Gå til innhold

Er så lei av folk som spør om hvordan man har det!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker for veldig mange, men absolutt ikke meg selv. Jeg strør ikke om meg med høflighetsfraser som det ikke ligger noe ekte bak. Det er begrenset hvor mange du virkelig kan ha sterke følelser for, jeg tror ikke du er et unikum heller. Om du vil aldri så mye. Men det er fint å bry seg, for all del. Men bare ikke overdriv, det er så lett å gjennomskue.

Anonymkode: 90625...aae

Du vet overhode ingenting om meg og hvor mange jeg bryr meg om.

Bare dropp å insinuere at jeg overdriver, det blir bare idiotisk.

Anonymkode: cd5ab...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde kollokviegruppe med en dame jeg ikke kjente for ørten år siden, og da hun ikke kom på et planlagt møte sa jeg til henne at det var synd hun ikke kunne komme i går. Svaret var at moren var blitt drept i en bilulykke, og hun var skikkelig sinna fordi jeg «tok det opp». 

Har man litt sosial intelligens klarer man å tilpasse svaret sitt, og klarer man det ikke blir det bare kleint og ubehagelig for andre. 

Anonymkode: f7f5e...f17

Har man litt sosial intelligens gir man folk som har mistet moren sin i en bilulykke litt slack de første 24 timene (eller aller helst en god stund lenger). Innlegget ditt flommer ikke akkurat over av sympati. Du virker temmelig sur på henne fortsatt, ørten år senere, og fremhever faktisk utelukkende hvor ubehagelig det var for deg, bare noen få timer etter at hun opplevde kanskje det jævligste i sitt liv... Jeg har ikke ord.

Anonymkode: 75bec...4f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Jeg pleier bare å svare «det går», for det gjør det uansett. Enten bra, eller dårlig. Mange ganger har jeg ikke tenkt på det engang, og har ikke noe svar. Så den funker alltid :ler:

Men hvis det er folk som maser, er det selvfølgelig irriterende. På morgenen f.eks, når jeg ikke har kjent etter på hvordan jeg har det engang, kan jeg bli irritert. Da har jeg hatt lyst til å svare «Jeg hadde det bra helt til du spurte».

Men bor heldigvis ikke i nærheten av denne personen lenger (slektning). Litt på siden, men godt med litt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generasjon krenket. Tenk å bli irritert over et slikt spørsmål 

Anonymkode: 42c42...96a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Generasjon krenket. Tenk å bli irritert over et slikt spørsmål 

Anonymkode: 42c42...96a

Det er jo ikke noe med krenkelse å gjøre? 

Anonymkode: b1faa...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal begynne å svare "ingen kommentar", eller overse spørsmålet/late som jeg ikke hørte/så det som ble sagt/skrevet og stille et annen spørsmål over det jeg fikk. Er det bedre ? - ts

Anonymkode: b1faa...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske enig med deg, jeg vet godt at det er normal høflighet å spørre hvordan det går, og at man skal svare tilbake at det går fint, hva med deg. Men, etter at jeg ble syk, treffer det spørsmålet på en helt annen måte. Jeg blir faktisk usikker på hva jeg skal si, men jeg lyver og svarer høflig tilbake. Når noen mer nære spør, som vet at jeg er syk, så har jeg enten valgt å svare som forventet, eller jeg har sagt at det ikke går så bra, men det er ikke alltid de takler. Så nå når de spør, så blir jeg faktisk litt irritert, for de bryr jo seg egentlig ikke. De vil ikke egentlig vite hvordan det går🤷‍♀️

 

Anonymkode: a4672...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg først flyttet til USA svarte jeg alltid ordentlig når jeg ble spurt "how are you", fikk noen rare blikk 🤪 Er enig i at det er teit og overlegent, det burde vært en bedre måte å hilse eller starte samtaler på.

Anonymkode: 861a1...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (8 timer siden):

De spør jo bare for å være høflige, ingen grunn til å bli sur av det.

Jeg er enig med ts her. Og er drit lei. Spm kan nok virke harmonisk om man faktisk er hel utenpå og inni. 

Men uansett hva man svarer så blir det jo feil. Når man feks har en kronisk sykdom. Da folk ikke skjønner at kroniske sykdommer er kromisk

Svarer du bra, så får du jo lange triader om at du da er snart frisk. Alle vet jo mest og best, selvfølgelig 

Er du mer ærlig i svaret så er man negativ. 

 

Når jeg endelig er ute av huset, så er jo sykdom det siste jeg har lyst til å prate om. Og iallfall ikke alle rådene om hvordan min kroniske sykdom skal heales. Så uansett hvor mye jeg prøver å unngå det så utløser det som uansett inn på tema på en eller annen måte. Og som regel ikke positivt. 

Mye hyggeligere å høre, så fint å se deg. Det er jo et mye hyggeligere utgangspunkt 

Anonymkode: 286ad...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg først flyttet til USA svarte jeg alltid ordentlig når jeg ble spurt "how are you", fikk noen rare blikk 🤪 Er enig i at det er teit og overlegent, det burde vært en bedre måte å hilse eller starte samtaler på.

Anonymkode: 861a1...413

Er det vesentlig at man skal være original når det gjelder slikt vås? Kan man ikke heller bruke kreativiteten sin på andre ting? Hva om man etter at man har hilst gikk på en ny restaurant eller gjorde noe morsomt? Hva om man fant opp noe som var nyttig OG originalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er empatiNorge i et nøtteskall. Alt handler om å hykle omsorg og omtanke. Who cares really? Kun mora og faren din. Virkelig. Alle de andre er showoffs og posører. 

Anonymkode: 90625...aae

Folk er naive og tror at folk når folk spør så er de interessert. Alt handler om fraser og fasade og det gjelde alt fra familie til naboen og til psykologen som folk betaler. Psykologer er jo egentlig de verste løgnerne av dem alle som sitter å later som for betaling.

Anonymkode: afc52...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Hvordan har du det?

jo da, og du?

Takk, det går.

Eller: jo takk, har visst fått noe virus…

Om en av dere på kg spør meg akkurat nå:

Jo takk, er litt gåen pga for mye jobbing i hagen i går og på fredag…

Kose seg med morgenkaffen
Ha en fin søndag 😀

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får låne en replikk som kvinner vistnok bruker ofte: Det er ikke hva du har, men hva du gjør med det.

Jeg har selvsagt aldri hørt dette personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en språklig frase, som de fleste språk/nasjonaliteter har en variant av. Det er ikke der man kommer med "grei ut" svar. Kutyme er å si det er bra og sende spørsmålet tilbake. Så kan man heller gå i dybden deretter. "How are you" får du gjort lite med, er jeg redd, så det er vel bare å godta, og minne deg selv på at det er en frase. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt vanlig høflighetsfrase, som det virker som en del nordmenn ikke har forstått. Da skal man svare tilbake: «Joda det går bra her. Gikk en fin tur i skogen i ettermiddag i dag og så et ekorn. Hva med deg?», «Det rusler og går. Litt lei korona, men har prøvd mange spennende oppskrifter på kjøkkenet og begynt med en ny hobby. Der da?» etc. 
Det er ikke meningen at man skal legge ut om alt kjipt i livet sitt som f.eks: «Faren min fikk nylig uhelbredelig kreft, og lupusen min har blitt verre den siste tiden, så livet er ganske dritt om dagen». Sånt kan man eventuelt ta med de nærmeste, eller en psykolog om man har behov for det. Man skal ikke bruke andre mennesker som terapeuter. 

Anonymkode: 9c1f2...38b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man trenger egentlig ikke verken lyve eller være helt ærlig... Man trenger ikke legge ut om hvor kjipt man har det. Jeg sliter selv mye med depresjon og angst, og vært sykemeldt og arbeidsledig pga det.

Jeg klarer fortsatt svare høfflig på en høffelighetsfrase. "joa, er på vei til butikken, tenkte lage lammelår i helga" "sykt støl etter en hard treningsøkt i går" "sitter å leter etter bryllupsgave til x og x" "slapper av i sola med en ny spennende bok" "ligger på sofaen å dør litt, akkurat forspist meg på taco" altså ikke svare at det går bra eller dårlig, bare svare noe hverdagslig som får samtalen i gang. 

Anonymkode: 35324...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 20.30):

Enten f.eks bekjente, kollegaer du ikke kjenner så godt, eller folk på dating sider som starter samtalen med: "hey! Alt bra?" "Hvordan har dagen til denne frøkna vært da?" "Hvordan behandler livet deg?" 

Nå var det en på en dating side som spurte om det, som så mange andre. Så jeg prøvde noe annet enn å lyve å si ja. Så jeg svarte: Det er jo forventet og obligatorisk å svare ja, så ja 😄 da sa han bare: 😬 Ok. Dette eskalerte fort. 

Eeh... skjønner ikke hvorfor man stiller et så privat spørsmål når man ikke tåler å høre sannheten. Hva er galt med folk?? Hadde han der hatt litt empati og faktisk vært interessert i hvordan jeg hadde det og ikke bare stilt det som et overfladisk svada spørsmål, så hadde han svart noe empatisk som "det var leit å høre", eller et eller annet og ikke bare ojjjj shit, ok hadee type svar. 

Til dere som ikke tåler å få et annet svar enn ja, ikke still det spørsmålet. Plis. 

Anonymkode: b1faa...5a8

Du er ung 😅

Anonymkode: c4faf...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 15.29):

Du er ung 😅

Anonymkode: c4faf...c88

Ja, jeg er ung ja. 28 år. Er det morsomt at noen er unge ? 

Anonymkode: b1faa...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig høflighet og i land som USA og England er dette mye mer utbredt enn her. Jeg jobber i reisebyrå med en del engelskspråklige kunder og når de ringer er det ofte standardfrasen. Amerikanerne spesielt. De forventer ikke noe annet svar enn at det går bra. 

Anonymkode: 2c0d2...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...