Gå til innhold

Når noen spleiser og må dekke inn kostnader for andre. Hva er riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg har bitt meg merke i det siste som har begynt å irritere meg. I min og samboers familie, og i min og samboers vennekrets så har alle ganske ulik økonomi. Ikke noe uvanlig med det. Det er nok tilfeldig, men på begges sider har det nå blitt vanligere å skille på kostnader ut i fra økonomi. 

F.eks. så var vi 10stk på middag hos et vennepar. Dette var en bedre middag som kostet litt. Det er helt vanlig i våres krets å spleise på slikt. Denne gangen ble det fortalt at de delte det på 8 i stedet for 10 da to ikke hadde så mye penger. 

Et annet eksempel var da vi var på hyttetur med svigers og min samboers brødre med partnere. Da ble det fordelt at vi spleiset på mat, men at alle bortsett fra ene broren med partner slapp å ta med alkohol. Vi andre kunne jo bare sørge for å ha litt ekstra så de kunne få av oss. 

Det er ikke slik jeg tenker på til vanlig. Men det har skjedd noen ganger, men går ikke innpå alle. Forstår at noen kan ha dårlig økonomi til tider og at det da kan være kjekt å bidra litt. Men så har det seg sånn at noen har også alltid hatt dårlig råd. Og noen har ikke dårlig råd fordi de ikke kan jobbe, men f.eks fordi de ikke ønsker å ta utdanning eller prøve å øke inntekten. Så jeg merker jeg irriterer meg litt. Og jeg synes det er litt feil at vi andre skal betale mer. Det er penger jeg gjerne kunne brukt til sparing, da vi nettopp har begynt å spare litt igjen etter kjøp av bolig. Jeg synes også det er rart å f.eks å legge opp til dyr middag når noen ikke kan betale. Hvorfor ikke velge noe rimeligere så alle har råd til å spleise? Og hvis man ikke har råd til alkohol, må man da drikke? Er kjekt å tilby et glass gjerne, men ikke kjøpe inn for at man skal regne med nok til andre. 

Noen tanker? Og hvordan skal man reagere "riktig" på slike hendelser?

Anonymkode: f1825...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri opplevd at man spleiser på mat når man blir invitert på middag, med mindre det er snakk om å bestille mat med kollegaer. 
 

Å spleise på mat og drikke til en hyttetur er nok mer vanlig, men da er det riktig å dele likt. 

Anonymkode: e4e5e...1d7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg aldri vært med på. Og det kan da heller ikke være trivelig for de det gjelder. Tenk å være "Ola og Kari" i den middagen, og vite at alle andre måtte sponse deres middag? 

I min familie har vi løst det slik at foreldre og andre gjerne handler med litt ekstra godt uten å gjøre noen sak ut av det. Og at jeg gjerne tilbyr skyss. Men alt vi er enige om å dele på økonomisk, deler likt. 

I min venninnegjeng gjøres det slik at restaurantbesøk og gaver er på et edruelig nivå når man vet at noen i omgangskretsen har en annen økonomi. Men da må disse også innimellom takke nei-takk om flertallet en gang innimellom ønsker å dra på førjulsshopping i Oslo. 

Anonymkode: 6e90f...9e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler gjerne litt ekstra og tenker «så fint å få anledning til å gjøre noe godt for den og den». Elsker å kunne være raus med andre!
 

Jeg blir heller hjemme fra hyttetur osv hvis jeg har lite med penger akkurat da.. 

Anonymkode: b0e29...070

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti, og det høres veldig merkelig ut.

Dersom jeg inviterer Anne, Karoline, Amalie og Leah på spleiselag (sært å spleise på mat hjemme hos noen, aldri vært borti det heller), så kan jeg jo ikke bestemme at vi deler det på 4 i stedet for 5 siden Amalie har så dårlig råd, da får jeg heller dele det på 5 og så betaler jeg Amalies del i tillegg til min egen om jeg ønsker å være grei. 

Folk som er rause med andre folk sine penger er en uting.

Anonymkode: bec78...67a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som har dårlig råd, og hadde jeg fått vite at de andre måtte betale mer slik at jeg slapp billigere unna hadde jeg blitt kjempeflau og trukket meg fra middagen/hytteturen.

Men spleise på middag hjemme hos noen har jeg ikke vært med på siden studietiden. Er det normalt blant godt voksne? I vår krets er det vanlig å ta med f.eks vin eller blomster til vertskapet, men ikke betale for maten.

Anonymkode: 4c5cd...596

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri opplevd å spleise på mat når jeg har vært invitert hjem til noen og har ikke hørt om at andre har opplevd det heller.

På hytteturer o.l. betaler alle like mye.

Anonymkode: 04869...41a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er den som har dårlig råd, og hadde jeg fått vite at de andre måtte betale mer slik at jeg slapp billigere unna hadde jeg blitt kjempeflau og trukket meg fra middagen/hytteturen.

Men spleise på middag hjemme hos noen har jeg ikke vært med på siden studietiden. Er det normalt blant godt voksne? I vår krets er det vanlig å ta med f.eks vin eller blomster til vertskapet, men ikke betale for maten.

Anonymkode: 4c5cd...596

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd å spleise på mat når jeg har vært invitert hjem til noen og har ikke hørt om at andre har opplevd det heller.

På hytteturer o.l. betaler alle like mye.

Anonymkode: 04869...41a

 

Når det går sånn omtrentlig på rundgang er det greit. Det gjelder de fleste venneparene våre. 

Men vi er for eksempel en venninnegjeng på 6, hvorav 2 elsker å lage mat - da av typen treretters, med gode viner. Da blir det veldig skjevt, og de 4 andre følte veldig på det. Så her deler vi bare regningen på 6 når vi møtes. 

Anonymkode: 6e90f...9e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skjer en gang i blant tenker jeg det er greit. Om hele vennegjengen skal ut å feire og Truls akkurat har hatt en kjemperegning på bilen så bidrar jeg mer enn gjerne til at Truls også skal få være med denne ene gangen. Gang nummer 36 tenker jeg at Truls kanskje må få bedre styring på økonomien sin eller takke nei...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil at noen skal bestemme at det er greit at andre skal betale mer fordi noen har dårlig råd. 

I middagen f.eks. burde den/de som synes at 2 skal slippe å betale heller betale for dem, fremfor å legge utgiften på de andre. Det er greit å være raus med egne penger, men feil å være det med andres. 

Anonymkode: 6e815...40d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut! En flaske vin kan fåes til under 100 kr og øl finnes i alle prisklasser. Så om vedkommende har dårlig råd så trenger jo ikke vedkomnende å drikke dyre viner å fancy sprit men heller kjøpe inn en flaske billig vin. 

Om det er spleiselag på middag hos venner så burde de som holdt middagen heller lagt seg på et rimligere nivå. Mye billig og god mat som kan lages.

Som godt voksen hadde jeg nok heller lagt meg på et nivå som jeg har råd til å spandere, tror aldri jeg har forlangt penger av noen faktisk for middag jeg har invitert til 😂 

Som student ble det heller rimligere alternativer som hjemmelagde supper, pizza, ol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 16.48):

Det er noe jeg har bitt meg merke i det siste som har begynt å irritere meg. I min og samboers familie, og i min og samboers vennekrets så har alle ganske ulik økonomi. Ikke noe uvanlig med det. Det er nok tilfeldig, men på begges sider har det nå blitt vanligere å skille på kostnader ut i fra økonomi. 

F.eks. så var vi 10stk på middag hos et vennepar. Dette var en bedre middag som kostet litt. Det er helt vanlig i våres krets å spleise på slikt. Denne gangen ble det fortalt at de delte det på 8 i stedet for 10 da to ikke hadde så mye penger. 

Et annet eksempel var da vi var på hyttetur med svigers og min samboers brødre med partnere. Da ble det fordelt at vi spleiset på mat, men at alle bortsett fra ene broren med partner slapp å ta med alkohol. Vi andre kunne jo bare sørge for å ha litt ekstra så de kunne få av oss. 

Det er ikke slik jeg tenker på til vanlig. Men det har skjedd noen ganger, men går ikke innpå alle. Forstår at noen kan ha dårlig økonomi til tider og at det da kan være kjekt å bidra litt. Men så har det seg sånn at noen har også alltid hatt dårlig råd. Og noen har ikke dårlig råd fordi de ikke kan jobbe, men f.eks fordi de ikke ønsker å ta utdanning eller prøve å øke inntekten. Så jeg merker jeg irriterer meg litt. Og jeg synes det er litt feil at vi andre skal betale mer. Det er penger jeg gjerne kunne brukt til sparing, da vi nettopp har begynt å spare litt igjen etter kjøp av bolig. Jeg synes også det er rart å f.eks å legge opp til dyr middag når noen ikke kan betale. Hvorfor ikke velge noe rimeligere så alle har råd til å spleise? Og hvis man ikke har råd til alkohol, må man da drikke? Er kjekt å tilby et glass gjerne, men ikke kjøpe inn for at man skal regne med nok til andre. 

Noen tanker? Og hvordan skal man reagere "riktig" på slike hendelser?

Anonymkode: f1825...3a1

Det er jo slikt ellers i samfunnet også. De som har mest bidrar mest. Sosialisme kalles det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig. Altså, det å spleise er ikke så merkelig så lenge dere er enige om det, men at bare noen spleiser høres bare sært ut. Det er helt fint å ta hensyn til at noen har dårligere råd enn andre, men da gjør man det ved å redusere "prisen" for alle slik  at man kjøper inn i henhold til dem som har minst å bidra med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle dere som synes dette er rart: Synes dere det er rart ellers også? Det er jo slik samfunnet vårt er bygget opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt være med på en skjevfordeling av utgifter av og til hvis det er veldig ulik økonomi blant de involverte, men da nå jo det være noe alle er enige i på forhånd - det er ikke en avgjørelse de som arrangerer/inviterer kan ta på egen hånd. En mer naturlig løsning ville jo være at man legger opp til prisnivå alle har råd til i utgangspunktet. I min omgangskrets er det å spleise på middager noe man bare gjør ved helt spesielle anledninger - nyttårsaften og den slags, og da enten i form av koldtbord eller at man blir enige om pris og meny i fellesskap. At noen liker å invitere og lage fancy mat er jo hyggelig, men det er i mine øyne litt merkelig å forvente at gjestene skal være med på å betale for deres hobby, som det i bunn og grunn er   - og særlig når man vet at alle man inviterer ikke har råd til det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Til alle dere som synes dette er rart: Synes dere det er rart ellers også? Det er jo slik samfunnet vårt er bygget opp. 

Så når jeg og mine venninner møtes må alle 6 presentere lønnen sin, så regner vi ut en brøk, og betaler etter det? Slik som det er med skatt? 

Ja. Det er rart. 

Anonymkode: 6e90f...9e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (6 minutter siden):

Til alle dere som synes dette er rart: Synes dere det er rart ellers også? Det er jo slik samfunnet vårt er bygget opp. 

Det offentlige er lagt opp sånn på en del områder. Det er svært sjelden at man betaler etter evne og økonomi ellers - månedskortet, teaterbillettene, medlemsavgiftene, avisabonnementene, husleien og det meste annet jeg betaler mer eller mindre av eget ønske koster det samme helt uavhengig av både min og andres økonomi. Aftenposten bestemmer ikke at jeg skal betale mer for abonnementet mitt enn naboen, fordi han har dårligere råd enn meg.

Endret av Daria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Til alle dere som synes dette er rart: Synes dere det er rart ellers også? Det er jo slik samfunnet vårt er bygget opp. 

Idiotisk sammenligning.

Jeg er selvsagt rausere med venner/familie enn jeg er med fellesskapet.

Anonymkode: 04869...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (Akkurat nå):

Det offentlige er lagt opp sånn på en del områder. Det er svært sjelden at man betaler etter evne og økonomi ellers - månedskortet, teaterbillettene, medlemsavgiftene, avisabonnementene, husleien og det meste annet jeg betaler mer eller mindre av eget ønske koster det samme helt uavhengig av både min og andres økonomi. Aftenposten bestemmer ikke at jeg skal betale mer for abonnementet mitt enn naboen, fordi han har dårligere råd enn meg.

Det meste av det du nevner får vesentlig støtte fra det offentlige i tillegg til at vi betaler for tjenesten. En med høy inntekt vil derfor teoretisk betale litt mer for Aftenposten enn en med lav inntekt som skatter mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Idiotisk sammenligning.

Jeg er selvsagt rausere med venner/familie enn jeg er med fellesskapet.

Anonymkode: 04869...41a

Det virker som om de fleste i denne tråden ikke er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...