Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #21 Skrevet 29. september 2005 Jeg må si jeg er enig med Xavia her, selv om jeg selv har hatt stor hund, ikke er redd for hunder og har dårligere erfaringer med små enn store raser. Jeg tror det blir litt tåpelig om "vi" (sier vi fordi jeg har hatt stor hund selv) som ikke er redde skal bruke enhver anledning/vårt eget hjem til å "omvende" folk som er redde for hunder så lenge ikke vedkommende er klar for det selv. Jeg tror det tross alt er mer betryggende for en person med hundeskrekk å se at den store/lille hunden er under kontroll og kan ligge stille enn at den går rundt "og er så snill". Ikke for å snu det på hodet, men for å bruke et annet dyr som parallell: Edderkopper. Selv er jeg ikke redd for edderkopper, men jeg går da ikke rundt og putter dem oppi gensern/sofaen til folk fordi jeg synes de ikke trenger å være redde..? En annen ting er at jeg skulle ønske man som forelder bør tenke over om en skal overføre irrasjonell frykt (egne fobier) til barnet sitt, for det er i realiteten det man gjør ved å signalisere at noe er farlig. Ellers er det jo en selvfølge å prøve å lære barnet til å ikke gå bort til fremmede hunder.
Gjest Piper Skrevet 29. september 2005 #22 Skrevet 29. september 2005 Jeg har ikke sagt jeg er mere redd for store hunder enn for små. Jeg er redd for alle, da jeg syns de er veldig voldsomme og pågående. Selv om 99% av alle hunder er snille, tar ikke jeg sjansen på att min sønn skulle møtt på den ene hunden som viste seg å bli aggressiv mot mitt barn. Den sjansen tar jeg bare ikke. ← Beklageligvis er det "sånne" foreldre, som veldig ofte får barn som er redd hunder. Jeg selv er livredd tannleger, men kunne aldri falle meg inn å overføre den redselen på mine barn. Din oppgave som foreldre er å beskytte barna dine ja, men den er også å la barn få finne ut av ting og tang selv også. Å overføre din egen redsel på et lite barn, burde du holde deg for god til. Du kan være redd så mye du vil, og du kan lære barnet å vise hensyn mot hunder. Du skal også lære barnet å ikke gå bort til ukjente hunder, for en kan aldri vite. Men å regelrett lære opp barnet at hunder er farlige, er noe du IKKE bør gjøre.
Jens Skrevet 29. september 2005 #23 Skrevet 29. september 2005 Nå snakker jeg om å beskytte min sønn på 5 måneder da.....
Gjest Piper Skrevet 29. september 2005 #24 Skrevet 29. september 2005 Nå snakker jeg om å beskytte min sønn på 5 måneder da..... ← Ja, men han blir eldre, så det er noe å tenke på.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 29. september 2005 #25 Skrevet 29. september 2005 Jeg skjønner at flere her mener at fordi folk "vet " at de har hund, kan man velge å komme på besøk. Nå har jeg og barnet ved flere anledninger kommet på besøk til mennesker som jeg ikke visste hadde hund. Da er det et problem når jeg også har opplevd (for all del: ikke alle!) at eier/vertsskap tar fint lite hensyn til et tydelig engstelig barn. I en sånn situasjon er det jo ikke bare å gå heller.... En ting er altså om jeg har et reelt valg mht. besøk ut fra kunnskap, men ofte så har man ikke det. Eller presenterer dere dere som "mitt navn er x og jeg har hund"? For egen del så prøver jeg å huske å nevne at vi har kanin/marsvin (vel og merke i bur) fordi jeg vet at allergier forekommer. Men det er ikke alltid jeg husker det, og vil vel tro at det samme "infomangelen" kan ramme hundeeiere også. Mht. overføring av fobier er jeg helt enig med siste gjest i forhold til ikke å overføre egne fobier til barn. Forsøker for egen del å bestrebe meg på det, men ser at helt vellykket er det ikke....
Gjest Varg-Menja Skrevet 29. september 2005 #26 Skrevet 29. september 2005 Ikke for å snu det på hodet, men for å bruke et annet dyr som parallell: Edderkopper. Selv er jeg ikke redd for edderkopper, men jeg går da ikke rundt og putter dem oppi gensern/sofaen til folk fordi jeg synes de ikke trenger å være redde..? ← Men dersom du besøker noen som har edderkopper, forlanger du at de skal sette terrariet sitt på ett annet rom mens du er der? Er enig i at vedkommende kan la være å ta edderkoppen oppi sofaen dersom gjestene har noe i mot det, men at den bare er i terrariet sitt må en da kunne tåle. Og en hund som ligger på ett teppe i hjørnet av stua er akkurat like lite til bry som en edderkopp i ett terrarie.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #27 Skrevet 29. september 2005 Og en hund som ligger på ett teppe i hjørnet av stua er akkurat like lite til bry som en edderkopp i ett terrarie. Ikke for en som ble angrepet en hund når man var 5 år! Putt hunden i et bur med gitter både over og under, så kan jeg kanskje få hvilepulsen under "panikk stadiet"
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #28 Skrevet 29. september 2005 Datteren min er redd for hunder, jeg er det ikke. Bare så det er nevnt. Da vi besøkte en venninne av meg som har hund, holdt hun hunden bundet i hagen mens vi var på terrassen (hunden kunne gå opp trappen til terrassen, men kom ikke lenger enn det på grunn av båndet). Fungerte veldig bra, for datteren min fikk venne seg til at hunden var i nærheten, men kunne være trygg på at den ikke kom løpende dit hun var. Jeg hadde sagt fra på forhånd om at datteren min var redd, og venninnen min hadde absolutt ingen problemer med å holde hunden sin bundet den tiden vi var på besøk. Hun hadde også flere venner med barn som var utrygge på hunder, og var vant til å ta hensyn til det. Så jeg blir noe forbauset når jeg ser hundeeiere her som sier at folk som er redde for hunden deres vær så god har å holde seg borte! Er det virkelig viktigere at hunden ikke skal få sin bevegelsesfrihet innskrenket et par timer, enn at venner skal komme på besøk?
Gjest Emera Skrevet 29. september 2005 #29 Skrevet 29. september 2005 Datteren min er redd for hunder, jeg er det ikke. Bare så det er nevnt. Da vi besøkte en venninne av meg som har hund, holdt hun hunden bundet i hagen mens vi var på terrassen (hunden kunne gå opp trappen til terrassen, men kom ikke lenger enn det på grunn av båndet). Fungerte veldig bra, for datteren min fikk venne seg til at hunden var i nærheten, men kunne være trygg på at den ikke kom løpende dit hun var. Jeg hadde sagt fra på forhånd om at datteren min var redd, og venninnen min hadde absolutt ingen problemer med å holde hunden sin bundet den tiden vi var på besøk. Hun hadde også flere venner med barn som var utrygge på hunder, og var vant til å ta hensyn til det. Så jeg blir noe forbauset når jeg ser hundeeiere her som sier at folk som er redde for hunden deres vær så god har å holde seg borte! Er det virkelig viktigere at hunden ikke skal få sin bevegelsesfrihet innskrenket et par timer, enn at venner skal komme på besøk? ← Og det var meg, som slettet cookies i går kveld...
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 29. september 2005 #30 Skrevet 29. september 2005 Dersom hundeeiere hadde oppført seg som siste gjests veninne, så hadde ungen min heller ikke hatt noen problemer med å være på besøk hos folk som har hund. Poenget er ikke at han er hysterisk redd for hunder, men blir fryktelig utrygg når hunden går løs. Og jeg syns hennes siste spørsmål er veldig betimelig......
Gjest Xavia Skrevet 29. september 2005 #31 Skrevet 29. september 2005 Er det virkelig viktigere at hunden ikke skal få sin bevegelsesfrihet innskrenket et par timer, enn at venner skal komme på besøk? ← Som jeg skrev tidligere. Det er absolutt ikke viktigst at hunden skal få bevege seg fritt rundt i huset til enhver tid og ved enhver anledning. Personlig synes jeg det blir helt feil når hunden skal ha de samme rettighetene i huset som eierne.
Gjest Xavia Skrevet 29. september 2005 #32 Skrevet 29. september 2005 ...og dere som mener at hunden selvsagt ikke skal være bundet/være i et annet rom mens det er besøk som er redd for hund: Får hundene deres ta seg fritt fram overalt, til enhver tid? I sofa? I senga?
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 29. september 2005 #33 Skrevet 29. september 2005 Her i huset har hundene en egen sofa, men de får ikke gå i vår sofa, de får heller aldri lov å komme i sengen, de har sine egne senger på soverommet.... Som jeg sa, vi har regler her i huset også Regelen for besøk er at de får hilse på ,så må de gå å legge seg mens vi har besøk, men de får lov å strekke på beina mens besøket er der... Problemet med å sperre dem inne er at denne ene er vakthund med stor V, og gneldrer som bare fy hvis noen kommer inn uten at hun får se hvem det er, da slår hun seg til ro...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #34 Skrevet 29. september 2005 Jeg skjønner veldig godt at folk kan være redd for hund, og jeg tar hensyn til det. Kommer det en familie på besøk til oss, og et av barna (eller voksen) der er veldig redd, så setter jeg hunden vår på kjøkkenet. Er det noen som bare er engstlig så holder jeg hunden slik de får hilse, og så ber jeg hunden legge seg på plass. Jeg er litt redd fremmede hunder selv, og syns at det er helt naturlig at vi hundeeiere tar hensyn til andre. Dessverre så er det mange hundeeiere som ikke skønner dette, og syns andre er rare/pysete som er redd for deres hund (som i følge dem er verdens snilleste)
Gjest Milah Skrevet 29. september 2005 #35 Skrevet 29. september 2005 Min hund får så og si være hvor han vil i leiligheten. Med unntak av i senga. (Hender en sjelden gang han får kose seg der også..) Nå kommer han seg hverken opp i senga eller i sofaen uten hjelp. (Han veier 2.2 kg, og er veldig liten) Og har vi gjester som er redd for hunden, har jeg han selvfølgelig ikke oppi sofaen! Hvis jeg skulle ha sperret han inne på et rom, mens vi hadde gjester, ville den bjeffet ustanselig. min nevø er ganske skeptisk til hunder, men det går fint å ha han på besøk selv om hunden går løs.
Gjest Varg-Menja Skrevet 29. september 2005 #36 Skrevet 29. september 2005 ...og dere som mener at hunden selvsagt ikke skal være bundet/være i et annet rom mens det er besøk som er redd for hund: Får hundene deres ta seg fritt fram overalt, til enhver tid? I sofa? I senga? ← At man ikke ønsker å binde hunden inne betyr da ikke at man ikke har noen regler i det hele tatt... Vi binder ikke hunden inne, og lukker henne ikke inn på separate rom. Derimot har vi ingen problemer med å kommandere henne ned av sofaen eller senga, dersom det er behov for det. Hvilke regler som gjelder når vi har besøk varierer etter besøket. Har heller ikke vært borti noen som er så redde at de ikke godtar løsningen med at hunden blir vist bort i ett hjørnet av rommet.
Varja Skrevet 29. september 2005 #37 Skrevet 29. september 2005 Jeg forstår godt at folk kan bli glad i hunden sin, eller andre dyr de har, men å sammenlikne den med et barn synes jeg blir helt feil! Tror ikke hunden har vondt av å være på kjøkkenet et par timer mens det er barn som er redd for hunder på besøk, men jeg tror det kan gjøre stor skade for et barn som er litt redd fra før hvis hunden får gå fritt omkring og eieren ikke respekterer redselen eller slår det bort med "han er jo så snill!"
mzluze Skrevet 29. september 2005 #38 Skrevet 29. september 2005 Vi har en hund, av en rase med et relativt dårlig rykte. Og vi mener at siden det er vi som har valgt å ha hund så er hunden vårt ansvar. Mao, går vi tur og hunden ikke er i bånd....så kalles den inn på plass med en gang vi møter noen. Hvis denne noen er et barn så blir lenken satt på med en gang. Det samme om de vi møter viser at de er litt engstelige, evt spør om vi kan sette på lenke, evt er på sykkel. Og får vi besøk av lille nevø'en vår, som er litt engstelig....ja, da blir hunden satt i buret sitt. For dyr er dyr, og mennesker er mennesker. For ordens skyld, hunden vår er veldig snill og grei:)
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #39 Skrevet 29. september 2005 For ikke å avspore/ødelegge Izabellas tråd starter jeg en ny med litt annen vinkling: Godtar dere som er hundeeiere også at barn (og voksne for den del) faktisk er redde for hunder? Og dermed reagerer negativt på hunder som er pågående? Det trenger ikke å være på det nivået at hunden hopper opp på oss, men at hunden kommer raskt mot barnet, gjerne vil lukte/hilse på etc. Jeg har en unge som er generelt skeptisk til dyr, han har aldri blitt bitt eller noe sånt, men er engstelig. Da er det ganske slitsomt når hundeeiere ikke har forståelse nok til faktisk å holde hunden under kontroll/fjerne den med begrunnelse "den er jo så snill/vil bare hilse......" Jeg forsøker selvsagt å oppdra ungen til å være mindre skeptisk, men jeg opplever faktisk en god del arroganse fra hundeeiere som synes å mene at fordi hunden er snill så er ungen "dum" som er redd.... Jepp jeg godtar at folk er redde for hund. Jeg finner det imidlertid vanskelig å godta mennesker som ikke kan godta at hunder kan bli redde og forsvare seg når folk(både voksne og barn) kommer brasende bort og vil hilse på hunden helt uten videre. Jeg har vært på besøk hos folk med hund som nekter å forholde seg til barnets engstelse og lar hunden gå fritt. Det bidrar overhode ikke til å minske engstelsen eller skepsisen, kun til at besøket blir kort og nokså slitsomt for oss. Vel, hadde du godtatt at folk kom inn i ditt hus og fortalte deg hva du skulle gjøre? Tror ikke det. Hadde du kommet til meg og forlangt at jeg skulle sende ut hunden min så kan jeg love deg at ditt besøk hos meg hadde blitt rimelig kort. Om dette er et problem for barnet ditt så får dere heller møtes andre steder. ←
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #40 Skrevet 29. september 2005 Jeg tror det tross alt er mer betryggende for en person med hundeskrekk å se at den store/lille hunden er under kontroll og kan ligge stille enn at den går rundt "og er så snill". ← Bare en liten kommentar på siden her. At hunden er løs i huset er ikke det samme som at den ikke er under kontroll. Betenkelig at noen her nærmest "forlanger" at hunden skal sperres inne på et rom eller i et bur før de nedverdiger seg til å komme på besøk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå