AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #61 Skrevet 29. september 2021 15 hours ago, Millimani said: Den du siterer er ikke ufin. Jeg er heller ikke det med det jeg har skrevet tidligere, og som du har sitert. Vi prøver å gi deg tips, og det var vel det du ba om? Det er iallefall det som står i HI... Jeg ville hvertfall ikke snakket eller skrevet til noen som det innlegget jeg siterte, så da får vi bare enes om å være uenige. Jeg har fått mange gode tips, og de har jeg takket for og de har også hjulpet meg til å ta litt tak. Jeg har fått noen svært få svar som åpenbart kommer fra folk som ikke klarer å sette seg inn i situasjonen, og det er det ingen hjelp i. Om noen svarer 'spis rødbeter' er jo det et tips, men ikke et jeg opplever at ville ha hjulpet meg. Alle tips er ikke gode tips, sånn er det bare. Anonymkode: 4393a...9bb
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #62 Skrevet 29. september 2021 24 minutter siden, DNX said: Jeg har besvimt av sprøyter i «alle år», men fant ut (etter kanskje 25 år med problemet og øving🙈) at det gikk fint hvis jeg fikk lov til å ligge under stikket og til jeg følte meg klar til å reise meg. Er man fortsatt uvel kan man ligge meg beina litt høyere. Også for meg endte det med at jeg taklet det etter hvert pga. mengdetrening. Jeg oppdaget at når jeg ble stresset begynte jeg å puste overfladisk, som igjen gjorde at jeg ikke fikk nok surstoff til hjernen - og ble enda mer svimmel og enda mer stressa, og vips hadde jeg plutselig besvimt. Rett og slett en negativ spiral. Så nå puster jeg heller tungt/dypt/rolig selv om det kan høres overdrevent ut der og da - det hjelper meg. Og etter hvert har jeg erfart at det faktisk er «nok» puste godt, og at jeg må fokusere på det om jeg begynner å bli stressa/svimmel. Da jeg tok dose 2 av koronavaksinen tok jeg min første vaksine sittende siden jeg var barn! Dose 1 tok jeg liggende fordi jeg ikke turte å prøve. Når man ligger trenger man heller ikke stresse med at man detter hvis man besvimer 🙈 Mine tips: 1) Alltid spør om å få ligge. Fortell at du blir lett dårlig og at du må ha fullt fokus på å puste ordentlig. 2) Lukk øynene og tenk kun på å puste dypt og rolig, hør på musikk om nødvendig. Lykke til ❤️ Forstår at dette ikke er en quick fix for deg og at angsten sitter veldig dypt, ville bare gi noen helt konkrete tips du kan bruke hvis du en gang kommer dit at du drar for å ta en sprøyte. Før den tid har jeg også stor tro på å snakke med en profesjonell og få nøstet litt opp i årsaken til den store angsten. Tusen takk, så godt å høre at det har ordnet seg for deg! Jeg tror nok første steg blir litt samtaler i en eller annen form rundt dette, men nå har jeg i det minste startet den prosessen. Når jeg skifter nummer for å slippe å snakke om vaksine er det å gå å ta den milevis unna, men jeg skal klare å komme dit, og da skal jeg, etter råd herfra, be om valium, jeg skal ligge, jeg skal ha med meg noen jeg stoler på og jeg skal huske å puste. Hehe. Anonymkode: 4393a...9bb
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #63 Skrevet 29. september 2021 4 minutter siden, Majer said: Er det når under huden eller innsprøyting av vaksine som er det skumleste? Jeg har aldri kjent så lite som av covid-vaksinen. Fikk riktignok en del bivirkninger i etterkant da, men selve stikket var mildere enn alle andre vaksiner jeg kan huske. Det var så lite som skulle inn at det ikke "sprengte". Ofte innsprøytingen som man kjenner best. Ved vanlige vaksiner skal nåla så vidt inn under huden. Er desverre lite annet som hjelper enn eksponering. Ta alle vaksiner kort tid etter hverandre. Hvordan er du mtp kontrollbehov? Jeg liker best å ta blodprøver på meg selv, men synes det er greit når andre tar vaksinerer siden det er et herk å få til alt med en hånd. Oj, dette innlegget klarer jeg faktisk ikke helt å få med meg innholdet i, og jeg var nokså nære å svime av. Hm. Jeg tror pr. nå at det er litt vanskelig for meg å skille de to fra hverandre. Men: tanken på å sette en vaksine på meg selv er faktisk håndterbar, så det er kanskje noe med kontroll, som jeg også har fundert litt på lengre opp i tråden. Hva som helst inn i en åre er umulig å forestille seg pr. nå, så der vet jeg ikke. Beklager om svaret mitt ble rart, nå er jeg helt borte vekk. Tror likevel det var en fin bevisstgjøring! Anonymkode: 4393a...9bb
Gjest DNX Skrevet 29. september 2021 #64 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tusen takk, så godt å høre at det har ordnet seg for deg! Jeg tror nok første steg blir litt samtaler i en eller annen form rundt dette, men nå har jeg i det minste startet den prosessen. Når jeg skifter nummer for å slippe å snakke om vaksine er det å gå å ta den milevis unna, men jeg skal klare å komme dit, og da skal jeg, etter råd herfra, be om valium, jeg skal ligge, jeg skal ha med meg noen jeg stoler på og jeg skal huske å puste. Hehe. Anonymkode: 4393a...9bb Ja, jeg forstår godt at det føles milevis unna. Men kjempebra at du har tatt noen steg allerede 👏 Det er du som kjenner hvilket tempo som fungerer for deg😊
Pragmatikeren Skrevet 29. september 2021 #65 Skrevet 29. september 2021 https://app.assistertselvhjelp.no/verktoy-fobi Denne kan du forsøke deg på. Veldig seriøst og bra!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #66 Skrevet 29. september 2021 Jeg slet med dette i mange mange år. Var ikke fullvaksinert før jeg var 27 fordi jeg ikke klarte å fullføre vaksinasjonsprogrammet. Gikk i flere forsøk på terapi men ble til slutt redd for terapi. Løsning? Jeg vokste opp og tok meg sammen. Kan fortsatt reagere med litt hyperventilering og må puste meg hardt igjennom det og begynner av og til å gråte, men bare biter tenna sammen og tenker at sånn er det bare. Alle andre gjør det, det er absolutt ingen grunn til at ikke jeg kan og det går fort over. Anonymkode: 97f29...e30
Silva Pluvialis Skrevet 1. oktober 2021 #67 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 12.23): Ja, det er langt forbi normalitet dette, jeg ser jo det, hehe. Det er vel ingen som elsker å ta sprøyter, men de fleste klarer jo å presse seg. Jeg er ikke spesielt glad i livmorhalsprøve, men det klarer jeg å pushe meg til å ta hvert tredje år, men kan forstå følelsen du får, tror jeg. Merker også at jeg blir litt sånn 'dunete' i hodet når jeg svarer i tråden og ikke helt klarer å være tilstede i det jeg skriver. Jeg googlet sykehuspass nå, har aldri hørt om det før, tenker du at jeg bør vise dette til fastlegen min? Jeg tror jeg skal klare å ta dette opp med henne. Det jeg har gjort nå (i går, men måtte bruke litt tid) er å ta kontakt med et behandlingstilbud jeg er en del av, men som har blitt utsatt på grunn av korona, for å høre hvor forsinket de er. Dette tilbudet handler om å klare å stå i denne situasjonen (det er i utgangspunktet knyttet til tannlegeskrekk, men skrekken min hos tannlege handler jo mye om sprøyter). Er det lenge til det starter opp, tar jeg kontakt med fastlegen. Tusen takk for forståelse og gode ord, og jeg håper at behandlingen din hos psykiater hjelper for deg også ❤️ Anonymkode: 4393a...9bb Takk for forståelse ❤️ Jeg forstår deg også, selv om jeg ikke har hatt like ekstrem sprøyteskrekk som deg. Jeg vil anbefale deg å laste ned et sykehuspass og fylle det ut selv. https://www.aldringoghelse.no/ah-archive/documents/Mitt_sykehuspass_Hefte_nov2017.pdf Her kan du fylle ut det som er viktig at helsepersonell vet i en medisinsk setting. Det kan hjelpe helsepersonell til å forstå deg og tilrettelegge for deg, samt at det gjør det tryggere for deg. Ofte brukes slike pass for de som ikke helt klarer å kommunisere sine behov, for eksempel, i en presset situasjon. Sitter man midt i et angstanfall, eller man dissosierer eller går i frys så er det ikke alltid så lett å kommunisere. Da kan et slikt pass hjelpe. Du kan fylle det ut, og så skrive det ut. Og eventuelt ta med til legen hvis du skal ta en sprøyte eller en blodprøve. Så bra at du har tatt kontakt med behandlingstilbudet. Håper du får god hjelp av det. ❤️❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #68 Skrevet 1. oktober 2021 Ta med deg en person når du skal ta sprøyte og få personen til å stille deg spørsmål mens sprøyten settes. Etter to spørsmål er det over. Når jeg tok vaksinen ramset jeg opp (for meg selv) hvilke kaker jeg skulle bake til jul. «Smultringer, krumkaker, sirupssnipper….»Lengre kom jeg ikke før det var over. Anonymkode: 22269...41f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #69 Skrevet 2. oktober 2021 Du får håpe at du aldri havner på sykehus og må ha veneflon da. Et sprøytestikk varer bare et par sekunder og det klarer alle. Ingenting å være redd for. Anonymkode: 56a56...3c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå