Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
On 10/6/2021 at 8:24 AM, Tuba said:

TS har tydeligvis gjort tilsvarende for sine nieser og jeg tror stedatter vil oppfatte det som en nedprioritering av henne hvis hun ikke får tilsvarende,

Hvorfor det. Blir det litt det samme som at de som gifter seg går bryllupsgave, og de som ikke gifter seg ikke får? 

Anonymkode: 60cf2...744

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 11.56):

Stedatter skal konfirmeres neste år. Eller "konfirmeres". 

Siden ingen av foreldrene er religiøse, ønsker hun ikke kirkelig. Helt forståelig. Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". 

Jenta er generelt lite glad i å tilpasse seg andre, eller samfunnet rundt seg. Hun ønsker derfor ikke å delta på konfirmasjonsundervisning, være seg borgerlig eller kristelig, fordi hun mener det ikke passer henne. Men, hun vil gjerne ha en tilsvarende markering med gaver og få bunad som alle andre. 

Jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg. (Jeg kan sy, men det vil koste meg mange arbeidstimer.) 

Mine argumenter har vært: Jenta ønsker seg venner, men gidder ikke delta på noe - konfirmasjonsopplegg kan være positivt. Hun er veldig opptatt av at konfirmasjon er å bli voksen, mens jeg mener det å bli voksen er å lære seg å oppfylle krav for å få noe. I dette tilfellet er kravet å delta på konfirmasjonsopplegg for å få fest, bunad og pengegaver. 

Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. 

Er jeg virkelig så ond stemor om jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen? Jeg kjenner det bare er i mot alle mine verdier å få så mye, uten å gjøre noe som helst for det. Dessuten, dette er en hyggelig jente. Men i det siste har hun startet å oppføre seg som hun er viktigere enn alle andre, noe jeg tror er med på å gjøre det vanskelig for henne å få venner. 

Enig med deg.

AnonymBruker
Skrevet
On 2/15/2022 at 8:52 PM, AnonymBruker said:

Update? 

Anonymkode: a9220...99a

On 3/25/2022 at 8:34 PM, AnonymBruker said:

Hvordan gikk det hi?

Anonymkode: aae3c...fb9

Hadde glemt å oppdatere. 

Konfirmasjonen for dette kullet er satt til slutten av mai. 

Stedatter har ikke fulgt noe som helst opplegg og skal ikke konfirmeres. 

Hun og mor har laget et opplegg. Det går ut på at hun skal få en fest helgen før de andre konfirmerer seg. Venner og familie er invitert med barn på gavesermoni lørdags formiddag. Fra 18:00 er vi voksne invitert uten barn, og jenta har invitert jentene i sin klasse på overnatting. 

Jeg vil ikke gjengi direkte ordlyd i innbydelsen. Men det gikk på at å ta steget inn i voksenlivet må feires med skikkelig voksen vårfest. Hvitvin og bobler til de voksne og lettøl og alkoholfrie drinker til jenta og hennes venner. Jentene som overnatter skal få alkoholfri champagnefrokost. 

Jenta og mor viser ingen innsikt i at besteforeldre og tanter og onkler ikke forstår opplegget. Jenta er også rasende på klassevenninnenes foreldre, siden mange av dem har sagt at de ikke kan delta. Det synes hun er både barnslig og teit. Hun mener dessuten det er "skikkelig unfair og weakt av dem" at de ikke kan redegjøre for henne hvorfor de ikke får lov til dette. De som ikke deltar er visst mobbere som disser hennes voksenreise. 

Mannen er hakket mer tradisjonell enn sin eks/barnemor. Han har resignert litt. 

Jeg har hatt en liten ulykke med forbigående skade i håndledd. Skjorta har derfor uteblitt av naturlige årsaker. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Wow, jeg hadde reagert veldig negativt på en konfirmasjon hvor temaet virker å være alkohol og alkoholfri drikke? 🤨

Anonymkode: f919f...2fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow, jeg hadde reagert veldig negativt på en konfirmasjon hvor temaet virker å være alkohol og alkoholfri drikke? 🤨

Anonymkode: f919f...2fb

Ja. Jeg og mannen har forsøkt å i noe om at det kan jo være at klassevenninner ikke får lov å drikke, er opptatt med forberedelse helgen før egen konfirmasjon. 

Hun veksler da mellom å kalle dem barnslige som ikke tåler å se voksne ta seg et glass vin, at de har superstreng overbeskyttende foreldre eller at de burde klare å gi henne en god grunn til å ikke komme. 

Hun har også forklart oss at nå er de så voksne at fest er naturlig for dem, og at hun har lest at det er hensiktsmessig for barn og unge å få et naturlig forhold til alkohol hjemme. Hun skjønner ikke hvorfor klassevenninner ikke er glade for å få delta på dette. 

Gjennomgående tema er fremdeles at de andre jevnaldrende er umodne og ureflekterte som ikke forstår, og at de burde ta til seg at hun forsøker å lære dem om livet siden hun og mamma har planlagt noe voksent. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva som skjer den dagen denne frøkna oppdager at verden ikke dreier rundt henne…

Anonymkode: 06d39...b8a

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja. Jeg og mannen har forsøkt å i noe om at det kan jo være at klassevenninner ikke får lov å drikke, er opptatt med forberedelse helgen før egen konfirmasjon. 

Hun veksler da mellom å kalle dem barnslige som ikke tåler å se voksne ta seg et glass vin, at de har superstreng overbeskyttende foreldre eller at de burde klare å gi henne en god grunn til å ikke komme. 

Hun har også forklart oss at nå er de så voksne at fest er naturlig for dem, og at hun har lest at det er hensiktsmessig for barn og unge å få et naturlig forhold til alkohol hjemme. Hun skjønner ikke hvorfor klassevenninner ikke er glade for å få delta på dette. 

Gjennomgående tema er fremdeles at de andre jevnaldrende er umodne og ureflekterte som ikke forstår, og at de burde ta til seg at hun forsøker å lære dem om livet siden hun og mamma har planlagt noe voksent. 

Tja, hva skal man si? 
Jeg tror det er lurt å sitte stille i båten og la mor og konfirmanten holde på med sitt. 
De avslører seg sjøl med et overfladisk opplegg som de fleste synes er snodig og upassende. 
Jeg er klar over at det finnes konfirmasjonsselskap der det blir servert alkohol uten at jeg skjønner hvorfor. 
Det er jo en feiring for familier med små barn? 
Jeg tipper at foreldrene til de andre konfirmantene ikke anser denne feiringen som seriøs mye pga alkohol blant de voksne gjestene. 
Ikke at jeg ønsker deg dårlig helse, men du ble reddet av gongongen med den vonde hånden din. 
Hold deg i bakgrunnen, og la de de rote ferdig og ta pinligheten som kommer i etterkant 

Endret av Festlig
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Barna mine skal ihvertfall ikke tvinges til å konfirmere seg mot sin vilje. 

Kanskje jeg hadde utsatt festen et par år, for heller å feire at de blir myndige, men jaggu skulle de fått fest. Og jeg hadde forventet at familien stilte opp.

Edit: presiserer at festen skulle vært uten alkohol 😂

Endret av apekatten123
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
apekatten123 skrev (Akkurat nå):

Barna mine skal ihvertfall ikke tvinges til å konfirmere seg mot sin vilje. 

Kanskje jeg hadde utsatt festen et par år, for heller å feire at de blir myndige, men jaggu skulle de fått fest. Og jeg hadde forventet at familien stilte opp.

Du skjønner vel at det ikke handler om deg og dine ønsker ?? 
En 14 åring identifiserer seg med venninner og hva de gjør i den alderen. 
Ikke hva mor mener og mente for 5-6 år siden 

Anonymkode: 49456...823

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skjønner vel at det ikke handler om deg og dine ønsker ?? 
En 14 åring identifiserer seg med venninner og hva de gjør i den alderen. 
Ikke hva mor mener og mente for 5-6 år siden 

Hva snakker du om? Kan du forklare? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
apekatten123 skrev (1 minutt siden):

Hva snakker du om? Kan du forklare? 

Jeg snakker om at en 14 åring gjerne har egne ønsker og de behøver ikke å være de samme som dine. 
En 14 åring vil sjelden utsette en fest når alle andre feirer sin konfirmasjonsdag. 
Det er de aller færreste som sklir ut av mengden, og de vil protestere mot alt og alle. 
Noen vil ha humanetisk, kirkelig og noe vil bare ha festen uten å må gjøre noe som helst for å gjøre seg fortjent til alle gavene , dvs pengesummer fra 30-100000 krsklassen. 
Noen helger et alternativ religiøs retning, og da blir det diskusjon. 
Det kan jeg love deg 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slettet da jeg leste litt mer

Endret av mrs.tld
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg snakker om at en 14 åring gjerne har egne ønsker og de behøver ikke å være de samme som dine. 
En 14 åring vil sjelden utsette en fest når alle andre feirer sin konfirmasjonsdag. 
Det er de aller færreste som sklir ut av mengden, og de vil protestere mot alt og alle. 
Noen vil ha humanetisk, kirkelig og noe vil bare ha festen uten å må gjøre noe som helst for å gjøre seg fortjent til alle gavene , dvs pengesummer fra 30-100000 krsklassen. 
Det kan jeg love deg 

Nå tar jeg utgangspunkt i mitt barn, og det ville vært null problem å forklart for han at hvis han ikke vil konfirmeres, hverken kristelig eller borgerlig, så er det helt greit for meg, og noe han står fritt til å velge selv, Men da kan han heller ikke forvente å få en nøyaktig lik feiring som de som velger å konfirmere seg. 

Og som sagt hadde jeg forventet av familien at de hadde respektert barnet sitt selvstendige valg. 

Endret av apekatten123
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan jeg love deg 

Hva mener du egentlig med å gjøre seg fortjent til alle gavene? Gjør man seg mer fortjent til gavene om man presses til å konfirmere seg, enn om man står opp for egen tro og ikke ønsker konfirmasjon? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, beklager ts, men dette høres helt vilt ut.

Her kunne mine velge, og valgte de ikke noe, ble det heller ikke feiret.

Det er selvsagt mulig vi da ville lagt mere i 18 års dagen eller sånt. Det vites ikke. Men dette høres ut om en sleip måte å bare få penger.

Og siden de andre får sin dag, må hun ha sin også. Ellers blir det urettferdig da eller?!! 🙄🤪

Jeg hadde ikke gitt en «konfirmasjonsgave» her heller. Så det blir spennende å se hva hun ender opp med.

Anonymkode: 42056...bd8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt med på at en annen type feiring enn ordentlig konfirmasjon, men reagerer litt på motivasjonen til stedatter. 

Selv er jeg ikke konfimert. Dette med konfirmasjon var noe foreldrene mine tok opp en god stund i forkant fordi vi absolutt ikke er religiøse, og de så det nok at det ikke var noe som passet for meg. På den tiden var konfirmasjon veldig stas med alt av gaver og penger, og jeg fikk streng beskjed om å tenke meg godt om - jeg fikk ikke lov til å konfirmere meg for pengene. Det var det nemlig en del som gjorde. De hadde steila om jeg hadde bedt om en spesiell feiring fordi jeg ville ha gaver og bunad sånn som alle andre.

Jeg tok lett valget om å ikke konfirmere meg, for det var det som var rett for meg.

Jeg endte også opp med en veldig fin feiring, med middag med hele slekta, og sikkert like mye penger og gaver som alle konfirmanter.

Foreldrene mine syntes nok jeg tok et voksent valg, et valg som de var stolte av, og ville derfor feire meg uansett.

Anonymkode: bc9ec...8cf

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser folk her inne stadig bruker uttrykket "konfirmasjonsgave".. 

Kan noen forklare meg hva en konfirmasjonsgave er, og hvorfor det skal være en større og bedre gave enn om barnet står opp for egen tro? 

Og da mener jeg ikke at 14 åringen skal ha en like fin, stor og dyr fest på samme tid som andre konfirmeres, men feks om en venter med å feire myndighet isteden? 

Er konfirmasjonsgave en slags belønning for at man velger(tvinges /overtales?) å konfirmere seg? 

AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (På 9/27/2021 den 12.26):

Dette gjeld jo i fleire samanhengar. Fins jo namnefest og bryllup utanom kyrkje og human etisk. Der har folk valgt eit opplegg som passar for dei. Det er jo like stort for vedkomande likevel 🤷‍♀️ Syns at om ein ungdom har tenkt så langt at verken kyrkje eller human etisk er noko for ho, så må jo det bli respektert. Kjedeleg at ho må gå gjennom ein seremoni som ikkje passar ho, fordi stemora elles ikkje vil vere med på opplegget..

Jeg synes ikke det kan sammenlignes. Human etisk konfirmasjon er jo nettopp å velge utenfor. 

Hvordan kan noen samlinger med samtaler om samfunn, inkludering og seksualitet ikke passe? Hva med dette opplegget er det som ikke passet henne når hun ikke engang har deltatt og vet hva det handler om?

Anonymkode: 12182...ab9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, apekatten123 said:

Nå tar jeg utgangspunkt i mitt barn, og det ville vært null problem å forklart for han at hvis han ikke vil konfirmeres, hverken kirkelig eller borgerlig, så er det helt greit for meg, og noe han står fritt til å velge selv, Men da kan han heller ikke forvente å få en nøyaktig lik feiring som de som velger å konfirmere seg. 

Og som sagt hadde jeg forventet av familien at de hadde respektert barnet sitt selvstendige valg. 

Jeg har altså ikke problemer med mangel på konfirmasjon. Men kravet om tilsvarende gaver og holdningen at hun er mer reflektert enn jevnaldrende og derfor er for smart til å følge konfirmasjonsundervisning. 

Merker at jeg er overrasket over hvor mange som har svart meg med ganske sterke meninger 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har altså ikke problemer med mangel på konfirmasjon. Men kravet om tilsvarende gaver og holdningen at hun er mer reflektert enn jevnaldrende og derfor er for smart til å følge konfirmasjonsundervisning. 

Merker at jeg er overrasket over hvor mange som har svart meg med ganske sterke meninger 

Jeg forstår hva du mener, men jeg forstår også at jenta som ønsker seg lik bunad som niesene fikk fra stemoren sin føler hun blir straffet for ikke å ønske å delta på konfirmasjon.

Kunne du ikke avtalt med henne at hun skal få denne bunaden til 18-årsdagen sin isteden, og heller stille krav til henne som omhandler andre ting enn konfirmasjon og tro? Feks at hun skal finne seg en fast ukentlig idrett/klubb/hobby whatever, der hun får sosialisert seg. 

Hun må selvfølgelig selv få bestemme hva hun vil bli med på, og du må gi henne rom til å prøve 20 forskjellige ting før hun finner det som interesserer henne. 

Da vil du også ha god tid på å få ferdig bunaden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...