Gå til innhold

Fordeler med bensinbil vs dieselbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alterego666 skrev (På 27.9.2021 den 13.51):

Ok. Du får kose deg med å bytte oljer, tette radiatorer, rense EGRer, bytte turboer, flushe gearkasse, bytte startmotor og dieselpumpe, tette olje- og vannlekkasjer, bytte varmeregister, registerreim, vannpumpe, oljefilter, justere ventiler, bytte kamaksler og drivstoffrør. 

Hade du så mye problemer med en å samme bil?👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666
Archer skrev (2 timer siden):

Hade du så mye problemer med en å samme bil?👀

Alt jeg har listet opp er komponenter som må byttes over et visst intervall på en fossilbil, men aldri på en elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore inn på det TS spurte om, som var diesel vs bensin, så har diesel i personbiler kun 1 fordel: marginalt lavere forbruk.

Bortsett fra det er en bensinbil fullstendig overlegen på absolutt alt. Den tåler å kjøres korte distanser, den kan startes i betydelig kaldere vær, det er ikke noe som heter bensindyr (som er noe helt annet enn dyr bensin), den har vesentlig bedre ytelse (hk og dreiemoment) fordi turboen som er dieselens fordel også er på moderne bensinbiler, den bråker mindre (mindre enn moderne elbiler til og med, som skal bråke pga et EU-direktiv), fordelen med at den er litt mindre effektiv enn dieselmotoren er at den også varmer bedre i kupeen på vinteren, samt at du slipper å bli seig på hendene/måtte lete etter hansker på bensinstasjonen. 

Bonusen er at du slipper å få kreft av dieseleksos, som er kreftfremkallende.

Det har aldri og vi aldri være en god grunn til å kjøpe dieselbil. Men gjennomsnittsnordmannen som kjører 16k km i året trodde det var enorme summer å spare på å kjøpe diesel i stedet for bensin i en periode de siste 10-12 årene.

Anonymkode: 4d846...d2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å spare meg selv fra folk som har gått "livets harde skole" og tror de har en doktorgrad i økonomi:

Det er ca 1 krone i forskjell mellom diesel og bensin pr liter (noen ganger mer, andre ganger mindre). Ta et gjennomsnitt på 16 kroner literen for diesel og 17 kroner literen for bensin. 0,5l/mil for dieselen og 0,6l/mil for tilsvarende bensinbil. 16 000 km i året.

Diesel: 1600 mil x 0,5l/mil x 16 kr/liter = 12 800,-

Bensin: 1600 mil x 0,6l/mil x 17 kr/liter = 16 320,-

En massiv årlig differanse på ca 3 500,- der altså. 

Du har ikke råd til å kjøre bil hvis det er det som velter lasset.

Anonymkode: 4d846...d2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (På 13.10.2021 den 21.55):

Alt jeg har listet opp er komponenter som må byttes over et visst intervall på en fossilbil, men aldri på en elbil.

Men når en først må fikse noe på en EL bil, uansett del, så er det visstnok så sinnsykt dyrt. ? Har jeg fått høre. 

Anonymkode: f6914...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Men når en først må fikse noe på en EL bil, uansett del, så er det visstnok så sinnsykt dyrt. ? Har jeg fått høre. 

Anonymkode: f6914...0a0

Hvem har du hørt det av? Jeg har fikset en god del på mine elbiler og det er ikke noe dyrere å bytte bremser eller fylle gass på ac på en elbil enn en fossilbil. Om en hovedkomponent som batteri eller motor ryker på en elbil er det ikke noe dyrere enn ved motor eller girkassehavari på en tilsvarende fossilbil.

Jeg ville også gått for bensinbil for jeg liker den gjeve gangen og lenger turtallsregister en bensinmotor kan tilby.

Anonymkode: d667a...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alterego666 skrev (På 13.10.2021 den 21.55):

Alt jeg har listet opp er komponenter som må byttes over et visst intervall på en fossilbil, men aldri på en elbil.

Problemet med elbilen er jo at når batteripakken begynner å trøble, så er det ekstremt dyrt å skifte den. Så dyrt at det ofte ikke lønner seg. Svekket batterikapasitet gjør at man må lade oftere, og i tillegg senker dette bruktbilverdien betraktelig om man skulle ønske å selge elbilen sin etter noen år. Nesten litt som en mobil, altså.

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem har du hørt det av? Jeg har fikset en god del på mine elbiler og det er ikke noe dyrere å bytte bremser eller fylle gass på ac på en elbil enn en fossilbil. Om en hovedkomponent som batteri eller motor ryker på en elbil er det ikke noe dyrere enn ved motor eller girkassehavari på en tilsvarende fossilbil.

Jeg ville også gått for bensinbil for jeg liker den gjeve gangen og lenger turtallsregister en bensinmotor kan tilby.

Anonymkode: d667a...1a0

Gjør du dette på verksted eller hjemme?

Anonymkode: 01155...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (På 27.9.2021 den 11.42):

Si at det er en differanse på 200k i innkjøp.

Det vil svært mange spare inn i løpet av et par år ved reduserte drivstoffpriser, reduserte bompenger, redusert verditap, og et nærmest bortfall av serviceutgifter.

 

Alterego666 skrev (På 30.9.2021 den 15.08):

Alle tingene jeg nevner her er fossilkomponenter man må regne med å utbedre minimum én gang på vei til 400kkm som ble nevnt lenger opp i tråden. Jeg kjører gammel fossilbil selv, så jeg har førstehåndserfaring.

 

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 20.04):

Og for å spare meg selv fra folk som har gått "livets harde skole" og tror de har en doktorgrad i økonomi:

Det er ca 1 krone i forskjell mellom diesel og bensin pr liter (noen ganger mer, andre ganger mindre). Ta et gjennomsnitt på 16 kroner literen for diesel og 17 kroner literen for bensin. 0,5l/mil for dieselen og 0,6l/mil for tilsvarende bensinbil. 16 000 km i året.

Diesel: 1600 mil x 0,5l/mil x 16 kr/liter = 12 800,-

Bensin: 1600 mil x 0,6l/mil x 17 kr/liter = 16 320,-

En massiv årlig differanse på ca 3 500,- der altså. 

Du har ikke råd til å kjøre bil hvis det er det som velter lasset.

Anonymkode: 4d846...d2b

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem har du hørt det av? Jeg har fikset en god del på mine elbiler og det er ikke noe dyrere å bytte bremser eller fylle gass på ac på en elbil enn en fossilbil. Om en hovedkomponent som batteri eller motor ryker på en elbil er det ikke noe dyrere enn ved motor eller girkassehavari på en tilsvarende fossilbil.

Jeg ville også gått for bensinbil for jeg liker den gjeve gangen og lenger turtallsregister en bensinmotor kan tilby.

Anonymkode: d667a...1a0

Si meg har dere vondt for det? Ts var ikke uten etter elbil, men bensin eller diesel. Og mange av oss som leier har ikke lademulighet, da hjelper det ikke å krangle om økonomien ved å ha en elbil.

Anonymkode: a6fe7...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

 

 

Si meg har dere vondt for det? Ts var ikke uten etter elbil, men bensin eller diesel. Og mange av oss som leier har ikke lademulighet, da hjelper det ikke å krangle om økonomien ved å ha en elbil.

Anonymkode: a6fe7...d78

Jeg har hørt at det er mange som leier som ikke fyller bensin hjemme. Verden er rar, ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (6 timer siden):

Jeg har hørt at det er mange som leier som ikke fyller bensin hjemme. Verden er rar, ass.

Nå er jeg veldig enig i at for de aller fleste i dette landet, er elbil suverent mer fornuftig enn fossilbil (hvis man skal bytte bil).

Men jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg ikke hadde lademulighet hjemme (som er tilfelle for TS). Det er både økonomisk og praktisk mye mindre gunstig å være avhengig av ladestasjoner.

Da hadde jeg heller gått for en Toyota hybrid (uten lading), som Corolla eller Prius. Bunnsolide biler, lavt forbruk, god service fra Toyota. 
 

Som denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=235279837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardrøm skrev (4 timer siden):

Nå er jeg veldig enig i at for de aller fleste i dette landet, er elbil suverent mer fornuftig enn fossilbil (hvis man skal bytte bil).

Men jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg ikke hadde lademulighet hjemme (som er tilfelle for TS). Det er både økonomisk og praktisk mye mindre gunstig å være avhengig av ladestasjoner.

Da hadde jeg heller gått for en Toyota hybrid (uten lading), som Corolla eller Prius. Bunnsolide biler, lavt forbruk, god service fra Toyota. 
 

Som denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=235279837

toyota er ikke hva det engang var. får du først trøbbel med en hybrid, må du punge ut tre månedslønner! er lite du kan få gjort selv med en sånn bil! vil du ha vedlikeholdsbehovet til både en elbil og en fossilbil, så går du for en hybrid! men da anbefales det å ha godt med penger!

Anonymkode: d86e1...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 

 

 

Si meg har dere vondt for det? Ts var ikke uten etter elbil, men bensin eller diesel. Og mange av oss som leier har ikke lademulighet, da hjelper det ikke å krangle om økonomien ved å ha en elbil.

Anonymkode: a6fe7...d78

Ser ut som det er du som har litt vondt for å lese, siden du siterte meg som skrev om differansen mellom bensin og diesel.

Sist jeg sjekket, var det ikke behov for å fylle hverken bensin eller diesel på elbilen min.

Anonymkode: 4d846...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

toyota er ikke hva det engang var. får du først trøbbel med en hybrid, må du punge ut tre månedslønner! er lite du kan få gjort selv med en sånn bil! vil du ha vedlikeholdsbehovet til både en elbil og en fossilbil, så går du for en hybrid! men da anbefales det å ha godt med penger!

Anonymkode: d86e1...fa9

Tja, nå ligger jo Lexus og Toyota med disse motorene stort sett på topp i kundetilfredshet, så noe må de åpenbart gjøre riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

catman skrev (På 27.9.2021 den 9.09):

 

Økonomisk går det ikke an å slå elbil med sammenliknbar fossilbil,

Ser fryktelig mange som argumenterer som deg. At driftskostnadene er mye lavere på EL. 
 

Problemet for veldig mange er at det er irrelevant, da man ikke har råd til å kjøpe EL-bilen i utgangspunktet.

Om jeg skulle hatt en EL-bil som møter de kriteriene jeg har, så finnes det kanskje en eller 2 modeller som kunne funket. 
De koster 3 ganger budsjettet mitt. Da hjelper det lite at de er billigere i drift.

Modellutvalget av EL-biler er fortsatt alt for dårlig og dyrt. Naturlig nok.

Jeg digger EL-bil. Kjører det hver eneste dag på jobb. Men er dessverre lenge til det blir aktuelt som nr-1 bil hjemme. Nr-2 bilen blir nok EL når den skal byttes ut. Går kun småturer til butikken etc. I det segmentet er utvalget blitt bedre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardrøm skrev (2 timer siden):

Tja, nå ligger jo Lexus og Toyota med disse motorene stort sett på topp i kundetilfredshet, så noe må de åpenbart gjøre riktig. 

ja, men når de først ryker, koster de skjorta imotsetning til ren fossilbil.

Anonymkode: d86e1...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hybrid er jo pest OG kolera. Dobbelt så mye som kan gå i stykker.

Anonymkode: f97f4...633

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hybrid er jo pest OG kolera. Dobbelt så mye som kan gå i stykker.

Anonymkode: f97f4...633

Ja, men samtidig ikke. Dette blir forenkling - og faktisk feil. Bevegelige deler i drivstoff-forbrenningsmotor slites mest ved kald start og korte distanser, hybridbil eliminerer dette, spesielt når det er snakk om ladbar hybrid. Man får to systemer og tyngre bil - ja, men samtidig, det er visse fordeler alikevel. Og man kan da ikke si at hybrid = mer reparasjoner, nei, det er ikke sikkert det. 

Anonymkode: 72dc4...8af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 20.04):

Og for å spare meg selv fra folk som har gått "livets harde skole" og tror de har en doktorgrad i økonomi:

Det er ca 1 krone i forskjell mellom diesel og bensin pr liter (noen ganger mer, andre ganger mindre). Ta et gjennomsnitt på 16 kroner literen for diesel og 17 kroner literen for bensin. 0,5l/mil for dieselen og 0,6l/mil for tilsvarende bensinbil. 16 000 km i året.

Diesel: 1600 mil x 0,5l/mil x 16 kr/liter = 12 800,-

Bensin: 1600 mil x 0,6l/mil x 17 kr/liter = 16 320,-

En massiv årlig differanse på ca 3 500,- der altså. 

Du har ikke råd til å kjøre bil hvis det er det som velter lasset.

Anonymkode: 4d846...d2b

Dette blir for dumt. I ditt belærende innlegg har du sett bort fra alle andre kostnader enn drivstoff. Bilene har oftest ulik pris og ulike drift- og vedlikeholdsutgifter. Bensinbiler har f.eks ikke utgifter til bytte av glødeplugger eller DPF. Der er nok smart å budsjettere med et par kroner pr mil bare til DPF alene. Da er gjerne hele drivstoffbesparelsen blåst. Typisk er at eier nr 2 får en DPF utgift på ca 30K etter 100-200.000 km. Jeg tenker at samlede budsjetterte utgifter til drivstoff og verksted blir temmelig like på bensin- og dieselbiler. Om man likevel har et regnestykke som tilsier at det ene eller andre alternativer kan bli marginalt billigere så kan forutsetningene fort bli veltet av at man finner et relativt sett bedre tilbud på en bil med annet drivstoff enn det man i utgangspunktet tenkte. Bruksmønsteret kan være avgjørende, men det ser ut til at TS kan bruke begge alternativene. Etter min mening er det best å vurdere tilbud av både bensin og dieselbiler og slå til på det tilbudet som ser gunstigst ut for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mannisinbestealder said:

Dette blir for dumt. I ditt belærende innlegg har du sett bort fra alle andre kostnader enn drivstoff. Bilene har oftest ulik pris og ulike drift- og vedlikeholdsutgifter. Bensinbiler har f.eks ikke utgifter til bytte av glødeplugger eller DPF. Der er nok smart å budsjettere med et par kroner pr mil bare til DPF alene. Da er gjerne hele drivstoffbesparelsen blåst. Typisk er at eier nr 2 får en DPF utgift på ca 30K etter 100-200.000 km. Jeg tenker at samlede budsjetterte utgifter til drivstoff og verksted blir temmelig like på bensin- og dieselbiler. Om man likevel har et regnestykke som tilsier at det ene eller andre alternativer kan bli marginalt billigere så kan forutsetningene fort bli veltet av at man finner et relativt sett bedre tilbud på en bil med annet drivstoff enn det man i utgangspunktet tenkte. Bruksmønsteret kan være avgjørende, men det ser ut til at TS kan bruke begge alternativene. Etter min mening er det best å vurdere tilbud av både bensin og dieselbiler og slå til på det tilbudet som ser gunstigst ut for deg.

Enig. Her ville jeg heller sett på type bil som passer ens bruksområde, pris, driftssikkerhet og sikkerhet, kontra diesel/bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...