Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #41 Skrevet 29. september 2005 Beklageligvis er det "sånne" foreldre, som veldig ofte får barn som er redd hunder. Jeg selv er livredd tannleger, men kunne aldri falle meg inn å overføre den redselen på mine barn. Din oppgave som foreldre er å beskytte barna dine ja, men den er også å la barn få finne ut av ting og tang selv også. Å overføre din egen redsel på et lite barn, burde du holde deg for god til. Du kan være redd så mye du vil, og du kan lære barnet å vise hensyn mot hunder. Du skal også lære barnet å ikke gå bort til ukjente hunder, for en kan aldri vite. Men å regelrett lære opp barnet at hunder er farlige, er noe du IKKE bør gjøre. ← Så flott det hadde blitt om flere kunne tatt hensyn og gjort som Piper sier her. Når voksne og barn kommer stormende mot hunden på gata og skal klappe og herje så er det plutselig ingen som bryr seg, men skal de på besøk så skal hunden sperres inne.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #42 Skrevet 29. september 2005 Det er da virkelig forskjell på hund og barn!!Jeg selv er livredd for hunder, fordi hunder faktisk kan komme til å skade meg. Ett barn kan ikke skade en hund på samme måte, og jeg hadde aldri latt en stor hund komme mot min sønn. Man kan jo ikke si det bare er å bli hjemme heller, hva om hunden tilhører noen i familien. Jeg hadde blitt ganske paff om noen jeg besøkte som eide en stor hund, nektet å ha hunden i ett annet rom mens jeg var på besøk med min sønn, hvis jeg sa jeg, eller sønnen var redd. ← Det synes jeg er rimelig arrogent Jens. Naturligvis kan barn skade dyr og dyr forsvarer seg. Derfor skal man lære opp unger(og enkelte voksne ser det ut til) at det ikke bare er å løpe bort å hilse på fremmede hunder. Jeg aksepterer at du er redd hunder, og da går det an å møtes andre steder uten hund, men å komme inn i noens hjem og forlange at de sperrer hunden inne på et rom eller i et bur bare fordi du er der synes jeg er ganske frekt. Det går an at DU og inretter deg etter andre. Du skal også holde deg for god til å overføre en slik frykt over på dine barn. Du skal lære barna dine at de skal ha respekt for hunder og ikke løpe bort til fremmede hunder uten videre, men å prente inn i barna at "alle hunder er farlige" er unødvendig. Forresten så er det de små gneldrebikkjene som har mest bittkraft i forhold til kroppsstørrelsen, så å si at en hund er farlig fordi han er stor blir feil.
Gjest Xavia Skrevet 30. september 2005 #43 Skrevet 30. september 2005 Forresten så er det de små gneldrebikkjene som har mest bittkraft i forhold til kroppsstørrelsen, så å si at en hund er farlig fordi han er stor blir feil. ← Joda, hvis det faktisk er riktig at en liten puddel har større bittkraft enn enn min Amstaff, så tror nå i hvert fall jeg at det har lite å si. Lite å slå i bordet med når det først gjelder. Amstaffen kan gjøre mye større skade, om den først biter. Så hvem som har størst bittkraft i forhold til sin egen kroppstørrelse, blir litt uinteressant. Det blir jo som å si at man bør være mer redd for en maur enn en mus. (Satt litt på spissen) Mauren kan jo bære mer enn sin egen kroppsvekt, og det er det ingen andre dyr som kan.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #44 Skrevet 30. september 2005 Bare en liten kommentar på siden her. At hunden er løs i huset er ikke det samme som at den ikke er under kontroll. Betenkelig at noen her nærmest "forlanger" at hunden skal sperres inne på et rom eller i et bur før de nedverdiger seg til å komme på besøk. ← Selvfølgelig kan hunden være under kontroll selv om den går løs, og hvis du (eller i hvert fall et par andre) hadde klart å lese hele innlegget mitt ville du sett at jeg har hatt hund jeg også. En stor og veldig snill hund som noen få var redde for - uten grunn. Greia er at frykt er relativt irrasjonelt. Det var derfor jeg dro fram edderkoppen som en parallell - jeg kjenner tøffe folk som ikke er redde for verken store dyr, blod eller noen ting, men som jeg har sett besvime når det er (små) edderkopper i nærheten. Det samme kan gjelde for redsel for hunder - selvsagt vet du som eier at hunden er trygg, lydig og snill, men for den som er redd hjelper det ikke alltid at du forteller dem det. Jeg ville sikkert prøvd å diskutere det med den som skulle besøke meg; og forklart det samme som du sier i innlegget ditt, men jeg ville faktisk ikke gått så langt som å skremme bort besøkende (voksne eller barn) ved å "måtte" ha hunden (eller edderkoppen) i samme rom som gjestene. For mest sannsynlig har jeg besøk av folk jeg liker og gjerne vil fortsette å ha kontakt med...
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #45 Skrevet 30. september 2005 Jeg mener fortsatt bare att dyr med skarpe tenner og klør som kan finne på å angripe/bite, ikke hører sammen med små barn. Og jeg mener også jeg ikke er arrogant fordi jeg pent ber om att noen lukker hunden sin inne den timen jeg og min sønn er på besøk. Det er tross alt bare ett dyr.(nå får jeg vell høre det, av hunde elskerne......)
Gjest Xavia Skrevet 30. september 2005 #47 Skrevet 30. september 2005 Det er tross alt bare ett dyr.(nå får jeg vell høre det, av hunde elskerne......) ← Nei, du får ikke høre det av meg. Jeg er hunde elsker, men har ingen problemer med å forstå deg!
Jens Skrevet 30. september 2005 #48 Skrevet 30. september 2005 Jeg har selv også droppet å anskaffe meg katt, da min svigermor er allergisk, og jeg faktisk prioriterer besøk fra henne.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 30. september 2005 #49 Skrevet 30. september 2005 Det var da endelig godt, for katter kan også bite og klore og skade barn....
Gjest Xavia Skrevet 30. september 2005 #50 Skrevet 30. september 2005 Det var da endelig godt, for katter kan også bite og klore og skade barn.... ← Og de kan man også "ta bort" om man får besøk av barn som er redd for katter, på lik linje med hunder. Men katten er kanskje hakket heldigere; den kan nemlig slippes ut, helt på egen hånd!
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 30. september 2005 #51 Skrevet 30. september 2005 joda, man kan slippe den ut når man får besøk, men Jens har jo barn selv han, så det måtte blitt utekatt i tilfelle som måtte holdes langt borte fra barnet,siden dyr kan skade barn...
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #52 Skrevet 30. september 2005 Jeg mener fortsatt bare att dyr med skarpe tenner og klør som kan finne på å angripe/bite, ikke hører sammen med små barn. Og jeg mener også jeg ikke er arrogant fordi jeg pent ber om att noen lukker hunden sin inne den timen jeg og min sønn er på besøk. Det er tross alt bare ett dyr.(nå får jeg vell høre det, av hunde elskerne......) ← Da kommer du vel heller ikke til å la barnet ditt få leke alene ute sammen med venner. Det kan jo komme en blotter eller pedofil gående. Nå vet jeg ikke hvorfor du er redd hunder, men jeg håper inderlig at du lærer opp barnet ditt til at man skal ha respekt for hunder og ikke rase bort og hilse på fremmede bikkjer i stedet for å overføre din frykt for hunder på barnet.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #53 Skrevet 30. september 2005 Slik denne tråden har utviklet seg har jeg nesten fått bekreftet mine fordommer om de fleste hundeeiere (noen hederlige unntak som Xavia og en gjest viser at det ikke gjelder alle). Den grunnleggende holdningen som skinner gjennom er "hunden er snill og derfor er det ingen grunn til å være redd". Det begrunner da at man - som ikke er så begeistret for hunder - må godta at hunden har full frihet, bl.a. til å gå rundt, til å hilse på på "sin" måte etc. Sorrry - men det er utrolig mange hundeeiere som virker som de har minimal kontroll på dyrene sine. Dette gjelder når man er ute på tur og blir nedrent av en hund som går løs, og det gjelder når man kommer på besøk og uten forvarsel blir "overfalt". Jeg klarer samtidig godt å se at det heller ikke er spesielt festlig at fremmede kaster seg over hunden/renner mot den og sånt. Og da syns jeg det er rart og forunderlig at hundeeiere ikke synes å begripe at dette også går andre veien! Som sagt - fordommene ble bekreftet.....
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 30. september 2005 #54 Skrevet 30. september 2005 og det var Sissi som var siste gjest
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #55 Skrevet 30. september 2005 Jeg mener fortsatt bare att dyr med skarpe tenner og klør som kan finne på å angripe/bite, ikke hører sammen med små barn. Og jeg mener også jeg ikke er arrogant fordi jeg pent ber om att noen lukker hunden sin inne den timen jeg og min sønn er på besøk. Det er tross alt bare ett dyr.(nå får jeg vell høre det, av hunde elskerne......) ← Jeg har ingen problemer med å forstå at man ikke ønsker hunder busende rundt barna sine, men at man må lukke de inn er vel ikke alltid nøvendig? Vi hadde selv hun for 1 år siden og jeg opplevde at mange av våre venner "brukte" vår hund til å venne barna sine til dyr. En gang i livet vil de jo møte dyr og da er kanskje det å omgås feks. hunder hos venner en god start?
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 30. september 2005 #56 Skrevet 30. september 2005 Slik denne tråden har utviklet seg har jeg nesten fått bekreftet mine fordommer om de fleste hundeeiere (noen hederlige unntak som Xavia og en gjest viser at det ikke gjelder alle). Den grunnleggende holdningen som skinner gjennom er "hunden er snill og derfor er det ingen grunn til å være redd". Det begrunner da at man - som ikke er så begeistret for hunder - må godta at hunden har full frihet, bl.a. til å gå rundt, til å hilse på på "sin" måte etc. Sorrry - men det er utrolig mange hundeeiere som virker som de har minimal kontroll på dyrene sine. Dette gjelder når man er ute på tur og blir nedrent av en hund som går løs, og det gjelder når man kommer på besøk og uten forvarsel blir "overfalt". Jeg klarer samtidig godt å se at det heller ikke er spesielt festlig at fremmede kaster seg over hunden/renner mot den og sånt. Og da syns jeg det er rart og forunderlig at hundeeiere ikke synes å begripe at dette også går andre veien! Som sagt - fordommene ble bekreftet..... ← Ute og hos andre har jeg ingen problemer med å forstå det, men i mitt eget hjem, er jeg herre over hva jeg tillater min hunder å gjøre, besøk eller ikke... Det har ingenting med at mine hunder er så snille og bla bla,ingen hunder er feilfrie, heller ikke mine. Hos oss er det ingen som kommer på besøk uten å vite at vi har hunder, så om de ikke vil komme i nærhetn av hunder, så avtaler vi heller besøk/ møter andre steder enn hos oss ikke noe vanskeligere enn det... Ha ha ,syns jeg ser hvordan døra ville sett ut om de måtte vært i ett annet rom når vi hadde besøk...LOL! Den eldste kan forresten åpne dører på egenhånd(angrer litt på at jeg lærte henne det..) Så min konklusjon er ikke at mine hunder får gjøre som de vil fordi de er snille, men de får gjøre som jeg vil hjemme, og som jeg synes er forsvarlig ute
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #57 Skrevet 30. september 2005 Jeg klarer samtidig godt å se at det heller ikke er spesielt festlig at fremmede kaster seg over hunden/renner mot den og sånt. Og da syns jeg det er rart og forunderlig at hundeeiere ikke synes å begripe at dette også går andre veien! Som sagt - fordommene ble bekreftet..... ← Mine fordommer går den andre veien da jeg litt for ofte har møtt på folk som bare raser bort til hunden min og skal klappe og leke med den. Jeg har ingen problemer med at folk ber meg ta hunden i bånd fordi de er redde om jeg passerer dem ute, men hvor i all verden er foreldrene når poden raser rundt og herjer med vilt fremmede hunder(enkelte voksne er til min forskrekkelse og slik)? Og om man påpeker det overfor foreldrene så blir de piss sure. Her synes jeg det er mange foreldre som bør ta ansvaret og fortelle barna at slikt gjør man bare ikke med mindre man spør eieren om lov. Det mases og mases om at hundeiere skal ta ansvar, men jeg har jammen sett mange foreldre som trenger et kurs i ansvar de og!
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 30. september 2005 #58 Skrevet 30. september 2005 Mine fordommer går den andre veien da jeg litt for ofte har møtt på folk som bare raser bort til hunden min og skal klappe og leke med den. Jeg har ingen problemer med at folk ber meg ta hunden i bånd fordi de er redde om jeg passerer dem ute, men hvor i all verden er foreldrene når poden raser rundt og herjer med vilt fremmede hunder(enkelte voksne er til min forskrekkelse og slik)? Og om man påpeker det overfor foreldrene så blir de piss sure. Her synes jeg det er mange foreldre som bør ta ansvaret og fortelle barna at slikt gjør man bare ikke med mindre man spør eieren om lov. Det mases og mases om at hundeiere skal ta ansvar, men jeg har jammen sett mange foreldre som trenger et kurs i ansvar de og! ← Så enig så enig:)
Gjest LoisLane Skrevet 30. september 2005 #59 Skrevet 30. september 2005 Tenk deg at du er ute og går. At en elg kommer løpende mot deg. Hadde du blitt redd? Jeg skjønner godt at man blir redd for et dyr som er større enn seg selv, helt uvahengig av bittstyrke. Jeg tar det som en selvfølge at folk holder hundene sine unna ungene mine.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 30. september 2005 #60 Skrevet 30. september 2005 Ja, for meg er det en selvfølge å holde hundene borte fra unger, men i mitt hjem så trenger jeg ikke sperre inne hundene mine for å holde dem borte fra ungene... Skulle så inderlig ønske at det hadde vært en selvfølge at alle foreldre holdt ungene sine borte fra mine hunder når vi var ute også....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå