Gå til innhold

Sprøyteskrekk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør du hvis du får feks blindtarmbetennelse da? Sitter hjemme og dør?

Anonymkode: 83bc8...26c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hansehan skrev (30 minutter siden):

Har du hørt om eksponeringsterapi? Det er å gradvis venne seg til situasjonen, slik at du får en følelse av kontroll før du går videre til neste steg. Nå har du i og for seg tatt første steget: du har skrevet om fobien din her inne, selv om det er flaut og du blir svimmel og kvalm. Nå er det kanskje mindre angstfremmende å tenke på problemet eller skrive om det her? I så fall, supert!

Neste trinn kan være å ta det opp med fastlegen, gjerne skriv ned hvordan du har det og be legen lese det hvis du er redd for at angsten tar over hvis du skal fortelle om det i konsultasjonen. Når angsten i situasjonen med fastlegen føles håndterbar, så kan du få henvisning til en psykolog med kompetanse på eksponeringsterapi.

Når det igjen føles greit, så kan terapeuten, spesielt hvis det er i kommunehelsetjenesten med flere tjenester samlet, bli med på legekontoret. I første omgang skal du ikke stikkes, du skal bare venne kroppen din til å være i den situasjonen hvor man får vaksine eller tar blodprøve, og helsepersonell viser fram materiell og forklarer hvordan det skjer.

Cluet er å hele tiden holde deg under "panikkgrensen", mens du gradvis utvider denne i en trygg situasjon hvor du har kontrollen og kan avbryte eller ta en pause hvis det blir for mye.

Her er en lenke som forklarer litt bedre: https://bypsykologene.no/2020/02/eksponeringsterapi-er-mer-enn-eksponering/

Jeg håper du har en god fastlege som tar angsten din på alvor, og hvis ikke, så tenker jeg at det er fullt mulig å bytte fastlege. Sprøyteskrekk er en stor ulempe, og det har så mange negative følger det kan få, blant annet vegring mot nødvendige helsesjekker og uoppdaget sykdom. Det er jo også kjipt å ikke tørre å få barn og ikke kunne få nødvendige vaksiner som er en forutsetning for å besøke en del land.

Lykke til!

Vil bare si at terapi hjelper ikke alle.. snakker om erfaring igjennom tannlege terapi. Der det går mye på det samme som angst og eksponering i følge av et trinn for trinn mot målet. Jeg ble narkose pasient, for det økte angsten i stedet for å bli fortrolig med tannbehandling. Fra å gå fra angst så endte det med hylgrining og  økende angst skapende redsel etter terapi timer under too-team tannlege. De fleste klarer å bli bedre om ikke "frisk". 

Anonymkode: 0244e...41a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da får man så sterke smerter at du henger ikke helt med når du havner under behandling hos lege. eventuelt sykehus innleggelse. Å aksepterer å få hjelp der å da.

• Liker 1
Skrevet

Tror en tur innom legen for å snakke om frykten din er en god ide. Det er kommet til et punkt der det påvirker din evne til å fungere, for man bytter ikke telefonnummer for moroskyld.

Det finnes hjelp, men du må klare å spørre om det.

Anonymkode: 2ea16...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil bare si at terapi hjelper ikke alle.. snakker om erfaring igjennom tannlege terapi. Der det går mye på det samme som angst og eksponering i følge av et trinn for trinn mot målet. Jeg ble narkose pasient, for det økte angsten i stedet for å bli fortrolig med tannbehandling. Fra å gå fra angst så endte det med hylgrining og  økende angst skapende redsel etter terapi timer under too-team tannlege. De fleste klarer å bli bedre om ikke "frisk". 

Det vet man jo ikke før man har forsøkt, så det kan uansett være verdt et forsøk. HI har såpass langt framskreden angst at det neppe kan bli mye verre. Tannbehandlinger er også mer naturlig å ta i narkose, men hvis hovedkomponenten i angsten er tap av kontroll, kan tanken på narkose være ytterligere angstfremmende.

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Synes du det er hjelpsomt for ts og sitte og tenke over « Hva med feks., « ? Du oppfordrer jo til økt angst. La nå ts finne hjelp da, istedenfor og lage ideer om sykdommer og « sitte hjemme og dø» . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da får man så sterke smerter at du henger ikke helt med når du havner under behandling hos lege. eventuelt sykehus innleggelse. Å aksepterer å få hjelp der å da.

Man må absolutt ikke ha sterke smerter nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du lest mitt første innlegg? Eller noen av innleggene? Jeg vet dette er langt inn i fobiens verden, og ja, det er mentalt, helt sikkert. Jeg fungerer ellers bra. Jeg legger meg helt flat her, ingen grunn til å sparke.

Det jeg etterspør, konkret, nok en gang, er om noen har konkrete tips. Ditt er altså å være litt ufin, deretter foreslå psykolog. Det kan jeg faktisk vurdere.

Anonymkode: 4393a...9bb

Den du siterer er ikke ufin. Jeg er heller ikke det med det jeg har skrevet tidligere, og som du har sitert. Vi prøver å gi deg tips, og det var vel det du ba om? Det er iallefall det som står i HI...

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt

-Safiye, mod

Skrevet
18 hours ago, C8H10N4O2 said:

Huff, kjenner meg igjen i nåleskrekken 🥺 Mine blodårer er lite samarbeidsvillige, enten blir de ikke funnet, ikke får de hull på, eller så sprekker det. I prosessen blir jeg svimmel, kvalm, kaldsvetter, gråter, hyperventilerer, får panikk. Riktig festlig med andre ord.

Nå er jeg ikke helt der at jeg gjør alt jeg kan for å unngå nåler og stikk. Det som funker for meg er å si i fra til de som skal stikke at sånn er ståa, ber de om å ikke si når de stikker. Får ligge litt bakover, lukker øynene og prøver å puste rolig gjennom det.

For meg er målet som skal i en blodåre verre enn en sprøyte som skal i muskelen.

Til vaksineringa hadde heldigvis kona og jeg time samtidig på begge dosene, noe som hjalp meg veldig. For dose to spurte jeg om å få slippe å sitte inne i salen med resten av gjengen, så fikk stikket mitt uten masse folk rundt.

Håper du får hjelp, masse lykke til 💜

Jeg tror jeg er enig med deg i at blodårer virker ennå vanskeligere å overkomme enn i muskel. Det har jeg ikke tenkt over engang, sikkert fordi begge deler fremstår helt umulig.

Tror det er mye av det du nevner som kan hjelpe deg og, og som jeg også fikk tips om over; ikke mye folk, være med en jeg stoler på, kanskje ligge er lurt.

Tusen takk skal du ha❤️ Og godt å høre at du har funnet noe som funker for deg.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er også redd for sprøyter som deg. Redselen ble enda mer når jeg så det på TV, pc, plakter etc ellers hvor hen jeg beveger meg. Om du jeg slapp det så hadde jeg tatt vaksinen.

Jeg er mann i 30-årene, så det er kjipt og flaut å fortelle om det. Det har kun fortalt det til de nærmeste.

Jeg har tatt valget om å ikke ta vaksinen. Høie sa det var rundt ca.80000 voksne i Norge som ikke tok vaksine alene på grunn av sprøyteskrekk.

Anonymkode: 7311f...2c8

Jeg synes dette er flaut jeg også! Synes det samme som deg; alle oppslag på TV og i nyheter generelt vipper meg fullstendig av pinnen. Nesten litt fint å høre at det er så mange som sliter med det, så jeg ikke føler meg så sprø alene, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at ingen hadde det sånn. Har sett at de forsker på ulike måter å gi vaksinen på, som nesespray og tabletter (hvor tabletter ikke så veldig lovende ut), men jeg vet ikke hvor mye det forskes på det og om det evt. kommer.

Jeg er ikke i risikogruppen, men jeg ønsker egentlig å ta vaksinen for alle rundt meg. Sitter langt inne å si nei, men sånn som jeg har det nå er det umulig for meg også.

Skrevet
18 hours ago, Gjenferdet said:

Oi. Dette høres ut som langt mer enn normal nervøsitet. Du beskriver meg i et nøtteskall, bare ikke relatert til sprøyter og nåler, men avkledning og intime undersøkelser.

Jeg er som deg. Unngår alle legeundersøkelser som krever at jeg må kle av meg.

Jeg går heller med kroppslige plager enn å få det grundig sjekket. Flere undersøkelser har ikke vært mulige å gjennomføre.

Jeg kan ikke heller få barn, om det ikke blir bedre. Jeg klarer ikke at noen skal se og rote rundt i underlivet.

Jeg har meldt meg ut av livmorhalsprogrammet, slik at jeg unngår brevet i posten.

Jeg skjønner hvordan du har det, selv om jeg ikke har så mange tips. Jeg har snakket med hjelpeapparatet om det, fastlegen vet en del, og jeg har nylig begynt hos psykiater.

Kan du også be om en henvisning? Veldig bra at du har god relasjon til fastlegen. 

Du kan også eventuelt skrive et brev der du beskriver angsten, hva som er vanskelig og hva som kan gjøre det bedre for deg. Eventuelt også laste ned sykehuspass fra nettet og fylle det ut.

Håper det ordner seg for deg❤️❤️

Ja, det er langt forbi normalitet dette, jeg ser jo det, hehe. Det er vel ingen som elsker å ta sprøyter, men de fleste klarer jo å presse seg. Jeg er ikke spesielt glad i livmorhalsprøve, men det klarer jeg å pushe meg til å ta hvert tredje år, men kan forstå følelsen du får, tror jeg. Merker også at jeg blir litt sånn 'dunete' i hodet når jeg svarer i tråden og ikke helt klarer å være tilstede i det jeg skriver.

Jeg googlet sykehuspass nå, har aldri hørt om det før, tenker du at jeg bør vise dette til fastlegen min? Jeg tror jeg skal klare å ta dette opp med henne. Det jeg har gjort nå (i går, men måtte bruke litt tid) er å ta kontakt med et behandlingstilbud jeg er en del av, men som har blitt utsatt på grunn av korona, for å høre hvor forsinket de er. Dette tilbudet handler om å klare å stå i denne situasjonen (det er i utgangspunktet knyttet til tannlegeskrekk, men skrekken min hos tannlege handler jo mye om sprøyter). Er det lenge til det starter opp, tar jeg kontakt med fastlegen.

Tusen takk for forståelse og gode ord, og jeg håper at behandlingen din hos psykiater hjelper for deg også ❤️

Skrevet (endret)

Jeg har besvimt av sprøyter i «alle år», men fant ut (etter kanskje 25 år med problemet og øving🙈) at det gikk fint hvis jeg fikk lov til å ligge under stikket og til jeg følte meg klar til å reise meg. Er man fortsatt uvel kan man ligge meg beina litt høyere. Også for meg endte det med at jeg taklet det etter hvert pga. mengdetrening. Jeg oppdaget at når jeg ble stresset begynte jeg å puste overfladisk, som igjen gjorde at jeg ikke fikk nok surstoff til hjernen - og ble enda mer svimmel og enda mer stressa, og vips hadde jeg plutselig besvimt. Rett og slett en negativ spiral. Så nå puster jeg heller tungt/dypt/rolig selv om det kan høres overdrevent ut der og da - det hjelper meg. Og etter hvert har jeg erfart at det faktisk er «nok» puste godt, og at jeg må fokusere på det om jeg begynner å bli stressa/svimmel. Da jeg tok dose 2 av koronavaksinen tok jeg min første vaksine sittende siden jeg var barn! Dose 1 tok jeg liggende fordi jeg ikke turte å prøve. Når man ligger trenger man heller ikke stresse med at man detter hvis man besvimer 🙈

Mine tips:

1) Alltid spør om å få ligge. Fortell at du blir lett dårlig og at du må ha fullt fokus på å puste ordentlig.

2) Lukk øynene og tenk kun på å puste dypt og rolig, hør på musikk om nødvendig.

Lykke til ❤️ Forstår at dette ikke er en quick fix for deg og at angsten sitter veldig dypt, ville bare gi noen helt konkrete tips du kan bruke hvis du en gang kommer dit at du drar for å ta en sprøyte. Før den tid har jeg også stor tro på å snakke med en profesjonell og få nøstet litt opp i årsaken til den store angsten. 

Endret av DNX
Skrevet
17 hours ago, Hansehan said:

Har du hørt om eksponeringsterapi? Det er å gradvis venne seg til situasjonen, slik at du får en følelse av kontroll før du går videre til neste steg. Nå har du i og for seg tatt første steget: du har skrevet om fobien din her inne, selv om det er flaut og du blir svimmel og kvalm. Nå er det kanskje mindre angstfremmende å tenke på problemet eller skrive om det her? I så fall, supert!

Neste trinn kan være å ta det opp med fastlegen, gjerne skriv ned hvordan du har det og be legen lese det hvis du er redd for at angsten tar over hvis du skal fortelle om det i konsultasjonen. Når angsten i situasjonen med fastlegen føles håndterbar, så kan du få henvisning til en psykolog med kompetanse på eksponeringsterapi.

Når det igjen føles greit, så kan terapeuten, spesielt hvis det er i kommunehelsetjenesten med flere tjenester samlet, bli med på legekontoret. I første omgang skal du ikke stikkes, du skal bare venne kroppen din til å være i den situasjonen hvor man får vaksine eller tar blodprøve, og helsepersonell viser fram materiell og forklarer hvordan det skjer.

Cluet er å hele tiden holde deg under "panikkgrensen", mens du gradvis utvider denne i en trygg situasjon hvor du har kontrollen og kan avbryte eller ta en pause hvis det blir for mye.

Her er en lenke som forklarer litt bedre: https://bypsykologene.no/2020/02/eksponeringsterapi-er-mer-enn-eksponering/

Jeg håper du har en god fastlege som tar angsten din på alvor, og hvis ikke, så tenker jeg at det er fullt mulig å bytte fastlege. Sprøyteskrekk er en stor ulempe, og det har så mange negative følger det kan få, blant annet vegring mot nødvendige helsesjekker og uoppdaget sykdom. Det er jo også kjipt å ikke tørre å få barn og ikke kunne få nødvendige vaksiner som er en forutsetning for å besøke en del land.

Lykke til!

Tusen takk for godt svar!

Som jeg nettopp svarte over: jeg føler meg nokså 'dunete i hodet' når jeg skriver her, jeg er ikke helt med, og jeg klarer ikke helt å 'forstå' det jeg skriver, sånn som jeg til vanlig gjør. Kjenner kvalmen kommer nå, så skal snart gå ut av tråden, ville bare svare til de gode folka som har tatt seg tid til meg. Måtte la vær å lese mer i tråden i går, men nå leser jeg da altså.

Jeg har hørt litt om det, skulle i utgangspunktet være med på behandling mot odontofobi som hadde disse rammene slik jeg forstod det. Min odontofobi er sterkt knyttet til sprøytene, så jeg håpet at dette skulle starte opp før vaksineringen satt i gang for min gruppe, men de er forsinket grunnet korona. Det jeg i går fikk til, etter råd og gode ord i denne tråden, var å skrive en epost til dem og høre når det ble min tur. Om det er lenge til, tar jeg kontakt med fastlegen.

Jeg opplever fastlegen som forståelsesfull og empatisk, så inntil det motsatte er bevist, tror jeg at det skal gå fint å snakke med henne om dette.

Takk igjen ❤️

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, jeg har ikke fått det, men da den ene visdomstannen min kom og jeg ikke klarte å åpne munnen på fire dager, lot jeg vær å spise og det var det. Det gikk heldigvis over, men jeg har rett og slett ingen anelse om hva jeg skulle ha gjort dersom det ikke gjorde det.

Jeg forstår godt at dette er vanskelig å sette seg inn i for en som ikke har en fobi, jeg forstår at fobien er irrasjonell, jeg er flau for det, og jeg etterspør rett og slett bare tips fra folk som har opplevd lignende eller som har kunnskap om situasjonen.

Skrevet

Oj, dette høres ikke bra ut. Vet du hva som gjorde at du reagerte negativt på dette?

Skrevet

Tror en tur innom legen for å snakke om frykten din er en god ide. Det er kommet til et punkt der det påvirker din evne til å fungere, for man bytter ikke telefonnummer for moroskyld.

Det finnes hjelp, men du må klare å spørre om det.

Anonymkode: 2ea16...8c3

Jup, jeg har tatt kontakt med et behandlingsprogram som jeg skulle ha vært en del av, men som ble utsatt på grunn av korona nå (tannlege, men det er mye knyttet til sprøyter for min del). Om det er lenge til det starter opp skal jeg ta kontakt med fastlege. Det hadde jeg ikke gjort uten denne tråden :)

Skrevet
17 hours ago, Hansehan said:

Det vet man jo ikke før man har forsøkt, så det kan uansett være verdt et forsøk. HI har såpass langt framskreden angst at det neppe kan bli mye verre. Tannbehandlinger er også mer naturlig å ta i narkose, men hvis hovedkomponenten i angsten er tap av kontroll, kan tanken på narkose være ytterligere angstfremmende.

Ja, jeg tror du kan ha rett, både når det kommer til at det ikke kan bli mye verre enn dette når det kommer til sprøyteskrekk og også at narkose kanskje ikke er tingen for meg. Veneflonen hadde uansett gjort det umulig. Jeg har tatt første skritt nå, altså, og takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, laPistola said:

Synes du det er hjelpsomt for ts og sitte og tenke over « Hva med feks., « ? Du oppfordrer jo til økt angst. La nå ts finne hjelp da, istedenfor og lage ideer om sykdommer og « sitte hjemme og dø» . 

Takk igjen! Du må være verdens beste venninne i venneflokken; empatisk og du kommer med gode råd og eksempler som demper angst, i tillegg setter du grenser når folk tråkker over.

Jeg forventet tilbakemeldinger som dette, selv om det er rett som du sier; det gjør meg mer urolig. Det er ikke alle som klarer å forstå dette. Har jo hørt om folk som har spisevegring som får tilbakemeldinger som 'du må bare spise'. Alle er kanskje ikke i stand til å forstå. Jeg vet ikke.

Skrevet (endret)

Er det når under huden eller innsprøyting av vaksine som er det skumleste? Jeg har aldri kjent så lite som av covid-vaksinen. Fikk riktignok en del bivirkninger i etterkant da, men selve stikket var mildere enn alle andre vaksiner jeg kan huske. Det var så lite som skulle inn at det ikke "sprengte". Ofte innsprøytingen som man kjenner best. Ved vanlige vaksiner skal nåla så vidt inn under huden. Er desverre lite annet som hjelper enn eksponering. Ta alle vaksiner kort tid etter hverandre. Hvordan er du mtp kontrollbehov? Jeg liker best å ta blodprøver på meg selv, men synes det er greit når andre tar vaksinerer siden det er et herk å få til alt med en hånd.

Et annet alternativ er om du har en venn som er sykepleier eller vernepleier. Da kan du be vedkommende velge de mindte sprøytene og stikke rett inn under huden først, deretter dypere. De kan være uten innhold for å unngå følelsen av at noe sprenger. 

Endret av Majer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...