Gå til innhold

Hvor i Norge sier man «mor» og «far» ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Stavanger/Jæren og sier mor og far. Vokst opp på 80-tallet.

Min bestemor var født i 1919 og sa mamma og pappa. Også når hun omtalte dem. (Hun var fra Trøndelag).

Anonymkode: 794d0...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Stavanger sier de fleste mamma og pappa, men også en god del som sier mor og far. Det har ikke noe med sosialstatus eller geografi å gjøre her. Både unge og gamle.

Jeg har søstre i 20-årene som sier far og så har jeg brødre i tenårene som sier pappa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har venner fra Suldal som sier Mor og Far om seg selv til barna, barna sier også mor og far. Vi sa mor og far om besteforeldrene våre nordpå - jeg tror det varierer, på vestlandet her jeg bor er det hip som hap med mor / mamma.. 

Anonymkode: ea393...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 13.54):

hvor sies det mor og far, og ikke mamma og pappa?


Ingen blir så oppfinnsome som foreldre til barn som sliter med søvn🤣. Jeg har oppdaget at 2 åringen her finner roen av gammel Alf Prøysen musikk sunget av han 😊 så har blitt noen timer med det i det siste

Men en ting jeg tenker over når jeg hører sangene er at de sier mor og far istedenfor mamma og pappa. Feks i blåbærsangen «så sprang de alle sammen inn på kjøkkenet til mor» . Hvor i Norge sier man mor og far istedenfor mamma og pappa? Eller var det bare slik man snakket før?

jeg er nordfra selv , her sier alle mamma og pappa 

Anonymkode: 032e9...8e4

Tror det har både med hvor man er fra og hvilken tid man ble født i. Vet i rogaland er det mange barn som sier mor og far. Jeh er vokst opp i nord. Vet mange som jalte besteforeldrene for mor og far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser fra Rogaland, sier mor og far. De fleste vennene mine fra samme område sier mamma/pappa. Jeg har ikke så godt forhold til mine foreldre, føler mor og far derfor passer bedre for mitt vedkommende. 

Anonymkode: fe33e...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra litt utenfor Hamar, og sier mor og far. De fleste her sier mamma og pappa som alle andre, men litt mer mor og far på bygda der man prater bredere dialekt. 

Anonymkode: 40d6d...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine sier mor til meg og pappa til faren, fordi det er det vi selv er vant med. Føles helt feil å bli kalt mamma. Er fra Hedmark 

Anonymkode: 40d6d...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sandnes/Rogaland og her sier mange, inkludert oss, mor og far. Mens mange andre sier mamma og pappa. 

Anonymkode: b9340...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husket akkurat nå at min gamle grandtante sa til meg at "nå er du så gammel at du må slutte å si mamma og pappa.  Det er det bare små barn som sier".

Hun fortalte meg at på Nordmøre var det i første halvdel av 1900-tallet vanlig å si mamma og pappa frem til rundt skolealder, og mor og far etter det. 

Anonymkode: 4d142...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier mor og far, er fra Trøndelag. Født tidlig på 80-tallet. På skolen sa flertallet mamma og pappa, mens vi som sa mor og far var fra bygda (de andre bodde sentrumsnært)

Anonymkode: b53cc...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sier mor og far, han er fra Bergen. Min mamma sier mamma og pappa, hun vokste opp litt utenfor Bergen. Pappa har røtter i Hardanger og "på landet" som bergenserne mener om "bygda". I det tilfellet er på landet noen mil fra Bergen, et sted i Nordhordland. De to er født på 1950-tallet. Selv er jeg født på begynnelsen av 1980-tallet, og sier mamma og pappa. 

Men det kan være forskjellig uansett. Mormor og hennes søsken kalte sine foreldre for mamma og pappa, og de er født mellom 1915 og 1925. Mormors søster og ene bror blir kalt mor og far av sine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 14.17):

Min mor kommer fra Oslo, hun sa mor og far til sine foreldre. Selv bruker jeg mor og far når jeg snakker om dem, men mamma og pappa når jeg snakker til dem.

Anonymkode: 7c1ea...2d9

Samme her, Bergen. 

Anonymkode: ccb61...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...