Gå til innhold

Blir kastet ut hjemmefra😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 18.42):

Jeg skal begynne på VGS til neste høst og da planlegger mamma og pappa å sende meg bort. De sa rett ut at de ikke vil ha meg boende hjemme lenger og at jeg kunne velge mellom diverse internatskoler. Har de lov til dette? Jeg er helt knust. Vi har hatt våre uenigheter, men å sende bort sitt eget barn?!

Anonymkode: a3857...c41

Hvorfor vil de at du skal flytte hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv hatt en stefar som mislikte meg sterkt siden jeg ikke var hans biologiske barn, mens hans egne barn ble overøst med gaver, gode kommentarer etc. Skal ikke utale meg om ts sin familie men høres veldig ut som du har det slik jeg hadde. Jeg hadde som andre sier i tråden tatt kontakt med noen hjelpetjenester, snakke med noen du stoler på etc. Du kan sikkert ringe en krisetelefon på nettet og om du finner det. Bare google krisetelefon så kommer det nummer opp. Håper virkelig det ordner seg for deg❤️ Blir sint av å lese det du skriver. Det er virkelig ikke ok oppførsel av dine foreldre.

Anonymkode: c7921...4f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du får prøve å oppføre deg som folk da!

Anonymkode: 5ea8c...e3c

Vet du hva? Den der kunne du spart deg. Ts er et barn og er redd og i villrede. Du er voksen og burde vite bedre enn å skrive noe sånt til et barn. Skam deg.

Endret av Honey Dew
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Vet du hva? Den der kunne du spart deg. Ts er et barn og er redd og i villrede. Du er voksen og burde vite bedre enn å skrive noe sånt til et barn. Skam deg.

Forstår du ikke at det ligger mye mer bak her enn ts skriver? Hvis det i det hele tatt er sant da. 

Anonymkode: 5ea8c...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forstår du ikke at det ligger mye mer bak her enn ts skriver? Hvis det i det hele tatt er sant da. 

Anonymkode: 5ea8c...e3c

Så hva er ditt råd til TS? Uansett hva du tror for noe spennende som ligger bak her, så er TS i en vanskelig situasjon der hun trenger råd om hvor hun kan finne hjelp i sin situasjon. Det er helt sant at ingen av oss kjenner bakgrunnen - det gjelder 100 % av alle innlegg på KG. Så da må vi gi råd ut fra det vi vet: uansett bakgrunn, er det feil at en 15-åring føler seg uønsket i eget hjem. Foreldrene hennes har både oppfostrings- og oppdragelsesplikt. Makter de ikke oppgaven av forskjellige årsaker så må de søke hjelp fremfor å kaste ut barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 14.31):

Jeg tror vi må ta med i betraktningen at vi bare har hørt den ene siden av historien her. Vi vet ingenting om konfliktene og hva som evt er gjort av tiltak for å løse situasjonen. Tror nok denne historien er ganske lang og komplisert. Ingen foreldre hiver ut barna sine på den måten, uten at flere tiltak er forsøkt først. Hadde vi fått høre foreldrenes versjon, så er nok den veldig annerledes.

Anonymkode: bf650...d1a

Gode foreldre søker hjelp, de kaster ikke bare barna ut mot deres vilje til et sted mot deres vilje.

 

Anonymkode: 4510c...72a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 19.05):

Vi har ikke internatskoler i Norge. Du bor på hybel om du går på VGS

Anonymkode: 45703...3c3

Hørt om Tryggheim vgs? 

Anonymkode: 95106...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 23.48):

Eller at vennene til ts har dårlig innflytelse på henne?

 Hva slags venner er det du har da, som du er så avhengig av? Kan det være gode grunner til at foreldrene dine ønsker deg vekk i fra dem?

Anonymkode: f8a00...0c8

Vet ikke hvor gammel du er, men du må tenke før du skriver. Du snakker til et barn på 15 år her. 
Generelt sett bør alle her i tråden tenke på alderen til ts når dere svarer. Hun er et barn. Har selv et barn på 15 år, de er store og flinke til mye, men inni seg er de bare 15 år. Mitt barn hadde ikke klart seg på hybel eller bodd på internat langt fra oss her hjemme. 
Når barn skal flytte på hybel eller ut av huset før de er 18-20 år bør det være på barnas premisser. De er fortsatt i den alderen barnevernet kan ta over omsorgen for de 

Anonymkode: b5af7...139

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen.. Snakk med en voksen, ts ❤️ Skjønner godt at du er fortvilt

Anonymkode: 1bdf4...fa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (På 25.9.2021 den 8.41):

TS, når er fristen for å søke VGS?

1 mars er fristen for å søke vgs. For dei med utfordringer er der 1 februar. 

Anonymkode: b4611...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 18.13):

Fordi alle vennene mine er her. Jeg vil ikke flytte 50 mil unna alle vennene mine. De nekter å

betale for hybel her, de mener det er billigere med internatskole.

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Tenker dem mener du trenger å komme bort fra vennene dine, godt mulig dem er dårlig selskap.

Anonymkode: b4611...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 26.9.2021 den 13.55):

Hvorfor vil de at du skal flytte hjemmefra?

Fordi de ikke vil ha meg boende hjemme lenger. De har aldri likt meg, og faren min har truet med dette lenge.

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 10.46):

Jeg har selv hatt en stefar som mislikte meg sterkt siden jeg ikke var hans biologiske barn, mens hans egne barn ble overøst med gaver, gode kommentarer etc. Skal ikke utale meg om ts sin familie men høres veldig ut som du har det slik jeg hadde. Jeg hadde som andre sier i tråden tatt kontakt med noen hjelpetjenester, snakke med noen du stoler på etc. Du kan sikkert ringe en krisetelefon på nettet og om du finner det. Bare google krisetelefon så kommer det nummer opp. Håper virkelig det ordner seg for deg❤️ Blir sint av å lese det du skriver. Det er virkelig ikke ok oppførsel av dine foreldre.

Anonymkode: c7921...4f9

Yep, akkurat sånn er det. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 8.20):

Det tør jeg ikke risikere. Da kommer alle til å hate meg enda mer😢

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Du kommer jo ikke til å merke noe til det, de vil jo sende deg vekk uansett. Om du bor på hybel uten noen kontakt med de eller langt vekk på internat. Ta kontakt med barnevernet så hjelper de deg med et sted å bo i nærheten av vennene dine. 

Anonymkode: cc90f...835

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi de ikke vil ha meg boende hjemme lenger. De har aldri likt meg, og faren min har truet med dette lenge.

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Hva sier moren din da? Har stefar overtalt henne, eller lar hun han ta kontroll? Antar de er enige siden du ikke nevner henne?

Du kan søke hjelp. Du skal ikke gå å bære på dette alene. Du har helsesøster der du går på skolen nå. Snakk med henne og fortell henne hvor fortvilt du er, og hvor lite verdifull dette får deg til å føle deg. Hun vil gjerne innkalle din mor, og det kan jo være en grei samtale. Si at du føler at de hater deg. Her må de faktisk komme med svar på tiltale. At du har laget problemer; Vel, jeg har 4 jenter som er mellom 16-24, og det er ikke sånn at de ikke har hatt sine issues. Det har vi stort sett alle hatt de årene som er ungdomstiden. 

Du skal ikke bære dette som en hemmelighet for deg selv.! Det er ingen av foreldrene dine som kan kreve det. Hvis du kommer på skola og bryter sammen fordi du savner venner og hjemsted, så vil jo en sånn samtale finne sted uansett. Du må få inn en tredje part. Vær trygg på at du har rett til å prate med noen, og da er nettopp helsesøster et sånt tilbud. Hun kan gjerne vite litt mer om hva du kan gjøre. Men akkurat nå er du utrolig sårbar, ung og alene. Foreldrene dine forteller deg at du skal vekk neste år, og lar deg tydeligvis sitte her og føle deg helt forferdelig. Sånn skal det ikke være. 

Jeg ville jo gjerne kommet meg vekk fra slike foreldre. ... og gjorde det. Hvor bra er det egentlig å vokse opp der? De er sinte og skuffet over deg sier du. Men du har lov å være sint og skuffet over dem også. De må bare ikke sette seg på sin høye hest etter måten de oppfører seg på. Ingen vil hate deg mer eller mindre fordi du får hjelp. De vil kanskje måtte møte seg selv i døra og det kan de sikkert ha godt av. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...