, så fikk de la være å spørre om penger fra de to med dårlig råd. Om svigers mente ene sønnen hadde det vanskelig, så burde de kjøpt inn en kartong vin og noen øl som de diskret kunne levere til han med dårlig økonomi (evt bare kjøpt inn dobbelt og bedt de forsyne seg). 
 

Om det er noen som gjør det ofte, så ta det opp med de direkte. At dere per nå gladelig betaler deres del, men ikke ønsker å spandere på andre uten å bli spurt.

Anonymkode: 77ed4...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

Folk som er rause med andre folk sine penger er en uting.

Anonymkode: bec78...67a

denne

Anonymkode: 6e705...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...