AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #21 Skrevet 28. september 2021 Jeg har også sprøyteskrekk. 49 år og ikke tatt blodprøver siden jeg var barn og holdt fast i stolen. Det sitter i den dag i dag. Har valgt å ikke få barn for å slippe blodprøver. Går aldri til lege med ting jeg vet kan bli foreslått blodprøve på. Jeg syns det er vondt lenge etter blodprøven ble tatt den gangen jeg var barn. Kommer snart i overgangsalderen. Den må jeg slite meg igjennom . Ber jeg om hjelp og får tabletter mot overgangsalderen så blir det spørsmål om blodprøver. Det går ikke. Var til gynekolog og fikk helt hetta da hun sa hun skulle ha tatt blodprøver for å sjekke om hvor jeg var i "overgangs fasen" Men pga. at jeg gikk på p.piller så var det ingen vits. Måtte være prevensjonsfri i 3 mnd for å se det på prøver. Vaksine ang. covid-19 var ikke aktuelt i det hele tatt. Takket nei! Hos tannlegen er jeg narkose pasient for mange ting bla. sprøytestikk. Der må jeg bruke emla plaster for å komme meg igjennom veneflonen. Har vondt 2 dager der veneflonen har sittet. Har blitt forsøkt sprøytestikk ved bedøvelse i våken tilstand hos tannlege. Da hyler jeg i smerte og den smerten tar lang tid før den gir seg. Gruer meg til å bli gammel og evt. havne på eldresenter der du blir utsatt for både blodprøver og andre stikkprøver som diabetes. Vurderer å "ordne opp" selv før gamledagene tar meg. Takler ikke å bli bestemt over. Anonymkode: 0244e...41a 2
Sirinna Skrevet 28. september 2021 #22 Skrevet 28. september 2021 Jeg forstår at dette er et reelt problem for deg Ts, og skjønner godt at du blir frustrert over enkelte av svarene du får. Jeg vil driste meg til å spørre deg, hva er det ved sprøytestikk som er skremmende for deg? Hva er du redd for? Det finnes teknikker for å unngå blodtrykksfall og besvimelse, og det finnes beroligende du kan få i forkant om det er selve frykten som er det verste for deg. Jeg får helt vondt når du skriver at du velger bort et liv med barn pga sprøyteskrekken din, du skulle hatt hjelp for lenge siden. Jeg LOVER deg at blodprøver og sprøytestikk er langt mindre dramatisk enn du tror. Dette kan du jobbe med og komme over! 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #23 Skrevet 28. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Er jo ikke tull når man velger bort nødvendig helsehjelp for sykdom. Velger bort det å få barn. Slår av mobiltelefonen. Henter ikke post. Når man lager et slikt helvete i livet, kun for et sprøytestikk som ikke engang er relatertbart til alt over. Da er man psyk og burde innlegges slik at man kan få hjelp. For det ts skriver er sykt. Det du skriver er ikke rasjonelt på noen plan. Tipset mitt er ikke ufint, du trenger åsykiatrisk hjelp for dette, slik at du kan overvinne frykten, fremfor å la den styre og begrense hele livet ditt. Anonymkode: 6b50f...6c8 Tipset ditt i seg selv er ikke ufint, men måten du skriver på er ufin. Regner med at det var det den andre som siterte deg på reagerte på også. Og livet mitt er på ingen måte et helvete, dette er normalt noe som opptar meg lite, og som frem til nå kun har rammet meg. Å dra en slik konklusjon henger ikke på greip. Dette er selvfølgelig ikke grunnlag for innleggelse, og deler av det du skriver fremstår som lite fundert i virkeligheten. Jeg er i det minste klar over min irrasjonalitet og forsøker, ved dette, å ta et bittelite skritt i riktig retning. Anonymkode: 4393a...9bb 1
Gjest laPistola Skrevet 28. september 2021 #24 Skrevet 28. september 2021 Million skrev (1 time siden): Gjør som jeg gjør mht tannlegeskrekken min; svelg dypt, og tving deg dit og få det gjort uansett hva du måtte føle av angst. Ja, jeg har fått total nedsmelting hos tannlegen, og det ble da klart at jeg måtte få en beroligende tablett eller to før inngrepet, skulle de ha noen sjans å få det gjort. Så det ble redningen. Jeg møter opp en halvtime før avtalt tid, får en tablett jeg tar, og så sitter jeg og venter mens den virker. Når det så er min tur, er det lagt lokk på angsten ved hjelp av tabletten, og jeg kan få utført tannlegetjenester som normale folk. Jeg gråter fremdeles når jeg sitter i stolen, men jeg har ikke voldsomme skjelvinger og åndenød, takket være tablettene. Tårene bare pipler stille og rolig ut av seg selv, mens tannlegen roter rundt inni munnen min og sjekker tenner og behandler om nødvendig. Har vel knapt vært mer takknemlig for noe i mitt liv enn at jeg er velsignet fra naturens side med gode og sterke tenner, så jeg har sjelden hull som må fikses. Tror jeg har hatt 2 eller 3 hull de siste 40 årene. Så det jeg prøver å si er, skaff deg medisinsk hjelp, så du får gjennomført den vaksineringen! Gå til fastlegen, forklar og be om resept på en liten pakke av noe beroligende, så du kan ta en tablett før hver vaksine. Fint innlegg.. det startet dårlig med tving deg dit og få det gjort, men så kommer det fram at det faktisk ikke er så enkelt. Selvom en tvinger seg til tannlegen kan en ikke tvinge seg rolig , og en kan heller ikke tvinge seg rolig hos en som skal sette vaksine. Kjenner en som har veldig sprøyteskrekk og det ble løst ved nettopp beroligende( valium ) , smertekrem der stikket skal taes og at jeg er med og holder henne i hånden og prater om alt mulig annet. aner jo ikke hva ts har prøvd , men en prat med fastlegen er jo første skritt.
Gjest laPistola Skrevet 28. september 2021 #25 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tipset ditt i seg selv er ikke ufint, men måten du skriver på er ufin. Regner med at det var det den andre som siterte deg på reagerte på også. Og livet mitt er på ingen måte et helvete, dette er normalt noe som opptar meg lite, og som frem til nå kun har rammet meg. Å dra en slik konklusjon henger ikke på greip. Dette er selvfølgelig ikke grunnlag for innleggelse, og deler av det du skriver fremstår som lite fundert i virkeligheten. Jeg er i det minste klar over min irrasjonalitet og forsøker, ved dette, å ta et bittelite skritt i riktig retning. Anonymkode: 4393a...9bb Nettopp, hadde du vært alvorlig psykisk syk hadde du jo ikke sett på dette rasjonelt eller tenkt at det var et problem du ønsket og løse engang. Selvsagt kan det hjelpe og snakke med noen, men start med fastlegen om du ikke har gjort det.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #27 Skrevet 28. september 2021 1 hour ago, laPistola said: Har du snakket med fastlegen om dette? Jeg vet at det for mange kan hjelpe og få sykepleier hjem og ta sprøyte/ blodprøve hjemme på sengen eller sofaen ,men du har kanskje forsøkt det? Har du forsøkt med feks valium slik at du er rolig? Smertestillende krem om du er redd for smerte? Og ha noen du er trygg på som holder deg i hånden/ rundt deg? du får veldig mye kjipt svar her, men vet ikke hva du har forsøkt og hva fastlegen sier. 1 hour ago, laPistola said: Jo, men det er mange som har sprøyte/ blodprøve skrekk. Ja, det var vel mye med måten personen skrev « oppsøk psykiater « , hvis du tror at samtaler kan hjelpe så be legen søke. Det er lang ventetid da, og nesten alle har en fobi ( bortsett fra anonyme på kg ) men hvis du er positiv til at det kan hjelpe er det jo verdt et forsøk . 1 hour ago, laPistola said: Aner du hva som skal til for og bli innlagt i Norge? jeg vet ikke hva som er forsøkt via legen, men og gå til samtaler kan jo hjelpe om en får plass. Greit nok. hvorfor er ikke det jeg skriver rasjonelt ? Tusen takk for empatiske og fine svar, det setter jeg veldig pris på! (Forventet kjipe svar, er så lett å gi sånne over nett, men måtte logge av litt her i sted, selv om jeg fungerer som et normalt menneske stort sett er dette en voldsom fobi for min del.) Jeg har nevnt det for fastlege i forbindelse med mulig utredning av sykdom, men fastlegen har mye å gjøre, temaet ble litt borte, og jeg tok det såvisst ikke opp igjen.. Har en god fastlege, så jeg kan faktisk ta det med henne. Jeg mannet meg opp til å bli med på et behandlingsprogram rundt denne problematikken, men det er utsatt på grunn av korona, og jeg tenker at jeg faktisk burde ta disse vaksinene for ikke å potensielt smitte andre og å forhindre mutasjoner osv. Og, ja, man blir selvfølgelig ikke innlagt av noe som ligner dette. Tenker at vedkommende skrev det understreker litt hvem det er som skriver også. Men nå, basert på det du skriver, tror jeg faktisk at jeg først skal høre med de som har ansvar for behandlingen om hvor lenge den er utsatt (er det noen uker kan jeg jo vente), og dersom den ikke kommer igang snarlig, skal jeg faktisk ta kontakt med fastlege og forhøre meg om alternativer. Igjen, tusen takk ❤️ Anonymkode: 4393a...9bb
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #28 Skrevet 28. september 2021 1 hour ago, S4050-R40B said: Helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/fobier/ Fin link angående fobi, og hva som kan gjøres. Kognitiv atferdsterapi er vanlig behandling. Begynn med å snakke med fastlegen, om du har problemer med å SI det, så skriv det ned, eller print ut hovedinnlegget ditt her. Det er hjelp å få, spesielt når fobien hemmer såpass som den gjør for deg. Da kan det jo faktisk finnes hjelp å få som går direkte på dette! Tusen takk! Anonymkode: 4393a...9bb
Gjest laPistola Skrevet 28. september 2021 #29 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for empatiske og fine svar, det setter jeg veldig pris på! (Forventet kjipe svar, er så lett å gi sånne over nett, men måtte logge av litt her i sted, selv om jeg fungerer som et normalt menneske stort sett er dette en voldsom fobi for min del.) Jeg har nevnt det for fastlege i forbindelse med mulig utredning av sykdom, men fastlegen har mye å gjøre, temaet ble litt borte, og jeg tok det såvisst ikke opp igjen.. Har en god fastlege, så jeg kan faktisk ta det med henne. Jeg mannet meg opp til å bli med på et behandlingsprogram rundt denne problematikken, men det er utsatt på grunn av korona, og jeg tenker at jeg faktisk burde ta disse vaksinene for ikke å potensielt smitte andre og å forhindre mutasjoner osv. Og, ja, man blir selvfølgelig ikke innlagt av noe som ligner dette. Tenker at vedkommende skrev det understreker litt hvem det er som skriver også. Men nå, basert på det du skriver, tror jeg faktisk at jeg først skal høre med de som har ansvar for behandlingen om hvor lenge den er utsatt (er det noen uker kan jeg jo vente), og dersom den ikke kommer igang snarlig, skal jeg faktisk ta kontakt med fastlege og forhøre meg om alternativer. Igjen, tusen takk ❤️ Anonymkode: 4393a...9bb Lykke til ❤️ Det finnes løsninger, og jeg er sikker på du finner det som er riktig ved og faktisk be om hjelp. Husk at du er langt fra alene om dette.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #30 Skrevet 28. september 2021 1 hour ago, Million said: Gjør som jeg gjør mht tannlegeskrekken min; svelg dypt, og tving deg dit og få det gjort uansett hva du måtte føle av angst. Ja, jeg har fått total nedsmelting hos tannlegen, og det ble da klart at jeg måtte få en beroligende tablett eller to før inngrepet, skulle de ha noen sjans å få det gjort. Så det ble redningen. Jeg møter opp en halvtime før avtalt tid, får en tablett jeg tar, og så sitter jeg og venter mens den virker. Når det så er min tur, er det lagt lokk på angsten ved hjelp av tabletten, og jeg kan få utført tannlegetjenester som normale folk. Jeg gråter fremdeles når jeg sitter i stolen, men jeg har ikke voldsomme skjelvinger og åndenød, takket være tablettene. Tårene bare pipler stille og rolig ut av seg selv, mens tannlegen roter rundt inni munnen min og sjekker tenner og behandler om nødvendig. Har vel knapt vært mer takknemlig for noe i mitt liv enn at jeg er velsignet fra naturens side med gode og sterke tenner, så jeg har sjelden hull som må fikses. Tror jeg har hatt 2 eller 3 hull de siste 40 årene. Så det jeg prøver å si er, skaff deg medisinsk hjelp, så du får gjennomført den vaksineringen! Gå til fastlegen, forklar og be om resept på en liten pakke av noe beroligende, så du kan ta en tablett før hver vaksine. Godt å høre at du får beroligende. Flere har nevnt det i tråden, og sprøyte er jo noe man tar realtivt sjelden, så hiver gjerne i meg det i disse tilfellene. Jeg gråter forøvrig ikke, jeg blir stort sett helt borte vekk, klarer ikke å snakke eller uttrykke meg overhodet. (Og jeg har fått litt hjelp med tannlegeskrekk som for meg handler om sprøyter, jeg klarte ikke gå inn i venteværelse, men har avtale om at de henter meg utenfor når det er min tur og at jeg kan avbryte når som helst og at de sier alt de gjør. For min del går det jo fint med roting osv, og har bank i bordet ikke hatt hull siden barneskolen, så har sluppet sprøyter.) Men, ja, skal ta kontakt med fastlegen! Tusen takk for svar! Og lykke til med tannlegeskrekk. Anonymkode: 4393a...9bb
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #31 Skrevet 28. september 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har også sprøyteskrekk. 49 år og ikke tatt blodprøver siden jeg var barn og holdt fast i stolen. Det sitter i den dag i dag. Har valgt å ikke få barn for å slippe blodprøver. Går aldri til lege med ting jeg vet kan bli foreslått blodprøve på. Jeg syns det er vondt lenge etter blodprøven ble tatt den gangen jeg var barn. Kommer snart i overgangsalderen. Den må jeg slite meg igjennom . Ber jeg om hjelp og får tabletter mot overgangsalderen så blir det spørsmål om blodprøver. Det går ikke. Var til gynekolog og fikk helt hetta da hun sa hun skulle ha tatt blodprøver for å sjekke om hvor jeg var i "overgangs fasen" Men pga. at jeg gikk på p.piller så var det ingen vits. Måtte være prevensjonsfri i 3 mnd for å se det på prøver. Vaksine ang. covid-19 var ikke aktuelt i det hele tatt. Takket nei! Hos tannlegen er jeg narkose pasient for mange ting bla. sprøytestikk. Der må jeg bruke emla plaster for å komme meg igjennom veneflonen. Har vondt 2 dager der veneflonen har sittet. Har blitt forsøkt sprøytestikk ved bedøvelse i våken tilstand hos tannlege. Da hyler jeg i smerte og den smerten tar lang tid før den gir seg. Gruer meg til å bli gammel og evt. havne på eldresenter der du blir utsatt for både blodprøver og andre stikkprøver som diabetes. Vurderer å "ordne opp" selv før gamledagene tar meg. Takler ikke å bli bestemt over. Anonymkode: 0244e...41a Jeg forstår deg faktisk veldig, veldig godt. Er dessverre veldig gjenkjennbart. Jeg er ikke så redd smerte eller bivirkninger, jeg lurer på om det for min del kan handle om kontroll eller så. Har du forsøkt å få noe hjelp med dette? Via fastlege eller psykolog eller lignende? Anonymkode: 4393a...9bb
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #32 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår deg faktisk veldig, veldig godt. Er dessverre veldig gjenkjennbart. Jeg er ikke så redd smerte eller bivirkninger, jeg lurer på om det for min del kan handle om kontroll eller så. Har du forsøkt å få noe hjelp med dette? Via fastlege eller psykolog eller lignende? Anonymkode: 4393a...9bb Har ikke oppsøkt hjelp igjennom lege eller psykolog. Blir jæv.. provosert, nakkehåret står bare på tanken at de skal prøve å overtale meg til blodprøve.. eller å trene på dette da. Tannlegen, der får jeg hjelp igjennom narkose. Det er aksetabelt. Håper det går bra med deg da. Anonymkode: 0244e...41a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #33 Skrevet 28. september 2021 36 minutter siden, Sirinna said: Jeg forstår at dette er et reelt problem for deg Ts, og skjønner godt at du blir frustrert over enkelte av svarene du får. Jeg vil driste meg til å spørre deg, hva er det ved sprøytestikk som er skremmende for deg? Hva er du redd for? Det finnes teknikker for å unngå blodtrykksfall og besvimelse, og det finnes beroligende du kan få i forkant om det er selve frykten som er det verste for deg. Jeg får helt vondt når du skriver at du velger bort et liv med barn pga sprøyteskrekken din, du skulle hatt hjelp for lenge siden. Jeg LOVER deg at blodprøver og sprøytestikk er langt mindre dramatisk enn du tror. Dette kan du jobbe med og komme over! ❤️ Men så får jeg mange fine svar også, som dette. Jeg vet i alle fall at jeg ikke er redd for smerte eller bivirkninger eller slike ting, men jeg lurer på om det kan handle om tap av kontroll eller noe i den dur? Tenker på det fordi det hos tannlegen hjelper at vi har avtalt at jeg kan si stopp når som helst og at de forteller hva de gjør. Jeg forstår at det er fullstendig irrasjonelt også, det er veldig frustrerende. Og jeg har et godt liv uten barn, altså. Er tante og det er fint, og har et godt nettverk, så det er ikke synd på meg. Har barn å låne med meg om jeg vil se en pixarfilm på kino Fant faktisk en kul i brystet mitt som måtte undersøkes, og det gikk jeg kun med på dersom det ikke ble nålbiopsi. De fant heldigvis ut at det var ufarlig ved ultralyd (tror det var det det lille apparatet var?), men legen sa at en nålbiopsi er langt bedre enn å leve med brystkreft ubehandlet. Jeg vet faktisk ikke om jeg ville ha klart å gjennomgå nålbiopsi om det hadde vært nødvendig, så jeg ser jo at dette er fullstendig galskap. Men jeg føler meg litt roligere nå, etter de gode svarene jeg har fått. Tror jeg skal klare å ta kontakt med fastlege for en samtale. Anonymkode: 4393a...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #34 Skrevet 28. september 2021 33 minutter siden, laPistola said: Fint innlegg.. det startet dårlig med tving deg dit og få det gjort, men så kommer det fram at det faktisk ikke er så enkelt. Selvom en tvinger seg til tannlegen kan en ikke tvinge seg rolig , og en kan heller ikke tvinge seg rolig hos en som skal sette vaksine. Kjenner en som har veldig sprøyteskrekk og det ble løst ved nettopp beroligende( valium ) , smertekrem der stikket skal taes og at jeg er med og holder henne i hånden og prater om alt mulig annet. aner jo ikke hva ts har prøvd , men en prat med fastlegen er jo første skritt. Ja, helt enig, å tvinge meg forstår jeg ikke helt hvordan skal gå til, men innlegget ble fint likevel. Jeg kan tvinge meg til mye, altså, det gjør vel alle mennesker i større eller mindre grad gjennom livet, men dette har vært et sort hull for meg. 29 minutter siden, laPistola said: Nettopp, hadde du vært alvorlig psykisk syk hadde du jo ikke sett på dette rasjonelt eller tenkt at det var et problem du ønsket og løse engang. Selvsagt kan det hjelpe og snakke med noen, men start med fastlegen om du ikke har gjort det. Ja, jeg skal få tatt tak i dette nå. Og det er fint at du skriver det. Føler meg litt sprø som er såpass redd dette. 17 minutter siden, laPistola said: Lykke til ❤️ Det finnes løsninger, og jeg er sikker på du finner det som er riktig ved og faktisk be om hjelp. Husk at du er langt fra alene om dette. Dette hjalp overraskende mye, altså. Mange fine innlegg og mange gode råd ❤️ Nå føler jeg meg kvalm og svimmel, men forsiktig optimistisk og litt glad. Anonymkode: 4393a...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #35 Skrevet 28. september 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke oppsøkt hjelp igjennom lege eller psykolog. Blir jæv.. provosert, nakkehåret står bare på tanken at de skal prøve å overtale meg til blodprøve.. eller å trene på dette da. Tannlegen, der får jeg hjelp igjennom narkose. Det er aksetabelt. Håper det går bra med deg da. Anonymkode: 0244e...41a Takk, men jeg vil jo at det skal gå bra med deg og 😕 Jeg ble litt oppløftet av denne tråden (eller i det minste av de svarene som ikke var ufine eller latterliggjorde, dvs. litt tulling rundt det er greit, altså, gjør jo det selv og). Tenker at fastlegen vil neppe spenne meg fast i stolen og tappe meg for blod i første samtale, men kanskje finne en løsning eller plan. Jeg vil jo gjerne få tatt vaksine nå, både mot korona og å friske opp tidligere vaksiner. Det var kanskje ingen råd her som du ikke allerede har tenkt på? Anonymkode: 4393a...9bb
C8H10N4O2 Skrevet 28. september 2021 #36 Skrevet 28. september 2021 Huff, kjenner meg igjen i nåleskrekken 🥺 Mine blodårer er lite samarbeidsvillige, enten blir de ikke funnet, ikke får de hull på, eller så sprekker det. I prosessen blir jeg svimmel, kvalm, kaldsvetter, gråter, hyperventilerer, får panikk. Riktig festlig med andre ord. Nå er jeg ikke helt der at jeg gjør alt jeg kan for å unngå nåler og stikk. Det som funker for meg er å si i fra til de som skal stikke at sånn er ståa, ber de om å ikke si når de stikker. Får ligge litt bakover, lukker øynene og prøver å puste rolig gjennom det. For meg er målet som skal i en blodåre verre enn en sprøyte som skal i muskelen. Til vaksineringa hadde heldigvis kona og jeg time samtidig på begge dosene, noe som hjalp meg veldig. For dose to spurte jeg om å få slippe å sitte inne i salen med resten av gjengen, så fikk stikket mitt uten masse folk rundt. Håper du får hjelp, masse lykke til 💜
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #37 Skrevet 28. september 2021 Jeg er også redd for sprøyter som deg. Redselen ble enda mer når jeg så det på TV, pc, plakter etc ellers hvor hen jeg beveger meg. Om du jeg slapp det så hadde jeg tatt vaksinen. Jeg er mann i 30-årene, så det er kjipt og flaut å fortelle om det. Det har kun fortalt det til de nærmeste. Jeg har tatt valget om å ikke ta vaksinen. Høie sa det var rundt ca.80000 voksne i Norge som ikke tok vaksine alene på grunn av sprøyteskrekk. Anonymkode: 7311f...2c8 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #38 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Injisert kokain er for legender, snortings for pingler Vink farvel til sprøyteskrekken Anonymkode: 043c4...2f7 Takker for forståelsen🙏🏻 Anonymkode: 72d27...5de 1
Silva Pluvialis Skrevet 28. september 2021 #39 Skrevet 28. september 2021 (endret) Oi. Dette høres ut som langt mer enn normal nervøsitet. Håper det ordner seg for deg❤️❤️ Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
Hansehan Skrevet 28. september 2021 #40 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette hjalp overraskende mye, altså. Mange fine innlegg og mange gode råd ❤️ Nå føler jeg meg kvalm og svimmel, men forsiktig optimistisk og litt glad. Anonymkode: 4393a...9bb Har du hørt om eksponeringsterapi? Det er å gradvis venne seg til situasjonen, slik at du får en følelse av kontroll før du går videre til neste steg. Nå har du i og for seg tatt første steget: du har skrevet om fobien din her inne, selv om det er flaut og du blir svimmel og kvalm. Nå er det kanskje mindre angstfremmende å tenke på problemet eller skrive om det her? I så fall, supert! Neste trinn kan være å ta det opp med fastlegen, gjerne skriv ned hvordan du har det og be legen lese det hvis du er redd for at angsten tar over hvis du skal fortelle om det i konsultasjonen. Når angsten i situasjonen med fastlegen føles håndterbar, så kan du få henvisning til en psykolog med kompetanse på eksponeringsterapi. Når det igjen føles greit, så kan terapeuten, spesielt hvis det er i kommunehelsetjenesten med flere tjenester samlet, bli med på legekontoret. I første omgang skal du ikke stikkes, du skal bare venne kroppen din til å være i den situasjonen hvor man får vaksine eller tar blodprøve, og helsepersonell viser fram materiell og forklarer hvordan det skjer. Cluet er å hele tiden holde deg under "panikkgrensen", mens du gradvis utvider denne i en trygg situasjon hvor du har kontrollen og kan avbryte eller ta en pause hvis det blir for mye. Her er en lenke som forklarer litt bedre: https://bypsykologene.no/2020/02/eksponeringsterapi-er-mer-enn-eksponering/ Jeg håper du har en god fastlege som tar angsten din på alvor, og hvis ikke, så tenker jeg at det er fullt mulig å bytte fastlege. Sprøyteskrekk er en stor ulempe, og det har så mange negative følger det kan få, blant annet vegring mot nødvendige helsesjekker og uoppdaget sykdom. Det er jo også kjipt å ikke tørre å få barn og ikke kunne få nødvendige vaksiner som er en forutsetning for å besøke en del land. Lykke til! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå