AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #341 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 11.57): Jeg konfirmerte meg ikke og fikk derfor heller ingen fest eller gaver. Anonymkode: fa5ba...784 Det er da vesentlig bedre at barnet evner tenke selv og i tillegg ikke tenderer retning overtro eller konspirasjonsteorier enn det motsatte? Jeg har aldri forstått at foreldre roser og belønner barna sine for å vie tid til overtro. At de konfirmerer seg for å få gaver pg fordi kompisene gjør det er jo ok nok, i alle fall om man sammenligner med om de helt på ekte skulle tro på overtro - men altså ikke noe stort pluss for karakteren deres. Ts: gi barnet penger og en fest for å være et moderne, rasjonelt menneske. Ikke kast bort tid og krefter på bunad. Meld henne på kor eller teater eller noe for det sosiale. Anonymkode: 68fa1...2d2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #342 Skrevet 30. mars 2022 Jeg må ærlig innrømme at humanetisk konfirmasjon er totalt uaktuelt for mine barn. Da ville jeg blitt gladere hvis de valgte eget opplegg, men ikke som type konfirmasjon. Kanskje da som en skikkelig 18årsfeiring. Humanetisk konfirmasjon jeg helt uenig i, fordi jeg mener at etikk, moral og menneskesyn er noe vi foreldre skal lære barna våre fra dag én, ikke noe forbund man skal måtte melde seg inn i for å lære. I tillegg er jeg uenig i en del av deres delvis politiske ståsted. Ene sønnen min valgte kristen konfirmasjon, men heller ikke det "slapp han unna" med uten en mening om hvorfor han ønsket dette. De er store nok i den alderen til å reflektere over hva de står for, og hvorfor. Uansett, ts, jeg forstår dilemmaet. Du vil bare det beste for din stedatter, men kan ikke gjøre annet enn å stå for dine meninger. Vet selv at stebarn her kommer til å velge humanetisk konfirmasjon, og jeg gruer meg allerede, for det hyler "nei" i meg.. Si at hvis du skal ordne bunadsskjorte blir det i 18årsgave, er det uaktuelt får de ordne det på annen måte. Anonymkode: e75da...db0 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #343 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er jo det alle konfirmasjoner er. Anonymkode: 08d80...91f Feil.. Ikke alle er det. Her blir det selskap hjemme, med relativ enkel servering. Ungdommen selv sier at "festen" og gavene som følger egentlig ikke er nødvendig, for det er selve handlingen ved konfirmasjonen som betyr noe. Det handler litt om hva man har lært barnet iløpet av livet, tenker jeg. Ikke minst ha satt litt krav for at de skal tenke selv, gjøre opp egne meninger om valg de tar, osv osv. Det er nok av barn/ungdommer som bare får ting servert i fanget uten at det settes krav til dem. Selvfølgelig vil de da bare ha fest og penger, hvis de faktisk kan få det. Anonymkode: e75da...db0 1
Tuba Skrevet 30. mars 2022 #344 Skrevet 30. mars 2022 Maleficenta skrev (54 minutter siden): alternativet til tradisjonell konfirmasjon er humanetisk Humanetisk er en mulighet men man kan vel gjøre dette akkurat slik man vil. Hvorfor tvinge noen inn i en form? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #345 Skrevet 30. mars 2022 Jeg ble bedt i en ikke konfirmasjon, fordi barnet ønsket seg penger som de andre som konfirmerte seg kom til å få. Jeg og flere med meg gikk ikke. "Min" datter valgte ikke konfirmasjon, så hennes far og jeg lagde en fin 18 års dag. Da blir jo barna myndige. Har lest her inne om å lage en 16 års dag, men det er jo ikke en merkedag her i landet. Vil barnet ikke konfirmeres seg, så bør heller ikke selskap lages. Anonymkode: 41a72...e83 6
Festlig Skrevet 30. mars 2022 #346 Skrevet 30. mars 2022 Jeg fulgte denne tråden tidligere, og har koblet meg på igjen nå når det har blitt ny aktivitet. Det jeg merker meg er at det fremdeles er så vanskelig å forstå for folk at denne konfirmanten m mor er etter min mening grådig og storforlangende. I dette tilfellet så finnes det en stemor som det skal på liv og død stilles så store krav til. Den berømte bunadskjorte kunne far og mor skaffet til veie hvis det var normale forhold mellom de to foreldrene. Men nei, her skal stemor gjøre jobben KUN fordi de vet hun kan gjøre det nesten gratis. Jeg har brodert bunadskjorte og vet at det tar tid, og det er nettopp derfor de er så dyre å kjøpe ferdig brodert og montert. Ingen skamfølelse what so ever når det gjelder hva de får seg til å be om. Med et så useriøst opplegg mor og datter kjører så er det rart ikke TS har bedt de at de holder henne utenom desse forberedelsene som er hinsides etter min mening. «Kan hun ikke bare få den skjorten da?» »Det er jo helt greit å ha en ikke-konfirmasjon uten å ha gjort noe for å ha en så stor og dyr fest « Vi som har hatt flere konfirmasjoner og vært gjest i andres konf. vet at det går myyye penger for å holde en sånn fest, og det skulle bare mangle at de ikke måtte stille opp i forberedelser og gjort en personlig innsats for å vise interesse og takknemlighet Fortsetter denne jenta å oppføre deg sånn så kommer hun til å slite livet av seg senere for å kunne greie å tilpasse seg jobb og krav. Fatter ikke at far har flippa ut forlengst.. 