Gå til innhold

Fordeler med bensinbil vs dieselbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bruktbil, og har funnet biler jeg liker med både dieselmotor og med bensinmotor. Jeg har alltid sett for meg bil med dieselmotor fordi det er hva jeg har hatt og det er det jeg er vant til. Hva er fordeler med bensinbil, og hva er ulemper? Hva er fordeler med dieselbil, og hva er ulemper? Dessverre har jeg ikke mulighet til el-bil slik jeg bor akkurat nå. 

Jeg bruker bil daglig, mest til bykjøring, men jeg bruker bilen en god del på langturer også. Forøvrig kan jeg nevne at det er en liten bil jeg skal ha, ikke noe særlig større enn en Golf. 

Anonymkode: 0cfde...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da går du for bensin. Siden du ikke har så mye langkjøring, vil EGR ventil gro ned i sot, og partikkelfilter vil aldri bli renset da du neppe oppnår korrekt temperatur, og kanskje stopper motor når den er i ferd med å regenerere. Bensin blir også fortere varm når det er kaldt selv med småkjøring og køkjøring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (43 minutter siden):

Da går du for bensin. Siden du ikke har så mye langkjøring, vil EGR ventil gro ned i sot, og partikkelfilter vil aldri bli renset da du neppe oppnår korrekt temperatur, og kanskje stopper motor når den er i ferd med å regenerere. Bensin blir også fortere varm når det er kaldt selv med småkjøring og køkjøring.

Tusen takk for svar! Ja, rengjorde faktisk nettopp EGR-ventilen på dieselbilen jeg har nå, men jeg vet jo ikke hvor lett det er å komme til på andre biler og om det vil la seg gjøre for en privatperson med kun litt kunnskaper om bil (det vil si doktor google og youtube som hjelper meg). 

Anonymkode: 0cfde...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Ut fra hvordan du beskriver behovet ditt, kan jeg ikke se at du IKKE kan finne en passende elbil. Tesla 3 eller Polestar 2 bør være midt i blinken for deg. Prisene for en ny bil starter på 350k med en rekkevidde på 450km.

Nesten gratis drivstoff og ingen bompenger. #barenevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (3 minutter siden):

Ut fra hvordan du beskriver behovet ditt, kan jeg ikke se at du IKKE kan finne en passende elbil. Tesla 3 eller Polestar 2 bør være midt i blinken for deg. Prisene for en ny bil starter på 350k med en rekkevidde på 450km.

Nesten gratis drivstoff og ingen bompenger. #barenevner

Strømprisene er ekstremt høye for tiden, og mange økonomiske elbil-fordeler er vel varslet å forsvinne nå som de har lurt nok folk over til å kjøpe elbil?

Anonymkode: 01155...539

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Strømprisene er ekstremt høye for tiden, og mange økonomiske elbil-fordeler er vel varslet å forsvinne nå som de har lurt nok folk over til å kjøpe elbil?

Anonymkode: 01155...539

Strømprisene er forbigående høye mens oljepriser er konstant høye.

Dersom avgiftsfritakene skal forsvinne for elbiler, er nettopp nå et perfekt tidspunkt for å kjøpe ny elbil. Da vil den ØKE i verdi.

(Det er usannsynlig at fritakene forsvinner over natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skal kjøpe meg en bruktbil, og har funnet biler jeg liker med både dieselmotor og med bensinmotor. Jeg har alltid sett for meg bil med dieselmotor fordi det er hva jeg har hatt og det er det jeg er vant til. Hva er fordeler med bensinbil, og hva er ulemper? Hva er fordeler med dieselbil, og hva er ulemper? Dessverre har jeg ikke mulighet til el-bil slik jeg bor akkurat nå. 

Jeg bruker bil daglig, mest til bykjøring, men jeg bruker bilen en god del på langturer også. Forøvrig kan jeg nevne at det er en liten bil jeg skal ha, ikke noe særlig større enn en Golf. 

Anonymkode: 0cfde...39f

Dieselbiler trenger å bli gjennomvarme for å fungere effektivt. Du må kjøre vel 20 minutter, litt lengre vinterstid, for å få det til. Ellers får du problemene med EGR, ufullstendig forbrenning og kondens og alt det der. Moderne dieselbiler er effektive, men også høyteknologiske. Driftskostnadene er høye, og skjer det feil, er det dyrt.

Bensinbiler er hakket enklere, litt billigere i drift, stillere, tåler bedre å kjøre litt korte distanser innimellom (men vil helst kjøres varm de også). Står det på penger velger du elbil, står det på mekanikken, velger du bensinbil, og det er ingenting ved driftsprofilen du beskriver som tilsier at du skal ha dieselbil.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Strømprisene er ekstremt høye for tiden, og mange økonomiske elbil-fordeler er vel varslet å forsvinne nå som de har lurt nok folk over til å kjøpe elbil?

Anonymkode: 01155...539

Riktig, strømprisene er ekstremt høye, på rundt 1,50 kr/kWt. Det er et unntak. Men for å få samme "drivstoffkostnad" som en fossilbil, må du opp i 6 kr/kWt. Altså en firedobling av dagens spesielle priser. Jeg skal skrive det helt tydelig: Elbil er fortsatt billigst i drift. Og dette er før du vurderer skatter, avgifter og bompenger, og reparasjons- og vedlikeholdsbehovet.

Økonomisk går det ikke an å slå elbil med sammenliknbar fossilbil, selv om det sikkert fins noen bruksområder der fossilbil vinner den dagen i dag. På KG er det mange som trekker en tilhenger på 500kg de 600km de pendler over Finnmarksvidda på jobb hver dag, og disse trolla er da helt avhengig av diesel. For alle andre ser virkeligheten litt annerledes ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (1 time siden):

Ut fra hvordan du beskriver behovet ditt, kan jeg ikke se at du IKKE kan finne en passende elbil. Tesla 3 eller Polestar 2 bør være midt i blinken for deg. Prisene for en ny bil starter på 350k med en rekkevidde på 450km.

Nesten gratis drivstoff og ingen bompenger. #barenevner

Ja, jeg vil gjerne ha elbil, men jeg har ikke tilgang til å lade hjemme, og forøvrig har jeg ikke råd til 350k akkurat nå. Hadde jeg hatt elbil og noe bedre inntekt, ville jeg definitivt gått for en ny bil jeg ikke måtte betalt ned i 20 år (litt overdrevent) for å få betalt ned. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med hybrid?

Anonymkode: 537ec...c88

Igjen, jeg har dessverre ikke lademulighet der jeg bor. 

Anonymkode: 0cfde...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Alterego666 said:

Strømprisene er forbigående høye mens oljepriser er konstant høye.

Dersom avgiftsfritakene skal forsvinne for elbiler, er nettopp nå et perfekt tidspunkt for å kjøpe ny elbil. Da vil den ØKE i verdi.

(Det er usannsynlig at fritakene forsvinner over natta).

Ok, problemet er at for å finne en god elbil som kan erstatte din gamle må du opp i minst 400.000,- Om du vil ha en grei diesel/bensinbil kan du klare deg med 100.000,- De 300.000,- du sparer kan du investere og doble verdien av på 5 år.

 

Elbilfordelene er snart slutt uansett. 1/2 pris i bomringen i Oslo og dyr strøm.

Anonymkode: 4fd9b...8ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, problemet er at for å finne en god elbil som kan erstatte din gamle må du opp i minst 400.000,- Om du vil ha en grei diesel/bensinbil kan du klare deg med 100.000,- De 300.000,- du sparer kan du investere og doble verdien av på 5 år.

 

Elbilfordelene er snart slutt uansett. 1/2 pris i bomringen i Oslo og dyr strøm.

Anonymkode: 4fd9b...8ad

Si at det er en differanse på 200k i innkjøp.

Det vil svært mange spare inn i løpet av et par år ved reduserte drivstoffpriser, reduserte bompenger, redusert verditap, og et nærmest bortfall av serviceutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Alterego666 said:

Si at det er en differanse på 200k i innkjøp.

Det vil svært mange spare inn i løpet av et par år ved reduserte drivstoffpriser, reduserte bompenger, redusert verditap, og et nærmest bortfall av serviceutgifter.

Bortfall av serviceutgifter :) Ja det er en myte. Elbiler spiser dekk og kommer til å ha høye vedlikeholdskostnader. Tesla S brukt er vanskelig å selge brukt bla fordi det etter garantitiden blir svært dyrt å reparere de.

Finnes ikke èn brukt tesla som har gått over 230.000. "Min" type dieselbiler finnes opptil 400.000 km på finn.

Så komplisert er det: Ford mustang elektrisk: https://www.youtube.com/watch?v=C1dQtlrI7uU&t=149s

 

Anonymkode: 4fd9b...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bortfall av serviceutgifter :) Ja det er en myte. Elbiler spiser dekk og kommer til å ha høye vedlikeholdskostnader. Tesla S brukt er vanskelig å selge brukt bla fordi det etter garantitiden blir svært dyrt å reparere de.

Finnes ikke èn brukt tesla som har gått over 230.000. "Min" type dieselbiler finnes opptil 400.000 km på finn.

Så komplisert er det: Ford mustang elektrisk: https://www.youtube.com/watch?v=C1dQtlrI7uU&t=149s

 

Anonymkode: 4fd9b...8ad

Ok. Du får kose deg med å bytte oljer, tette radiatorer, rense EGRer, bytte turboer, flushe gearkasse, bytte startmotor og dieselpumpe, tette olje- og vannlekkasjer, bytte varmeregister, registerreim, vannpumpe, oljefilter, justere ventiler, bytte kamaksler og drivstoffrør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med gamle biler er at det er mulig å fixe selv. Det er umulig på elbiler. Men det er vel en del av planen. Tvinge folk på merkeverksteder.

Anonymkode: 4fd9b...8ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordelen med gamle biler er at det er mulig å fixe selv. Det er umulig på elbiler. Men det er vel en del av planen. Tvinge folk på merkeverksteder.

Anonymkode: 4fd9b...8ad

Hvor har du det fra? Jeg skiftet ombordladeren på Leafen selv, en ganske typisk feil. Bruktdel fra høggeren; akkurat som på fossilbil. Leafen er like dårlig designet og satt sammen som alle andre Nissan, bortsett Skyline, Patrol og President. Ingen forskjell der, egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (På 27.9.2021 den 13.51):

Ok. Du får kose deg med å bytte oljer, tette radiatorer, rense EGRer, bytte turboer, flushe gearkasse, bytte startmotor og dieselpumpe, tette olje- og vannlekkasjer, bytte varmeregister, registerreim, vannpumpe, oljefilter, justere ventiler, bytte kamaksler og drivstoffrør. 

Hehehe... 😄 Det var da ikke måte på til hvor mye som må byttes på fossilbiler da.... Jeg har kjørt fossilbil så lenge jeg har hatt lappen (og det er mange år nå), og har aldri byttet noe av det du nevner, så her må det være "noen" som prøver svartmale fossilbilen litt vel mye. 😅 Greit du liker elbiler, men du trenger ikke å lyve om hvor dårlig fossilbilen angivelig skal være. 😉

Anonymkode: 612e9...e21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehehe... 😄 Det var da ikke måte på til hvor mye som må byttes på fossilbiler da.... Jeg har kjørt fossilbil så lenge jeg har hatt lappen (og det er mange år nå), og har aldri byttet noe av det du nevner, så her må det være "noen" som prøver svartmale fossilbilen litt vel mye. 😅 Greit du liker elbiler, men du trenger ikke å lyve om hvor dårlig fossilbilen angivelig skal være. 😉

Anonymkode: 612e9...e21

Alle tingene jeg nevner her er fossilkomponenter man må regne med å utbedre minimum én gang på vei til 400kkm som ble nevnt lenger opp i tråden. Jeg kjører gammel fossilbil selv, så jeg har førstehåndserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehehe... 😄 Det var da ikke måte på til hvor mye som må byttes på fossilbiler da.... Jeg har kjørt fossilbil så lenge jeg har hatt lappen (og det er mange år nå), og har aldri byttet noe av det du nevner, så her må det være "noen" som prøver svartmale fossilbilen litt vel mye. 😅 Greit du liker elbiler, men du trenger ikke å lyve om hvor dårlig fossilbilen angivelig skal være. 😉

Anonymkode: 612e9...e21

Hvis du aldri har byttet olje og oljefilter, registerreim og diverse andre ting som @Alterego666 har listet opp, kommer du ikke fra 0 til 400000 km i en fossilbil - punktum. Det har ingenting med svartmaling av fossilbil eller elbilelskov å gjøre, det er bare vanlig vedlikehold. Minn meg også på å aldri kjøpe bruktbil av deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 13.58):

Fordelen med gamle biler er at det er mulig å fixe selv. Det er umulig på elbiler. Men det er vel en del av planen. Tvinge folk på merkeverksteder.

Anonymkode: 4fd9b...8ad

Jeg kjører gammel bil selv p.g.a. bilinteresse, men dette argumentet med at ting er umulig å fikse selv stemmer ikke.

Argumentet ble også brukt når innsprøytning og komplisert elektronikk ble vanlig på 70 og 80 tallet, nå er det helt normalt å reparere/modifisere denne elektronikken selv eller å bytte ut komponenter og det samme kommer til å skje med elbiler.   

Anonymkode: e0e03...95a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensinbil har ikke den fordømte EGR-greia. det er en kjempfordel. noen dieselbiler er ikke spesielt gode på dette med varme til kupe, jeg nevner passat som et eksempel. 
til gjengjeld er webasto på dieselbil en velsignelse på vintern. 
selv har jeg kun en dieselbil og fire bensinbiler, dieseln er under garanti ennå og jeg har dermed ikke rørt den annet enn å skifte bremser selv, mens bensinbilene er noe jeg skrur støtt og stadig selv. bensinerne er her fordi jeg har et entusiastforhold til dem. dieselbilen finnes i bensinvariant og hybrid også, men jeg trives med å ha en sterk diesel til hverdagsbruk og langturer med familie ombord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...