Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sommerkommer skrev (2 minutter siden):

Nei det handler om hvilket nivå gavene skal være på når en velger å ikke konfirmere seg i kirken eller humanetisk. Hva en kaller selskapet er jo helt irrelevant. Spørsmålet er om gjestene som blir invitert i et slikt selskap skal redusere gavenes verdi tilsvarende. Inkludert nær familie. 

humanetisk konfirmasjon er ikke en fornyelse eller bekreftelse av dåpen. 

Ok, så om jeg ønsker å ha et selskap i morgen, og tilfeldigvis bare ønsker å «konfirmere meg» i det selskapet - så er det ok å kalle det konfirmasjon?

Du må seriøst lese deg opp på hva konfirmasjon er..også humanetisk konfirmasjon. Begge deler inneholder undervisning og forskjellige plikter som skal utføres - og begge inneholder en avsluttende seremoni. 

Eller, om jeg ønsker å bli politi - så holder det at jeg bare ønsker det, så lenge jeg ønsker det veldig? Jeg trenger ikke å delta på undervisningen og til slutt avsluttende oppgave for å kunne kalle meg politi? Fordi jeg ønsker det så fælt? 

Helt ok å holde selskap - men kall det nå for det det er. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 15.49):

Jeg vil bare minne deg på at mor til konfirmanten har bedt TS om å brodere en bunadskjorte . 
For den som har brodert en bunadskjorte så betyr det innkjøp av et stoff til ca 2000 kr, timesvis med brodering og tilslutt montering etter nøyaktige mål. 
Dette tilsvarer tilsammen en utgift på flere tusen kroner , vil anta et sted mellom 4-6000 kr hvis en skulle kjøpe skjorte via Husfliden el lignende. 
Det bør ligge en viss respekt  og takknemlighet bak når en ber om noe sånt, og ikke bare å ta det som en selvfølge .  
Og jenta bør bli litt mere bevisst på hva hun forlanger

Anonymkode: 49456...823

Man kan vel ta det for gitt at foreldrene kjøper materialer, og at stemors bidrag kun er syingen? Dette er jo stort nok i seg selv, og mye av stasen med det er jo at en skjorte sydd av en man kjenner er mer spesiell. 

Utover det heier jeg på jenta, som er voksen nok til å ikke lyve på seg et livssyn for å få spenn, men heller prøver å finne sin egen vei. Ut fra HI virker det som TS i bunn og grunn misliker jenta, og at hun ikke helt passer inn, så da krever det litt ekstra å stå for seg selv. Flott at foreldrene aksepterer det. 

Jeg synes (kristen) konfirmasjon har utspilt sin rolle i et sekulært samfunn, hvor det bare har blitt en pengefest med religiøs unnskyldning. I min vennekrets har det blitt mer vanlig å tilby ungdommen et budsjett, ut fra familiens økonomi, og la dem velge selv om de vil ha fest, noe annet. De fleste velger en reise, og det har jeg sett at de lærer mye av, både å velge reisemål, delta i bestilling av biletter, hotell osv, og selve reisen, som foretas sammen med en voksenperson, som regel en forelder eller et myndig søsken. En slags dannelsesreise, om du vil, og mye mer relevant for voksenlivet i 2021.

Anonymkode: 092fa...bdd

• Liker 6
Skrevet
Vera skrev (47 minutter siden):

Ok, så om jeg ønsker å ha et selskap i morgen, og tilfeldigvis bare ønsker å «konfirmere meg» i det selskapet - så er det ok å kalle det konfirmasjon?

Du må seriøst lese deg opp på hva konfirmasjon er..også humanetisk konfirmasjon. Begge deler inneholder undervisning og forskjellige plikter som skal utføres - og begge inneholder en avsluttende seremoni. 

Eller, om jeg ønsker å bli politi - så holder det at jeg bare ønsker det, så lenge jeg ønsker det veldig? Jeg trenger ikke å delta på undervisningen og til slutt avsluttende oppgave for å kunne kalle meg politi? Fordi jeg ønsker det så fælt? 

Helt ok å holde selskap - men kall det nå for det det er. 

Kan ikke se at spørsmålet var hva en kalte det.  Men heller at en ikke fulgte noe opplegg og derfor skulle en justere gaven deretter.

uansett om man velger å kalle det en konfirmasjon, så er det jo ikke en konfirmasjon . Men spørsmålet her var jo om en skulle fremdeles gi gaver på samme nivå som en faktisk konfirmasjon. 

hadde det vært ok å ønske seg bunad om en heller kalte det en 15 års bursdagsfest? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 11.56):

Stedatter skal konfirmeres neste år. Eller "konfirmeres". 

Siden ingen av foreldrene er religiøse, ønsker hun ikke kirkelig. Helt forståelig. Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". 

Jenta er generelt lite glad i å tilpasse seg andre, eller samfunnet rundt seg. Hun ønsker derfor ikke å delta på konfirmasjonsundervisning, være seg borgerlig eller kristelig, fordi hun mener det ikke passer henne. Men, hun vil gjerne ha en tilsvarende markering med gaver og få bunad som alle andre. 

Jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg. (Jeg kan sy, men det vil koste meg mange arbeidstimer.) 

Mine argumenter har vært: Jenta ønsker seg venner, men gidder ikke delta på noe - konfirmasjonsopplegg kan være positivt. Hun er veldig opptatt av at konfirmasjon er å bli voksen, mens jeg mener det å bli voksen er å lære seg å oppfylle krav for å få noe. I dette tilfellet er kravet å delta på konfirmasjonsopplegg for å få fest, bunad og pengegaver. 

Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. 

Er jeg virkelig så ond stemor om jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen? Jeg kjenner det bare er i mot alle mine verdier å få så mye, uten å gjøre noe som helst for det. Dessuten, dette er en hyggelig jente. Men i det siste har hun startet å oppføre seg som hun er viktigere enn alle andre, noe jeg tror er med på å gjøre det vanskelig for henne å få venner. 

Anonymkode: 60cf2...744

Det viktigste her er jo at jenta gjør det som er rett for henne! Og hun bør få en fin markering på lik linje med de som konfirmerer seg i kirka eller borgelig. Konfirmasjon er jo bare tull, tviler på at ungdommer konfirmerer seg i kirka fordi de er religiøse 😂

Vår datter valgte det samme. Hun er absolutt ikke kristen og står ikke i statskirka, samtidig så føler hun ikke nok tilhørighet til HEF at hun ønsket å melde seg inn der. Vi hadde likevel selvfølgelig en vanlig fest/feiring og hun fikk bunad av oss, og gaver av andre på lik linje med andre konfirmanter. 😊👍Det er jo på en måte en "bli voksen" seremoni. Vi leide lokale og inviterte familie og hennes nærmeste venner, slik som en vanlig konfirmasjonsfeiring.

Det står respekt av stedatteren din som velger noe annet enn flertallet, og går sin egen vei. Slike ungdommer trenger Norge. 👏

Dere kan jo finne på noe annet enn "konfirmasjon" å kalle festen for hvis det er et så stort problem for dere...skjønner ikke helt problemet deres, og helt ærlig så synes jeg du virker litt spesiell som ikke ønsker å bidra til en fin feiring for denne jenta. Du er tross alt stemoren hennes, og bør se på henne som din egen datter.

Endret av L.F
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man kan vel ta det for gitt at foreldrene kjøper materialer, og at stemors bidrag kun er syingen? Dette er jo stort nok i seg selv, og mye av stasen med det er jo at en skjorte sydd av en man kjenner er mer spesiell. 

Utover det heier jeg på jenta, som er voksen nok til å ikke lyve på seg et livssyn for å få spenn, men heller prøver å finne sin egen vei. Ut fra HI virker det som TS i bunn og grunn misliker jenta, og at hun ikke helt passer inn, så da krever det litt ekstra å stå for seg selv. Flott at foreldrene aksepterer det. 

Jeg synes (kristen) konfirmasjon har utspilt sin rolle i et sekulært samfunn, hvor det bare har blitt en pengefest med religiøs unnskyldning. I min vennekrets har det blitt mer vanlig å tilby ungdommen et budsjett, ut fra familiens økonomi, og la dem velge selv om de vil ha fest, noe annet. De fleste velger en reise, og det har jeg sett at de lærer mye av, både å velge reisemål, delta i bestilling av biletter, hotell osv, og selve reisen, som foretas sammen med en voksenperson, som regel en forelder eller et myndig søsken. En slags dannelsesreise, om du vil, og mye mer relevant for voksenlivet i 2021.

Anonymkode: 092fa...bdd

Helt enig! 🙌😍

• Liker 1
Skrevet
L.F skrev (4 minutter siden):

Det viktigste her er jo at jenta gjør det som er rett for henne! Og hun bør få en fin markering på lik linje med de som konfirmerer seg i kirka eller borgelig. Konfirmasjon er jo bare tull, tviler på at ungdommer konfirmerer seg i kirka fordi de er religiøse 😂

Vår datter valgte det samme. Hun er absolutt ikke kristen og står ikke i statskirka, samtidig så føler hun ikke nok tilhørighet til HEF at hun ønsket å melde seg inn der. Vi hadde likevel selvfølgelig en vanlig fest/feiring og hun fikk bunad av oss, og gaver av andre på lik linje med andre konfirmanter. 😊👍Det er jo på en måte en "bli voksen" seremoni.

Det står respekt av stedatteren din som velger noe annet enn flertallet, og går sin egen vei. Slike ungdommer trenger Norge. 👏

Hvorfor står det så voldsomt respekt av det? Er jo bare snakk om en jente som ikke gidder å konfirmere seg sammen med andre fordi hun da må følge undervisning. Går ikke dypere enn det.

Anonymkode: fb85b...d05

• Liker 13
Skrevet

Hun bør vel egentlig se på jenta som sin egen, siden hun er hennes stemor da. Man velger ikke bare bort ansvar for egne barn, eller velger og ikke involvere seg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor står det så voldsomt respekt av det? Er jo bare snakk om en jente som ikke gidder å konfirmere seg sammen med andre fordi hun da må følge undervisning. Går ikke dypere enn det.

Er du dum? 😂 konfirmasjons"undervisningen" er jo bare tull, ihvertfall den kirkelige. De lærer ikke noe der som de ikke kan lære i livet ellers.

Jeg synes det står respekt av folk som ikke kaster bort tiden sin på noe uvesentlig, kun pga flertallet gjør det. Jenta kan heller bruke tiden sin på å tilegne seg kunnskap om noe hun interesserer seg for?

• Liker 5
Skrevet
L.F skrev (1 minutt siden):

Er du dum? 😂 konfirmasjons"undervisningen" er jo bare tull, ihvertfall den kirkelige. De lærer ikke noe der som de ikke kan lære i livet ellers.

Jeg synes det står respekt av folk som ikke kaster bort tiden sin på noe uvesentlig, kun pga flertallet gjør det. Jenta kan heller bruke tiden sin på å tilegne seg kunnskap om noe hun interesserer seg for?

Jenta er ikke jo interessert i noe, skriver ts. Men hun vil ha fest og gaver. Ikke noe mer. Slutt å gjør dette til en stor bragd og et dypt gjennomtenkt verdivalg når det mest sannsynlig bare er snakk om en tverr og sur fjortis som ikke gidder noe men vil ha det samme som andre .

Jeg har forøvrig ikke nevnt noe om kristen konfirmasjon - som du tydeligvis vet lite om. Konfirmasjonsundervisning både i kristen og human regi er tilpasset samfunnet vi lever i. Om du tror de sitter og pugger bibelsitater er det faktisk du selv som er dum.

• Liker 13
Skrevet
Vera skrev (På 28.9.2021 den 18.43):

Er det vanlig å få bunad osv til 16-års dagen? Ikke hos oss i hvert fall. Det er heller ikke vanlig å få summene man får ved en konfirmasjon - til en vanlig 16-års dag. Man tvinger andre til å delta i denne såkalte «konfirmasjonen». Det er ikke en konfirmasjon - om man ikke har deltatt på det obligatoriske opplegget som følger ved en konfirmasjon. 
Gratispassasjerer. 
Man lærer barnet at det er helt ok å forvente, uten å yte.

Man yter ingenting som konfirmant. 

Anonymkode: 6d66d...cfe

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jenta er ikke jo interessert i noe, skriver ts. Men hun vil ha fest og gaver. Ikke noe mer. Slutt å gjør dette til en stor bragd og et dypt gjennomtenkt verdivalg når det mest sannsynlig bare er snakk om en tverr og sur fjortis som ikke gidder noe men vil ha det samme som andre .

Jeg har forøvrig ikke nevnt noe om kristen konfirmasjon - som du tydeligvis vet lite om. Konfirmasjonsundervisning både i kristen og human regi er tilpasset samfunnet vi lever i. Om du tror de sitter og pugger bibelsitater er det faktisk du selv som er dum.

Nå kan vi vel ikke vite om det ts skriver om jenta som person stemmer, da hun virker å ha en veldig negativ holdning til henne...

Poenget mitt var at konfirmasjonsundervisning ikke inneholder livsviktig kunnskap man ikke får andre steder, og man klarer seg helt fint uten. 

• Liker 6
Skrevet
L.F skrev (1 time siden):

Nå kan vi vel ikke vite om det ts skriver om jenta som person stemmer, da hun virker å ha en veldig negativ holdning til henne...

Poenget mitt var at konfirmasjonsundervisning ikke inneholder livsviktig kunnskap man ikke får andre steder, og man klarer seg helt fint uten. 

Man må vel igrunnen forholde seg til det TS skriver, det gjør man i alle diskusjoner. Hvis ikke blir det bare spekulering. Og de passiv- aggressive smileyene med tårer gjør deg ingen tjeneste. 

Anonymkode: 12b05...294

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, L.F said:

Vår datter valgte det samme. Hun er absolutt ikke kristen og står ikke i statskirka, samtidig så føler hun ikke nok tilhørighet til HEF at hun ønsket å melde seg inn der. Vi hadde likevel selvfølgelig en vanlig fest/feiring og hun fikk bunad av oss, og gaver av andre på lik linje med andre konfirmanter. 😊👍Det er jo på en måte en "bli voksen" seremoni. Vi leide lokale og inviterte familie og hennes nærmeste venner, slik som en vanlig konfirmasjonsfeiring.

Dere kan jo finne på noe annet enn "konfirmasjon" å kalle festen for hvis det er et så stort problem for dere...skjønner ikke helt problemet deres, og helt ærlig så synes jeg du virker litt spesiell som ikke ønsker å bidra til en fin feiring for denne jenta. Du er tross alt stemoren hennes, og bør se på henne som din egen datter.

Om jeg bør se på henne som min datter, hvordan skal hun se på meg? 

Det er tydelig fra mange her i tråden, og andre tråder, at jeg er "bare" stemor, og ikke har noe jeg skal si. 

Hadde hun sagt ett ord om hvilke verdier hun tenker på, annet enn at oppleggene som finnes er for dårlige for henne som er smartere enn jevnaldrende, kunne jeg vært enig i at det stod respekt av det. 

Men... Nå er altså å det eneste hun har sagt om det at det ikke passer henne at hun fortjener et annet opplegg, og at de jevnaldrende er dummere enn henne. 

• Liker 6
Skrevet
On 10/1/2021 at 4:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes det er frekt av dem å forvente at du skal lage den skjorta, absolutt. Men jeg hadde syntes det hadde vært like frekt av dem å forvente at du gjorde det, hvis hun gjennomførte vanlig konfirmasjonsopplegg. 

Jeg tror på at stemorsrollen er vanskelig, men jeg har aldri hørt noen som forventer at steforeldre skal stille opp med alt du beskriver her - det høres ganske overveldende og rett og slett uakseptabelt ut. 

«Stemorrollen er vanskelig. Det forventes å stille opp med klemmer, penger, tid, oppdragelse, gjøremål. Man skal plaster knær, lage mat, vaske klær, handle, kjøre, delta i hverdag. Men alltid på andres premisser. Man skal stille opp med alt, men aldri forvente noe eller ha innvirkning.»

Dette hadde jeg aldri akseptert. Det hadde ikke hjulpet en prikk om jeg fikk lov å presse gjennom at konfirmasjonen skulle gjennomføres på en bestemt måte. Hvis det er sånn du lever skjønner jeg kanskje at du får litt oppheng i den e konfirmasjonen, men tenker det er mer et utløp for ting enn konfirmasjonen i seg selv.

Stor klem. Du og alle steforeldre fortjener bedre enn dette du beskriver her.

Anonymkode: ca322...225

Du har helt rett, dette var dråpen som fikk det til å virkelig renne over. 

Jeg tror jeg bare ønsker så sterkt at hun skal klare å få venner og passe inn. Hun snakker så mye om ensomhet og at hun ikke klarer få venner. Jeg synes det er sårt å høre på. Samtidig går hun rundt og sier rett ut at hun er mer verdt enn andre, at den eller den er dum ol. 

Derfor vil jeg, dersom hun gjennomfører undervisning i menneskeverd sammen med jevnaldrende, gi henne denne store gaven selv om den blir krevd på en ufin måte. Jeg tror hun hadde hatt enorm nytteverdi av det. Om det er kirkelig, borgerlig, filosofisk, holistisk eller hva enn som finnes av opplegg. 

Jeg synes også det er vondt at min bekymring for jentas utvikling automatisk blir til "du liker henne ikke". Jeg liker henne, derfor liker jeg ikke utviklingen mot utenforskap. 

(For å illustrere litt hvordan det innimellom kan være: Jeg har gitt henne gaver i fem år. Hun har aldri gitt meg til jul eller bursdag. Mannen har spurt henne hvorfor, og hun svarte da at gaver er noe hun gir til familie.) 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har helt rett, dette var dråpen som fikk det til å virkelig renne over. 

Jeg tror jeg bare ønsker så sterkt at hun skal klare å få venner og passe inn. Hun snakker så mye om ensomhet og at hun ikke klarer få venner. Jeg synes det er sårt å høre på. Samtidig går hun rundt og sier rett ut at hun er mer verdt enn andre, at den eller den er dum ol. 

Derfor vil jeg, dersom hun gjennomfører undervisning i menneskeverd sammen med jevnaldrende, gi henne denne store gaven selv om den blir krevd på en ufin måte. Jeg tror hun hadde hatt enorm nytteverdi av det. Om det er kirkelig, borgerlig, filosofisk, holistisk eller hva enn som finnes av opplegg. 

Jeg synes også det er vondt at min bekymring for jentas utvikling automatisk blir til "du liker henne ikke". Jeg liker henne, derfor liker jeg ikke utviklingen mot utenforskap. 

(For å illustrere litt hvordan det innimellom kan være: Jeg har gitt henne gaver i fem år. Hun har aldri gitt meg til jul eller bursdag. Mannen har spurt henne hvorfor, og hun svarte da at gaver er noe hun gir til familie.) 

Men kan du ikke heller foreslå  en annen aktivitet som hun kan melde seg på. Hvor hun møter andre mennesker og lærer seg å være sosial? Og ikke knytte det opp mot konfirmasjonen? Si at du syr skjorten dersom hun gjør en slik aktivitet. Melder seg som frivillig eller noe. 

og hvis hun sier du ikke er familie så kan jo du svare at du kun syr til familie…

ser du tar frem stemors tråder på Kg. Jeg er en av de som har vært veldig uenig med deg hele tiden. Men det har absolutt ikke noe med stemor eller ikke å gjøre. Mine svar hadde vært de samme til en mor eller en tante eller en bestemor..  akkurat å tvinge noen til å konfirmere seg innen for et livsyn de ikke står for er ikke akseptabelt.. 

Å stille krav til jenta på andre områder er helt ok. Kjør på

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.37):

Enig med deg! Konfirmasjon er ikke bare en fest der man mottar gaver og penger, det er en slags dannelsesreise

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.09):

Hadde jeg blitt invitert i en slik konfirmasjon hadde je følt meg litt lurt. Det er jo ikke en konfirmasjon, bare et ekstremt dyrt selskap. 

De fleste ungdommer som konfirmeres gjør det kristelig uten å være kristne. Både kristen og borgerlig konfirmasjon er noe 95% av all ungdom gjennomfører utelukkende for å få gaver og mest mulig penger. De fleste ungdommer hater undervisningsopplegget de må igjennom i forkant.

Husker det som det var i går hvor negativt ungdommen snakket om dette seg i mellom. Og mange sa rett ut at de tvang seg igjennom det for gavene.

Så jeg lurer på hvem som lurer hvem her egentlig.

Anonymkode: 1411e...0cd

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste ungdommer som konfirmeres gjør det kristelig uten å være kristne. Både kristen og borgerlig konfirmasjon er noe 95% av all ungdom gjennomfører utelukkende for å få gaver og mest mulig penger. De fleste ungdommer hater undervisningsopplegget de må igjennom i forkant.

Husker det som det var i går hvor negativt ungdommen snakket om dette seg i mellom. Og mange sa rett ut at de tvang seg igjennom det for gavene.

Og konfirmasjonen skal liksom være veien over til de voksnes rekker?! 14-15 år?!😳 Sånn ser burde konfirmasjonen vært rundt 18-20 årsdagen😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.45):

En egen konfirmasjonsfest uten å ha blitt konfirmert er jo litt drøyt.

Men kanskje et alternativ er å gjøre 16 års dagen til en litt større greie? Med litt finere mat, større gaver, bunad osv?

Anonymkode: 4eb21...b73

Jeg feiret 15 årsdagen min med stort famileselskap heller. Fikk nok ikke like mange penger/gaver. Men det føltes mest riktig for meg🙂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har vunnet hele tråden, men det er få andre som vil innrømme det. 

• Liker 1
Skrevet

Stemoren som er ts er en av grunnene til jeg ikke konfirmerte meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...