Gå til innhold

Blir kastet ut hjemmefra😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da snakker du som flere har sagt, med helsesøster og barnevernet. Jeg aner ikke hvordan, men spesielt bv må hjelpe deg.

 

Det kommer jo an på hvordan de har det hjemme, har de det bra? Om ikke, så kan bv hjelpe dem også. Det betyr ikke automatisk at de må ut av hjemmet, men at foreldrene får veiledning. 

Anonymkode: 3a50b...208

Det tør jeg ikke risikere. Da kommer alle til å hate meg enda mer😢

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan blir det å bli boende hjemme hvis de egentlig ikke ønsker å ha deg der? En ting er å få tvunget frem at du skal bli boende, men de kan jo innføre ganske mange strenge regler som du da må følge. Hvordan blir det å bo med noen som ønsker at du ikke var der?

Anonymkode: 99031...c21

Det har jeg jo gjort hele livet. Det er bedre enn å flytte langt bort fra vennene mine.

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da snakker du som flere har sagt, med helsesøster og barnevernet. Jeg aner ikke hvordan, men spesielt bv må hjelpe deg.

 

Det kommer jo an på hvordan de har det hjemme, har de det bra? Om ikke, så kan bv hjelpe dem også. Det betyr ikke automatisk at de må ut av hjemmet, men at foreldrene får veiledning. 

Anonymkode: 3a50b...208

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det tør jeg ikke risikere. Da kommer alle til å hate meg enda mer😢

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har jeg jo gjort hele livet. Det er bedre enn å flytte langt bort fra vennene mine.

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

 

Problemet, TS, er at du akkurat nå ikke har noen som støtter deg hjemme. Dersom du ikke snakker med helsesøster/barnevernet, så blir du tvunget til å flytte ut og vekk fra vennene dine. Ja, du risikerer at foreldrene dine blir sintere på deg ved å snakke med noen, men du blir tvunget til det du ikke vil hvis ikke. Den eneste måten du kan stanse dette på, dessverre, er å gjøre som AB anbefaler. 

Selvsagt burde det ikke være sånn, men det er dessverre det. Dersom du tør å snakke med noen, så er ikke problemstilling du kommer med ukjent for de som jobber i barnevernet. Det er mye mer vanlig enn det som blir snakket om, og du kan få god hjelp. Det er ikke ditt ansvar hva som skjer i forhold til dine søsken, men sannsynligvis så er det eneste som skjer i forhold til de (dersom det stemmer som du sier at foreldrene dine er greie mot de) blir at foreldrene dine må ta i mot veiledningstiltak. 

Du kan ikke stå i dette alene. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

sånn er livet. jeg ble selv kastet ut som 17 åring, ville det ikke selv. utviklet en psykisk lidelse siden da, og har slitt psykisk og har hatt det forferdelig siden da. 

men sånn er livet.

Anonymkode: b2b66...8c6

Nei. Livet skal ikke være sånn. Du av alle bør forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har ikke internatskoler i Norge. Du bor på hybel om du går på VGS

Anonymkode: 45703...3c3

Hvorfor så skråsikker når du ikke har peiling?

Anonymkode: 19d8d...948

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har ikke internatskoler i Norge. Du bor på hybel om du går på VGS

Anonymkode: 45703...3c3

Stemmer ikke, på bygda jeg kommer fra har de fortsatt internat pga lang reisevei for mange. 

Anonymkode: ca01f...c22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

 

Hva er det med folk som på død og liv prøver å forsvare  foreldre som så åpenbart gjør noe galt? 

Anonymkode: 4a634...4dd

Vi sier saken har flere sider, jeg tviler på ts forteller alt her. Når hun sier foreldrene ikke orker "å deale med" henne lenger, så tenker jeg det kan dreie seg om mye. Få henne vekk fra feil miljø f.eks

Anonymkode: 82600...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi sier saken har flere sider, jeg tviler på ts forteller alt her. Når hun sier foreldrene ikke orker "å deale med" henne lenger, så tenker jeg det kan dreie seg om mye. Få henne vekk fra feil miljø f.eks

Anonymkode: 82600...b93

Det er helt irrelevant hva årsaken er, det er omsorgssvikt å sende barnet ditt til andre siden av landet på internatskole mot barnets vilje. 

Anonymkode: 4a634...4dd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Barnevernet griper ikke inn overfor søsknene dine med mindre det er behov. Er det behov for det bør du faktisk kontakte barnevernet.

Jeg tenker at foreldrene dine kan ha dårlige eller gode grunner til å gjøre det de gjør mot deg ved å tvinge deg til å flytte. Du får ikke gjort så mye med akkurat det, men du vet jo nå hva du har å forholde deg til. Du må flytte. Men hvem sier at du må flytte på internatskole? Du kan jo flytte på hybel uten å flytte langt fra vennene dine? Jeg vil anbefale deg sterkt å få tak i en eller annen voksenperson som kan hjelpe deg med å finne ut av det praktiske:

  • hvor mye har du krav på i bidrag fra foreldrene dine
  • hvor mye trenger du for å kunne flytte på hybel
  • hva er mulig å få til

Jeg tenker at du må snu dette til muligheter og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Hvis det ender med at du flytter til en internatskole langt unna kan du jo også få nye venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Søk på de videregående skolene du har lyst å gå på. Dette bestemmer du.

2. Foreldrene dine er i sin fulle rett til å kaste deg ut. Jeg sier ikke at det er lurt eller sympatisk av dem, men de kan i teorien gjøre dette, og du kan ikke kontrollere dem. Hvis de kaster deg ut må du bo et annet sted og foreldrene dine må betale bidrag. Hvis du ikke finner et annet sted, kan du be barnevernet om å få bo i fosterhjem.

Og hvis foreldrene dine får et problem med barnevernet fordi de kaster deg ut så er det deres sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi har ikke internatskoler i Norge. Du bor på hybel om du går på VGS

Anonymkode: 45703...3c3

Joda, det har vi. 

Anonymkode: 5d01a...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg flyttet faktisk hjemmefra når jeg skulle begynne på videregående. Ikke fikk jeg noe som helst "hjelp" hjemmefra heller.     

I tillegg klarte jeg å spare det aller meste av de jeg fikk som "borteboer" ettersom jeg søkte meg veldig langt unna hjemmefra. 

Anonymkode: 08126...960

Cool story bro.

Anonymkode: 841f3...0a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du MÅ snakke med en voksen, ts! Start med helsesykepleier for eksempel. 

Foreldrene dine må "gjerne" kaste deg ut, men de kan ikke kreve at du skal flytte langt vekk. Vil de ikke ha deg hjemme kan du bo på hybel. Da må de betale bidrag og betale kostnadene dine for dette. Hvis særlige grunner tilsier det kan du få birteboerstipend fra Lånekassen uten å bo langt unna, men da MÅ du ha kommunisert med det offentlige i forkant.

Dette får du ikke en orden på uten å involvere voksne. 

Vil du ikke snakke med helsesykepleier eller barnevern, så neivel. Da blir det internatskole da. Men du risikerer å stå der uten penger til å betale kostnadene dine og stå igjen uten tak over hodet, for de der foreldrene dine kjenner tydeligvis ikke sitt ansvar og vil mye mulig nekte å betale deg. Ville ikke tatt den sjansen. Derfor MÅ du få andre voksne på banen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er under 18 ja. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Hvis du er under 18, og du går på Vgs, da er foreldrene dine uansett pliktig til å støtte deg økonomisk da det gjelder penger, opphold osv. Så det å kaste deg ut før du er 18, det kan de nok ikke :) 

Anonymkode: 2e0d2...6eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan går det? Du begynner til neste høst, altså har du en stund på deg til å bestemme deg for veien videre. Husk at dine foreldre ikke kan bestemme over deg, vil du gå på skole i nærmiljøet, så har du full rett til det. Og, som andre har skrevet, de har forsørgelsesplikt og må overføre penger til deg. Godt mulig de blir sure, men dette har dine foreldre strengt tatt lagt opp til selv, og jeg tror at det kan være klokt å sette hardt mot hardt her. Få noen voksne med deg som kan tale din sak. Kan du stikke innom en skolerådgiver, terskelen er kanskje lavere for å gjøre det ennå kontakte bv?

Anonymkode: 9b3fb...cef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De har alltid hatet meg og jeg har alltid bare vært i veien for dem. Alt jeg har gjort har irritert dem og ingenting har vært bra nok. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Hvorfor i all verden vim du absolutt fortsette å bo sammen med dem da? 

Jeg hadde flyttet så snart jeg kunne om jeg var deg. Ene venninnen min flyttet ut da hun var 14, jeg flyttet da jeg var 16. Hadde ikke slemme foreldre sånn du har, men ønsket frihet og selvstendighet.

De kan ikke tvinge deg til internatskole da, finn deg en hybel eller rom i et kollektiv, og krev bidrag fra dem via NAV.

Du klarer deg bedre alene enn sammen med slemme mennesker som bare trykker deg ned. 

Anonymkode: f8a00...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det tør jeg ikke risikere. Da kommer alle til å hate meg enda mer😢

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Husk at du ikke skylder de å være lojale når de behandler deg slik. De har ikke vært det mot deg. Nå må du passe på deg selv siden de ikke gjør det. Det kommet ikke til å skje noe med småsøsknene dine. 


Det er så viktig at du tar i mot det som finnes av hjelp når du nå skal stå på egne bein.

Anonymkode: 04098...3a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må ta med i betraktningen at vi bare har hørt den ene siden av historien her. Vi vet ingenting om konfliktene og hva som evt er gjort av tiltak for å løse situasjonen. Tror nok denne historien er ganske lang og komplisert. Ingen foreldre hiver ut barna sine på den måten, uten at flere tiltak er forsøkt først. Hadde vi fått høre foreldrenes versjon, så er nok den veldig annerledes.

Anonymkode: bf650...d1a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror vi må ta med i betraktningen at vi bare har hørt den ene siden av historien her. Vi vet ingenting om konfliktene og hva som evt er gjort av tiltak for å løse situasjonen. Tror nok denne historien er ganske lang og komplisert. Ingen foreldre hiver ut barna sine på den måten, uten at flere tiltak er forsøkt først. Hadde vi fått høre foreldrenes versjon, så er nok den veldig annerledes.

Anonymkode: bf650...d1a

Det finnes mange dårlige foreldre, så det finnes absolutt foreldre som hiver ut barna siden uten god grunn. Dessverre! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...