Gå til innhold

Hva var du ekstra nøye på i graviditeten? Og hva var du ikke så nøye på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden folk er ulike vil jeg tro vi alle har tatt ulike valg i graviditeten mtp. hva vi har vært/vil være ekstra nøye på med tanke på kroppen vår, barnet osv. i graviditeten. Hadde vært gøy å høre hva slags fokus folk har! F.eks. leser jeg noen som ikke spiser kjøttpålegg som har vært åpent mer enn 3 dager (selv om det ikke er en anbefaling) osv. 

Jeg har f.eks. vært veldig nøye med kjemikalier i kroppen, brukt shampo og balsam uten tilsetningsstoffer og parfyme (har så porøst hår nå atte hjelp, haha!), har ikke brukt deodorant i dette svangerskapet, forrige svangerskap brukte jeg deodorant uten aluminium. Har ikke ville ta de sterkeste halsbrann-tablettene da de inneholder aluminium. Har kjøpt de aller mest skånsomme produktene med minst mulig giftstoffer for babyen, holder meg mye mer unna ting som inneholder plast denne gangen (som stellematter etc.) da jeg har lest at det lekker gjennom. 
Har generelt vært veldig fokusert på giftstoffer med andre ord. Har også vært nøye på at maten er gjennomstekt og ikke turt å spise fisk eller ris som er én dag gammel i kjøleskapet 😂

Har ikke vært så nøye med hvor lenge kjøttpålegg har vært åpent lenge i kjøleskapet, oppdaget at jeg spiste servelat som hadde gått ut på dato uten å stresse over det. Ikke vært så nøye med å trene og opplever at jeg har spist mer lakris når jeg VET jeg ikke bør.

Hva med dere andre??

 

OBS! Dette er IKKE en tråd der mammapolitiet skal komme inn og dømme folk for det de ikke var så nøye på, eller at dette er en konkurranse i å ha vært mest nøye. Innlegg som kritiserer andres valg vil rapporteres som avsporing.

Anonymkode: 2dbc5...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unngår alkohol, tobakk, myke oster og rått kjøtt. Ellers ingen ting.

Anonymkode: a3ac4...4fe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nøye på all mat og drikke ein ikkje skal ha i seg, og sjølvsagt ikkje alkohol og tobakk. Nøye på å ta vitaminer, fysisk aktivitet.
Drakk sikkert liitt meir pepsi av og til. Visste ikkje at ein skulle vere forsiktig med tilsetningsstoff på seg sjølv, så det har eg ikkje ofra ein tanke på 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selvsagt nøye på det åpenbare som alkohol og tobakk. Utenom det ingenting.

Anonymkode: 9a425...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøye på noen matvarer (som rådt kjøtt, tunfisk, myke oster osv), ikke så nøye på fysisk aktivitet, men pga den daglige formen… Klarte heller aldri å venne helt av meg lakris og ingefær😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke følge enkelte anbefalinger utfra en risikovurdering av sannsynligheten for å få toxoplasmose og listeria. 
Rådene om alkohol, tobakk og koffein fulgte jeg, sammen med et variert og sunt kosthold.

Anonymkode: 23c56...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RockyRose skrev (33 minutter siden):

Var nøye på all mat og drikke ein ikkje skal ha i seg, og sjølvsagt ikkje alkohol og tobakk. Nøye på å ta vitaminer, fysisk aktivitet.
Drakk sikkert liitt meir pepsi av og til. Visste ikkje at ein skulle vere forsiktig med tilsetningsstoff på seg sjølv, så det har eg ikkje ofra ein tanke på 😂

Spiste du potetgull?

Anonymkode: 19766...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spiste du potetgull?

Anonymkode: 19766...bf7

Skal en ikke spise potetgull? 

Anonymkode: b577d...787

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nøye på å holde meg unna alkohol, tobakk, rått kjøtt, upasteuriserte oster osv.

Ellers ikke spesielt nøye på noe. Enkelte er jo helt hysteriske i det de lager seg egne regler med lite (eller ikke noe) grunnlag i seriøs forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal en ikke spise potetgull? 

Anonymkode: b577d...787

Nei pga giftstoffer da det er tilberedt på høy varme. Spiser dere andre potetgull?

Anonymkode: 19766...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har definitivt spist potetgull😂 ante ikke at det var fy fy!

Anonymkode: 95ad1...58a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig nøye på mat, synes ikke det er vanskelig og ville ikke tilgitt meg selv om noe galt skjedde selv om risikoen er lav, siden konsekvensen kan være så stor. Sluttet å ri i uke 8 siden støt mot magen etter uke 12 eller noe kan være farlig, selv om jeg vet mange rir lengre og jeg ikke pleier falle av (men hester er uberegnelige). Droppet massasje i uke 0-15 (anbefalt å droppe frem til uke 13). Tenker å kjøpe sånn gravidbelte til bilen nå som magen har begynt å poppe frem.

Ikke nøye: Har renset kattekassen selv om legen sa jeg ikke skulle... har innekatter og har hatt det i 10 år uten å få toxoplasma (tok blodprøve tidlig i svangerskapet for å sjekke om jeg hadde antistoffer eller hva man sjekker) men jeg har på hansker og munnbind og vasker hendene godt etterpå så tar det jo på alvor likevel :)

Har ikke vært nøye nok på trening og på knipeøvelser.. Har vært så UTROLIG trøtt og sliten så har bare ikke orket å være fysisk aktiv.. og knipeøvelser er ufattelig kjedelig + vanskelig... :(

Anonymkode: b836a...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei pga giftstoffer da det er tilberedt på høy varme. Spiser dere andre potetgull?

Anonymkode: 19766...bf7

Akrylamid får man egentlig fra det meste av stekt mat, så da er det mye mat man bør avstå fra. Knekkebrød, som man gjerne spiser mer av enn potetgull, er like ille sånn sett.

Anonymkode: 19f56...041

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg har drukket en del koffein/kaffe/energidrikk.. alltid under den anbefalte norske dagsdosen på 200mg men all ny forskning anbefaler vel 0mg og det har jeg ikke helt klart pga er så avhengig. Men jeg har kuttet veldig ned nå og nesten helt sluttet nå da, halvveis i svangerskapet 😊

Anonymkode: b836a...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten synes jeg det er litt teit når noen nærmest skryter av de tingene de ikke er nøye på, selv om jeg ikke ville kritisert noen... feks at de spiser ting som ikke er anbefalt osv. Jeg er flau og sur på meg selv over det jeg ikke får til bra nok, som koffein og trening.. Man bør jo ikke være stolt over at man er uforsiktig med sitt kommende barn liksom? Synes heller ikke noe om at noen kaller de som er nøye for hysteriske, så håper folk her ikke gjør det (ser det bare var kritikk mot de unøye som ikke var "lov" i tråden men ser egentlig mest kritikk andre veien på forumet)

Anonymkode: b836a...a53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri trent i hele mitt liv. Men da jeg var gravid, var jeg så redd for å ikke holde ut den kraftanstrengelsen en fødsel er, så jeg begynte å gå mye turer. La inn litt hverdagstrening. I stedet for å ta bussen til og fra stasjonen, gikk jeg osv.

Og i stedet for å gå i nærbutikken som lå 4 minutters gange fra der vi bodde, gikk jeg til en Meny-butikk som lå 20-25 minutters gange (en vei) unna. Dermed ble det omtrent en times tur å gå i butikken, pluss at jeg hadde noe tungt å bære på hjemveien. La meg legge til at vi bodde helt på toppen av en høy ås, og det var bare oppoverbakke hele veien hjem i 25 minutter... det var tungt. Men jeg gikk, fordi jeg ville komme i bedre form til fødselen.

 Dette gjorde jeg altså i månedsvis, for å styrke meg til fødselen.

TILLEGG; Og det glemte jeg å nevne; jeg fikser bare ikke grå og gjennomstekt biff, så jeg spiste biffen min stekt medium rå selv om jeg var gravid... det gikk fint.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forresten synes jeg det er litt teit når noen nærmest skryter av de tingene de ikke er nøye på, selv om jeg ikke ville kritisert noen... feks at de spiser ting som ikke er anbefalt osv. Jeg er flau og sur på meg selv over det jeg ikke får til bra nok, som koffein og trening.. Man bør jo ikke være stolt over at man er uforsiktig med sitt kommende barn liksom? Synes heller ikke noe om at noen kaller de som er nøye for hysteriske, så håper folk her ikke gjør det (ser det bare var kritikk mot de unøye som ikke var "lov" i tråden men ser egentlig mest kritikk andre veien på forumet)

Anonymkode: b836a...a53

Når man lager seg egne regler basert på frykt, synsing og ikke-vitenskapelige påstander er man hysterisk, jo.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke drukket alkohol- smakte av samboer en sipp her og der. 
Ikke tobakk. 
spiste litt chorizopølse , glemte meg og en halv burger som var veldig rosa, glemte meg. 
Ellers spiser jeg gjennomstekt kjøtt og ikke spekemat , oster osv som ikke er anbefalt. 
Drukket for mye cola. 
Spist for mye sukker og godteri. 
Spist litt lakris, men tror ikke det til sammen er for mye. 
 

Anonymkode: b577d...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei pga giftstoffer da det er tilberedt på høy varme. Spiser dere andre potetgull?

Anonymkode: 19766...bf7

Potetgull er ikke på noen fy liste så det spiser jeg! 

Anonymkode: b577d...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...