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #347 Skrevet 31. mars 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg må være så ærlig å si at det butter litt i meg å legge så mye tid og arbeid denbe gaven etter alt oppstyret. Anonymkode: 60cf2...744 Det er en hel legitim følelse. Du har selv fått lov å ta valget om å gi bunad til nieser m.fl. som gave. Hvis de hadde oppført seg ufyselig og vært frekk mot deg, så hadde du neppe gjort det. Jeg går ut fra de har vært svært takknemlige. Så kommer mor og stedatter og nærmest hånlig beordrer deg å sy en bunad til stedatter, som om de har krav på det. Da har de tatt fra deg muligheten for å gi bunaden som gave, nå er det bare noe du har fått beskjed om å gjøre. Og med stedatters oppførsel ('du er bare en faren liker å stikke pikken i') så har du ikke akkurat utsikt til at bunaden blir tatt imot med takknemlighet. Ikke noe å si til du ikke har lyst til det. Anonymkode: a9220...99a 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #348 Skrevet 31. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Det er en hel legitim følelse. Du har selv fått lov å ta valget om å gi bunad til nieser m.fl. som gave. Hvis de hadde oppført seg ufyselig og vært frekk mot deg, så hadde du neppe gjort det. Jeg går ut fra de har vært svært takknemlige. Så kommer mor og stedatter og nærmest hånlig beordrer deg å sy en bunad til stedatter, som om de har krav på det. Da har de tatt fra deg muligheten for å gi bunaden som gave, nå er det bare noe du har fått beskjed om å gjøre. Og med stedatters oppførsel ('du er bare en faren liker å stikke pikken i') så har du ikke akkurat utsikt til at bunaden blir tatt imot med takknemlighet. Ikke noe å si til du ikke har lyst til det. Anonymkode: a9220...99a Akkurat den kommentaren kom hun med i affekt. Jeg forsøker å ikke legge så mye i det. 21 hours ago, Festlig said: Fatter ikke at far har flippa ut forlengst.. Han har mer eller mindre resignert. Mor har sendt mail med et slags budsjett og bedt ham overføre halve kostnaden. Han har forsøkt å snakke med jenta, si noe om at han også er forelder, og ønsker å ta like mye ansvar for dette som mor. Han ønsker også å ha noe han skulle ha sagt, da store deler av de inviterte er hans familie. Det virket ikke som hun forstod det helt. Han spurte hva hun trodde mor ville ha sagt om han bare planla noe stort for henne uten å avtale med mor først. Da mente hun at alt selvsagt må avklares med mamma. Jeg tror han rett og slett har mistet litt motet. Anonymkode: 60cf2...744
Juniper Skrevet 1. april 2022 #349 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Akkurat den kommentaren kom hun med i affekt. Jeg forsøker å ikke legge så mye i det. Han har mer eller mindre resignert. Mor har sendt mail med et slags budsjett og bedt ham overføre halve kostnaden. Han har forsøkt å snakke med jenta, si noe om at han også er forelder, og ønsker å ta like mye ansvar for dette som mor. Han ønsker også å ha noe han skulle ha sagt, da store deler av de inviterte er hans familie. Det virket ikke som hun forstod det helt. Han spurte hva hun trodde mor ville ha sagt om han bare planla noe stort for henne uten å avtale med mor først. Da mente hun at alt selvsagt må avklares med mamma. Jeg tror han rett og slett har mistet litt motet. Anonymkode: 60cf2...744 Jeg tenker at far kan gi sin familie beskjed om hva som faktisk skjer og han kan ignorere pengekrav! Mor kunne krevd inn via NAV om ungen faktisk komformerte seg. Når dette er sånn liksom-opplegg som ikke er avklart med far, så kan han fint si nei takk og la mor styre på egen hånd. Jeg tror jeg hadde bedt familiemedlemmer om å gi ikke-matrielle gaver, situasjonen tatt i betraktning! Det er helt feil å støtte opp under denne grådigheten. 1 2
Rhodiola Skrevet 1. april 2022 #350 Skrevet 1. april 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt. - Rhodiola, mod.
Aureka Skrevet 1. april 2022 #351 Skrevet 1. april 2022 RockyRose skrev (På 27.9.2021 den 12.26): Dette gjeld jo i fleire samanhengar. Fins jo namnefest og bryllup utanom kyrkje og human etisk. Der har folk valgt eit opplegg som passar for dei. Det er jo like stort for vedkomande likevel 🤷♀️ Syns at om ein ungdom har tenkt så langt at verken kyrkje eller human etisk er noko for ho, så må jo det bli respektert. Kjedeleg at ho må gå gjennom ein seremoni som ikkje passar ho, fordi stemora elles ikkje vil vere med på opplegget.. Hun kan jo fremdeles ha eget opplegg selv om stemor ikke syr bunadsskjorte. 1
Aureka Skrevet 1. april 2022 #352 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 13.04): Ja. Jeg og mannen har forsøkt å i noe om at det kan jo være at klassevenninner ikke får lov å drikke, er opptatt med forberedelse helgen før egen konfirmasjon. Hun veksler da mellom å kalle dem barnslige som ikke tåler å se voksne ta seg et glass vin, at de har superstreng overbeskyttende foreldre eller at de burde klare å gi henne en god grunn til å ikke komme. Hun har også forklart oss at nå er de så voksne at fest er naturlig for dem, og at hun har lest at det er hensiktsmessig for barn og unge å få et naturlig forhold til alkohol hjemme. Hun skjønner ikke hvorfor klassevenninner ikke er glade for å få delta på dette. Gjennomgående tema er fremdeles at de andre jevnaldrende er umodne og ureflekterte som ikke forstår, og at de burde ta til seg at hun forsøker å lære dem om livet siden hun og mamma har planlagt noe voksent. Anonymkode: 60cf2...744 Uh, denne jenta kan få noen tøffe år foran seg. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #353 Skrevet 1. april 2022 Jeg hadde «konfirmasjon» uten å gjøre noe av dette. Jeg er ikke kristen så det ble helt unaturlig for meg og kjente inne at alternativene var så mye bedre egentlig. Jeg hadde et selskap og fikk gaver og penger. Dette var mange år siden og ingen problemer med dette. Jeg synes det er verre med de som konfirmerer seg kristelig for penger når de ikke er kristen en plass, eller de som føler de MÅ konfirmere seg på annet vis pga press. Et utdrag fra en artikkel «Konfirmasjon er et ritual som markerer overgangen fra barndom til voksenliv. » (https://snl.no/konfirmasjon) Skal ikke de som ikke er kristen eller enig med andre alternativ få lov å føle felleskap og å feire at de blir voksen? Anonymkode: a0698...2ea
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #354 Skrevet 1. april 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde «konfirmasjon» uten å gjøre noe av dette. Jeg er ikke kristen så det ble helt unaturlig for meg og kjente inne at alternativene var så mye bedre egentlig. Jeg hadde et selskap og fikk gaver og penger. Dette var mange år siden og ingen problemer med dette. Jeg synes det er verre med de som konfirmerer seg kristelig for penger når de ikke er kristen en plass, eller de som føler de MÅ konfirmere seg på annet vis pga press. Et utdrag fra en artikkel «Konfirmasjon er et ritual som markerer overgangen fra barndom til voksenliv. » (https://snl.no/konfirmasjon) Skal ikke de som ikke er kristen eller enig med andre alternativ få lov å føle felleskap og å feire at de blir voksen? Anonymkode: a0698...2ea Interessant! Kan du fortelle mer om hvilket opplegg/undervisning/forberedelser du hadde? Hele grunnen til at jeg ønsker at jenta skal delta på konfirmasjon, med det som medfølger av undervisning om samfunn, etikk, moral og menneskeverd, leire med jevnaldrende osv. Det er jo nettop det at jeg ser et behov for å styrke hennes sosiale evner for å kunne oppnå fellesskap med andre. Anonymkode: 60cf2...744 2
Rhodiola Skrevet 1. april 2022 #355 Skrevet 1. april 2022 Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett og brukerdebatt. - Rhodiola, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå