Gå til innhold

Er så lei av folk som spør om hvordan man har det!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enten f.eks bekjente, kollegaer du ikke kjenner så godt, eller folk på dating sider som starter samtalen med: "hey! Alt bra?" "Hvordan har dagen til denne frøkna vært da?" "Hvordan behandler livet deg?" 

Nå var det en på en dating side som spurte om det, som så mange andre. Så jeg prøvde noe annet enn å lyve å si ja. Så jeg svarte: Det er jo forventet og obligatorisk å svare ja, så ja 😄 da sa han bare: 😬 Ok. Dette eskalerte fort. 

Eeh... skjønner ikke hvorfor man stiller et så privat spørsmål når man ikke tåler å høre sannheten. Hva er galt med folk?? Hadde han der hatt litt empati og faktisk vært interessert i hvordan jeg hadde det og ikke bare stilt det som et overfladisk svada spørsmål, så hadde han svart noe empatisk som "det var leit å høre", eller et eller annet og ikke bare ojjjj shit, ok hadee type svar. 

Til dere som ikke tåler å få et annet svar enn ja, ikke still det spørsmålet. Plis. 

Anonymkode: b1faa...5a8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. De mener ikke noe med det. Er bare en måte å få kontakt på. Men ja, de bør tåle svaret. 

Anonymkode: 28604...c61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så... Du er sur på vanlig høflighet?

Eller? 

Anonymkode: 70c69...d46

Jeg syns ikke det er høflig å stille et sånt spørsmål når man forventer at motparten skal lyve. Hvis jeg stiller det spørsmålet så ser jeg ikke ut som en som har fått en spade i trynet om de svarer noe annet enn "ja", men det er det veldig mange andre som gjør. 

Anonymkode: b1faa...5a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så... Du er sur på vanlig høflighet?

Eller? 

Anonymkode: 70c69...d46

Det er ikke annet enn uhøflig å stille et slikt spørsmål dersom man ikke godtar andre svar enn de man vil ha. 

Anonymkode: 236ef...717

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å spørre andre om hvordan man har det er ren høflighet. Du kan  ikke forvente at fremmede bryr seg særlig om du har det hverken bra eller dårlig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For en martyroppførsel du har.

Anonymkode: 74918...f6f

Det er smertefullt å smile å si ja når man får et sånt spørsmål, når man på ingen måte har det bra. Det må folk lære seg hvis dem ikke tåler andre svar. 

Anonymkode: b1faa...5a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (1 minutt siden):

De spør jo bare for å være høflige, ingen grunn til å bli sur av det.

Det er mange andre måter å være høflig på. Jeg syns det er litt for privat å starte en samtale med en fremmed om hvordan personen har det. Man kan jo spørre om det når man har snakka litt. 

Anonymkode: b1faa...5a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange andre måter å være høflig på. Jeg syns det er litt for privat å starte en samtale med en fremmed om hvordan personen har det. Man kan jo spørre om det når man har snakka litt. 

Anonymkode: b1faa...5a8

I flg KG skal man ikke spørre hvor noen er fra, hva de jobber med, hva de gjør på fritiden og nå heller ikke om man har det bra. 

Hvorfor i all verden omgås dere folk når dere ikke tåler at de spør om noe som helst?

Anonymkode: cd5ab...61d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er jeg enig, men samtidig tenker jeg at når man velger å kommunisere med andre på slike dating sider og apper hvor så å si all kommunikasjon er overflatisk, så kan man egentlig ikke forvente annet. Da har man liksom godtatt den form for kommunikasjon, ikke sant.

(Jeg sier ikke at et forhold mellom to som møtes der må være overflatisk alltid, men innen man går videre har man vanligvis gått over til andre former for kommunikasjon. På sånne sider er det alltid innledende, og da kan man ikke forvente annet.)

Anonymkode: 236ef...717

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid trodd at det var ren høflighet å spørre folk hvordan de har det og om de har det bra. Men så feil har jeg tatt. Må nok ta meg en alvorsprat med ho gamlemor at alt hun hat lært meg er bare feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I flg KG skal man ikke spørre hvor noen er fra, hva de jobber med, hva de gjør på fritiden og nå heller ikke om man har det bra. 

Hvorfor i all verden omgås dere folk når dere ikke tåler at de spør om noe som helst?

Anonymkode: cd5ab...61d

Det er jo ikke vi som ikke tåler spørsmålene, det er de som ikke tåler svarene, og så lenge de ikke gjør det, så kan de la vær å stille de spørsmålene. 

Anonymkode: b1faa...5a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et internasjonalt fenomen å spørre hvordan folk har det som en slags hilsen, ikke som starten på en psykologtime. 

Anonymkode: f7f5e...f17

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I flg KG skal man ikke spørre hvor noen er fra, hva de jobber med, hva de gjør på fritiden og nå heller ikke om man har det bra. 

Hvorfor i all verden omgås dere folk når dere ikke tåler at de spør om noe som helst?

Anonymkode: cd5ab...61d

Problemet er ikke at folk ikke tåler å bli spurt om sånt, problemet er at folk som spør ikke tåler å få et ærlig svar. 

Anonymkode: 236ef...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustLikeThat skrev (Akkurat nå):

Har alltid trodd at det var ren høflighet å spørre folk hvordan de har det og om de har det bra. Men så feil har jeg tatt. Må nok ta meg en alvorsprat med ho gamlemor at alt hun hat lært meg er bare feil.

Helt riktig å spørre om, hvis du tåler hvilket som helst svar. 

Anonymkode: b1faa...5a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange andre måter å være høflig på. Jeg syns det er litt for privat å starte en samtale med en fremmed om hvordan personen har det. Man kan jo spørre om det når man har snakka litt. 

Anonymkode: b1faa...5a8

Når mennesker som ikke står deg nær, brukes dette som en slags hilsen, i stedet for å si hei, sier de hvordan går det. Og da svarer man tilbake jo takk bare bra, du da? Det er kun en høflighetsfrase, ikke noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et internasjonalt fenomen å spørre hvordan folk har det som en slags hilsen, ikke som starten på en psykologtime. 

Anonymkode: f7f5e...f17

Ja, og da må man lyve, og hva er vitsen da? Svarer man nei, så er man rar, lav sosial intelligens, negativ, uspiselig og alt sånt. 

Anonymkode: b1faa...5a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...